• 0
Traxtor

HJELP! Våtslip problem

Spørsmål

Driver med en større lakk/fiks alt som må fikses jobb på Passaten min. Tenkte å legge ut en SS når jeg blir ferdig.

Det var ekstremt mange steinsprang/lakkskader på denne bilen. Min plan etter mange timers iherdig lesning på DTC var å utbedre alle skader jeg kom over.

Jeg fant ca 260 skader på lakken. Av disse hadde 72 gått inn til metallet/korrodert.

Dette er det jeg har gjort i forsøk på å utbedre

Korroderte skader:

Slipt med diamantstift for hånd

Rensa med silikonfjerner

Lagt 2 lag med Brunox med kanyle

Lagt 2 lag med lakk med kanyle (Blanda 30/70 klar/lakk)

De som ikke hadde gått igjennom til metallet la jeg bare 2 lag med lakk i etter å ha rensa med silikonfjerner.

Problemet oppstod nå når jeg skulle våtslipe skadene. det virker som om det øverste laget med lakk forsvinner og det ser ut som om jeg kun har lagt på det første laget. Legger ved noen bilder for å illustrere.

Det har gått 3 døgn siden jeg la 2. laget. Kan det være at lakken ikke har herda? Vanlig lakkstift fra VW.

Bilde før våtslip

1ba56f80.jpg

Bilde etter våtslip med 9micron

cbc7a208.jpg

Bilde i trådteller etter slip

7b3da2d9.jpg

Hjølp hjølp... Tips og triks mottas med stor glede :)

Legger med et bilde av antall skader på panser. Just for fun.

84250fa9.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

28 svar til spørsmålet

  • 0

Har ikke fyllt noen steinsprut selv, men jeg har lest at man må bruke 2K lakk (lakk med herder som blandes før man bruker det). Grunnen til dette er at 2K lakk herder og annen lakk kun tørker.

Noen som har litt mer erfaring kan sikkert gi deg et mer utfyllende svar.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Feilen ligger i at du blander lakk, legg baselakk først, så legger du klarlakk.. Det gir deg også ett vesentlig bedre resultat..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Feilen kan også være at megden "metallic flakes" i lakkstifter ofte ikke stemmer overens med mengden som er orginalt. Det er uansett ekstremt viktig å riste lakkstiften MYE og røre godt rundt med den lille kosten før du legger det på lakken.

På lakk som ikke har metallic flakes er det mye lettere å få til et bra resultat.

Men Bernhard, skal han da legge et lag med baselakk som ligger "under" lakken, for så å bygge opp med klarlakk som man sliper ned før polering? Forstår du?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg legger alltid base og klar hver for seg.. De gangene jeg har testet å blande base og klar får jeg aldri ett resultat som tilfredstiller meg..

Lysand er også inne på noe ang metallic, spesielt på sølv bil er det absolutt værst..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg ville prøvd med en ferdigblandet flekklakk fra Ødegård lakk. http://www.odegard-l...21&product=8342. Den er mye lettere å jobbe med enn original lakkstift fra BMW i alle fall. Jeg tror du skal knote mye for å få bedre resultat med å legge to lag, spesielt på småflekker.

Eventuelt får du blandet metallic og klarlakk og herder på en sprayflaske, slik Brynjar og jeg gjorde da vi tok panseret på min bil. http://www.detailersclub.no/forum/topic/7407-flekking-av-steinsprut-vaatslip-og-korrigering/

Endret av obimann
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ja, ser jo ut som om lakken ikke har lagt seg i skadene slik som jeg ønsket. La lag nummer en veldig tynt på, men for å i det hele tatt dekke over skaden måtte jeg legge rimelig tjukt andre lag.. Kan det hjelpe å fylle opp skaden helt til kanten med lakk for så å legge på klarlakk og prøve å slipe igjen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg ville prøvd med en ferdigblandet flekklakk fra Ødegård lakk. http://www.odegard-l...21&product=8342. Den er mye lettere å jobbe med enn original lakkstift fra BMW i alle fall. Jeg tror du skal knote mye for å få bedre resultat med å legge to lag, spesielt på småflekker.

Helt feil, den ferdigblandede fra Ødegård er søppel til det vi driver med.. Det er bekreftet av flere andre i en annen tråd her også, og av Ødegård selv..

Fyll heller over kanten med en liten topp med klarlakk og deretter bruker du en lakkhøvel for å fjerne toppen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg tror også det kan være lurt å prøve å klare seg med ett lag, dvs. legge første lag så tykt at du er sikker på at du har nok å slipe på. (Det krymper ofte litt når det tørker.) Og så er det viktig å ikke våtslipe for langt ned. Om det er litt kul opp vil det nesten ikke bli synlig etter å ha polert med litt grov polish.

Helt feil, den ferdigblandede fra Ødegård er søppel til det vi driver med.. Det er bekreftet av flere andre i en annen tråd her også, og av Ødegård selv..

Sorry, det visste jeg ikke. Har ikke vært mye her i det siste. På min bil har flekklakken fra Ødegård funket bra, unntatt for veldig smale riper.

Har du en link til den tråden som diskuterer flekklakken fra Ødegård, Bernhard?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Lakkhøvel hadde vært noe. Det kunne jo kanskje hjulpet litt å bare bruke det på de resterende 259 skadene? :P Påføring av to lag lakk er alt gjort dessverre. Om det innebærer at jeg må gjøre opplegget om igjen så får det være så, men det beste hadde vært om det finnes en løsning som funker på det jeg alt har blemma meg ut på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Prøv å legg klarlakk med en liten blob på..

På de bilen jeg har testet den på så har det sluppet med engang korrigering har begynt, men når jeg bruker originallakk 2k så sitter det som bare det.. Da har jeg også fikset opp skader hvor det har vært brent igjennom lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ja får prøve det. Takk for gode tips. Kan se ut som det går litt bedre på de mindre skadene. Ikke perfekt, men litt bedre..

Før

3ec6d7cb.jpg

Etter

27d43308.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kjøp deg en lakkhøvel før du sliper, da slipper du å få stygge "søkk" i lakken etter slipingen.

Mirka har dette.

Hvor holder du til?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jessheim området.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Du kan låne av meg om du ønsker, men da må du hente i Ås imorgen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Prisen ca på noe sånt? og forhandler i nærheten av Oslo som kan ha noe sånt på Mandag? Takk for tilbudet men er ikke noe krise om jeg ikke får fiksa detta før til uka.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Noen som vet om de har på billakkspesialisten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kan noen linke til et eksempel, har ikke flaks med søkinga.

Ødegård lakk er ikke bra, merker at den lakken blir mørkere med polering som utvikler varme..

dvs blir mørke flekker der hvor det er lagt i lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Spør etter Morten på Lørenskog, og si at du skal ha samme Mirka Lakksigd som jeg kjøpte :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bernhard eller noen andre:

Hvorfor blir lakken mørkere når jeg våtsliper? Kjøpte 2000 papir på mekonomen

post-3848-1345659523,44_thumb.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive