Øyvind G

Minitest: Surfex vs Bilberry på dekksider

Surfex vs Bilberry på dekksider

Har for det meste brukt Bilberry på dekksider selv og har også brukt litt Surfex, men har hele tiden hatt følelsen av at Bilberry rengjør bedre her. Dette er pga med en gang du påfører Bilberry på et brunt dekk, så danner det seg et brunt skum. Noe som jeg ikke skjer når jeg bruker Surfex.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle teste disse opp imot hverandre. Begge produktene er blandet 1:5 i denne testen. Dekket i testen er ikke ekstremt brune (litt synd egentlig), men litt møkkete var det jo.
Har ikke vasket felgen i forbindelse med denne testen pga mangel på tid.

Begynner med en liten inspeksjon av dekksidene

IMG_0276_1024x683.jpg

IMG_0278_1024x683.jpg

IMG_0279_1024x683.jpg

IMG_0280_1024x683.jpg

IMG_0281_1024x683.jpg

Her er dekket rett etter påføring av produkter. Bilberry på venstre side og Surfex på høyere side.

IMG_0285_1024x683.jpg

Tydelig at Bilberry reagerer med noe som ligger i gummien her

IMG_0286_1024x683.jpg

På Surfex siden ser dekket bare vått ut.

IMG_0287_1024x683.jpg

Dekksiden ble skrubbet før avspyling.

IMG_0288_1024x683.jpg

IMG_0290_1024x683.jpg

Produktene tørket raskt ut i sommervarmen selv om jeg stod i skyggen, så jeg kunne ikke la de ligge å virke så lenge.

IMG_0289_1024x683.jpg

Avspylt.

IMG_0291_1024x683.jpg

IMG_0292_1024x683.jpg

IMG_0293_1024x683.jpg

Etter dette ble bilen kjørt litt frem, så dekksiden fikk soltørket. Når det var tørt rygget jeg bilen tilbake igjen.

IMG_0294_1024x683.jpg

IMG_0296_1024x683.jpg

IMG_0297_1024x683.jpg

IMG_0298_1024x683.jpg

IMG_0301_1024x683.jpg

Som bildene viser så ble det ingen visuell forskjell her.
Som en siste inspeksjon sprayet jeg Bilberry på dekksiden hele veien for å se om fargen på skummet avslørte noe.

IMG_0302_1024x683.jpg

IMG_0303_1024x683.jpg

IMG_0304_1024x683.jpg

IMG_0305_1024x683.jpg

IMG_0306_1024x683.jpg

Her kunne jeg heller ikke se noen forskjell.
Mao det ser ut som at begge produktene rengjør like godt her selv om det ser ut som at Bilberry "pumper" mer skit ut av dekkene rett etter påføring.

Etter dekket var tørt igjen påførte jeg VP Protectant for å få dekksiden svart og fin igjen.

IMG_0310_1024x683.jpg

IMG_0311_1024x683.jpg

IMG_0312_1024x683.jpg

Vet ikke om dekket ble 100% rent her. Tror dette kommer av at produktene skulle hatt litt lenger virketid før avspyling.

Endret av Øyvind G
9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin liten sjekk som bekreftet av begge produkter gjør jobben sin :thumbup: Jo flere som deler erfaringer, jo bedre blir grunnlaget for godt produktvalg - cred for denne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for denne Øyvind, da ser det ut som at jeg slipper å kjøpe Bilberry. :P By the way, synes Surfex HD 1:1-3 funker bedre på dekksider, gjerne ren også, da renner det gjerne brun drit ut av dekket rett etter påføring. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin liten sjekk som bekreftet av begge produkter gjør jobben sin :thumbup: Jo flere som deler erfaringer, jo bedre blir grunnlaget for godt produktvalg - cred for denne :)

Takk for det Øyvind. Viktig å dele erfaringer ja. :)

Cred for denne Øyvind, da ser det ut som at jeg slipper å kjøpe Bilberry. :P By the way, synes Surfex HD 1:1-3 funker bedre på dekksider, gjerne ren også, da renner det gjerne brun drit ut av dekket rett etter påføring. ;)

Takk for det Simen :)

Du trenger nok ikke kjøpe Bilberry nei. Jeg som har en 5l av denne kommer fortsatt til å bruke denne på dekksider, felger og innvendig matter. Liker produktet veldig godt selv om jeg vet det finnes bedre. Er ikke felgene ekstremt inngrodde (noe som mine felger ikke rekker å bil) så er Bilberry et veldig godt produkt til en lav pris.

Skal se om jeg finner et hjul med skikkelig møkkete/brune dekksider. Da blir det skikkelig brunt skum. Kan samtidig teste med enda sterkere blanding av Surfex.

Jeg tror at i noen tilfeller (som f.eks dette) så er mesteparten av skiten som sitter i dekket bremsestøv og vanlig skit som sølevann osv. Disse dekkene ble kjøpt nye av min samboer for 1-2 år siden og aldri sett silicon (som jeg har lest at gir brune dekksider). Like vel blir de litt brune med tiden.

Når jeg er inne på det med silicon på dekksider, så har jeg selv en teori om at det er ikke selve siliconen som blir brun, men at skitten sitter limt fast i dekksidene pga siliconen som gjør at dekksidene blir brune. Vet ikke om dette stemmer?

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nye dekk på min E87 og disse blir brunlige når jeg har kjørt en stund uten å få vaske, så jeg går for teorien om det fester seg dritt i produktet man har på. For jeg har bare hatt Pneu på mine dekk såvidt jeg husker (bortsett fra at de dekkslaskene har sikkert fiklet med noe når de la om, men jeg vasket med sterk surfex to-tre dager etter omlegging). Er ikke mye vasking som må til så er de sorte igjen, virker som det er veistøv og ikke selve gummien som blir brun. Når det ikke går for lenge mellom hver vask ^_^

Og forresten liker jeg helt rein surfex for å få skrubbet dekkene skikkelig!

edit igjen:

Skrubbet du surfex-siden også? Til og med på 1:15 får jeg brunt skum, når jeg skrubber en skitten bil! Skummet blir kanskje fortere borte, jeg har begynt å spyle av straks etter teorien om at hvis det får tørke igjen så vil skitten også tørke igjen og man er nesten like langt.

Endret av Gry
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
...har begynt å spyle av straks etter teorien om at hvis det får tørke igjen så vil skitten også tørke igjen og man er nesten like langt.

x2

Har trua på den teorien selv. Prøver å spyle av umiddelbart, så fort som overhode mulig. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nye dekk på min E87 og disse blir brunlige når jeg har kjørt en stund uten å få vaske, så jeg går for teorien om det fester seg dritt i produktet man har på. For jeg har bare hatt Pneu på mine dekk såvidt jeg husker (bortsett fra at de dekkslaskene har sikkert fiklet med noe når de la om, men jeg vasket med sterk surfex to-tre dager etter omlegging). Er ikke mye vasking som må til så er de sorte igjen, virker som det er veistøv og ikke selve gummien som blir brun. Når det ikke går for lenge mellom hver vask ^_^

Og forresten liker jeg helt rein surfex for å få skrubbet dekkene skikkelig!

edit igjen:

Skrubbet du surfex-siden også? Til og med på 1:15 får jeg brunt skum, når jeg skrubber en skitten bil! Skummet blir kanskje fortere borte, jeg har begynt å spyle av straks etter teorien om at hvis det får tørke igjen så vil skitten også tørke igjen og man er nesten like langt.

Skrubbet begge sider ja. Samme fremgangsmåte hele veien.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test!

Selv bruker jeg helst ren Surfex på dekksidene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive