ØHN

2010 Volvo XC70 D5 - ØHN detail

54 innlegg i emnet

Volvo XC70 D5

IMG_3264.jpg

Eier tok kontakt for å fjerne riper og et generelt utvendig løft på sin relativt nye bil. Dette er samme eier som i fjor leverte en sort hekkjørt 2006 Mercedes-Benz ML for shine hos meg. Den gangen hadde jeg ML'en i 14 dager og kunne senke skuldrene og detaile i ro og mak. Nå var det altså Volvo som skulle få litt TLC og det skulle gjøres på to dager. 160.000km på veien setter preg på en bil, så det var bare å brette opp ermene og trå til.

Ved ankomst.

IMG_3053.jpg

IMG_3054.jpg

Bilen var relativt ren så arbeidsoppgaver tok det ikke lang tid å finne

IMG_3055.jpg

IMG_3057.jpg

IMG_3058.jpg

IMG_3059.jpg

IMG_3061.jpg

Det var en av de finere dagene denne sommeren med skinnende sol og bra varmt. Jeg valgte derfor å kjøre bilen inn i garasjen for å kjøle seg ned først. Etter en halv time på DCN gikk jeg ut i garasjen og påførte Prickbort på hele bilen og Espuma 1:10 på dekk og felg. Dette fikk virke ca 10 minutter før jeg kjørte bilen ut i sola. Mens avfetting etc virket inni garasjen hadde jeg gjort klart HT så Prickbort ble avspylt med en gang før den fikk vondgjort seg i sola.

IMG_3063.jpg

Etter avspyling av Prickbort og Espuma

IMG_3064.jpg

Ren Bilt-Hamber Autofoam med lukket blandeskrue på kanon

IMG_3066.jpg

Berøringsvask ble utført med dette utstyret

IMG_3067.jpg

Duragloss 902 skummer bra når det doseres som en dæsj i bøtta

IMG_3069.jpg

Zymolsvamp in action

IMG_3070.jpg

Felgene ble tørket etter avspyling før de fikk mer kjemi

IMG_3073.jpg

IronX

IMG_3074.jpg

Den fant en del å ta tak i etter Espuma, og sparte meg for mye tid

IMG_3076.jpg

IMG_3078.jpg

IMG_3079.jpg

Etter avspyling av IronX så det ganske bra ut.

IMG_3080.jpg

Ren P21S PG med Ez brush innimellom bakenfor. Fremsiden ble handvasket med Nanolotus chenillemitt og P21

IMG_3081.jpg

Clay med denne gjengen. To klumper i varmt vann bak der

IMG_3085.jpg

IMG_3086.jpg

Etter panser. Resten av bilen var heller ikke ille. Selv taket var ganske bra, siden det også hadde fått Prickbort

IMG_3089.jpg

Så ble bilen tørket og satt i garasje for kvelden

IMG_3090.jpg

Neste dag var det tid for PTG-måling.

Panser:

IMG_3093.jpg

Høyre forskjerm

IMG_3094.jpg

Høyre fordør

IMG_3095.jpg

Høyre bakdør

IMG_3096.jpg

Høyre bakskjerm

IMG_3097.jpg

Bakluke i plast

IMG_3098.jpg

Venstre bakskjerm

IMG_3099.jpg

Venstre bakdør

IMG_3100.jpg

Førerdør

IMG_3101.jpg

Venstre forskjerm

IMG_3102.jpg

Tak

IMG_3103.jpg

Tenkte å prøve en ny medium kombo. Rupes polish med blå Flex-pad

IMG_3092.jpg

Kom ikke i mål med det

IMG_3105.jpg

IMG_3106.jpg

IMG_3109.jpg

Panser ble da grovkorrigert med burgunder Meguiar's pad og Scholl S03Gold. Spre med Makita på 600rpm og rett opp på 2000rpm med 2-3kg press som ble sluppet lettere etterhvert

IMG_3120.jpg

Det ordnet det meste av RDS. Noe ble igjen, men det var også innenfor hva jeg hadde tenkt meg på denne jobben.

IMG_3110.jpg

IMG_3115.jpg

Jeg ryddet panel for panel med Meguiar's MG #95 til jeg gikk tom og sprettet en ny flaske MG#105. Enkelte paneler ble ikke kjørt med S03Gold og roterende. Der ble det kun en ekstra runde #105 på FlexDA.

IMG_3138.jpg

Panser etter MG#95

IMG_3117.jpg

Neste 5 bilder er 50/50 fra venstre side. Det plaskregnet hele dagen mens jeg holdt på, og det var svært høy luftfuktighet. Kamera måtte bare kommentere det på sin måte, med å demonstrativt la linsa dugge.

IMG_3124.jpg

IMG_3128.jpg

IMG_3135.jpg

IMG_3136.jpg

IMG_3137.jpg

Baklyktene var verst på hele bilen. 50/50's etter 2 runder MG#105 på burgunderpad med FlexDA på trinn 6

IMG_3141.jpg

IMG_3144.jpg

IMG_3153.jpg

IMG_3161.jpg

Bakluka hadde noen riper nederst langs det hele, som tilsynelatende ikke var så ille. Men når bakluka var i plast ble det korrigering på pysemåten. FlexDA på trinn 4-5 med burgunder Megspad og MG#105. Jeg kjørte 7-8 runder men fikk det ikke helt bort.

IMG_3162.jpg

IMG_3163.jpg

IMG_3166.jpg

IMG_3167.jpg

IMG_3168.jpg

Det ble i hvert fall en del bedre. Sjekket med 50/50 IPA så ikke oljene lurte meg

IMG_3169.jpg

IMG_3170.jpg

IMG_3171.jpg

IMG_3172.jpg

IMG_3173.jpg

Høyre side hadde noen saftige riper.

IMG_3174.jpg

IMG_3175.jpg

IMG_3177.jpg

IMG_3178.jpg

IMG_3179.jpg

IMG_3180.jpg

3M våtsliperondell og ONR som lube

IMG_3181.jpg

Høyeste måling

IMG_3182.jpg

Laveste måling. Greit med lakk å våtslipe på

IMG_3183.jpg

På den saftigste ripen ga jeg meg her. Det som var igjen da, var så dypt at det fikk være

IMG_3184.jpg

Riperester og avtrykk etter PTG

IMG_3186.jpg

Neste ripe ble målt og deretter våtslipt. De fleste slipingene fjernet 10-15 my.

IMG_3188.jpg

4 neste bildene av det som ble våslipt

IMG_3189.jpg

IMG_3190.jpg

IMG_3191.jpg

IMG_3192.jpg

Våslipemerkene ble fjernet med gul Lake Country spotpad og S03Gold på roterende

IMG_3193.jpg

2 bilder av resultatet. Den ene ripen fikk permanent oppholdstillatelse

IMG_3194.jpg

IMG_3196.jpg

Frontlykt tapet til 50/50.

IMG_3199.jpg

Ble bedre etter MG#105, burgunder og FlexDA

IMG_3208.jpg

IMG_3215.jpg

Stygg ripe på venstre speil

IMG_3217.jpg

Dempet til ubetydelig

IMG_3218.jpg

Riper på høyre speil

IMG_3222.jpg

Dempet til ubetydelig

IMG_3224.jpg

Koserunde med gul Megs polishpad, FlexDA på trinn 5 og MG#205

IMG_3226.jpg

Begynner å bli klart for LSP her

IMG_3139.jpg

D151 med mikrofiber på krom i grill og kromlister rundt vinduer

IMG_3227.jpg

Eksos fikk Prickbort - SurfexHD - IronX prewash. D151 på mikrofiber fikk opp glansen

IMG_3228.jpg

Dekk, hjulbuer og gummi fikk SV Pneu. Plast fikk Meguiar's Tech Protect

IMG_3231.jpg

LSP ble Chaos by Victoria Wax

IMG_3235.jpg

Ferdigbilder:

IMG_3285.jpg

IMG_3236.jpg

IMG_3293.jpg

IMG_3292.jpg

IMG_3253.jpg

IMG_3296.jpg

IMG_3290.jpg

IMG_3252.jpg

IMG_3289.jpg

IMG_3250.jpg

IMG_3288.jpg

IMG_3246.jpg

IMG_3287.jpg

IMG_3242.jpg

IMG_3276.jpg

IMG_3273.jpg

IMG_3269.jpg

IMG_3267.jpg

IMG_3274.jpg

IMG_3265.jpg

IMG_3256.jpg

IMG_3251.jpg

IMG_3254.jpg

IMG_3247.jpg

IMG_3248.jpg

IMG_3241.jpg

Takk for oppmerksomheten

52

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Atter en rå jobb av deg Øyvind.. fint resultat..

Jeg kommer og besøker deg ved en anledning når du polerer og våtsliper..

tar en time og kjøre..

cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Atter en rå jobb av deg Øyvind.. fint resultat..

Jeg kommer og besøker deg ved en anledning når du polerer og våtsliper..

tar en time og kjøre..

cred

Takk skal du ha. Bare hyggelig om du tar en tur - du er hjertelig velkommen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra arbeid og god lesing som vanlig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra arbeid og god lesing som vanlig :)

Takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fiksa du bra!Jeg har ikke rukket å prøve mye våtsliping..Gjør du det mest for å spare tid eller for å ikke ta mye lakk andre plasser enn akkurat der ripa er?Cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fiksa du bra!Jeg har ikke rukket å prøve mye våtsliping..Gjør du det mest for å spare tid eller for å ikke ta mye lakk andre plasser enn akkurat der ripa er?Cred :)

Takk skal du ha.

Var hard lakk på denne så en sparer tid, og en har mer kontroll synes jeg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha.

Var hard lakk på denne så en sparer tid, og en har mer kontroll synes jeg :)

Ok.Skal prøve litt utover høsten :) Begynner med 3000 papir.Greit å gå sakte frem med å lære dette :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble stor forskjell her. Spesielt til å være en nyere sølvfarga bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble stor forskjell her. Spesielt til å være en nyere sølvfarga bil :)

Takk! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veeldig bra jobba ØHN! :)

Hvilket slipepapir brukte du til våtslipen?

Cred self!!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.Skal prøve litt utover høsten :) Begynner med 3000 papir.Greit å gå sakte frem med å lære dette :)

Høres fornuftig ut. Jeg startet med 2500 Meguiar's papir med gummislipeklossen deres oppå bakluka på gamle mersja. Bør måle med PTG før og underveis flere ganger. Holde seg unna kurver i karosseriet (særlig med rondell) og tenke over om det er greit å komme til og trygt å korrigere opp igjen før en begynner slipinga. Sjekk også slipemerkekonturer med IPA og halogen etter polering. Selv om det har blitt blankt, kan overflaten fortsatt vise konturene ;)

veeldig bra jobba ØHN! :)

Hvilket slipepapir brukte du til våtslipen?

Cred self!! :)

Takk. Jeg brukte det slipepapiret til rondell som vises på bildet i S&S'en fra 3M :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang, nydelig jobb Øyvind :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang, nydelig jobb Øyvind :thumbup:

Takk skal du ha Reidar :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strålende jobb som alltid ØHN! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strålende jobb som alltid ØHN! :thumbup:

Takk Jac :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble forbauset over at du klarte å få vekk såpass mye. Godt jobbet som vanlig, ØHN!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble forbauset over at du klarte å få vekk såpass mye. Godt jobbet som vanlig, ØHN!

Takk skal du ha! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres fornuftig ut. Jeg startet med 2500 Meguiar's papir med gummislipeklossen deres oppå bakluka på gamle mersja. Bør måle med PTG før og underveis flere ganger. Holde seg unna kurver i karosseriet (særlig med rondell) og tenke over om det er greit å komme til og trygt å korrigere opp igjen før en begynner slipinga. Sjekk også slipemerkekonturer med IPA og halogen etter polering. Selv om det har blitt blankt, kan overflaten fortsatt vise konturene ;)

Takk. Jeg brukte det slipepapiret til rondell som vises på bildet i S&S'en fra 3M :)

hehe, jeg mente hvor grovt/ fint :)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, jeg mente hvor grovt/ fint :)

9 micron står det på pakningen :)

IMG_3181.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive