Lars-Erik

Våtsliping - Korrigere med DA?

32 innlegg i emnet

Hei folkens, har hatt planer om våtsliping en god stund ettersom jeg har tysk bil med VELDIG hard lakk. Vil jeg klare å korrigere 3000grit med Meguiars #101/105 og DA maskinen med burgunder-pad?

#101 og #105 skal begge kunne korrigere 1200grit, men vet ikke om det holder med en DA maskin.

Noen meninger/fasiter?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på akkurat det samme.. Men med Krauss 900w og CG polish

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+1

Har angrepet et lite område på bilen med 1500 ifm. lakking av en liten skade. Har Das6 Pro, #105 og et lite utvalg Uber og CG Hex pads.

Antar egentlig at det går bare man har nok tålmodighet :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja sant det, DA skal jo kunne utrede ganske likt som roterende, men det tar bare utrolig mye lenger tid. Heldigvis har jeg tilgang på Makita roterende om det ikke skulle holde med DA, men uansett greit å vite. Får igjen bilen min om ca en uke så jeg sliter litt med å sove for tiden.

Drømmer om våtsliping :|

Endret av larswey
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har våtslipt med 2500 og fjernet det med DA, 105 og burgunder pad :-) Funker flott det, tid tar det jo, men det ville det gjort uansett :-) Med CG menes det da v34 eller v32?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe serlig forskjell i slipinga på #101 og #105? Jeg begynte med 105 men har gått over til 101 da jeg syns den er lettere å jobbe med samt støver mindre og tørker ikke inn med en gang. 101 holder seg fuktig å fin selv over lang tid.

Har 1500, 2500 og 3000grit, vil 1500 slipe litt for mye enn jeg ønsker? Har tenkt til å ta hele panser samt bakskjermer. Er ingen dype riper, kun veldig matt.

Endret av larswey
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

101 er nyere litt mer cut enn 105,avslutter bedre og støver noe mindre. Hør med cobos, tror han bruker 101 på jobb fortiden(?)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På noen typer lakk går det kjapt og greit å polere bort sliperiper med DA. På andre kan man virkelig slite med å bli kvitt dem, selv med roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpner denne tråden litt igjen jeg.

Har 2000 papir, kun slipe 1 vei, spraye på MASSE vann mens jeg holder på. Hvor lenge skal jeg holde på? Skal jeg ta f.eks en cutting pad med S03, også S17 også S40? Eller hvordan skal jeg polere det opp igjen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpner denne tråden litt igjen jeg.

Har 2000 papir, kun slipe 1 vei, spraye på MASSE vann mens jeg holder på. Hvor lenge skal jeg holde på? Skal jeg ta f.eks en cutting pad med S03, også S17 også S40? Eller hvordan skal jeg polere det opp igjen?

Skal du kun slipe med 2000 papir kan du godt endre sliperetning underveis, hvor lenge du skal slipe kommer an på hva du skal fjerne. Poleres opp på "vanlig" måte, skal jo bare korrigere sliperiper istedet for vanlige riper.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner :) Har lagt på klarlakk, så skal bare få jevnet det ut litt og få en fin finish.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det gikk som en lek å polerer bort våtslipemerker med Kraus DA 500w, gul Uber og 3M FCP+. Jeg er ærlig talt imponert over hvor effektivt den lille rakkeren korrigerer, selv med moderat press. Følte ikke noe sterkt behov for å ta frem roterende, selv om det nok hadde gått noe raskere.

Endret av Odd-M
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det gikk som en lek å polerer bort våtslipemerker med Kraus DA 500w, gul Uber og 3M FCP+. Jeg er ærlig talt imponert over hvor effektivt den lille rakkeren korrigerer, selv med moderat press. Følte ikke noe sterkt behov for å ta frem roterende, selv om det nok hadde gått noe raskere.

Tok du wipedown etterpå?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok du ikkje wipedown kan det godt hende at oljene i polishen har skjult våtslipemerkene. Slik at dei fortsatt er der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble lurt av oljer fra S40 da jeg gnukket Mercedes. Alt så superflott ut helt til jeg tok wipedown. Da åpenbarte det seg både slipespor og holos i bøtter og spann...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg er klar over at f.eks 3M EFC og særlig UFSE har oljer. Men FCP (Fast Cut Pluss)? Den erfaringen har ikke jeg..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en S&S der jeg våtslipte litt, rubbet opp med 3M's Fast cut plus(grønn kork) og gikk over med 3M blå kork etterpå for å fjerne holo. Ble sinnsykt bra. Du sliper forresten hvilken vei du vil. Bare bruk nok vann og puss til "appelsin"lakken er jevnet ut og panelet er like matt overalt, men vær forsiktig i kanter. Blir helt rått så om du har du tid, ANBEFALES! Å bruk lakkmåler om du har eller får lånt deg det!

Har også gått over til Scholl's rubbing nå så tror det holder med S03 etterfulgt av S30 for å fjerne holo uten å være for sikker. Men vær nøye med rubbingen så slipper du å gjøre så mye etterarbeid pga sliperiper som ikke er blitt borte, ingenting er så kjedelig som å gjøre samme jobb to ganger.. Å kjør holosjekk etter S30 på vært panel så blir det nok bra! :) Og om det er vanskelig å få rubbet opp noen riper så gå over med P3000 og godt med vann. Lykke tiil! :thumbup:

Endret av trondw
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal hente en gammelbil nå i helga som eldste dattra skal bruke..94 modell Mondeo combicupe som er sykt matt (rød) denne skal bli test offer for våtsliping og da maskin, har kjøpt Scholl s3+ s17+ s40 og gul-orange-grønn uber puter..bli spennende å se om dette kan fikse sliperiper..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk grundig wipe down etter grovkorrigering så en er sikker på at slipemerker, og også konturene etter slipingen, er borte. Slurves det her, er det liten vits å nipolere med fin kombo for å sjekke slipemerker. Finner man noe da, må man gjerne tilbake på grov kombo. Har man følsom sort lakk (også hard keramisk) som hater grove slipekorn og man allerede har vasket ned grovpolishstøv på hele bilen, kan det bli mye unødvendig ekstraarbeid. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive