Gry

Vaske bilen i Green Clean? KRISE!

Jeg sitter på jobb og må vaske bilen for den skal jeg legge et lag voks på før salg. Og jeg har klart å reise fra såpe!! :eek: Det blir utrolig kinkig å få tida til å strekke til hvis jeg må vente til jeg er hjemme, der jeg ikke har garasjeplass..

Men jeg har green clean. Jeg skal jo legge ny voks, det er vel ikke helt krise å bruke Green Clean?

:(:huh::unsure:

Eventuelt kan jeg sikkert skylde noen en tjeneste og de kan kjøre til Statoil eller Shell og kjøpe noe for meg hvis Green Clean er helt utelukket. Jeg aner ikke hva slags utvalg de har her.

(Jeg har også noe gammel Biltema greier som er av samme slaget som TurtleWax sin i blå flaske, den som skal gnis rundt på lakken, helt utelukket! Og så skal jeg ut og rote på lageret til vaktmesteren og vaskedamene, hvis jeg har flaks står det noe bilshampo et sted, vi har jo biler på jobb..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står jo at GC kan brukes på ALT, og lakk står også nevnt. Så vil tro det går veldig fint! Har hatt GC i skumkanon selv, og det ble ingen stygge skjolder etc på glass heller. Kjør på sier jeg! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Green Clean funker som såpe hvis du blander den riktig. Jeg har pleid å bruke den i skumkanonen og har ikke sett noe ugang, og jeg bruker den til alt mulig ellers i bilen og i hjemmet. Bare å kjøre på! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, green clean blir det! Har bare med en slump helt over på en navnløs flaske men med mindre jeg trenger 1:10 duger det til en vask :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt GC til vask, ikke noe problem med det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel overflødig med mer komentarer her nå, men skader vel ikke.. Jeg har også gode erfaringer med apc på lakk, du ødelegger ikke noe og det blir reint! Skylle godt er vel greit. Bruker jo ofte pc i dørkarmer uten at de forringer seg:) Kjør på, men du er vel kanskje allerede fedrig vasket/vokset:)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke rukket noe ennå

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke et sted i nærheten av jobben din som selger såpe da? F.eks Sonax glans shampoo er en helt ålreit såpe. Selges hos bla. Mekonomen og CO. Mulig denne finnes på bensinstasjoner også.

AG og MG har jo også noen såper, men de koster en god del mer enn Sonax sin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tester heller Green Clean siden andre har prøvd den i skumkanon, er jo rimelig trygt hvis det attpåtil står i bruksanvisningen at man kan bruke den på lakken. Jeg har ca 15 liter såpe og har egentlig ikke så lyst på noe som helst mer når jeg nå har fått bekreftelse på at det jeg har med er ok :D

Og bilen får skikkelig forvask med endel avfetting først, og deretter gc. Før voks. Så jeg tror lakken blir glad til slutt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom gjerne med en tilbakemelding på hvordan GC er som såpe, Gry!

Og bilen får skikkelig forvask med endel avfetting først, og deretter gc.

Akkurat det er vel en selvfølge? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kom gjerne med en tilbakemelding på hvordan GC er som såpe, Gry!

<snip>

Akkurat det er vel en selvfølge? :P

På dette forumet er det ofte greit å nevne selvfølgelighetene også ;)

Blandet green clean 1:15 omtrent (hadde en 18 liters grit guard som jeg forsøkte å fylle bare 15 liter i, og slumpet oppi 1dl ganske nøyaktig) da det føltes som det ga nok såpe i vannet når jeg gned fingrene mot hverandre. Lite skum selvfølgelig, men nok til at jeg ikke fikk angst, gled godt over panelet. Fikk mer såpefølelse av dette enn den gangen jeg vaska bilen innendørs med Onr..

Dessverre viste det seg at tak og panser har masse kalkflekker (og jeg klarer ikke å huske at jeg har vaska bilen uten å tørke så jeg skjønner det bare ikke) så jeg må snike inn en kjapp runde da, s40 og f.eks grønn uber eller kanskje noe mykere, før voks. Burde gå raskt. Krysse fingrene. Vurderer nesten å legge Shield hvis det går raskt! Hvis det ikke går raskt vurderer jeg å legge Shield allikevel, for å trøste meg selv. Den er jo mer bankers enn Mg#16, selv om jeg har hatt god suksess med denne de siste gangene.

Skal 99% sannsynlig skrive under papirene på onsdag, ankomme i blå avensis, reise i le mans 520 :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På dette forumet er det ofte greit å nevne selvfølgelighetene også ;)

Blandet green clean 1:15 omtrent (hadde en 18 liters grit guard som jeg forsøkte å fylle bare 15 liter i, og slumpet oppi 1dl ganske nøyaktig) da det føltes som det ga nok såpe i vannet når jeg gned fingrene mot hverandre. Lite skum selvfølgelig, men nok til at jeg ikke fikk angst, gled godt over panelet. Fikk mer såpefølelse av dette enn den gangen jeg vaska bilen innendørs med Onr..

Dessverre viste det seg at tak og panser har masse kalkflekker (og jeg klarer ikke å huske at jeg har vaska bilen uten å tørke så jeg skjønner det bare ikke) så jeg må snike inn en kjapp runde da, s40 og f.eks grønn uber eller kanskje noe mykere, før voks. Burde gå raskt. Krysse fingrene. Vurderer nesten å legge Shield hvis det går raskt! Hvis det ikke går raskt vurderer jeg å legge Shield allikevel, for å trøste meg selv. Den er jo mer bankers enn Mg#16, selv om jeg har hatt god suksess med denne de siste gangene.

Skal 99% sannsynlig skrive under papirene på onsdag, ankomme i blå avensis, reise i le mans 520 :D

Blandingsforholdet her blir vel ikke 1:15. Med 15 ltr vann burde det være 1 ltr GC. Dette du har brukt blir vel 1:150 eller er jeg helt på jordet ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:15 gir totalt 16 deler. Altså 1 del produkt og 15 deler vann.

1:15 på 15 liter gir altså 0,9375 L produkt (regnestykket blir 15/16), om jeg ikke tuller helt nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandingsforholdet her blir vel ikke 1:15. Med 15 ltr vann burde det være 1 ltr GC. Dette du har brukt blir vel 1:150 eller er jeg helt på jordet ?

Det har du helt rett i :)

Sakset fra mitt eminente Excelark: 1:150 = 99,3 ml

:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå løser vi verdensproblemer her. :P

Gry: Takk for tilbakemeldingen, da vet man at den er helt fin å bruke i bøtta om det skulle bli krise. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet veldig hardt i helga og hjernen min er skutt fremdeles (jeg har nå fått sove bare en time etter nattevakt og skal i kontraktsmøte med megler og ny eier av leilighet, føler meg ikke uthvilt pussig nok). Jeg hadde en av den ene og femten av den andre. At jeg forsøkte å legge sammen epler og appelsiner og fikk pærer er en annen sak :P

Av nysjerrighet, hva er oppgitt blandingsforhold for lakk?

Og for å bekrefte så hadde jeg 1dl såpe i 15 liter vann.

Tror faktisk ikke jeg ville hatt mer såpe heller, for hanska var på kanten til å bli glatt å holde i

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og surrehuer:

Har man 1 dl green clean oppi en bøtte med 15 liter vann, er det faktisk 100 milliliter green clean oppi der åssen man enn snur og vender på det.

For bøtta har _plass til_ 18 liter. En perfekt 1:150 altså.

Excelarket er tydeligvis laget for å finne ut blandingsforholdet i flasker/bokser/kanner basert på volumet til mediet..

Et annet eksempel: min 1.5 liter lavtrykkanne tolerer fint i hvertfall 16 desiliter flytende væske. Ergo fyller jeg flaska til 1.5l-merket og heller på en desiliter produkt på toppen. Har jeg oppi 0.5dl produkt får jeg 1.30.

Derimot hvis jeg vil ha 1:20 trenger jeg excel-arket for å finne utav det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derimot hvis jeg vil ha 1:20 trenger jeg excel-arket for å finne utav det.

Det blir da 0,75 dl :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive