erikstein

Teorier rundt maskinpolering (roterende og DA)

Jeg har nå lest det meste av guider, alt fra norske til engelske (holder fortsatt på med finlesing av den 70s engelske guiden for roterende og DA..hehe). I tillegg leser jeg det meste av s&s trådene jeg kommer over.

Allikevel er det noen spm jeg inne klar å få svar på (dvs. i teorien)

1. Når dere prøver komboer for å finne rett produkt/pad som gir ønsket resultat i forhold til cut/finish. Kombotester dere på forskjellige steder eller på samme "flekken"?

2. Finnes det noen teorier rundt hastighet, press og pass i forhold til hardhet på lakk? Da tenker jeg spesielt på roterende. Leste en ss her inne om en mondeo 03 mod., som nevnte lav rpm fordi lakken var myk. Det står ofte i ss at folk kjenne til lakktypen og derfor "vet" hva som kreves for å oppnå ønsket resultat, problemet er bare at de ikke skriver det! Er det sånn at myk lakk krever lavere hastighet for å oppnå nok varme og dertil nok cut kontra en hard lakk?

3. Finnes det en guide/oversikt over pads/polish fra forskjellige produsenter som sier noe om hva de tilsvarer hos hverandre? Hvis ikke må jeg få laget det, men da trenger jeg hjelp fra dere :)

Ellers god ferie. Sitter på hafjell (skal til hunderfossen med kone og barn) regnet øser ned! Bilen har vært med på en myggmassakre. Den gleder seg til en vask..hehe

Skrevet på ipad. Beklager om det er leif ute og går..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man skal sammenligne 2 poleringskombinasjoner så tester man dem jo på 2 forskjellige områder. Ellers vil jeg faktisk bare anbefale deg å prøve deg fram litt. De finnes ingen fasit da all lakk er forskjellig og oppfører seg forskellig. På en bil kan f.eks en polish slipe raskere enn en annen, mens på en annen bil kan det være motsatt. Start forsiktig og ikke overanalyser saker og ting :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ja og nei. Skal du ha noe som tar mest mulig og uansett skal rydde opp med et steg eller to til, så er den mest ærlige måten å lage et rutenett og teste en kombo i hver rute. Når du finner en som du synes har tatt det den trenger av riper og skraper, så må du sannsynligvis rydde opp i enten kjørespor eller hologrammer eller begge etterpå, så da tester du med en finere kombinasjon i denne ruten (eller så polerer du opp et nytt felt for å kunne teste neste steg).

Og så kan du være så heldig å ha opplakkerte panel, og da kan selvfølgelig de forskjellige delene reagere forskjellig, at ny lakk er mykere/hardere/sticky... Altså kanskje det trengs en annen kombinasjon.

2. Det er snakk om å prøve seg frem. Myk lakk lar seg ofte korrigere lett, og roterende blir kanskje altfor varmt. Min avensis lot seg fint korrigere med Krauss DA (uten tvungen rotasjon) og i tillegg måtte jeg vente til lakken var kald igjen før jeg kunne tørke av poleringsmiddelet, for hvis det var lunk i panelet laget jeg riper med kluten.. Og så har andre igjen opplevd at grov polish som S3Gold gir bedre kutt med lavere RPM enn med høy (jeg har en slags logisk forståelse av hvorfor men jeg sliter med å skulle si det høyt til noen som helst, jeg har slipt endel treverk i forbindelse med oppussing og hvis jeg pusser sinnsykt hardt og fort og det blir varmt synes jeg papiret tar mindre enn med rolige bevegelser, kanskje den effekten jeg tenker på). Jeg synes varme stort sett er et stikkord for å korrigere godt nok, det gangene jeg ikke får varme ender jeg som regel opp med dårlig korrigering og masse kjørespor i stedet. Men varmeutvikling er avhengig av kombinasjonen hardhet på pute, grovhet på poleringsmiddel, rotasjonshastighet på maskinen og press. (En DA uten tvungen rotasjon tåler generelt ikke masse press, for da stopper rotasjonen og så står du kun igjen med den vibrerende bevegelsen.)

3 Tror ikke det finnes. Du får sikkert lett en oversikt over grov til fin-skala, men det er vanskelig å si at gul hos en produsent er akkurat det samme som den gule til en annen. De er kanskje relativt like. Og noen puter er bedre til DA (jeg har kjøpt hex-logic og uber for å teste om de tåler mer DA enn jeg synes Scholl sine gjør).

Kanskje en liste der du bare lager en grov til fin-skala per produsent er det enkleste, for du må uansett teste deg fram til perfekt kombinasjon av pute og middel. Kan være kjekt med en sånn liste i det du ødelegger den groveste puta du har fra Scholl og bare står igjen med Uber-puter og bare må se om en av dem kan ta sånn passe

Som Mighty sier, du må prøve deg fram. Og det er ikke alltid det hjelper at noen andre har polert akkurat samme bil med samme farge på en type kombinasjon.. Det kan være et utgangspunkt for testing men du kan like gjerne finne ut at for deg så passet det ikke å gjøre det på den måten ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit her nei, så som Mighty sier så er det bare å prøve seg fram så får man erfaring etterhvert.

Vet ikke om du har lest i den, men det står endel gode tips i Scholl tråden nå. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, da fikk jeg svar på det jeg lurte på! Skal lese gjennom scholltråden..rart jeg ikke har sett den..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive