Øyvind G

Tips: Flaske til skumkanon

Bilnerden selger jo løs flaske som passer, men den koster 89kr noe som jeg synes er mye for en tom flaske.

Hadde en flaske med VP Glass cleaner stående og fant ut at denne passer på skumkanonen. Kan ikke se noen i Norge som selger denne flasken med eller uten innhold, så det blir jo feil sammenligning mtp pris. Hvis noen tar inn denne flasken (ser SS selger litt fra VP), så koster nok denne flasken mindre enn 89kr ut til kunde.

(Hvis noen Norske forhandlere tar inn flasken så kan jeg endre linken i denne tråden)

Link til Bilnerden sin flaske.

Link til VP sin flaske.

VPInteriorAPC1L400.jpg

Må til slutt si at dette er ikke for å ødelegge for Bilnerden som faktisk har denne flasken løs for oss som trenger kun flaksen. Har kjøpt Bilnederen sin flaske selv og er veldig fornøyd med denne.

Eneste som skiller disse flaskene er størelsen og prisen. Begge flaskene er på 1 liter, VP flasken er litt lavere og tykkere.

Noen tenker kanskje hva skal man med kun flasken?

Skumkanonen har litt spesielle gjenger, så her er det ikke mange flasker som passer.

F.eks hvis flasken blir ødelagt eller slitt (blir slitt i gjengene når man tar den av og på), så er det greit å ha muligheten til å kjøpe kun flaksen.

Noen vil kanskje ha flere flasker. F. eks 1 med sterk blanding som brukes før og under korrigering og en flakske med en hverdagsblanding i.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen vil kanskje ha flere flasker. F. eks 1 med sterk blanding som brukes før og under korrigering og en flakske med en hverdagsblanding i.

Jeg trodde vi tok opp dette i en diskusjon tidligere? At egentlig så var det ingenting som ble "sterk" blanding i skum-kanon siden det blir blandet med så mye vann når det kommer ut av kanonen.. Eneste er at til sterkere blanding du har i flaska av rett type såpe, til tykkere såpeskum klarer du å produsere.

Jeg har funnet ut at en ren blanding 50/50 av Vallet Pro Orange og CG Citrus Wash & Clear funker veldig bra, og justerer du skummet riktig har du nok til ca 10 biler før du må fylle flaska igjen... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sterkeste blandingen jeg får ut av min kanon er 1:13. Vil si dette er ganske sterkt med f.eks Autofoam som anbefaler 1:100 i blandingsforhold.

Vasket bilen min med AF blandet ca 1:50 og dette strippet plastlistene mine.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:13 er det sterkeste du får ut ja, men med en ren blanding i flaska er det ingen som sier at du skal kjøre med full åpning.. ;)

Du justerer deg fram til det skummer akkurat passe.

Har du da ren Autofoam oppi så sier det seg selv at da kan du bare stenge skummet helt av, for så og åpne opp til den skummer slik du er vandt med.. ;)

Problem fix! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:13 er det sterkeste du får ut ja, men med en ren blanding i flaska er det ingen som sier at du skal kjøre med full åpning.. ;)

Du justerer deg fram til det skummer akkurat passe.

Har du da ren Autofoam oppi så sier det seg selv at da kan du bare stenge skummet helt av, for så og åpne opp til den skummer slik du er vandt med.. ;)

Problem fix! :D

AcciDabbi:

At egentlig så var det ingenting som ble "sterk" blanding i skum-kanon siden det blir blandet med så mye vann når det kommer ut av kanonen..

Det jeg ville frem til er at du kan få ganske sterk blanding.

Vet mange har rent produkt i flasken og justerer seg inn. Selv synes jeg det er ålreit å vite hva jeg "sprøyter" på bilen min. Dette blir da smak og behag.

Denne tråden ble egentlig laget for å tipse om en flaske som passer skumkanonen. Husker det var noen som letet etter dette før Bilnerden skaffet sin. Finner ikke igjen tråden, så jeg laget en egen.

Edit:

Fant igjen tråden. Det var inne på Bilnerden sin tråd som dette ble diskutert litt.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å si at man ikke får sterk blanding pga at kanonen gir 1:13 blir helt feil, da det kommer an på hva man har i flaska.

Jeg klarer fint å strippe lsp med skumkanon og de rette tinga i flaska.

F.eks CG CW&G skal ha 1:4000, denne er vel vanskelig å bruke ren i kanon, men du har muligheten til å få en jævlig sterk blanding..

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår.. ;)

Tenkte bare at jeg skulle nevne det med at det går å ha rent produkt i flaska òg justere til det akkurat skummer.

Jeg har kjørt ren CG Wash & Gloss i kanonen. Da skrudde jeg helt igjen først, så åpnet jeg rolig når skummet nærmet seg den tykkelsen det hadde når jeg for eksempel hadde 1:10 CG W&G og vann.

Altså, skal du ha skum ut av kanonen så er det jo ikke så veldig vanskelig. Du blander opp en miks i flaska med såpe og vann, så justerer du deg inn til du får så tykt skum som du vil ha... ELLER, så heller du rent produkt på flaska og justerer til du får akkurat samme skun-tykkelsen som du hadde da du blandet vann i flaska.

Jeg må bare spørre, hva blir forskjellen? Utenom at hvis du har rent produkt i flaska så slipper du å stresse med å blande hver gang du skal vaske en bil.. ;)

Men ja, skal ikke ødelegge denne tråden mere med dette. :) Den flaska du nevner her er jo genial hvis man trenger en erstatter for ei ødelagt flaske. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår.. ;)

Tenkte bare at jeg skulle nevne det med at det går å ha rent produkt i flaska òg justere til det akkurat skummer.

Jeg har kjørt ren CG Wash & Gloss i kanonen. Da skrudde jeg helt igjen først, så åpnet jeg rolig når skummet nærmet seg den tykkelsen det hadde når jeg for eksempel hadde 1:10 CG W&G og vann.

Altså, skal du ha skum ut av kanonen så er det jo ikke så veldig vanskelig. Du blander opp en miks i flaska med såpe og vann, så justerer du deg inn til du får så tykt skum som du vil ha... ELLER, så heller du rent produkt på flaska og justerer til du får akkurat samme skun-tykkelsen som du hadde da du blandet vann i flaska.

Jeg må bare spørre, hva blir forskjellen? Utenom at hvis du har rent produkt i flaska så slipper du å stresse med å blande hver gang du skal vaske en bil.. ;)

Men ja, skal ikke ødelegge denne tråden mere med dette. :) Den flaska du nevner her er jo genial hvis man trenger en erstatter for ei ødelagt flaske. :)

Tykkelsen på skummet bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg har problemer med holdbarheten på div produkter derfor vil jeg vite blandingsforholdet på produktene jeg rengjør bilen min med. Derfor blander jeg AF ca 1:8 i flasken og har skruen helt åpen. Da ender jeg opp med 1:100 som produsenten anbefaler.

Jeg mener at man ikke kan se hvor sprekt skummet er bare ved å se på tykkelsen. Noen produkter skummer mer eller mindre enn det andre produkter gjør. Det er viktig at skummet rengjør så god som mulig, men samtidig ikke er så sterkt at LSP på lakk, plast og dekk osv forsvinner.

Dette med å ha 2 forskjellige flasker var kun et eksempel på hvorfor noen kan ha interesse av å kjøpe en flaske. Tror nok de fleste klarer seg med 1 skt (inkludert meg som nå har 2 stk pga VP flasken). Kjekt å vite om dette hvis man ødelegger flasken ja. Min første flaske er allerede litt slitt i gjengene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gangene jeg ender opp med barberskum så har jeg i litt ONR, det virker skumdempende slik at jeg får våtere og mer effektivt skum, min erfaring er iallefall at tykt skum er dårligere..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men der er vi tilbake til at forskjellige produkter skummer ulikt.

Jeg hadde ren Snowfoam i kanonen, fikk tynt ut siste rest, skylte flaska og hadde oppi ren Jif bilshampo, og uten å ha skrudd noe (såvidt jeg vet, forsøkte å ikke røre justeringen da jeg byttet) ga Jif'en mye tykkere skum.

Om den virket bedre aner jeg ikke (betyr bedre at den fjernet mer dritt uten å fjerne voks, eller at den har lik effekt men på høyere utblandingsforhold som betyr mindre pris per liter rent produkt eller...), har ikke så ofte tilgang på skum så jeg har ikke forsket dette i utstrakt grad. Ennå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden korken til grønnsåpeflasker passer på flaskene fra Bilnerden burde jo selve grønnsåpeflasken passe rett på skumkanonen også? Disse er jo "gratis" siden alle har grønnsåpe i huset.

Helt OT: Har noen prøvd å skumme bilen med grønnsåpe? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En på jobben brukte Krystall grønnsåpe som han tømte litt og litt foran hageslangen for å produsere skum. Han sa det fungerte dritbra. Dritten rant godt av i tillegg til at asfalt og tjære ble løst opp.. Ble luktende barnåler av bilen også. :thumbs: Men jeg ville unngått det, da det helt sikkert er noe i såpa som "boner golvet"...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden korken til grønnsåpeflasker passer på flaskene fra Bilnerden burde jo selve grønnsåpeflasken passe rett på skumkanonen også? Disse er jo "gratis" siden alle har grønnsåpe i huset.

Helt OT: Har noen prøvd å skumme bilen med grønnsåpe? :)

Hvis den passer rett på så kan jo den også brukes. Eller så koster ikke VP flasken mer enn ca 14,50 NOK. Frakt og toll kommer jo også i tillegg da.

Det er jo mulig å kjøpe tom flaske hos Shinerama. Blir vel med en slik flaske hjem ved neste bestilling derfra.

http://www.shinearam...id=VAL-EMPTY-1L

Var meningen å linke til denne flasken i første posten, men fant ut at begge linkene gikk til Bilnerden. Har endret det nå ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke toll på en flaske til 14,50, men frakten kommer vel til å drepe lønnsomheten om man ikke kjøper masse annet også...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive