ØHN

Sort 07 VW Passat Highline - ØHN detail

52 innlegg i emnet

2007 VW Passat 2.0 TDI

IMG_2183.jpg

Eier tok kontakt for et løft på bilen sin innvendig og utvendig. Bilen virket bra utstyrt med helskinn ++. Tidspunkt for pleie av blant annet skinnsetene, interiør og et blankere ytre, ble avtalt.

Ved ankomst:

IMG_2040.jpg

IMG_2041.jpg

IMG_2042.jpg

Nederst på høyre fordør var det skallet av litt lakk. Greit å dokumentere skaden før høytrykksspyling. Her ligger Prickbort over møkk.

IMG_20472.jpg

IMG_2047.jpg

Hele bilen fikk Prickbort med 10 minutter virketid

IMG_2048.jpg

Prickbort ble deretter spylt av med HT

IMG_2049.jpg

Ren Bilt-Hamber Autofoam i skumkanon som kan skimtes i bakgrunnen på bildet. Blandeskrue nesten lukket.

IMG_2050.jpg

Moder jord har ikke helt skjønt avspyling av møkk DCN-style. Regn dusjet bilen ovenfra og ned. Jeg hjalp skybruddet med å spyle motsatt vei, nedenfra og opp.

IMG_2051.jpg

Berøringsvask ble gjort med dette utstyret:

IMG_2052.jpg

Felgene fikk også Prickbort i første runde. Det som var igjen fikk IronX etter at Prickbort var avspylt.

IMG_20552.jpg

Blank klar væske med magiske egenskaper påføres

IMG_2055.jpg

Virkningen lar ikke vente på seg. Dette er etter ca 60 sekunder

IMG_20562.jpg

IMG_2056.jpg

Mens IronX jobbet på felgene, jobbet jeg med berøringsvask. Zymolsvamp på rene flater. Avdanket Meguiar's mitt inni hjulbuer og nedre del av kanaler. Nanolotus Chenille mitt på fremsiden av felgene med P21S PG.

IMG_2057.jpg

SurfexHD 1:5 på diverse detaljer

IMG_2058.jpg

P21S PG med Ez brush innimellom

IMG_2059.jpg

Clay ble hentet fra Meguiar's mild proff. Som lube ble det ONR 1:40ish. Clayklumper i varmt vann.

IMG_2061.jpg

IMG_2062.jpg

Clay etter panser

IMG_2065.jpg

Interiøret trengte vask og støvsuging i tillegg til at skinnsetene skulle få en rens

IMG_2043.jpg

IMG_2045.jpg

Startet med bagasjematten

IMG_2164.jpg

Ren Autofoam

IMG_2165.jpg

Jobbet inn med børste

IMG_2166.jpg

Tekstilmatter fikk Green Clean 1:15 og Meguiar's tekstilbørste.

IMG_2167.jpg

Foma Mimo ble brukt til å fjerne produktrester ved å suge opp møkk og skylle mattene med rent vann samtidig

IMG_2168.jpg

Mimo in action

IMG_2169.jpg

IMG_2170.jpg

IMG_2171.jpg

Førermatte etter rens

IMG_2172.jpg

Sittepute i førersetet etter Swissvax Leather Cleaner og SV børste

IMG_2215.jpg

Vinyl fikk Green Clean og dashboard fikk Swissvax Protectant Matt. Alle tepper ble støvsuget med en Miele-snabel

Ferdigbilder av interiør

IMG_2217.jpg

IMG_2218.jpg

IMG_2220.jpg

IMG_2222.jpg

IMG_2223.jpg

Så var det tid for lakk. Alle paneler ble målt flere ganger, og resultatet på bildet er typisk for det panelet

Panser

IMG_2067.jpg

Høyre forskjerm

IMG_2068.jpg

Høyre fordør

IMG_2069.jpg

Høyre bakdør

IMG_2070.jpg

Høyre bakskjerm

IMG_2071.jpg

Bakluke

IMG_2072.jpg

Venstre bakskjerm

IMG_2073.jpg

Venstre bakdør skilte seg ut på måling. Mistanke om omlakkering ble bekreftet ved å inspisere døra nøyere.

IMG_2074.jpg

Venstre bakdør der lakkstøv er synlig, flere slike fantes.

IMG_20782.jpg

Nærbilde av lakkstøv. Samtidig kan det skimtes noe tvilsomt grunnarbeid øverst til høyre i bakkant av døra

IMG_2078.jpg

Førerdør

IMG_2075.jpg

Venstre forskjerm

IMG_2076.jpg

Tak

IMG_2077.jpg

Bort sett fra venstre bakdør virket bilen å ha originallakk. Noe tynn enkelte steder. Rammene i avtalen for jobben tilsa en-steg polering + lettere interiørløft og rens av skinnsetene.

Allerede ved PTG-måling dukket en del riper opp som måtte gjøres noe med for at jeg selv skulle bli fornøyd.

Forventning om hard lakk var der, men startet like greit med gul medium polishpute fra Meguiar's og Scholl S03Gold på FlexDA. Spotpad fra Lake Country på roterende ble planlagt til ripene.

IMG_2066.jpg

FlexDA på full guffe, gul Megs pute og Scholl S03Gold fikk lakken noe mer glossy, men gjorde lite med swirls og enda mindre med RDS. Resultatet kan ses til høyre på de neste to bildene. (Jeg har allerede flyttet maskeringstapen litt til venstre for test av ny kombo)

IMG_20792.jpg

IMG_2084.jpg

Testet så FlexDA på full guffe en gang til, med grovere Meguiar's Soft Buff pute

IMG_2081.jpg

Resultatet kan ses til venstre. Det tok noe mer swirls og RDS, men fortsatt ikke fornøyd.

IMG_2096.jpg

Panseret måtte få roterende. Orange uberpad med SchollS03Gold på 2000 rpm, tok mer. Resultatet kan ses på neste bilde, der jeg testet på fremkant av panser. Ikke helt fornøyd, så byttet til grovere gul pute.

IMG_2098.jpg

Orange uber på roterende

IMG_2099.jpg

Selv om gul uberpad lagde mer ugang, ble vekselsvis denne og gul Lake Country pad brukt med roterende og SchollS03Gold på panseret. Generelt kjørte jeg et par runder, litt ekstra her og der, vel vitende om at er det noe sted folk står og stirrer og inspiserer når de henter bilen, er det på panseret.

IMG_2102.jpg

Da ble resultatet slik

IMG_2103.jpg

IMG_2106.jpg

Panseret hadde noen stygge riper

IMG_21112.jpg

IMG_2111.jpg

Sjekker lakktykkelse på ripene

IMG_2112.jpg

Våtsliperondell fra 3M, ONR som slipelube

IMG_2113.jpg

Ved ca 90 my ga jeg meg. Fortsatt var en god del av ripen dessverre tilstede, men det ble noe bedre

IMG_2114.jpg

IMG_2115.jpg

Ripen etter gul uber på roterende med Scholl S03

IMG_2121.jpg

IMG_2122.jpg

På høyre side av panser var det noen andre dype riper.

IMG_2109.jpg

IMG_2110.jpg

Jeg hadde allerede brukt mye tid på panseret, så kjørte 4-5 runder roterende, gul Lake Country med Scholl S03, 2000rpm. det fikk dempet en del av ripene, men fortsatt satt igjen noe som var veldig dypt.

IMG_2117.jpg

IMG_2118.jpg

IMG_2119.jpg

Førerdør hadde et saftig subbemerke

IMG_2128.jpg

Subbemerke dempet etter 2 runder grovpad og S03 på 2000rpm med roterende

IMG_2132.jpg

Etter totalt 4 runder kan det fortsatt skimtes ved høyre halogenlampe, men det ble mye bedre. Det som da satt igjen var dypt.

IMG_2134.jpg

Dørklinke på førerdør.

IMG_2139.jpg

Maskerte lakkert plastklinke og fant frem gul Lake Country spotpad på roterende med S03

IMG_2141.jpg

Etter 1 runde (skrevet på maskeringstapen)

IMG_21422.jpg

Etter 1 runde

IMG_2142.jpg

Etter 2 runder

IMG_2145.jpg

IMG_2147.jpg

Etter 3 runder sa jeg meg fornøyd

IMG_2148.jpg

IMG_2149.jpg

Heisann, jammen var det ikke subbemerke på nabodøra også.

IMG_21502.jpg

IMG_2150.jpg

IMG_2151.jpg

Etter 3 runder var det kun dype riper igjen.

IMG_2152.jpg

Et par frihånds 50/50

IMG_2153.jpg

IMG_2154.jpg

Saftig ripe på bakfanger

IMG_2155.jpg

IMG_2156.jpg

Etter et par runder burgunder Meguiar's pad på FlexDA trinn 4.

IMG_2157.jpg

Etter totalt 4 runder FlexDA trinn 4. Resten var dypt

IMG_2158.jpg

Ren Autofoam og avspyling av polishstøv etter grovsteg. Resten av bilen, minus taket, fikk burgunderpad med S03 og FlexDA på maks hastighet på lakk og trinn 4 på plast. Det ble altså en 2 stegs likevel dette, for hele bilen ble til slutt kjørt med gul polishpute, MG#205 og FlexDA for å få den skikkelig blank.

IMG_2160.jpg

Siste steg for å få opp glansen

IMG_2173.jpg

Stemningsbilde fra korrigering i garasjen. Begynner å bli klart for LSP her

IMG_2159.jpg

Pneu på dekk, gummilister og plast. Enkelte plastdeksler responderte bedre og mindre skjoldete med noe plastfornyer fra Meguiar's. Generelt liker jeg Pneu veldig godt. Kjapp å påføre med tilhørende kost, og som oftest skjoldfritt etter en avbuffing med mikrofiber

IMG_2174.jpg

LSP ble blå Natty's voks som skal være fin på mørke farger. Fuktet påføringspaden for lettere å kunne legge tynt og mindre voks i selve puten.

IMG_2176.jpg

Ferdigbilder:

IMG_2199.jpg

IMG_2203.jpg

IMG_2186.jpg

IMG_2214.jpg

IMG_2211.jpg

IMG_2210.jpg

IMG_2196.jpg

IMG_2209.jpg

IMG_2188.jpg

IMG_2208.jpg

IMG_2181.jpg

IMG_2206.jpg

IMG_2194.jpg

IMG_2207.jpg

IMG_2197.jpg

IMG_2213.jpg

IMG_2200.jpg

IMG_2195.jpg

IMG_2201.jpg

IMG_2182.jpg

IMG_2202.jpg

IMG_2205.jpg

Takk for oppmerksomheten

53

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke arbeid:-) lukter godt av den natty's voksen :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke arbeid:-) lukter godt av den natty's voksen :-)

Takk takk, den voksen lukter skikkelig ballongtyggis :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint stykke jobb igjen.. Gøy og se på..

Meg 205, hvor kjøper du det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en flott jobb fra deg!

Cred er en selvfølge :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint stykke jobb igjen.. Gøy og se på..

Meg 205, hvor kjøper du det?

Takk. #205 kan kjøpes hos Norsk Prol. De har den i England på nettbutikker der også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott 1stegs :rofl1:

Da jeg skrollet ned og fikk se den burgunder megs puta tenkte jeg "ja,ja det var den 1stegs'en. :D

Flott jobb igjen :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott 1stegs :rofl1:

Da jeg skrollet ned og fikk se den burgunder megs puta tenkte jeg "ja,ja det var den 1stegs'en. :D

Flott jobb igjen :thumbs:

Ha ha, går på en smell gang på gang. Priset som en - stegs med støvsuging/vask interiør + slang på full rens av skinnseter for å være grei. Klokket inn på 23 timer totalt tror jeg. Takk for cred og fin tilbakemelding - satser på lønn i himmelen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt resultat som alltid :) Du vet vel at 1-stegs ikke nødvendigvis skal gi samme resultat som en 2-3 stegs jobb? Det er litt av poenget. Mindre tid, mindre korreksjon :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt resultat som alltid :) Du vet vel at 1-stegs ikke nødvendigvis skal gi samme resultat som en 2-3 stegs jobb? Det er litt av poenget. Mindre tid, mindre korreksjon :P

Jeg var syk den dagen de gikk gjennom pensum for 1-stegs på poleringsakademiet :P Takk for trivelig tilbakemelding og cred :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, men så fort du finner frem S3 Gold, eller burgunder pute, så vet du at du kan glemme en 1 stegs. Hvis du ikke klarer å levere bilen til kunden, med litt "microswirls" som de fleste somregel ikke klarer å se, så bør du heller få overtalt dem til å koste på seg en 2 stegs. Det er greit at vi brenner for det vi gjør, men vi kan ikke drive med "uhjelp" i lengden.

Flott stykke arbeid som vanlig Øyvind, å morro å se noe annet en biler fra den lokale Taxi sentralen hos deg. :rofl1:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, men så fort du finner frem S3 Gold, eller burgunder pute, så vet du at du kan glemme en 1 stegs. Hvis du ikke klarer å levere bilen til kunden, med litt "microswirls" som de fleste somregel ikke klarer å se, så bør du heller få overtalt dem til å koste på seg en 2 stegs. Det er greit at vi brenner for det vi gjør, men vi kan ikke drive med "uhjelp" i lengden.

Flott stykke arbeid som vanlig Øyvind, å morro å se noe annet en biler fra den lokale Taxi sentralen hos deg. :rofl1:

Jeg er så enig så enig angående hva som avtales, og hva man da bør gjøre. Pleier å være rimelig flink til å ta meg betalt for det jeg gjør, men noen ganger glipper det :)

Takker for fine ord. Satser på at det er en kombinasjon av overdose med kostholdet du postet på Face for litt siden, og løsemidler fra BMW-interiøret som frembringer Taxi-assosiasjoner :P:rofl1: Her på tunet finnes stort sett low milage E-klasser med minst sekser under panseret. Lite Taxi-daukjørte 200CDI med skaisetetrekk :fun::thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat her ØHN! Alltid herlig å lese dine S&S :) Pene ferdigbilder og er det en fornøyd eier jeg kan skimte i lakken på det ene bildet? :D

Cred er servert, med stor selvfølge!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er så enig så enig angående hva som avtales, og hva man da bør gjøre. Pleier å være rimelig flink til å ta meg betalt for det jeg gjør, men noen ganger glipper det :)

Takker for fine ord. Satser på at det er en kombinasjon av overdose med kostholdet du postet på Face for litt siden, og løsemidler fra BMW-interiøret som frembringer Taxi-assosiasjoner :P:rofl1: Her på tunet finnes stort sett low milage E-klasser med minst sekser under panseret. Lite Taxi-daukjørte 200CDI med skaisetetrekk :fun::thumbup:

Har du noe å utsette på matrettene mine også nå :wacko:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte kjøpe meg noe brus og snacks før jeg begynte å se denne s&sen :) Skal noe til å få til en stegs når det er masse dype riper og så hard lakk.Cred for nok en lekker s&s og flotte refleksjonsbilder :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe å utsette på matrettene mine også nå :wacko:

He he, maten ser kjempegod ut, blir gjerne sånn mat på meg også. Men tviler på at noen av oss blir æresmedlem hos Grete Roede :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert! Jammen fikk du en VW blank også :fun::thumbup:

Cred er avgitt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid, som vanlig :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, maten ser kjempegod ut, blir gjerne sånn mat på meg også. Men tviler på at noen av oss blir æresmedlem hos Grete Roede :D

Tror heller jeg satser på "fete frode" :rofl1:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en flott jobb fra deg!

Cred er en selvfølge :)

Tusen takk skal du ha - hyggelig å høre :)

Nydelig resultat her ØHN! Alltid herlig å lese dine S&S :) Pene ferdigbilder og er det en fornøyd eier jeg kan skimte i lakken på det ene bildet? :D

Cred er servert, med stor selvfølge!

Takk skal du ha for cred og fine ord :) Det er nok ikke eier du ser i lakken. Det er Thomas_K, detailer med konto her inne. Han hadde siste kvalitetskontrollen, satt i en fluktstol og pekte både her og der på lakkskavanker. Kan godt si han er medskyldig i at dette ble en litt utvidet poleringsjobb :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive