Gå til innhold
Lyssand

Volvo XC60 019 sort

Recommended Posts

Lyssand    381
Lyssand

Volvo xc60 019 sort. 2010 mod. 35000km

IMGP9974.jpg

Onkelen min ønsket å få polert bilen sin. De reiste en uke til syden, så da hadde jeg tid til å friske opp igjen denne lakken. Lakkoden var 019 sort. Etter litt undersøking på forumet kom jeg frem til at denne kunne være vanskelig å jobbe med.

Da setter vi igang med noen før bilder av en ganske så skitten bil.

IMGP9807.jpg

IMGP9806.jpg

IMGP9805.jpg

IMGP9801.jpg

IMGP9800.jpg

IMGP9799.jpg

IMGP9798.jpg

Til vask brukte jeg følgende utstyr/produkter:

Lakk:

Prickbort 5min virketid.

Surfex hd 1:5 5min virketid

Iron x 5min virketid

2stk. bøtter med GritGuard

CG glossworkz

Zymol svamp

HT – Foma 737

Felg og dekk:

Scholl rim 7 1:2

Div. Felgbørster. Vikan mm.

Surfex hd 1:5 på dekk

Iron x til slutt, Etterfulgt av børster.

Clay:

Bilt-Hamber Auto Clay

ONR claylube

Tørking:

CG. Miracle dryer.

Det var en god del swirls og noen dype riper spessielt rundt bakdørene. Ellers var det okså en del hologrammer som sikkert kom fra klargjørerene hos bilforetningen der bilen ble kjøpt.

Lakkdybden låg jevnt på ca 130-150my. Venstre forskjerm var omlakkert, men dette var ikke synlig fargeforskjell på den omlakkerte skjermen.

IMGP9840.jpg

IMGP9837.jpg

IMGP9836.jpg

IMGP9834.jpg

IMGP9832.jpg

IMGP9831.jpg

IMGP9828.jpg

IMGP9825.jpg

IMGP9853.jpg

IMGP9849.jpg

IMGP9843.jpg

IMGP9841.jpg

Startet som alltid med å teipe opp et lite testområde på panseret. Etter litt lesing på forumet kom jeg frem til at lakken var ganske hard og det ble lett hologrammer som kunne være veldig vanskelig å få bort.

Jeg ladet Makita maskin med scholl s03g og gul scholl pad. Dette tok alt av swirls, men det var fortsatt noen rds igjen. Jeg gikk over de verste stripene både 2 og 3 ganger før jeg ble fornyd. Jeg kjørte med en hastighet på rundt 1900rpm. 3-4 pass hver runde. Ikke uventet lagde dette noen solide hologrammer.

IMGP9887.jpg

IMGP9915.jpg

IMGP9913.jpg

IMGP9898.jpg

IMGP9896.jpg

IMGP9894.jpg

IMGP9893.jpg

IMGP9887-1.jpg

IMGP9881.jpg

IMGP9880.jpg

IMGP9876.jpg

IMGP9874.jpg

IMGP9873.jpg

IMGP9870.jpg

IMGP9869.jpg

IMGP9860.jpg

IMGP9859.jpg

IMGP9857.jpg

IMGP9855.jpg

IMGP9854.jpg

Det var noen etse merker på ene skjermen. Her er bilder etter en runde med maskin. Jeg måtte gå over en runde til før jeg ble fornøyd.

IMGP9868.jpg

IMGP9865.jpg

IMGP9864.jpg

Jeg kjørte bilen ut for å fjærne oljer og støv som låg på lakk og vinduer.

Jeg leste at flere hadde hatt suksess med scholl s30 og grøn uber pad på DA-maskin. Her kjørte jeg med ganske mye press og høy hastighet på maskinen (steg 5). Dette tok de fleste hologrammene, men måtte gå over enkelte plasser en gang til før jeg ble fornyd.

Jeg sjekket undervegs med å ta wipedown med 3M kontrollspray for å forsikre meg at det ble holofritt og at de ikke ble skjult av oljene fra s30.

IMGP9970.jpg

IMGP9967.jpg

IMGP9965.jpg

IMGP9933.jpg

IMGP9919.jpg

IMGP9918.jpg

Skinnsetene ble renset med swissvax sitt skinnpleie sett. Teppene i bilen ble støvsugd og mattene ble vasket med scholl spam. Vinduer ble vasket med 3M vindusrens, og lofritt papir.

Eksos fikk smake litt Autosol for så å få et lag med swissvax autobahn. Lakken fikk et lag med collinite 845 sammen med felgene. Dekksider fikk smake på litt swissvax pheu.

Plast fikk ikke noe beskyttelse i denne omgang.

Noen etter bilder:

IMGP9998.jpg

IMGP9997.jpg

IMGP9996.jpg

IMGP9995.jpg

IMGP9994.jpg

IMGP9992.jpg

IMGP9986.jpg

IMGP9979.jpg

IMGP9978.jpg

IMGP9977.jpg

IMGP9975.jpg

IMGP9974.jpg

Tid brukt ca 25timer.

Takk for oppmerksomheten.

-Fredrik

• DCN Poeng 23

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Flott jobb på kort tid. Bilen ble skikkeilg blank! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dansken    206
dansken

Bra løft på enda en bil som trengte det :thumbs:

Men for at det skal være lettere å skjønne bildene, hadde det vært en stor fordel om du kunne laget mellomrom mellom hvert bilde ;)

Cred er naturligvis avgitt B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer R    2 168
Christer R

Ble ett bra løft på denne,liker sånne tråder :thumbs:

Cred gitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
elmof    17
elmof

Lurte på om jeg skulle gidde å logge inn for å gi cred, svaret var iverfall rimelig enkelt..

Ville vært skammelig å ikke gi cred når arbeidet du fremviser er av så høy kvalitet. :)

Cred fra meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Bra jobba :) Følger altid litt ekstra med når jeg leser ordet hologram ;) Cred.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Ser ut som en tur på forumet gjorde at du løste denne raskt og relativt lett :thumbup: (dvs ikke som da jeg tok en sort V70, verken raskt eller lett eller gidde å kikke på notatene, bare springe ut og spinne i gang maskina!)

Flott farge 019 når den er så blank ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bayersk-mach-werk    70
bayersk-mach-werk

bra jobba regner med onkeln din ble godt fornøyd nå :thumbup: cred er en selvfølge ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tonytic    48
Tonytic

Skikkelig pen jobb! bestandig morro med svarte biler, når man ser forskjellen med en gang :D savnet bilder fra interiør jobben, men ellers en fin og god write-up :)

cred!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lyssand    381
Lyssand

Bra løft på enda en bil som trengte det :thumbs:

Men for at det skal være lettere å skjønne bildene, hadde det vært en stor fordel om du kunne laget mellomrom mellom hvert bilde ;)

Cred er naturligvis avgitt B)

Jeg skal legge til litt mellomrom mellom bildene på fremtidige S&S :thumbup:

Ser ut som en tur på forumet gjorde at du løste denne raskt og relativt lett :thumbup: (dvs ikke som da jeg tok en sort V70, verken raskt eller lett eller gidde å kikke på notatene, bare springe ut og spinne i gang maskina!)

Flott farge 019 når den er så blank ^_^

Det begynner å bli en såpass stor database med S&S her på forumet med "alle" slags biler og lakktyper/farger, så når jeg skal polere en lakktype/farge jeg ikke har erfaring med, søker jeg litt på forumet og ser om det andre som har polert lik lakk, da sparer jeg mye tid på kombotesting og irritasjon, frustrasjon og sinne. ;)

Jeg må si at denne bilen er en av de blankeste som har rullet ut av garasjen min. Det er få farger som er blankere en sort uten metallic.

Eiger har fått en innføring i rett vaskeprosedyre, så jeg håper bilen holder seg bank og fin i lang tid.

bra jobba regner med onkeln din ble godt fornøyd nå :thumbup: cred er en selvfølge ^_^

Han ble veldig fornøyd med resultatet. :)

Skikkelig pen jobb! bestandig morro med svarte biler, når man ser forskjellen med en gang :D savnet bilder fra interiør jobben, men ellers en fin og god write-up :)

cred!

Svarte biler er veldig artige å polere B)

Jeg må bli flinkere til å ta bilder av interiøret på biler jeg polerer ser jeg. Det er noe som mangler når interiør bilder mangler. B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig