Johansen

Toyota Celica 98' Eksteriør

22 innlegg i emnet

Ja, da var det min tur til å levere min første S&S.

Kunden tok kontakt eter å ha sett at jeg har jobbet med biler i garasjen like ved der hun jobber. Hun ville kun ha en utvendig jobb, noe som selvsagt var greit. Vi avtalte tid og sted, jeg fikk bilen levert og gikk i gang.

Men nok snikksnakk, over til selve jobben.

Utstyrsliste ved forvask:

- Foma HT varmtvannsspyler

- Prickbort

- Surfex 1:15

- Surfex 1:5

- Sonax Felgrens

- Meguiar's Quick Detailer

- Bilt Hamber Auto Clay Soft

Påfører på Sonax felgrens først

IMG_2924.jpg

IMG_2923.jpg

deretter Surfex 1:5 på dekksider og lar det jobbe.

IMG_2922.jpg

IMG_2921.jpg

Mens de jobber påfører jeg Prickbort på tørr bil uten om rutene. Tok ikke med rutene fordi det ikke var noe behov for PB på dem.

Etter at Prickbort har fått jobbe i 10 minutter spyler jeg hele bilen, inkl felger med HT. Påfører deretter Surfex 1:15 på hele bilen, en ny runde med Surfex 1:5 på dekksider og enda en runde med Sonax på felgene. Lar dette sitte på i 10 minutter før jeg igjen spyler av med HT.

Etter å ha spylt av bilen så finner jeg frem BH Clay og Megs QD.

IMG_2933.jpg

Clay etter panser

IMG_2934.jpg

Går over hele bilen med dette uten at dette gir meg veldig mye resultat på Clayen, PB har tydligvis gjort en god jobb. Bakluka var værst, men fortsatt mye bedre enn det jeg hadde forestilt meg.

Glemte desverre å ta bilde av hvordan clayen så ut etter det.

Begynte deretter med håndvask.

Utstyrsliste ved håndvask:

- 18L bøtte med Grit Guard

- Meguiar's NXT Car Wash

- Hey'di svamp

- MF håndkle fra CO.

- Trykkluft til lister, lykter og andre steder der vann kan gjemme seg.

IMG_2928.jpg

Vasker ovenfra og ned, spyler av med HT. Veldig fornøyd med svampen, den holder godt på vannet og slipper møkk veldig enkelt ved kontakt med Grit guarden.

Etter å ha såpet inn hele bilen og spylt av dette med HT blåste jeg i lister og lykter for å fjerne vannet som lå der.

IMG_2935.jpg

IMG_2937.jpg

Deretter tørket jeg over bilen med MF håndkleet fra CO.

IMG_2938.jpg

Kjørte deretter bilen inn i garasjen for inspeksjon.

IMG_2940.jpg

IMG_2941.jpg

IMG_2942.jpg

IMG_2944.jpg

IMG_2945.jpg

IMG_2949.jpg

IMG_2950.jpg

IMG_2953.jpg

IMG_2954.jpg

IMG_2956.jpg

IMG_2958.jpg

IMG_2959.jpg

IMG_2961.jpg

Så begynte jeg poleringen. Her testet jeg ett par forskjellige komboer på panseret, og fant ut at S17 på Gul Uber tok veldig bra og la igjen en fin finish med manuell spredning, mye press på nivå 6, 4 pass x2, der pass 4 var med lite press. Kjørte på med dette frem til bakluken på begge sider.

Utstyrsliste for poleringen:

- Meguiar's DA

- Scholl S03

- Scholl S17

- Scholl S40

- Uber Gul

- Uber Oransje

- Uber Blå

Neste 6 bilder er fra kombotestingen på panseret.

IMG_2963.jpg

IMG_2966.jpg

IMG_2970.jpg

IMG_2972.jpg

IMG_2974.jpg

IMG_2977.jpg

Så prøvde jeg å redde speilhusene - S17 på Oransje Uber. Fikk det ikke noe blankere enn dette.

IMG_2983.jpg

2 neste bilder er av fortsettelsen på høyre siden av bilen.

IMG_2998.jpg

IMG_3000.jpg

Så er vi ankommet bakluken, og den krevde en solid dose kjærlighet og pleie. Fikk dog ikke fjernet alt men dempet det betydelig!

4 neste bilder er fra rehabiliteringen av bakluken.

IMG_3011.jpg

IMG_3008.jpg

IMG_3015.jpg

IMG_3016.jpg

Kunden ønsket å fjerne emblemene på bakluken, så da ble jo det gjort.

IMG_3037.jpg

Varmet det opp med varmepistol og klarte deretter å bare vippe dem av.

Deretter var det å fjerne limet.

IMG_3038.jpg

IMG_3039.jpg

Deretter var limet borte, og denne jobben etterlot seg en del småriper fra MF-kluten, men ikke noe man ikke kan rette opp :)

IMG_3044.jpg

IMG_3046.jpg

Og etter dette fant jeg ut at S03 var gullende god på så flotte riper, noe som er egentlig ikke er rart med tanke på at den er laget for akkurat det! Fortsatte dermed med det enkelte plasser der det krevdes.

Fremme på venstre hjulbue var det noen riper som var vesentlig verre enn på høyresiden, så disse valgte jeg å kjøre S03 på.

IMG_3052.jpg

Når hjulbuen var ferdig så fortsatte jeg på taket og panelene over vinduene. På taket var det også noen seriøse riper, S03 her også. De 3 neste bildene fra den jobben.

IMG_3061.jpg

IMG_3071.jpg

IMG_3073.jpg

Etter taket var jeg ferdig med hele bilen. Har da også tatt fronten, spoileren og alt der bak, og resten av venstresiden.

Når jeg var ferdig med å polere hele bilen ville jeg ha den siste gløden og valgte derfor å kjøre over hele bilen med S40 på blå Uber.

Etter S40 var det tid for litt avsluttende arbeid.

Utstyrsliste for dette:

- Swissvax Seal Feed på gummilister

- Swissvax Pneu på dekksider

- Swissvax Saphir som LSP

- Swissvax Autobahn på felger

Bilder fra dette.

IMG_3088.jpg

IMG_3089.jpg

IMG_3090.jpg

IMG_3099.jpg

IMG_3100.jpg

IMG_3101.jpg

Fikk ikke tatt nok bilder fra dette desverre. Pneu ble påført med Detailer Brush.

Så er det tid for ferdig bilder!

IMG_3102.jpg

IMG_3105.jpg

IMG_3106.jpg

IMG_3107.jpg

IMG_3110.jpg

IMG_3111.jpg

IMG_3112.jpg

IMG_3113.jpg

IMG_3116.jpg

IMG_3117.jpg

IMG_3121.jpg

IMG_3123.jpg

IMG_3125.jpg

IMG_3126.jpg

IMG_3127.jpg

IMG_3129.jpg

IMG_3131.jpg

IMG_3136.jpg

IMG_3137.jpg

IMG_3138.jpg

IMG_3139.jpg

IMG_3144.jpg

Jeg skal prøve å ta enda flere OG bedre underveis-bilder på neste S&S, men hey, man må jo begynne ett sted!

Takk for titten!

Endret av Jac
24

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin S&S :) Men hvorfor clay FØR berøringsvask?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventet på denne fra deg! :)

God gjennomført s&s.

Clay før berøringsvask?

Er vel mot "normalt" men funker vel det og :)

Cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra løft det her, Jac, men jeg henger meg på haarstad :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra løft og imponerende bra første S&S. Keep 'em comin'! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, Christoffer og blankt og fint resultat :thumbup:

Hva var tidsforbruket sånn ca?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin S&S :) Men hvorfor clay FØR berøringsvask?

Tror jeg var så opptatt av å gjøre det rett at det ble feil, men det var heldigvis ikke krise denne gangen, flaks! :) Takk

Ventet på denne fra deg! :)

God gjennomført s&s.

Clay før berøringsvask?

Er vel mot "normalt" men funker vel det og :)

Cred gitt :)

Det funket, men var nok ikke helt optimalt :) Takk

Bra løft det her, Jac, men jeg henger meg på haarstad :)

Takk for det :)

Veldig bra løft og imponerende bra første S&S. Keep 'em comin'! :thumbup:

Takk skal du ha ØHN :) De kommer, ja!

Veldig bra jobbet, Christoffer og blankt og fint resultat :thumbup:

Hva var tidsforbruket sånn ca?

Takk for det Mikael :)

Tidsforbruket var vel på 18 timer sånn ca.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeløft på en sliten japse dette og veldig flott første S&S :thumbup: Mange bra 50/50 bilder også.

Tok du noen wipedown mellom grovkorrigering og S40?

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall jobb på fet "klassiker" - er det lokalet du leier?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeløft på en sliten japse dette og veldig flott første S&S :thumbup: Mange bra 50/50 bilder også.

Tok du noen wipedown mellom grovkorrigering og S40?

Cred!

Det ble tatt wipedown med IPA ja :)

Takk!

Knall jobb på fet "klassiker" - er det lokalet du leier?

Takk for det :) Det er lokalet ja, veldig fint og akkurat nok romslig til at man får gjort jobben ordentlig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette her, å blanke røde biler er lekkert. Hvordan gjorde du det mellom spoiler og baklyke?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble meget pen :) cred for flott s&s!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette her, å blanke røde biler er lekkert. Hvordan gjorde du det mellom spoiler og baklyke?

Takk for det. Jeg måtte håndpolere det som best jeg kunne, men var veldig vanskelig å oppnå noe særlig cut, spesielt siden det var så trangt, men jeg fikk dempet de ripene som var der en god del, men de var langt ifra borte.

Har du eller noen andre noen gode tips til hvordan man kan polere på akkurat slike steder?

Den ble meget pen :) cred for flott s&s!

Takk skal du ha :)

Endret av Jac
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra første S&S, Chris! Må si du ga den er ganske flott løft, og fikk virkelig vist at biler som er mer enn 10 år gamle også kan være fine i lakken fortsatt. Creds gitt :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S til første gang Jac! Ble veldig bra! Elsker blanke røde biler! Cred :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demontere spoileren (de sitter som oftest bare med skruer/mutter)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser ut som en bra første shine :) bilen ble suverent blank og pen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra løft, clay-før-håndvask til tross :)

Ser ut som at du glemte listen under førerdøren... den er matt mens resten av bilen er blank. Evt er det bare lyset og/eller vinkelen som lurer meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra første S&S, Chris! Må si du ga den er ganske flott løft, og fikk virkelig vist at biler som er mer enn 10 år gamle også kan være fine i lakken fortsatt. Creds gitt :-)

Takk for det Kristian :) hyggelig!

Flott S&S til første gang Jac! Ble veldig bra! Elsker blanke røde biler! Cred :thumbs:

Takk for det Rune! Ja, røde biler er herlig :thumbs:

Demontere spoileren (de sitter som oftest bare med skruer/mutter)

Må da av med dørtrekket og montere det av derfra da? Vet ikke om jeg hadde turt det, er fort noe som kan ryke når det dørtrekket skal av.

Dette ser ut som en bra første shine :) bilen ble suverent blank og pen!

Takk for det Mighty :)

Bra løft, clay-før-håndvask til tross :)

Ser ut som at du glemte listen under førerdøren... den er matt mens resten av bilen er blank. Evt er det bare lyset og/eller vinkelen som lurer meg.

Joda, gikk jo bra til slutt! Var nok, som tidligere skrevet, så opptatt av å gjøre det rett at det faktisk ble feil. Nå husker jeg det ekstra godt til neste gang, det er ikke noe minus :)

Vet ikke om det kan være vinkelen eller lyset, men jeg er rimelig sikker på at jeg tok den som resten av bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som et stykk meget blank og rød sportsbil tilbake i hendene på en heldig dame! Misunnelig!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive