Gry

TEST: Vinyl Clear Kit vs Plast X vs V34

På tunet sto plutselig en artig liten rakker med plastvinduer.

Citroën Visa Trophee

_DSC9781.jpg

Noen bilder av motorrom og interiør bare for å vise fram bilen, det finnes 22-23 stykker igjen i verden som går som de skal.. Utav hele 200 av de som ble produsert i 1982. Dette var en mini-produksjon fra Citroën sin side ene og alene for å kunne stille bilen i Gruppe B "serieproduserte biler". Jeg må få noen flere detaljer av eieren kjenner jeg, lite på dugnadsleksikonet og fransken min er bittelitt skakk.

_DSC9716.jpg

_DSC9717.jpg

_DSC9718.jpg

Det kommer en kar med fly fra Luxemburg for å "se på" bilen på onsdag og mor til eieren sa at hun hadde hørt at det allerede var bestilt plass på Kiel-ferga til den på returen ^_^. Se på, altså. Han vurderte å selge den i fjor også, men jeg vet ikke hvor han annonserte den da, for han ene som tok kontakt ville faktisk kjøre rally med bilen! Og en som er glad i bilene sine selger ikke en slik som det faktisk bare går et snes igjen av i verden, til en som potensielt sett har tenkt til å ødelegge den..

Over til testen:

_DSC9753.jpg

Siden det finnes et par seilbåter i familien med mye plast på kalesjen, så har jeg kjøpt både Swissvax Vinyl Clear Kit og Meguiar's Plast-X. Siden den forrige eieren av bilen, og også nåværende, stort sett har skrubbet vinduene med diverse rubbingprodukter og synes at det har funket helt greit, bestemte jeg meg for å teste Chemical Guys V34 også. Denne er ikke et spesialprodukt for myk plast, men disse rutene er ganske harde, dog litt mykere enn lykteplast.

"Alt er jo bedre enn sånn det er nå" var beskjeden jeg fikk..

Ut med IPA, endel gruppekjøp-kluter, Plast-X og håndpad.

_DSC9715.jpg

Noen inspeksjonsbilder av første prøvekanin, førerdør.

_DSC9719.jpg

_DSC9720.jpg

_DSC9721.jpg

_DSC9723.jpg

_DSC9724.jpg

Håndgnikket med Plast-X og en vanlig skumgummi påføringspute

_DSC9725.jpg

_DSC9726.jpg

Tydelig forskjell, og en kraftig rens! Resten av ruta er nemlig ganske ruglete.

_DSC9728.jpg

Så tenkte jeg at jeg orker ikke polere 6kvm plast med håndmakt, da en DA gjør den jobben betraktelig raskere og nøyere. "Alle" produkter beregnet på håndmakt er jo trygge på DA (med noen få unntak muligens).

Testet med Plast-X, Krauss DA og blå uber (glaze/final step). Ser såvidt et lite skille vertikalt, øvre venstre kvadrant er polert.

_DSC9729.jpg

Testet med Plast-X, DA og grønn uber (med polish står det på denne, selvfølgelig har jeg tenkt å bruke den med polish, tror de jeg er komplett idiot?).

_DSC9731.jpg

Testet DA, grønn Uber og CG V34 på samme flekken som forrige bilde og syntes denne tok mer.

Kjørte videre med den blandingen på førerdøra.

_DSC9732.jpg

_DSC9733.jpg

Ser meget bra ut! Rett på... de sprekkene inni plasten gjør det litt vrient å se ut i vinkel. Sånn som å se bakover når man skal kjøre innpå en vei.

_DSC9734.jpg

Ser fremdeles endel spor av grove riper. Polerte en gang innvendig også, men det gjorde ikke noe fra eller til på denne ruta så jeg testet ikke det på noen av de andre heller.

_DSC9735.jpg

Så testet jeg bakruta. Vasket med IPA

_DSC9736.jpg

_DSC9737.jpg

Tatt venstre del. Og en linselus snek seg med ;)

_DSC9738.jpg

_DSC9739.jpg

_DSC9740.jpg

Her er hele førerdør og litt av passasjerdør tatt med grønn uber og V34

_DSC9745.jpg

Et lite skumringsbilde før jeg tok kvelden og laget pizza.

_DSC9746.jpg

Opp neste dag, og nå var det jeg egentlig kom på at jeg måtte teste skikkelig.

Starter med å ta bilde gjennom de to fremre dørene

_DSC9747.jpg

Og bakdørene

_DSC9748.jpg

Foran høyre før polering med V34 og grønn uber.

_DSC9749.jpg

Og etter. Det var fremdeles litt spor av de horisontale ripene men ikke mye, fikk dem ikke fram på bilde.

_DSC9751.jpg

Det ligger mye dritt i plasten, eneste forbehandlingen rutene har fått er IPA-vask.

_DSC9769.jpg

Gjennomlysningsbilde igjen. Det grå øverst er masse mikrosprekker i plasten. Synes egentlig ikke det er så stor forskjell når man ser rett igjennom.

_DSC9752.jpg

Testobjekt for sammenligning, bak høyre

_DSC9754.jpg

På Swissvax-settet står det at Cleaner Fluid skal benyttes i rette bevegelser og må ikke tørke.. Så da måtte jeg gjøre det slik på alle tre produktene for å få en slags reell sammenligning.

Swissvax Cleaner Fluid Vinyl Clear! (CF VC) Øverste feltet, bare en liten 10x25cm omtrent

_DSC9755.jpg

Fjernet mye gamle polishrester. Dessverre litt fingermerker og annen skitt innvending, og bilen var låst da jeg holdt på denne dagen.

_DSC9756.jpg

Meguiar's Plast-X i midten, helt ut mot venstre, litt større felt enn SV.

_DSC9757.jpg

Chemical Guys V34. Nederst.

_DSC9758.jpg

Vasket med IPA og tittet igjen på hele vinduet

_DSC9760.jpg

Kan se ut som om Plast-X gjør en dårligere jobb enn både CF VC og V34. Det midt i er overgangen mellom Plast-X og V34

_DSC9762.jpg

Tok derfor en runde med CF VC for å sjekke. Det ser faktisk ut til at plasten blir klarest med Swissvax. De mørkere feltet mot venstre er der jeg gnukket, ja.

_DSC9767.jpg

Kjørte på med DA og grønn uber med V34, siden jeg ikke hadde lyst til å bruke mer av den bittelille flaska med CF VC som uansett hadde påskriften "rette bevegelser"

_DSC9770.jpg

Sammenlignet med det øverst venstre så er det ikke mye forskjell lenger.

_DSC9772.jpg

Tatt hele ruta

_DSC9773.jpg

Halvveis på passasjerdøra på førersiden

_DSC9774.jpg

Mens jeg kjører over rutene med maskin legger jeg merke til at der det spruter litt polish blir det en liten mørk flekk som sprer seg litt utover selve klatten, akkurat som om plasten suger til seg fuktigheten i middelet. Så da var jo veien kort innom Vinyl Clear Kit og Plastic Screen Vax.

_DSC9777.jpg

Påført med fingrene (som det står på boksen) på førerdøra.

_DSC9775.jpg

For å teste teorien måtte jeg derfor utsette en rute for en halvt-om-halvt, og tok enkelt og greit døra bak fører.

_DSC9782.jpg

Førerdøra er ferdig avtørket

_DSC9784.jpg

(Hehe, litt produktrester på speil men jeg blei ikke spurt om å vaske bilen, kun sjekke om det var noe jeg kunne gjøre med plastrutene)

_DSC9785.jpg

Og her er testpanelet pusset blankt. Skillet går akkurat ved den skrapa midt i bildet.

_DSC9787.jpg

Tok et bilde til da jeg hadde pakket ferdig bilen, ca 30 minutter etter avtørking og det er fremdeles et skille.

_DSC9792.jpg

Konklusjon:

På relativt hard plast fungerer det like greit med DA og Chemical Guys V34, som er en vannbasert polish.

For hånd ga Swissvax et bedre resultat enn de to andre, men V34 brukt i flere omganger (dvs to runder i stedet for en) var like bra.

Denne plasten så ut til å trenge noe mer enn bare rens og avsliping av øvre oksiderte lag, og Swissvax-voksen for klar vinyl hadde en fin effekt (håper bilen står på tunet når jeg er ferdig med springskiftene mine, så skal jeg sjekke igjen).

Har tidligere testet Swissvax opp mot Scholl's S30 på myke vinylvinduer på en seilbåt-kalesje, og det var rein utklassing i favør av sveitserne.

Vinyl Clear Kit. Ubehandlet vindu til venstre. Høyre ferdig med voks.

_DSC8673.jpg

S30 brukt nederst til høyre

_DSC8672.jpg

Noen av bildene er fremkalt i Lightroom og noen i IrfanView (serveren står for det meste avskrudd pga sprenging på nabotomta). De som er uten signatur er fra Irfanview og blir endret når jeg får tilgang til mappa mi igjen (pluss at de fleste bildene er fremkalt i hurten og sturten, får titte på dem igjen når jeg har lavere puls)

_DSC9780.jpg

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test på en tøff gammel bil.

Det er liksom noe eget meg gammle biler som denne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive