Øyvindgk

Octavia RS 07, kun lakk, våtslip av hel bil

25 innlegg i emnet

Hei alle sammen!

Takk for at dere stikker innom tråden. Det hele startet med en lett bilpleiesamtale med en venn av meg. Kom til slutt innom en bil han hadde hatt, en Dogde Ram. Fikk se et bilde og fant da ut at første uka av ferien skulle brukes til dette.... Han tilbø seg å bli med og da kom både motivasjon og interessen i gjøre å dette på plass.

Planen var da i boks, full våtslip av hele skodaen.

Har dessverre ingen bilder av vaskingen. Måtte gjøres fort unna grunnet ustabilt vær.

Vil komme en produktliste til slutt:)

Vil starte med å nevne at ingen av oss er spesielt flinke til å huske på å ta bilder. Ingen 50/50 bilder, men har prøvd å få med en del av omgjøringen. Dette var en stor jobb og fokus var vel stort sett å jobbe jevnt og trutt.

Begynner med et bilde av utgangspunktet.

utgangspunkt.jpg

Ikke et dårlig utgangspunkt, men man prøver jo alltd å få ting blankere. Målet var vel i hovedsak og få vekk appelsinhuden så godt vi kunne.

Her begynner vi med våtslipen, først noen bilder av produkter brukt til dette.

Bøtte med vann, svamp, spraykanner og følgende papir.

IMG_6797Medium.jpg

IMG_6798Medium.jpg

IMG_6799Medium.jpg

IMG_6728Medium.jpg

IMG_6729Medium.jpg

IMG_6740Medium.jpg

IMG_6742Medium.jpg

Mye topper igjen, men disse ble borte fort.

IMG_6745Medium.jpg

Hittil hadde vi prøvd oss fram med kun 3000 for hånd og litt 4000 på eksentermaskin. Fant tilslutt ut 2000 var det beste med en veldig myk kloss. Hele bilen ble da tatt for hånd, turte ikke annet.

IMG_6748Medium.jpg

IMG_6749Medium.jpg

Her er bilen slipt ferdig. Nå skal den vaskes og spyles lett.

Matt og fin, burde kanskje vært sånn.

IMG_6757Medium.jpg

IMG_6759Medium.jpg

IMG_6762Medium.jpg

IMG_6762Medium.jpg

IMG_6765Medium.jpg

Tilbake i garasjen for inspeksjon og planlegging av å hente fram den stakkars glansen igjen.

IMG_6768Medium.jpg

Her er et av stedene vi ikke klarte å ta bilder fra starten. Men dette er en ny dag. Har hadde vi prøvd ulike produkter med forsiktighet. Men bare panser og skjermer tok 3 timer og da var det fortsatt slipemerker igjen. Så fant for ut hvor mye jobb som sto igjen.

Prøvde ulike ting, men det falt på:

Roterende Wurth:

Buffing control +gul pad, buffing control + hvit pad, compound +hvit pad, super lakkrens + hvit pad og sort pad noen steder.

Flex DA:

MG 105 + Gul pad, MG 205 pluss sort pad.

Antall runder var varierende, men enkelte steder krevde mye innsats.

_MG_6781Medium.jpg

Nok tørre og nyvaskete MF:)

_MG_6788Medium.jpg

Maskeringen i gang!

IMG_6793Medium.jpg

IMG_6794Medium.jpg

IMG_6796Medium.jpg

_MG_6804Medium.jpg

_MG_6806Medium.jpg

_MG_6828Medium.jpg

IMG_6843Medium.jpg

_MG_6854Medium.jpg

_MG_6862Medium.jpg

_MG_6878Medium.jpg

Her er poleringen på vei av.

IMG_6889Medium.jpg

Her er voksen på vei på.

_MG_6896Medium.jpg

_MG_6902Medium.jpg

Her er forseglingen på vei på.

_MG_6904Medium.jpg

Ferdig.

_MG_6905Medium.jpg

Og her kommer noen kosebilder...

_MG_6914Medium.jpg

_MG_6916Medium.jpg

_MG_6917Medium.jpg

_MG_6918Medium.jpg

_MG_6919Medium.jpg

_MG_6920Medium.jpg

_MG_6923Medium.jpg

_MG_6927Medium.jpg

_MG_6931Medium.jpg

_MG_6932Medium.jpg

_MG_6936Medium.jpg

_MG_6938Medium.jpg

Takker nå til alle som har giddet å lese seg ned hit:)

Må si at vi begge ble veldig fornøyde med resultatet.

Vi mangler bare nå siste og værste dommer, SOLA!

Den er stort sett fraværende så bilde i sol blir lastet opp fort dette lar seg gjøre:)

Viktig å nevne til alle som er opptatt av detaljer, her er det kun lakk som er tatt, har ikke vasket noe annet, ikke hjul, buer, griller etter jobb. Så er en stor jobb igjen på eksteriøret på alle detaljer, felger, plast osv. Ble kun vasket lett for å kunne få noen bilder.

Produktliste:

Maskiner:

Wuerth roterende

Flex DA

Kjemi:

Cartec buffing control

Cartec Compound,

Cartec super lakkrens,

Cartec perfect polish,

CartecTP49,

Cartec gold wax,

Cartec wax guard

MG 105

MG 205

MG 7

Pads:

gul, hvit og svart pad fra cartec

Gul og svart pad fra Scholl

Bøttevis av microfiber..

Endret av pax702
30

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det kun er meg .. men hvorfor våtslipe hele bilen? Flott resultat btw! Det lukter svette helt hit!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det kun er meg .. men hvorfor våtslipe hele bilen? Flott resultat btw! Det lukter svette helt hit!

Takk takk:)

Nei, skulle slipe vekk topper. Var jo også fordi det måtte prøves ut:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri turt å våtslipe en såpass ny bil bare for å prøve... :P Men, når resultatet ser veldig bra ut til slutt er det jo ikke noen krise! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe flott resultat (slik jeg ser det, uten sol), men jeg må stille noen spm her.

- Dere valgte å våtslipe hele bilen uten å bruke PTG? Det kunne fort blitt veldig dyrt!

- Hvorfor ikke bare polere helt vanlig?

- Hva mener du med å fjerne "topper"? Er dette noe som kunne blitt fjernet med riktig avfetting og clay?

- Sjekket dere om dere fikk fjernet alle hologrammer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å våtslipe bil får du fjernet mye mer appelsinlakk :) Sjekk Kelly fra KDS detailing på DW... Helt rått

Og ja, helt rå wetlook på bilen, pax702, merker det klør litt i fingrene nå :)

Kjempe flott resultat (slik jeg ser det, uten sol), men jeg må stille noen spm her.

- Dere valgte å våtslipe hele bilen uten å bruke PTG? Det kunne fort blitt veldig dyrt!

- Hva mener du med å fjerne "topper"? Er dette noe som kunne blitt fjernet med riktig avfetting og clay?

Det er minimalt med lakk som egentlig fjernes. Hvis du går på DW, og sjekker Kelly sine tråder hvor han måler både før og etter våtslip, så vil du se at det egentlig er minimalt som fjernes. Husk at 1000 um (gidder ikke lete frem det greske my-tegnet) er 1mm. Bernhard våtslipte vel også panseret sitt, ble sykt bra dybde i lakken på det. Jeg synes igrunn det virker tryggere, da man slipper å hardkorrigere på lakken og kun polere fram glansen etter å gjort overflaten plan. Når han skriver topper antar jeg at dette er lakkstøv eller støvkorn som ligger på overflaten :) (beklager hvis jeg svarer for mye på dine vegne nå pax702).

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=273691

Her kan du se, Jac... Så slipper du å lete selv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god link og god forklaring ;)

Synes dog man bør måle før våtslip uansett, så man vet hva man har å gå på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å våtslipe bil får du fjernet mye mer appelsinlakk :) Sjekk Kelly fra KDS detailing på DW... Helt rått

Og ja, helt rå wetlook på bilen, pax702, merker det klør litt i fingrene nå :)

Takk for hyggelig skryt! Etter en sånn økt er det ålreit:)

Må si meg fornøyd med den wetlooken.

Skjønner at det klør i fingrene, men må si at jeg aldri hadde gjort dette alene. Atlfor mye jobb alene i en garasje. hehe

Og takker for alle forklaringene.

Takk for tilbakemeldinger:)

Denne var igjennom en runde skikkeig maskinpolering for et par år siden av meg. Har blitt godt vedlikeholdt siden.

Ville nå oppnå noe enda råere og det mener jeg at jeg klarte så godt det var menneskelig. Med topper mener jeg appelsinlakken. Den ujevne overflaten. Dette er så og si helt borte på denne nå og gir en helt annen dybde.

Ingen hologrammer igjen, fikk jeg bekreftet i sola nå. Brukte lenger tid på DA maskin med myke padder enn roterende omtrent.

Har nå dratt kjøretøyet ut i solen. Det var sol i kanskje 3 minutter. Men var nok til at jeg fikk se at jobben var absolutt verdt det. Vanvittig dybde. Ingen hologrammer eller kjøregater. :) :)

Så deilig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre! Da var det verdt jobben da :) Få noen bilder fra dagslys da, så vi virkelig får sett dybden her!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid.

Hvordan er de cartec produktene igrunn??

La du forseglingen over voksen? Skal det ikke være motsatt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer noen bilder av bilen i sola, var det vi rakk med det lille av sol som dukket opp.

Ser at bilen har svettet litt i løpet av natta og at vi ikke har klart å fjerne alle fettrester i mørket i går.

Men her kommer dem i hvertfall. rakk ikke hekken... Ser at det har kommet no møkk på linsa, jaja.

_MG_6945Medium.jpg

_MG_6949Medium.jpg

_MG_6957Medium.jpg

_MG_6958Medium.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo en stor jobb, som krever litt polering etter slip:) Tar tid dette.. Hva gjorde du med vann/lakk som renner når du sliper/har slipt? Tørker du det med microfiber? Blir mye "søl" av dette, så deilig å få vasket godt etterpå:)

Dette er et prosjekt jeg ikke tror jeg hadde orket/giddi å startet på egen bil, men skjønner at du gjør det, og har man tid og ikke minst lyst, er det jo bare å druse på:)

Blir jo veldig blankt, etter at appelsinlooken er borte:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

woow! dette er virkelig en credverdig jobb!

Hvor lang tid brukte dere på dette? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

woow! dette er virkelig en credverdig jobb!

Hvor lang tid brukte dere på dette? :)

Takker så mye for hyggelig tilbakemelding:):) Ja, synes det ble blankt!

Vi var to så ca 60 timer totalt minus kaffepauser..:)

Dette er jo en stor jobb, som krever litt polering etter slip:) Tar tid dette.. Hva gjorde du med vann/lakk som renner når du sliper/har slipt? Tørker du det med microfiber? Blir mye "søl" av dette, så deilig å få vasket godt etterpå :)

Dette er et prosjekt jeg ikke tror jeg hadde orket/giddi å startet på egen bil, men skjønner at du gjør det, og har man tid og ikke minst lyst, er det jo bare å druse på :)

Blir jo veldig blankt, etter at appelsinlooken er borte:)

Ja, det var en stor jobb:) Men ble dette året slik at første del av 3 ukern endte opp planløs og vi var to så da gikk det. Hadde nok aldri gjort det ellers.:) Har gjort en del flekking med slip på steinsprut osv, men har liksom alltid hatt lyst til å ta det på en hel bil for å se hvor bra det kan bli:)

Hadde to bøtter med vann. Den ene til dypping av papir og den andre med en stor svamp for å få det "rent", svamp er greit til sånt. Så var det jo å tørke det tørt med microfiber jevnlig for å sjekke tilstand.:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred fra meg :) Vanvittig dybde det ble i den lakken ! Dette må prøves en dag :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred fra meg :) Vanvittig dybde det ble i den lakken ! Dette må prøves en dag :P

Takk skal du ha:)

Ja, blank ble den!:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba!Steike for en tøff Skoda! Lakkforsegling skal på først, også eventuelt voks!Cred for ett flott resultat ser det ut til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en fantastisk jobb :) hadde jeg gjort halve jobben hadde det rent over for høvdingen ;)

Vil en slik våtsliping ta mye av klarlakken?

Hva med lakkstøv? vil våtsliping ta slike partikler? har 10 - 15 lakkstøvkorn på passatn som man kjenner om man drar fingeren over. Utseendemessig ser det ut som en liten sort flekk som ligger oppå lakken men som er under klarlakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba!Steike for en tøff Skoda! Lakkforsegling skal på først, også eventuelt voks!Cred for ett flott resultat ser det ut til!

Takk skal du ha! :)

Takk for skryt for bilen også:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende stort våtslipeprosjekt. Ser ut som det gikk veldig bra også :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive