Gå til innhold
Simen

S&S: BMW e91 320D 2008

Recommended Posts

Simen    1 317
Simen

Show & Shine

BMW e91 320D 2008 (tidsforbruk: 67 t.)

IMG_4000.jpg

Forord.

Da var det på tide med en aldri så "liten" S&S herfra igjen. Denne gangen tok jeg en alpinhvit BMW e91, og jobben fikk jeg gjennom Stig R. Vormestrand (han med den grønne Passat'en), da han hadde en fetter som også fikk lyst på en skikkelig shine. Jeg syntes denne BMW'en var utrolig pen, så dette var en bil jeg virkelig så frem til å jobbe med. Vi avtalte en "full detail" for min vanlige pris. Han skulle reise off-shore etter levering av bilen, også hadde han en ekstra bil han evt. kunne bruke etterpå. Jeg kunne altså ha bilen så lenge jeg ville, noe jeg liker veldig godt siden jeg jobber best uten noe særlig tidspress. Startet som vanlig med å ta av skilt/skiltholdere, så tok jeg bilder før start. Slik så bilen ut ved ankomst:

IMG_8117.jpg

IMG_8120.jpg

IMG_8122.jpg

IMG_8123.jpg

IMG_8126.jpg

IMG_8127.jpg

IMG_8129.jpg

IMG_8130.jpg

IMG_8135.jpg

IMG_8137.jpg

IMG_8138.jpg

IMG_8139.jpg

IMG_8140.jpg

IMG_8142.jpg

IMG_8144.jpg

IMG_8149.jpg

IMG_8150.jpg

IMG_8152.jpg

IMG_8154.jpg

IMG_8155.jpg

IMG_8157.jpg

IMG_8160.jpg

IMG_8164.jpg

IMG_8169.jpg

IMG_8170.jpg

IMG_8171.jpg

IMG_8172.jpg

IMG_8174.jpg

IMG_8177.jpg

IMG_8178.jpg

IMG_8180.jpg

IMG_8181.jpg

IMG_8185.jpg

IMG_8187.jpg

IMG_8188.jpg

IMG_8189.jpg

IMG_8190.jpg

IMG_8192.jpg

IMG_8197.jpg

IMG_8199.jpg

IMG_8200.jpg

IMG_8201.jpg

IMG_8202.jpg

IMG_8203.jpg

IMG_8205.jpg

IMG_8207.jpg

IMG_8209.jpg

IMG_8211.jpg

IMG_8213.jpg

IMG_8215.jpg

IMG_8221.jpg

IMG_8222.jpg

IMG_8223.jpg

IMG_8224.jpg

IMG_8225.jpg

IMG_8226.jpg

IMG_8227.jpg

IMG_8228.jpg

IMG_8229.jpg

IMG_8231.jpg

IMG_8232.jpg

IMG_8235.jpg

IMG_8239.jpg

IMG_8240.jpg

IMG_8241.jpg

IMG_8242.jpg

IMG_8243.jpg

IMG_8244.jpg

IMG_8245.jpg

IMG_8248.jpg

Som vist på et par av bildene bærer den preg av hurtigklargjøring hos forhandler der bilen ble kjøpt, med (mest sannsynlig) polering av delvis skitten bil. Det var stygge kjørespor over hele bilen. Ellers kunne jeg ikke se noen dype riper ute, men det kommer jeg tilbake til. Interiør så helt greit ut, ikke så ille om vi sammenligner med andre biler jeg har tatt denne våren.

Dag 1.

(tidsforbruk: 5,5 t.)

Vask av hjul og hjulbuer.

IMG_8264.jpg

Utstyrsliste:

  • Karcher K4.750
  • Swissvax 18.9L bøtte m/ GG
  • Swissvax Felgkost
  • Zymol-svamp
  • Mother's Felgbørste
  • Mother's Dekkbørste
  • CG Citrus Wash & Gloss
  • Prickbort
  • Surfex HD
  • Scholl Rim7
  • P21S Powergel
  • CarPro IronX


    Brukte først en kort dag på skikkelig rengjøring av hjul og hjulbuer. Var veldig nervøs for disse 20" kantfelgene, så alle forhåndsregler ble tatt. Før jeg rørte felgene noterte jeg meg også at de allerede hadde noen småskader. Tok noen bilder av skadene for å ha det dokumentert (disse bildene er tatt etter spyling, men før jeg rørte felgene:


    IMG_8266_1.jpg

    IMG_8266_2.jpg

    IMG_8266_3.jpg

    IMG_8266_4.jpg

    IMG_8266_5.jpg

    IMG_8266_6.jpg

    IMG_8266_7.jpg


    Før start så felgene slik ut:


    IMG_8267.jpg

    IMG_8268.jpg

    IMG_8269.jpg

    IMG_8270.jpg


    Startet med å legge Prickbort på de tørre felgene.


    IMG_8272.jpg

    IMG_8273.jpg

    IMG_8278.jpg


    Lot det virke imens jeg henta litt utstyr. Fikk 7-8 minutters virketid før spyling,


    IMG_8265.jpg

    IMG_8286.jpg

    IMG_8288.jpg

    IMG_8291.jpg


    Ble en del renere av kun dette, men fortsatt litt igjen. Scholl Rim7 (1:1) ble så påført. Etter drøye 5 minutter spylte jeg felgene grundig. Spyler i alle mulige vinkler for å fjerne smuss på alle sider av eikene.


    IMG_8295.jpg

    IMG_8296.jpg

    IMG_8298.jpg

    IMG_8299.jpg

    IMG_8300.jpg


    Som vist ovenfor så høyre forhjul (som var verst) forholdsvis ren ut etter dette, så jeg avslutta felgforvasken med IronX for å ta det som var igjen av bremsestøv, piggstøv, og andre metallpartikler.


    IMG_8304.jpg

    IMG_8306.jpg

    IMG_8320.jpg


    Etter noen minutter påførte jeg litt mer på felgene som hadde direkte sollys (for å unngå uttørking), og jaggu ble det blodigere etter 8-9 minutter totalt...


    IMG_8312.jpg

    IMG_8317.jpg

    IMG_8314.jpg


    Så ble felgene spylt grundig igjen, og etter det var det ikke mye møkk igjen på felgene...


    IMG_8324.jpg

    IMG_8325.jpg

    IMG_8326.jpg

    IMG_8327.jpg

    IMG_8328.jpg

    IMG_8334.jpg

    IMG_8335.jpg


    Det satt dog igjen en feit asfaltflekk på venstre bakfelg, og denne fikk 3 strafferunder med Prickbort (nesten 10 minutters virketid hver gang) imens jeg tok berøringsvask på de andre felgene...


    IMG_8346.jpg


    Vasket eikene med SV Felgkost og brukte en Zymol-svamp som jeg delte i to langs kantene, for å ikke lage unødvendige vaskeriper.


    IMG_8349.jpg

    IMG_8353.jpg

    IMG_8357.jpg


    Det tok veldig lang tid å vaske i hver eneste "krik og krok" inni eikene, og det er viktig å være grundig med dette. Spylte av såpevann og kunne med dette si meg ferdig med utsiden av felgene:


    IMG_8358.jpg

    IMG_8361.jpg

    IMG_8362.jpg

    IMG_8364.jpg


    Så fant jeg frem jekk, forlenget arm og et hjulkryss, nå skulle hjulene av bilen.


    IMG_8367.jpg


    Fant ut at en av boltene hadde en spesiell form, og jeg visste ikke hva jeg skulle bruke for å løsne den. Men etter en kjapp telefon til eier fant jeg ut at det jeg trengte lå i en boks baki bilen et sted. Spesialbolter for å minske sjansen for at noen stjeler felgene er smart...


    IMG_8370.jpg

    IMG_8372.jpg

    IMG_8376.jpg


    Høyre fremhjul og hjulbue før start:


    IMG_8382.jpg

    IMG_8383.jpg

    IMG_8384.jpg

    IMG_8388.jpg

    IMG_8381.jpg

    IMG_8379.jpg

    IMG_8378.jpg

    IMG_8377.jpg


    Rim7 1:1 påføres på innsiden av felgen først, og imens det får virke vasker jeg hjulbuen med Prickbort, HT, Surfex HD 1:10 og Mother's felgkost. Etter å ha vasket ferdig hjulbuen ble felgen spylt grundig på innsiden...


    IMG_8391.jpg

    IMG_8392.jpg

    IMG_8395.jpg

    IMG_8397.jpg

    IMG_8402.jpg

    IMG_8405.jpg

    IMG_8406.jpg

    IMG_8409.jpg

    IMG_8413.jpg


    Rim7 igjen, denne gangen jobbet inn med Mother's felgbørste etter noen få minutter...


    IMG_8415.jpg

    IMG_8418.jpg


    Spylte av og tørket lett over felgen, for så å la IronX gå til angrep...


    IMG_8423.jpg

    IMG_8424.jpg


    Spylte grundig igjen, med cirka 20 cm. avstand, og tørket felgen igjen. Så tilslutt måtte jeg ta litt asfalt med Prickbort, i to omganger...


    IMG_8427.jpg


    Etter siste avspyling ble det rent, men tok enda en berøringsvask tilslutt pga. hinnen som PB legger igjen på lakken. Så avslutta jeg med å skrubbe dekkene med Surfex HD 1:2 og dekkbørsten. Synes det er svært effektivt å bruke en såpass sterk blanding, kunne se det renne brun gugge ut av dekket like etter påføring.


    IMG_8429.jpg

    IMG_8430.jpg

    IMG_8431.jpg

    IMG_8433.jpg

    IMG_8436.jpg


    Så var det bare å sette hjulet på bilen igjen, og få av neste hjul.


    IMG_8437.jpg

    IMG_8440.jpg


    Høyre bak før vask:


    IMG_8442.jpg

    IMG_8443.jpg

    IMG_8450.jpg

    IMG_8451.jpg

    IMG_8452.jpg


    Samme fremgangsmetode ble benyttet her...


    IMG_8454.jpg


    Etter vask:


    IMG_8460.jpg

    IMG_8462.jpg

    IMG_8457.jpg

    IMG_8458.jpg

    IMG_8459.jpg



    Passa på å løfte bakhjulene riktig, siden det var 20x10" felger med veldig brede dekk...


    IMG_8463.jpg

    IMG_8464.jpg

    IMG_8467.jpg


    Venstre foran før:


    IMG_8468.jpg

    IMG_8469.jpg

    IMG_8470.jpg

    IMG_8471.jpg

    IMG_8473.jpg

    IMG_8475.jpg

    IMG_8478.jpg


    Stemningsbilde:


    IMG_8491.jpg


    Etter vask:


    IMG_8502.jpg

    IMG_8494.jpg

    IMG_8495.jpg

    IMG_8496.jpg

    IMG_8497.jpg

    IMG_8498.jpg


    Venstre bak:


    IMG_8503.jpg

    IMG_8504.jpg

    IMG_8506.jpg

    IMG_8507.jpg

    IMG_8508.jpg

    IMG_8520.jpg

    IMG_8516.jpg

    IMG_8524.jpg

    IMG_8525.jpg

    IMG_8527.jpg

    IMG_8530.jpg

    IMG_8531.jpg


    Så gikk sola ned, og jeg tok kvelden.



    Dag 2.
    (tidsforbruk: 3,5 t.)


    Forvask.

    Hadde bare noen få timer på meg denne dagen pga. jobb, men hadde lyst til å rekke grundig vask og clay slik at bilen var klar til korrigering. Det var perfekt vær for vasking denne dagen også.


    IMG_8648.jpg

    IMG_8660.jpg


    Utstyrsliste:
    • Karcher K4.750
    • Swissvax 18.9L bøtte m/ GG
    • Swissvax Detaljkost x2
    • Zymol-svamp
    • CG Citrus Wash & Gloss
    • Prickbort
    • Surfex HD
    • CarPro IronX
    • Nanolotus Mikrofiber
    • Pinnacle Ultra Poly Clay


      Startet som vanlig med Prickbort på hele bilen, og må si det var litt kult med hvit bil der du faktisk kan se hva som skjer...


      IMG_8650.jpg

      IMG_8652.jpg

      IMG_8654.jpg

      IMG_8655.jpg

      IMG_8656.jpg

      IMG_8658.jpg


      6-7 minutters virketid ble gitt.


      IMG_8663.jpg

      IMG_8665.jpg

      IMG_8664.jpg


      Så ble Surfex HD 1:10 påført på hele bilen, og godt inn i sprekker/åpninger...


      IMG_8669.jpg

      IMG_8670.jpg


      Sola titta frem litt, så dette ble spylt umiddelbart fra der jeg hadde begynt påføringen. Spylte også av felgene tilslutt, for at det ikke skulle legge seg noe dritt der...


      IMG_8674.jpg

      IMG_8678.jpg



      Motorvask.

      Så valgte jeg å ta motorvask på bilen. Påførte Surfex HD 1:2 og jobbet det inn med detaljkost.


      IMG_8682.jpg

      IMG_8686.jpg

      IMG_8687.jpg


      Spylte av med HT i dusjmodus. Så gikk jeg over med trykkluft og tørket bort vann med noen mikrofiberkluter. Startet så bilen for å få resten av vannet til å fordampe (lot den gå på tomgang i 20 minutter).


      IMG_8690.jpg

      IMG_8693.jpg

      IMG_8697.jpg

      IMG_8700.jpg

      IMG_8698.jpg



      IronX.

      IMG_8702.jpg


      Denne gangen tenkte jeg å prøve IronX før håndvask, for å se om dette var like effektivt. Lakken hadde også blitt ganske tørr imens jeg hadde tatt motorvask, så det passet bra. Påfører på hele bilen, nedenfra og opp...


      IMG_8703.jpg

      IMG_8707.jpg

      IMG_8708.jpg

      IMG_8709.jpg

      IMG_8711.jpg

      IMG_8712.jpg

      IMG_8715.jpg

      IMG_8706.jpg


      Spylte av etter cirka 5 minutter:


      IMG_8717.jpg

      IMG_8718.jpg


      Virka som at det var noe rust inne bak sideblinkeren, måtte etterspyles et par ganger...


      IMG_8721.jpg


      Nå var bilen hvit og fin, klar for neste steg...



      Berøringsvask.

      Fant frem detaljkoster, Zymol-svamp og blanda meg en bøtte med cirka 50 ml. CG CW&G...


      IMG_8727.jpg

      IMG_8729.jpg

      IMG_8730.jpg

      IMG_8732.jpg

      IMG_8734.jpg

      IMG_8733.jpg


      Startet med dørkarmer og innsiden av dører. Surfex HD (ca. 1:5) ble jobbet inn med detaljkost.


      IMG_8735.jpg


      Startet med området rundt bagasjeromsåpningen...


      IMG_8737.jpg

      IMG_8740.jpg


      Kjekk måte å skylle på:


      IMG_8741.jpg

      IMG_8743.jpg

      IMG_8745.jpg

      IMG_8744.jpg



      Lot bakluka stå åpen etter meg for at det skulle tørke opp litt, og fortsatte med innsiden av dørene på høyre side, samt dørkarmer opp til vindushøyde.


      IMG_8747.jpg

      IMG_8749.jpg

      IMG_8753.jpg

      IMG_8754.jpg

      IMG_8757.jpg

      IMG_8758.jpg

      IMG_8760.jpg

      IMG_8756.jpg


      Lot dørene også stå åpne en stund etterpå, siden det alltid kommer noen dråper inn i bilen av dette. Så ble utvendige detaljer og trange plasser tatt. Dynker alltid med vann i forkant, og dypper kosten i såpevann for å gjøre den mykere og mer skånsom mot lakken. Glemte desverre å bytte til den andre kosten, men skyller alltid godt og ofte så ser ikke på det som noen krise. Dessuten skal det korrigeres.


      IMG_8763.jpg

      IMG_8762.jpg

      IMG_8765.jpg

      IMG_8775.jpg

      IMG_8776.jpg

      IMG_8768.jpg

      IMG_8771.jpg

      IMG_8770.jpg

      IMG_8773.jpg


      Skyllte av etter hvert panel, og etter dette var det frem med svampen. Til tross for nøysommelig forvask, vasker jeg alltid ovenfra og nedover.


      IMG_8779.jpg

      IMG_8780.jpg

      IMG_8781.jpg

      IMG_8782.jpg


      Skyllte av bilen, og det så ikke ut til å være mye igjen av beskyttelsen (Autoglym HD Wax) som eier hadde lagt på for cirka et år siden (?).


      IMG_8785.jpg

      IMG_8784.jpg



      Clay.

      God temperatur, og jeg rakk såvidt å claye bilen før jeg måtte dra på jobb. Brukte hageslangen som clay-lube, da det fungerer fint med Pinnacle sin clay. Var ikke så mye å finne, dette er claybar'en etter hele bilen:


      IMG_8789.jpg


      Flommet bilen med åpen hageslange, og trilla bilen inn i garasjen. Kalken som er i vannet her har jeg aldri hatt noe problem med, så bilen fikk lufttørke siden jeg ikke rakk mer denne dagen...


      IMG_8790.jpg

      IMG_8792.jpg

      IMG_8793.jpg

      IMG_8795.jpg

      IMG_8796.jpg


      Tok fri dagen etter, men maskerte opp bilen for å gjøre den klar til dagen derpå. Testet en ny maskeringsteip kalt "Blue Dolphin" som jeg fikk av en fra forumet. Desverre ikke så veldig imponert over den, den var spesielt dårlig på gummilister og satt helt greit ellers. Men det blir blå 3M heretter.


      IMG_8862.jpg

      IMG_8803.jpg

      IMG_8805.jpg

      IMG_8807.jpg




      Dag 3.
      (tidsforbruk: 4,5 t.)


      Bilen hadde nå stått ett par dager, og var helt tørr. Den hadde faktisk tørket godt overalt, så trykkluft var unødvendig (sjekka dette ved å blåse ett par steder). Gikk dog over med QD og mikrofiber, for å fjerne støv og kalkflekker fra lakken. Utstyrsliste for dag 3, 4 og 5:
      • Eurow Shag Weave Microfiber Towel
      • DP Rinseless / Optimum No Rinse
      • PTG Paint Detective
      • 2x 1000w halogenslamper
      • Brinkman LED-lykt
      • Makita roterende
      • Flex DA 3403 VRG
      • Scholl S17+
      • Scholl S3 Gold
      • Scholl lilla pute L + M
      • Scholl gul rubbingpute M
      • Scholl oransj vaffelpute M
      • Meguiar's gul håndpad
      • 3M Kontrollspray
      • Maskeringsteip

      Lakkdybdemåling.

      Sjekka hvor mye lakk det var å jobbe på hele bilen (utenom frontfanger, bakfanger, baklukespoiler og sideskjørt i plast), og fant ut at det var trygge og gode verdier overalt. Hele bilen utenom panseret hadde små variasjoner, lå på 105-135.

      IMG_8819.jpg

      Panseret hadde høyere verdier oppimot 300 my.

      IMG_8809.jpg

      Inspeksjon.

      Etter tips fra Meringdal dekket jeg til vinduene for å få så lite dagslys som mulig inn i garasjen...

      IMG_8839.jpg

      IMG_8842.jpg

      Inspiserte så lakken grundig. Flytta rundt på halogenlampene mine for å få sett skikkelig overalt. Bilen bar jevnt over preg av vaskeriper, en del mindre RDS, og kjørespor etter poleringsmaskin. Noen bilder av lakkens generelle tilstand følger...

      IMG_8848.jpg

      IMG_8850.jpg

      IMG_8845.jpg

      IMG_8846.jpg

      IMG_8847.jpg

      IMG_8852.jpg

      IMG_8851.jpg

      IMG_8853.jpg

      IMG_8857.jpg

      Var noen dypere langsgående riper på bakskjermen og siden av bakfangeren. Kjente etter med negelen. Kjente ikke så mye på de som var på bakfangeren. Men lengre opp, lengst bak på bakskjermen var det en dyp ripe som jeg kjente godt med negelen.

      IMG_8858.jpg

      Kombotesting.

      IMG_8861.jpg

      Så var det klart for å kjøre noen tester på panseret. Teipet opp til en firkant først. Etter å ha snakket med noen her på forumet fant jeg ut at det ikke var noe poeng i å teste finpolisher på lakken. Hadde nettopp kjøpt inn Scholl-serien med tilhørende pads for å teste dette som så mange skryter av.

      IMG_8871.jpg

      Noen bilder av området før start:

      IMG_8872.jpg

      IMG_8874.jpg

      IMG_8875.jpg

      IMG_8876.jpg

      IMG_8877.jpg

      IMG_8878.jpg

      Til denne bilen brukte jeg noen fluffy og gode kluter fra Eurow.

      IMG_8882.jpg

      Testet først S17+ på lilla Scholl, for å se om dette tok nok. Spredde på 600 rpm, kjørte opp på rundt 1800 rpm. 4-5 pass med mye press, så slapp jeg opp og kjørte 1-2 pass med lite press. Så bra ut etter buffing...

      IMG_8884.jpg

      IMG_8885.jpg

      ...men ikke glem kontrollspray (x2):

      IMG_8886.jpg

      Da dukka det opp noen dypere swirls/RDS her...

      IMG_8888.jpg

      IMG_8889.jpg

      Kjørte over området på samme måte en gang til, og da forsvant resten faktisk. S17+ på lilla pad cutta overraskende bra (hadde forventa at jeg måtte bruke S3 Gold på denne bilen)...

      IMG_8892.jpg

      Testa allikevel en kombinasjon til, nemlig S3 Gold på oransj/svart cuttingpad fra Scholl...

      IMG_8893.jpg

      IMG_8896.jpg

      Kjørte over på samme måte som beskrevet tidligere, og selvom jeg spredde det utover et større område denne gangen kjente jeg at lakken ble skikkelig varm. Nesten litt ubehagelig å kjenne på.

      IMG_8899.jpg

      IMG_8901.jpg

      To runder med S17+ så ut til å korrigere minst like godt som en runde med S3 Gold...

      IMG_8902.jpg

      IMG_8903.jpg

      IMG_8905.jpg

      IMG_8904.jpg

      IMG_8908.jpg

      IMG_8909.jpg

      IMG_8910.jpg

      Ingen av kombinasjonene så ut til å lage hologrammer faktisk...

      IMG_8915.jpg

      IMG_8916.jpg

      Vinneren av kombinasjonstestingen ble S17+, da jeg ikke hadde imot å kjøre to runder overalt. Bedre å bruke litt lengre tid enn å velge det groveste, mener jeg.

      IMG_8921.jpg

      Korrigering av riper - del 1.

      Før jeg korrigerte resten av panseret, teipet jeg opp langs kanten på forskjermene, pga. panserets utforming.

      IMG_8918.jpg

      IMG_8920.jpg

      IMG_8921.jpg

      IMG_8925.jpg

      50/50 panser...

      IMG_8927.jpg

      IMG_8931.jpg

      IMG_8932.jpg

      IMG_8939.jpg

      IMG_8940.jpg

      Underveis i korrigeringen bytta jeg stadig pad etter tips fra bl.a. Bernhard og ØHN i Scholl-tråden som Øyvind G opprettet.

      IMG_8942.jpg

      IMG_8946.jpg

      Da jeg var ferdig med panseret så jeg at resultatet ble pent, men oppdaga RDS som ikke S17+ hadde korrigert godt nok, så jeg dro frem S3 Gold for litt spotkorrigering på den.

      IMG_8950.jpg

      IMG_8952.jpg

      Etter en runde med mange pass fram og tilbake over ripa, slet jeg med å finne den igjen, noe som er veldig positivt selvfølgelig...

      IMG_8955.jpg

      Ferdig panser:

      IMG_8947.jpg

      IMG_8948.jpg

      IMG_8957.jpg

      IMG_8956.jpg

      IMG_8960.jpg

      Fortsatte videre med S17+ på lilla pad. 50/50 høyre forskjerm:

      IMG_8979.jpg

      IMG_8965.jpg

      IMG_8968.jpg

      IMG_8970.jpg

      IMG_8972.jpg

      Bilen fikk sin sanne hvitfarge tilbake, kunne se klar forskjell og prøvde å få det frem på disse bildene:

      IMG_8983.jpg

      IMG_8982.jpg

      Maskerte langs panser og nederst på a-stolpen, og fortsatte videre...

      IMG_8989.jpg

      IMG_8990.jpg

      Så tok jeg halve passasjerdøra...

      IMG_8993.jpg

      IMG_8992.jpg

      IMG_9003.jpg

      IMG_9006.jpg

      IMG_9009.jpg

      IMG_9014.jpg

      Dagens team:

      IMG_9016.jpg

      Fortsatte videre på taket.

      IMG_9015.jpg

      IMG_9019.jpg

      50/50 tak:

      IMG_9025.jpg

      IMG_9026.jpg

      IMG_9028.jpg

      IMG_9030.jpg

      IMG_9031.jpg

      Fullførte høyre fordør før jeg måtte avslutte for dagen. Etter wipedown, som alltid:

      IMG_9036.jpg

      IMG_9035.jpg

      Dag 4.

      (tidsforbuk: 8,5 t.)

      IMG_9040.jpg

      Korrigering av riper - del 2.

      Fortsatte naturligvis der jeg slapp sist. Jobbet meg bakover langs sia og kontrollerte med kontrollspray underveis...

      IMG_9043.jpg

      IMG_9044.jpg

      IMG_9047.jpg

      IMG_9052.jpg

      IMG_9055.jpg

      IMG_9060.jpg

      IMG_9065.jpg

      IMG_9068.jpg

      IMG_9063.jpg

      IMG_9067.jpg

      IMG_9066.jpg

      IMG_9075.jpg

      IMG_9076.jpg

      IMG_9087.jpg

      IMG_9082.jpg

      IMG_9101.jpg

      Ble veldig fornøyd med høyresiden, da jeg fikk fjernet nesten alt som var av riper fullstendig. Tok også siden av baklykta i kombinasjon med siste del av bakskjermen, den hadde en god del swirls. Før og etter korrigering:

      IMG_9071.jpg

      IMG_9105.jpg

      IMG_9103.jpg

      Tilslutt kantkjørte jeg oppå kanten langs sia for å ta det lille som var av riper der også...

      IMG_9093.jpg

      IMG_9099.jpg

      IMG_9098.jpg

      IMG_9096.jpg

      Fortsatte så videre oppover D-stolpen. 50/50:

      IMG_9110.jpg

      IMG_9116.jpg

      Videre langs taket byttet jeg til lilla spotpad...

      IMG_9121.jpg

      IMG_9122.jpg

      IMG_9125.jpg

      Pga. maskeringen jeg hadde gjort over gummilisten på A-stolpen, ble det en del limrester som blandet seg med polishen. Det fjerner jeg enkelt med litt S17+ på en mikrofiberklut. Gnir lett over, og buffer enkelt av igjen...

      IMG_9129.jpg

      IMG_9131.jpg

      IMG_9134.jpg

      IMG_9137.jpg

      Ingen vanskelige riper her, men det var selvfølgelig litt tungvint å korrigere hele A-stolpen, pga. gummilisten som stakk ut midt på. Men det betyr bare litt ekstra maskering og kontrollert kjøring med spotpad'en. Mannen med maskinen...

      IMG_9142.jpg

      IMG_9152.jpg

      Etter et par runder med noen pass opp og ned var det bare å fjerne maskeringsteipen og se at resultatet ble pent:

      IMG_9155.jpg

      IMG_9158.jpg

      IMG_9159.jpg

      IMG_9160.jpg

      Byttet så tilbake til stor bakplate, og fortsatte på andre siden. Først andre halvdel av taket.

      IMG_9164.jpg

      IMG_9193.jpg

      IMG_9194.jpg

      50/50:

      IMG_9167.jpg

      IMG_9182.jpg

      IMG_9171.jpg

      IMG_9173.jpg

      Fullførte taket, og ble veldig fornøyd med resultatet her også (forutenom lintingen fra mikrofiberklutene, hmpf!):

      IMG_9203.jpg

      IMG_9207.jpg

      IMG_9215.jpg

      IMG_9197.jpg

      IMG_9221.jpg

      IMG_9219.jpg

      Så startet jeg på førersiden, forskjerm først.

      IMG_9210.jpg

      IMG_9213.jpg

      IMG_9211.jpg

      IMG_9251.jpg

      IMG_9224.jpg

      IMG_9225.jpg

      IMG_9227.jpg

      IMG_9233.jpg

      IMG_9237.jpg

      IMG_9239.jpg

      IMG_9242.jpg

      IMG_9247.jpg

      IMG_9249.jpg

      Ble veldig fornøyd med forskjermen. Men etter samme prossedyre (2 runder med 4-5 harde pass) på venstre del av førerdøra så jeg at det var noen loddrette riper som ble igjen:

      IMG_9252.jpg

      IMG_9253.jpg

      Så da fant jeg frem S3 Gold igjen, og kjørte over dette noen ganger. Dette var ganske dype RDS, og de forsvant ikke helt desverre. Men syntes de ble godt nok dempet:

      IMG_9260.jpg

      IMG_9264.jpg

      IMG_9265.jpg

      50/50 førerdør (beklager prikkene, men det er altså bare lint/hår fra mikrofiberklut):

      IMG_9282.jpg

      IMG_9287.jpg

      IMG_9276.jpg

      IMG_9271.jpg

      IMG_9281.jpg

      IMG_9283.jpg

      Ferdig korrigert dør:

      IMG_9291.jpg

      IMG_9288.jpg

      IMG_9289.jpg

      IMG_9290.jpg

      Fortsetter med 50/50 bakdør:

      IMG_9292.jpg

      IMG_9296.jpg

      IMG_9297.jpg

      IMG_9302.jpg

      IMG_9305.jpg

      IMG_9306.jpg

      Nederst til høyre på bakdøra var det noen kranglete riper, så da fant jeg frem kraftkombinasjonen min igjen, nemlig S3 Gold på oransj cuttingpad fra Scholl (fant ut at dette cutta bedre enn S3 på gul pute)...

      IMG_9312.jpg

      Før og etter:

      IMG_9310.jpg

      IMG_9313.jpg

      50/50 bakskjerm:

      IMG_9319.jpg

      IMG_9315.jpg

      Ripene forsvant på venstre halvdel av bakskjermen, men så kom jeg til en dyp ripe jeg kunne kjenne med negelen...

      IMG_9323.jpg

      IMG_9322.jpg

      Den gikk helt bort til der jeg hadde hatt maskeringsteip, men den var dypest helt til høyre.

      IMG_9321.jpg

      Målte lakkdybden rundt ripa for å være sikker på at det var mye lakk å jobbe med her, og det var det, lå på rundt 125-130 my langs hele ripa...

      IMG_9328.jpg

      Fant frem ONR som smøring og 2000 grit våtslipepapir. Maskerte opp ved kanten, da jeg ikke ville slipe på enden av ripa som gikk helt ut...

      IMG_9326.jpg

      Slipte først 8-10 ganger opp og ned over ripa, og sjekka hvordan det så ut:

      IMG_9333.jpg

      IMG_9334.jpg

      Ville slipe den helt ned, så da var det bare å fortsette. Etter en del sliping forsvant endelig ripa:

      IMG_9335.jpg

      IMG_9337.jpg

      Polerte opp med S3 Gold. Kjørte frem og tilbake over området (litt over 50/50-merket også, siden det var igjen litt av den der også), tipper det ble cirka 7-8 pass. Etter tre runder fjerna jeg maskeringsteipen, og det så slik ut:

      IMG_9343.jpg

      IMG_9345.jpg

      Konturen av slipemerkene var ikke helt borte ennå, og jeg var ikke helt fornøyd ellers heller, så her var det bare å kjøre et par runder til. Tok til slutt wipedown et par ganger og ble veldig fornøyd:

      IMG_9346.jpg

      IMG_9348.jpg

      IMG_9351.jpg

      Dette var stas siden jeg følte jeg ikke fikk dreisen på våtsliping sist jeg prøvde det. Her kan man se rester av ripa, helt ute ved kanten:

      IMG_9357.jpg

      IMG_9354.jpg

      IMG_9353.jpg

      Målte for morro skyld lakkdybden etterpå, og den lå på rundt 115 my, så jeg hadde ikke fjernet mer enn cirka 10 -15 my. Etter dette begynte det å bli sent, så jeg valgte å ta kvelden. Hadde egentlig som mål å bli ferdig med korrigeringen denne dagen, men klokka var mye når jeg var ferdig med bakskjermen, så måtte gi opp det målet.

      Dag 5.

      (tidsforbruk: 8 t.)

      Korrigering av riper - del 3.

      Dagen etter startet jeg med å polere opp områder som jeg hadde "spotkorrigert" med S3 Gold, med S17+ og lilla pad. Dagen før hadde jeg satt på noen biter med maskeringsteip for å huske plassene.

      IMG_9358.jpg

      IMG_9361.jpg

      Også tok jeg opp D-stolpen før jeg byttet til liten bakplate og spotpad...

      IMG_9362.jpg

      IMG_9364.jpg

      Før:

      IMG_9366.jpg

      50/50:

      IMG_9372.jpg

      IMG_9370.jpg

      Kjørte ned A-stolpen og fjerna maskeringsteipen før buffing.

      IMG_9374.jpg

      Andre del av stolpen før:

      IMG_9375.jpg

      IMG_9377.jpg

      Etter to runder korrigering og wipedown:

      IMG_9381.jpg

      IMG_9380.jpg

      Deretter tok jeg frontfangeren, og brukte Flex DA for å ta hensyn til plast som ikke tåler like mye varme.

      IMG_9388.jpg

      IMG_9389.jpg

      IMG_9393.jpg

      IMG_9398.jpg

      IMG_9396.jpg

      IMG_9394.jpg

      Corner-splitterne led også av tåkete haze etter feil maskinbruk. Før og etter:

      IMG_9403.jpg

      IMG_9405.jpg

      Kom til veldig greit overalt egentlig, til tross for at jeg bare brukte medium pads og ikke spotpad (Flex DA har ikke mindre bakplater enn denne).

      IMG_9408.jpg

      Ble lite riper igjen etter en del runder med kantkjøring og presisjon, og ikke minst maskering:

      IMG_9410.jpg

      IMG_9412.jpg

      IMG_9411.jpg

      Noen bilder fra høyre side før korrigering:

      IMG_9415.jpg

      IMG_9414.jpg

      IMG_9416.jpg

      Kjørte rolig over den sprekken som cornersplitteren har fått. Etter korrigering:

      IMG_9423.jpg

      IMG_9424.jpg

      IMG_9425.jpg

      IMG_9427.jpg

      IMG_9429.jpg

      Tok frontlyktene etter å ha tatt fangeren ferdig. Brukte spotpad på roterende til dette. Kjørte over med samme kombinasjon her (S17+ på lilla pad). Var ikke så ripete, men litt tåkete:

      IMG_9420.jpg

      IMG_9419.jpg

      IMG_9418.jpg

      Maskerte opp rundt for å ta hensyn til kanter og lakk rundt.

      IMG_9437.jpg

      Etter korrigering:

      IMG_9441.jpg

      IMG_9442.jpg

      IMG_9443.jpg

      Det samme gjaldt høyre frontlykt.

      IMG_9430.jpg

      IMG_9431.jpg

      IMG_9432.jpg

      IMG_9434.jpg

      Etter dette dro jeg frem Flex'en igjen, og tok sideskjørtene som er i plast. Korrigerte dem på samme måte som på frontfangeren og all plast: Spredde på laveste hastighet, korrigerte 4-5 pass på hastighet 4 med en del press, så et pass med medium press og et siste pass uten press.

      IMG_9445.jpg

      IMG_9449.jpg

      IMG_9447.jpg

      IMG_9517.jpg

      Brukte Flex DA på dørhåndtak også. Passasjerdør, før og etter korrigering:

      IMG_9452.jpg

      IMG_9453.jpg

      Så tok jeg speilhusene. Var litt vanskelig å få riktig belysning her, men her er tre 50/50:

      IMG_9464.jpg

      IMG_9469.jpg

      IMG_9460.jpg

      Etter korrigering:

      IMG_9472.jpg

      IMG_9473.jpg

      Så prøvde jeg meg på innsiden for hånd. Gnikka med håndpad og S17+ til jeg fikk krampe, og det ble en del bedre syntes jeg. Før:

      IMG_9481.jpg

      IMG_9480.jpg

      Etter (tok faktisk wipedown også her):

      IMG_9490.jpg

      IMG_9491.jpg

      Så tok jeg B- og C-stolper. Eier hadde spesifikt påpekt at han ville jeg skulle prøve å få dette penere:

      IMG_9506.jpg

      Brukte Flex DA og S17+ for å ta dette. Etter en runde med mange pass og medium press:

      IMG_9510.jpg

      IMG_9507.jpg

      Har bare før-bilder av B-stolpene på samme side, men de ble like fine som de andre.

      IMG_9497.jpg

      IMG_9499.jpg

      IMG_9524.jpg

      IMG_9527.jpg

      IMG_9530.jpg

      IMG_9525.jpg

      IMG_9532.jpg

      Etter dette kjørte jeg bilen så langt frem som mulig for å få god plass til å korrigere bakluke og bakfanger.

      IMG_9540.jpg

      IMG_9543.jpg

      Begynte øverst, og siden baklukespoileren var av plast brukte jeg Flex DA her også.

      IMG_9544.jpg

      IMG_9549.jpg

      Etter to runder med S17+ så jeg at den ene ripa ikke ble dempet noe særlig, så jeg prøvde med oransj cuttingpad og S3 Gold over den, men den var rett og slett for dyp - mulig den gikk nesten gjennom klarlakken. Ville ikke våtslipe her siden det var plast og jeg ikke visste hvor mye lakk det var her. Prøvde dog å avrunde den litt i kantene, og fikk det delvis til, men syntes kanskje den ene enden på ripa ble litt skarp.

      IMG_9554.jpg

      IMG_9556.jpg

      Poppa opp bakruta for å ta øverste del av bakluka.

      IMG_9557.jpg

      Før korrigering:

      IMG_9558.jpg

      IMG_9560.jpg

      IMG_9561.jpg

      Som vanlig prøvde jeg å ha samme vinkel/lys/fokus på etter-bildene:

      IMG_9562.jpg

      IMG_9563.jpg

      IMG_9564.jpg

      Videre nedover, venstre del korrigert:

      IMG_9571.jpg

      IMG_9566.jpg

      IMG_9569.jpg

      IMG_9567.jpg

      Høyre del ferdig, og ble litt overlapping over og under BMW-logo'en...

      IMG_9573.jpg

      Liker å sette opp bakluka for å ta nederste del.

      IMG_9575.jpg

      IMG_9578.jpg

      IMG_9582.jpg

      IMG_9579.jpg

      IMG_9581.jpg

      Var ikke helt fornøyd med området bak skiltet, så jeg bytta til spotpad for å gjøre det litt penere, men det bar preg av slitasje fra skiltholder etc., så ble aldri helt bra. Men heldigvis skjuler skiltet dette...

      IMG_9585.jpg

      IMG_9586.jpg

      IMG_9589.jpg

      Frem med Flex DA igjen, for å ta fangeren. Begynte å bli svært sliten nå. Her er ett par 50/50-bilder. Som med de fleste andre biler bar dette området preg av mye feillasting via lakken...

      IMG_9598.jpg

      IMG_9601.jpg

      Tok tilslutt venstre og høyre side av bakfangeren.

      IMG_9605.jpg

      Her er et par ferdigbilder tatt klokka 02:15 på natta, da var jeg ganske ferdig:

      IMG_9606.jpg

      IMG_9610.jpg

      Dag 6.

      (tidsforbruk: 8,5 t.)

      Dro først innom Biltema og kjøpte nye ventilhetter til bilen, siden den mangla en. Biltema hadde noen som passa godt til felgene:

      IMG_9715.jpg

      IMG_9718.jpg

      IMG_9723.jpg

      Utstyrsliste:

      [*]Meguiar's gul håndpad

      [*]Meguiar's ScratchX

      [*]Scholl S17+

      [*]Scholl S30+

      [*]Scholl oransj poleringspad L + M

      [*]3M Glasspolish

      [*]Makita roterende

      [*]Filtfiberpad

      [*]Surfex HD

      [*]Kwazar Venus

      [*]Karcher K4.750

      [*]Chemical Guys Miracle Dryer

      [*]Brinkman LED-lykt

      Det var litt håndgnikking som gjensto før jeg kunne si meg ferdig med korrigeringen. Under dørhåndtak prøvde jeg meg med ScratchX.

      IMG_9740.jpg

      Under håndtak på høyre dør foran, før:

      IMG_9726.jpg

      IMG_9731.jpg

      La en stor dråpe på pad'en, lirka den inn under og gnikka så hardt og lenge jeg orka. Slapp litt opp mot slutten. Etter:

      IMG_9732.jpg

      IMG_9733.jpg

      Så prøvde jeg å utbedre den stygge finishen som var på vinduslistene. Prøvde meg på alle listene, både over og under, og valgte å maskere godt på forhånd.

      IMG_9742.jpg

      IMG_9735.jpg

      S17+ på håndpad gjorde susen:

      IMG_9742.jpg

      IMG_9747.jpg

      Så da var det bare å gnikke videre...

      IMG_9751.jpg

      Før og etter:

      IMG_9752.jpg

      IMG_9753.jpg

      50/50 på andre siden:

      IMG_9755.jpg

      Tok nok lengre tid å maskere opp disse listene enn å polere dem, men liker å gjøre det allikevel.

      Glasskorrigering.

      Eier sa at han skulle bytte ut frontruta, så den lot jeg stå. Men bakruta hadde også noen stygge merker etter viskeren, så den korrigerte jeg med 3M Glasspolish og filtpad på Makita roterende. Ikke noen 50/50 denne gangen, da jeg følte meg mest trygg på å spre det utover hele. Spredde utover to pass på 600-800 rpm., så kjørte jeg på med rundt 2000 rpm. og masse press. Etter å ha gjentatt dette tre ganger ble resultatet ganske greit.

      IMG_9774.jpg

      IMG_9775.jpg

      Tok noen før og etter bilder av de verste ripene:

      IMG_9771.jpg

      IMG_9781.jpg

      ...

      IMG_9766.jpg

      IMG_9790.jpg

      ...

      IMG_9764.jpg

      IMG_9778.jpg

      Siden viskeren ikke var mulig å dra helt opp, fikk jeg ikke korrigert så godt "under" viskeren, noe man kan se her:

      IMG_9794.jpg

      Polishvask.

      IMG_9797.jpg

      Greit å ta polishvasken rett etter glasskorrigering, da glasspolishen sprutter litt og kan være vanskelig å ha med å gjøre om det får ligge for lenge på f.eks. plast og gummi. Dynket bilen med Surfex HD 1:5 på en Kwazar Venus lavtrykkskanne...

      IMG_9802.jpg

      IMG_9803.jpg

      Lot det virke litt og gikk en ekstra runde for å tilføre litt mer fukt før jeg rygga bilen ut for spyling. Prøvde å håndvaske også, men det var håpløst vær. Det blåste og det falt utrolig mange partikler på lakken, så etter å ha vasket halve panseret og den ene forskjermen gav jeg opp da det ble litt for risky. Spylte av hele bilen igjen, og kjørte bilen raskt inn igjen for tørk med to stykk CG Miracle Dryer.

      IMG_9806.jpg

      IMG_9807.jpg

      Korrigering av hologrammer / høyglanspolering.

      Etter jeg hadde fått tørka bilen skikkelig, skrudde jeg av alle lys og gikk på jakt etter hologrammer (kjørespor) med LED-lykta.

      IMG_9814.jpg

      Så over hele bilen. Hologrammene var ikke voldsomme store, men det var helt tydelig at de var der, så dette kunne ikke bli en 1-stegs jobb selvom S17+ leverte en pen finish. Så etter de verste hologrammene, og der det så verst ut var området under dårhåndtaket på høyre side:

      IMG_9815.jpg

      IMG_9817.jpg

      Synes det er greit å teste holokillere der hologrammene er verst, for å være sikker på at alt blir tatt. Fant frem S30+ og en oransj Scholl-pad jeg hadde fått lånt av en på forumet (takk til fosse240!).

      IMG_9818.jpg

      IMG_9820.jpg

      Spredde på 650 rpm., kjørte to pass med ganske mye press på 1500 rpm., slapp opp og kjørte et pass med lett medium press, et pass med lite press, og tilslutt et pass hvor jeg løftet maskinen litt "opp" fra lakken. Tok så wipedown fire ganger, og sjekka igjen med LED. Hologrammene var borte nå:

      IMG_9827.jpg

      IMG_9824.jpg

      Så da ble hele bilen tatt slik. Flex DA hadde også lagt ifra seg noen fine hologrammer, så tok selvfølgelig front- og bakfanger med S30+ også, samt spotpad på roterende langs taket og på frontlyktene.

      IMG_9870.jpg

      Noe maskering måtte det bli...

      IMG_9875.jpg

      S30+ gjorde hvertfall ikke bilen noe mindre blank, kan du si...

      IMG_9831.jpg

      IMG_9829.jpg

      Hadde som mål å gjøre bilen LSP-klar på dag 6, og bruke hele neste dag på LSP. Det målet nådde jeg.

      Dag 7.

      (tidsforbruk: 14 t.)

      LSP glass.

      Begynte dagen med å gjøre en kjapp prepp av alle rutene utenom bakruta. Brukte clay og batterivann som claylube.

      IMG_9877.jpg

      Clay etter alle rutene:

      IMG_9880.jpg

      Så avfettet jeg alle rutene (inkluderte også bakruta denne gangen) med 3M Glassrens:

      IMG_9882.jpg

      Og etter samtykke fra eier...

      IMG_9888.jpg

      IMG_9893.jpg

      IMG_9895.jpg

      IMG_9901.jpg

      Dette gjorde seg virkelig på denne bilen syntes jeg. Valgte å sette det på før glassforsegling, slik at jeg fikk lagt glassforsegling over og inntil bokstavene også.

      Til glassforsegling valgte jeg Nanolotus Prof.

      IMG_9906.jpg

      Påførte som vanlig ved å spraye på hvert 20x20 cm område, og sprer det utover med en nanosvamp. Var litt uheldig og traff en av vindusstolpene, men det gikk lett bort igjen med mikrofiber...

      IMG_9909.jpg

      IMG_9910.jpg

      IMG_9927.jpg

      IMG_9924.jpg

      Pussa opp eksosstussen imens det fikk stå og haze. Før og etter stålull og Autosol:

      IMG_9918.jpg

      IMG_9919.jpg

      Buffet så av glassforseglingen.

      IMG_9943.jpg

      LSP takrails.

      IMG_9950.jpg

      Takrailsene var i matt svart, så de ble behandlet med Swissvax Opaque cleaner og Opaque voks. Var faktisk første gangen jeg har testet dette produktet, så måtte nesten gjøre en 50/50 test først...

      IMG_9953.jpg

      Etter både cleaner og voks, så jeg at finishen ble noe finere på området som hadde fått behandling:

      IMG_9965.jpg

      IMG_9968.jpg

      Så var det bare å behandle resten på samme måte. Opaque lukter utrolig godt, og skal ikke stå så mye mer enn 2 minutter da den ikke skal tørke...

      IMG_9958.jpg

      IMG_9975.jpg

      IMG_9961.jpg

      Venstre side, før og etter behandling:

      IMG_9955.jpg

      IMG_9971.jpg

      Høyre side før og etter behandling:

      IMG_9954.jpg

      IMG_9976.jpg

      Glaze.

      IMG_0013.jpg

      Som vanlig legger jeg glaze for å gjøre lakken glatt og enklere å legge voks på (mindre motstand). Hadde fått ny Biltema DA for anledningen (takk til Skovdahl for denne!), siden den gamle begynte å få dårlige borrelåser.

      IMG_9995.jpg

      IMG_9999.jpg

      Brukte som vanlig Black Light fra Chemical Guys. Påfører et tynt lag med to stk. hvite Cyclo pads. Når pad'ene er primet holder en stor dråpe på hver pute mange lenge for flere paneler...

      IMG_9985.jpg

      IMG_0005.jpg

      IMG_0015.jpg

      Buffet umiddelbart...

      IMG_0019.jpg

      LSP lakk.

      Så var det klart for voksing. Denne gangen falt valget på min nyinnkjøpte Crystal Rock, da jeg syntes denne bilen fortjente det. Hadde egentlig tenkt til å legge Swissvax Glacier på denne, siden den voksen er lagd spesielt for hvite biler, men hadde mer lyst til å prøve min nyinnkjøpte voks.

      IMG_0024.jpg

      IMG_0053.jpg

      La voks på halve bilen. Da hadde det gått rundt 15 min., og da startet jeg å buffe fra der jeg hadde begynt. Crystal Rock er veldig god i bruk.

      IMG_0068.jpg

      IMG_0074.jpg

      IMG_0081.jpg

      Ferdig buffet:

      IMG_0104.jpg

      IMG_0084.jpg

      IMG_0087.jpg

      I dørkarmer og innsiden av dører brukte jeg Swissvax Shield:

      IMG_0851.jpg

      IMG_0864.jpg

      IMG_0874.jpg

      IMG_0869.jpg

      IMG_0876.jpg

      IMG_0891.jpg

      IMG_0896.jpg

      Swissvax Autobahn på alle dørlukkere i krom:

      IMG_0916.jpg

      IMG_0911.jpg

      IMG_0978.jpg

      LSP hjul og hjulbuer.

      IMG_0109.jpg

      Startet med å tørke av den ene felgen på utsiden med DP Rinseless-vann og mikrofiber. Så jekket jeg opp bilen og tok av hjulet bak...

      IMG_0112.jpg

      IMG_0115.jpg

      IMG_0117.jpg

      Påførte så 3M Tyre Restorer på dekksiden (innsiden), og tørket av litt rustvann som hadde rent fra nav/bremseskive...

      IMG_0119.jpg

      IMG_0123.jpg

      Så påførte jeg Autobahn. Brukte gul påføringspad fra Meguiar's rundt i felgen, og påførte med fingrene på baksiden av eikene...

      IMG_0125.jpg

      IMG_0136.jpg

      Imens det fikk stå og haze, la jeg Autobahn på utsiden av den andre felgen...

      IMG_0140.jpg

      Må ikke glemme de nye ventilhettene:

      IMG_0148.jpg

      Etter jeg hadde påført buffet jeg av innsiden av bakfelgen, og behandla hjulbuen med CG Bare Bones for å gjøre den mørkere. Før, underveis, og etter:

      IMG_0118.jpg

      IMG_0165.jpg

      IMG_0166.jpg

      IMG_0174.jpg

      Slik, så var hjuet klart til å puttes på bilen igjen.

      IMG_0176.jpg

      IMG_0182.jpg

      Før jeg senket bilen ned på bakken påførte jeg Pneu Glossy med kost på utsiden av felgen (dette for å komme til skikkelig nederst)...

      IMG_0185.jpg

      IMG_0190.jpg

      IMG_0193.jpg

      Jekket ned bilen igjen, og buffet av Autobahn på høyre forhjul.

      IMG_0199.jpg

      IMG_0200.jpg

      IMG_0204.jpg

      Så gjentok jeg det samme på begge hjulene, bare omvendt selvfølgelig. Trengte å tørke av noen dråper med dritt som hadde spruta inn i hjulbuen foran, før Bare Bones.

      IMG_0210.jpg

      IMG_0215.jpg

      IMG_0217.jpg

      IMG_0222.jpg

      IMG_0231.jpg

      IMG_0233.jpg

      IMG_0235.jpg

      IMG_0246.jpg

      IMG_0253.jpg

      IMG_0262.jpg

      IMG_0275.jpg

      IMG_0287.jpg

      IMG_0255.jpg

      Hadde gått noen timer siden voksing nå, så jeg sjekka om det hadde blitt noen synlig svetting, men alt så veldig bra ut så jeg gikk ikke over med iskaldt vann. Men jeg etterbuffet rutene, da det var tydelig "svetting" fra forseglingen.

      IMG_0291.jpg

      IMG_0299.jpg

      Flyttet utstyret over på andre siden, og henta et håndkle som jeg kunne legge felgene forsiktig ned på.

      IMG_0301.jpg

      Ferdig hjulbue og innside av bakhjul:

      IMG_0310.jpg

      IMG_0304.jpg

      Dekket så ut til å ha mistet en del luft under bytte av ventilhette (lekkasje), så når jeg satte ned felgen igjen la jeg et håndkle under siden kanten av felgen var veldig nære bakken...

      IMG_0318.jpg

      IMG_0321.jpg

      Ferdig innside av hjul og hjulbue foran:

      IMG_0347.jpg

      IMG_0328.jpg

      IMG_0339.jpg

      IMG_0325.jpg

      Ferdig utside foran og bak:

      IMG_0388.jpg

      IMG_0387.jpg

      Boltene ble strammet til med min nye momentnøkkel.

      IMG_0447.jpg

      IMG_0442.jpg

      IMG_0446.jpg

      LSP motorrom.

      Så satte jeg tilslutt av litt tid til finishen i motorrommet. Før start så det slik ut:

      IMG_0397.jpg

      IMG_0400.jpg

      Fjernet først barnåler og rusk jeg fant.

      IMG_0407.jpg

      Så gikk jeg over gummislanger og pakninger med Seal Feed (etter rens med Surfex HD og papir). Alle andre deksler og plast fikk smake Pneu.

      IMG_0421.jpg

      Etter behandling (men før buffing av SF, gummien fikk stå over natta):

      IMG_0409.jpg

      IMG_0410.jpg

      IMG_0416.jpg

      Gjordet også en liten innsats for å gjøre undersiden av panseret litt penere, men desverre var det en del ingrodd møkk langs kanten. Før og etter:

      IMG_0425.jpg

      IMG_0428.jpg

      Nå hadde jeg brukt 52 og en halv time på eksteriør, og sa meg ferdig utvendig.

      Dag 8.

      (tidsforbruk: 3,5 t.)

      Buffet av overflødig Seal Feed i motorrommet, og lukka panseret.

      Interiør - del 1.

      IMG_0451.jpg

      Utstyrsliste for dag 8 og 9:

      [*]BilXtra tørr- og våtstøvsuger

      [*]Swissvax 18.9L bøtte

      [*]Nanolotus mikrofiber

      [*]CG Green Clean

      [*]CG Fabric Guard

      [*]Surfex HD

      [*]Prickbort

      [*]Detaljbørste til interiør

      [*]Meguiar's tekstilbørste

      [*]Nifty tekstilbørste

      [*]Liten børste

      [*]3M Sitrusrens

      [*]3M Dual Lock

      [*]Swissvax Alcantara Cleaner

      [*]Swissvax Leather Cleaner

      [*]Swissvax Leather Milk

      [*]Swissvax Protecton Matt

      [*]Swissvax Crystal

      [*]Swissvax Pneu

      [*]Swissvax Seal Feed

      [*]Swissvax Autobahn

      [*]Swissvax Detaljkost

      [*]Påføringspad i stoff

      [*]California Scents

      Dagen etter var det interiør som stod for tur. Begynte som vanlig å åpne alle rom og tok ut alt som var av løse ting og søppel. Søppelet kasta jeg, alt annet samla jeg i en bærepose. Tok også ut den avtagbare delen av bagasjeromsplata og gulvmattene.

      IMG_0456.jpg

      IMG_0459.jpg

      IMG_0462.jpg

      IMG_0464.jpg

      Fant frem BilXtra Tørr- og våtstøvsuger, og støvsugde hele bilen utenom setene.

      IMG_0466.jpg

      IMG_0489.jpg

      IMG_0472.jpg

      Brukte det spisse munnstykket i kriker og kroker.

      IMG_0481.jpg

      Noen før-og-etter bilder følger:

      IMG_0502.jpg

      IMG_0506.jpg

      IMG_0514.jpg

      IMG_0521.jpg

      IMG_0511.jpg

      IMG_0525.jpg

      IMG_0491.jpg

      IMG_0517.jpg

      Passasjerside ferdig:

      IMG_0497.jpg

      IMG_0494.jpg

      Etter dette fant jeg frem Green Clean og varmt vann i bøtta, og vasket alt i interiøret med mikrofiber...

      IMG_0527.jpg

      IMG_0533.jpg

      Var ikke helt i form denne dagen, og merka at det begynte å gå utover økten så jeg valgte å gi meg etter vaskinga, og heller jobbe meg ferdig dagen etter.

      Dag 9.

      (tidsforbruk: 11 t.)

      Interiør - del 2.

      Startet neste dag med å vokse verktøyet med Autobahn...

      IMG_0548.jpg

      IMG_0556.jpg

      Så støvsugde jeg setene.

      IMG_0552.jpg

      IMG_0477.jpg

      Så var det på tide å rense litt tekstil.

      IMG_0562.jpg

      Sprayet på Green Clean 1:10 og jobbet det inn med Meguiar's tekstilbørste. Dynket så med vann og sugde opp dritten...

      IMG_0566.jpg

      IMG_0569.jpg

      Mattene til baksetene fikk en runde, mens mattene foran fikk to runder med rens. Ferdig rensede matter:

      IMG_0574.jpg

      IMG_0577.jpg

      IMG_0579.jpg

      Så tok jeg alle setene. Litt spesielt stoff med mange sømmer, men det fikk fint å rense disse også...

      IMG_0580.jpg

      Tok også seteryggene.

      IMG_0582.jpg

      IMG_0581.jpg

      Så tok jeg gulvet tilslutt. Startet på førerplassen. Pedaler først, før og etter Surfex HD 1:5 og en liten børste:

      IMG_0585.jpg

      IMG_0593.jpg

      Så var det bare å fortsette på tekstilen...

      IMG_0597.jpg

      IMG_0595.jpg

      Etter rens:

      IMG_0651.jpg

      IMG_0653.jpg

      IMG_0677.jpg

      IMG_0694.jpg

      IMG_0696.jpg

      IMG_0698.jpg

      IMG_0709.jpg

      IMG_0714.jpg

      IMG_0699.jpg

      IMG_0702.jpg

      Men setene hadde jo mye alcantara også, så da...

      IMG_0602.jpg

      Alcantara Cleaner sprayes utover og jobbes forsiktig inn med detaljkost, tørkes så umiddelbart av med mikrofiber...

      IMG_0603.jpg

      IMG_0605.jpg

      IMG_0607.jpg

      50/50:

      IMG_0614.jpg

      All alcantara ble renset, også på baksiden av stolene og på midtarmlene bak...

      IMG_0627.jpg

      IMG_0630.jpg

      IMG_0617.jpg

      Ferdig rensede seter:

      IMG_0666.jpg

      IMG_0667.jpg

      IMG_0659.jpg

      IMG_0674.jpg

      IMG_0678.jpg

      IMG_0683.jpg

      IMG_0687.jpg

      IMG_0691.jpg

      IMG_0685.jpg

      IMG_0680.jpg

      IMG_0701.jpg

      IMG_0703.jpg

      IMG_0705.jpg

      IMG_0718.jpg

      IMG_0715.jpg

      Møkka jeg dro ut av tekstilen:

      IMG_0719.jpg

      Var en del frynser langs kanten av bagasjeromstrekket, så fant frem saksa og klippet dem bort...

      IMG_0637.jpg

      Lakkerte også bombrikka svart. Ble ikke helt fornøyd siden jeg ikke klarte å få av den lille firkanten som den satt igjen på ruta, og finishen på svartfargen ble litt rar (kanskje jeg ikke ristet boksen lenge nok?)...

      IMG_0641.jpg

      IMG_0644.jpg

      Renset med sitrusrens og tørket godt av...

      IMG_0646.jpg

      Grunning/primer:

      IMG_0649.jpg

      Matt svart lakk:

      IMG_0739.jpg

      IMG_0736.jpg

      Resultat:

      IMG_0776.jpg

      IMG_0779.jpg

      IMG_0784.jpg

      Skiltene må jo også få litt oppmerksomhet. Eier spurte spesifikt om jeg kunne fjerne oblatene og det sa jeg selvfølgelig ikke nei til. Startet med å vaske skiltene skikkelig, og tørket dem med en mikrofiberklut.

      IMG_0725.jpg

      Først fjernet jeg klistremerkene på baksiden, disse gikk lett av...

      IMG_0726.jpg

      Så fant jeg frem Prickbort og en plastskrape. Prickbort løsner lim godt, så jeg dynket oblatene med det. Begynte etterhvert å skrape litt forsiktig med plastskrapen. Måtte etterhvert ty til å bruke negelen for å pelle av, men hadde vondt under neglene flere dager etter dette siden oblatene var så stive og motvillige. Nærmer oss halvveis her:

      IMG_0742.jpg

      Endelig ferdig, etter mye gris og litt for mye Prickbort på fingrene:

      IMG_0745.jpg

      Så renset jeg tilslutt med sitrusrens, tørket godt, og skiltene fikk et strøk Swissvax Shield.

      IMG_0769.jpg

      IMG_0770.jpg

      Hadde kjøpt inn 3M Dual Lock, og eier hadde lyst til å ha skiltene rett på bilen for å få et renere look, så da passa det bra å finne frem denne.

      IMG_0757.jpg

      Renset områdene på bilen og på baksiden av skiltene godt med sitrusrens først...

      IMG_0754.jpg

      IMG_0765.jpg

      IMG_0789.jpg

      IMG_0794.jpg

      IMG_0799.jpg

      Så var det bare å fjerne maskering og klemme dem godt på bilen...

      IMG_0820.jpg

      IMG_0806.jpg

      "Ære rett? Hmmmm...."

      IMG_0816.jpg

      Det M3-rattet kosta visst 14000,- så må ikke glemme å gi det litt behandling. Renset med Leather Cleaner og påførte Leather Milk...

      IMG_0833.jpg

      Skinn på dørtrekk og midtkonsoll fikk også skinnmelk.

      IMG_0839.jpg

      IMG_0842.jpg

      Vinyl og plast ellers i bilen fikk en runde med SV Protecton Matt...

      IMG_0958.jpg

      Alle rutene ble vasket med SV Crystal. Denne er også ny, og er veldig fornøyd!

      IMG_0918.jpg

      Bakrute før og etter:

      IMG_0930.jpg

      IMG_0936.jpg

      Kjekt å bruke halogenlampene til å sjekke resultatet!

      IMG_0941.jpg

      Nå var tekstilen tørr allerede, så da kunne jeg påføre CG Fabric Guard tekstilforsegling. Sprayer på et godt lag og fordeler det utover med kosten...

      IMG_1000.jpg

      Avslutta dagen med å gi gummilistene en skikkelig behandling, både inni bilen og de som gikk langs vinduet utvendig. Renset først alle gummilister og pakninger med Surfex HD 1:2 og en mikrofiberfiille, som ble ganske stygg etterhvert...

      IMG_0990.jpg

      IMG_0944.jpg

      Det tok lang tid å rengjøre, men tilslutt var jeg endelig klar for å påføre Seal Feed på alle listene. Dette tok også mye tid...

      IMG_0962.jpg

      IMG_0970.jpg

      IMG_1002.jpg

      IMG_1004.jpg

      Påført...

      IMG_1032.jpg

      IMG_1035.jpg

      IMG_1017.jpg

      IMG_1025.jpg

      IMG_1020.jpg

      IMG_1028.jpg

      IMG_1038.jpg

      IMG_1040.jpg

      Slik fikk bilen stå over natta, og etter cirka 12 timer buffet jeg Seal Feed og sa meg ferdig med bilen. Satte tilslutt fast en boks fra California Scents (Hawaiian Gardens) under førersetet, brukte dobbeltsidig teip fra Biltema under boksen for at den ikke skulle ligge og slenge.

      IMG_1416.jpg

      Det endelige resultat / ferdigbilder.

      Dagen etter børstet jeg bort litt støv fra lakken, tok på meg "blåsokker" over skoene, og kjørte bilen ut i sola for å ta bilder av resultatet etter 67 timers detail. Sannhetens øyeblikk...

      IMG_1056.jpg

      IMG_1076.jpg

      IMG_1138.jpg

      IMG_1162.jpg

      IMG_1079.jpg

      IMG_1083.jpg

      IMG_1086.jpg

      IMG_1088.jpg

      IMG_1089.jpg

      IMG_1093.jpg

      IMG_1094.jpg

      IMG_1096.jpg

      IMG_1097.jpg

      IMG_1098.jpg

      IMG_1104.jpg

      IMG_1105.jpg

      IMG_1092.jpg

      IMG_1109.jpg

      IMG_1110.jpg

      IMG_1115.jpg

      IMG_1118.jpg

      IMG_1119.jpg

      IMG_1123.jpg

      IMG_1135.jpg

      IMG_1140.jpg

      IMG_1144.jpg

      IMG_1145.jpg

      IMG_1163.jpg

      IMG_1148.jpg

      IMG_1155.jpg

      IMG_1156.jpg

      IMG_1165.jpg

      IMG_1169.jpg

      IMG_1172.jpg

      IMG_1174.jpg

      IMG_1176.jpg

      IMG_1184.jpg

      IMG_1185.jpg

      IMG_1187.jpg

      IMG_1189.jpg

      IMG_1191.jpg

      IMG_1192.jpg

      IMG_1194.jpg

      IMG_1197.jpg

      IMG_1199.jpg

      IMG_1201.jpg

      IMG_1203.jpg

      IMG_1207.jpg

      IMG_1209.jpg

      IMG_1212.jpg

      IMG_1215.jpg

      IMG_1219.jpg

      IMG_1220.jpg

      IMG_1224.jpg

      IMG_1226.jpg

      IMG_1228.jpg

      IMG_1231.jpg

      IMG_1234.jpg

      IMG_1236.jpg

      IMG_1238.jpg

      IMG_1239.jpg

      IMG_1241.jpg

      IMG_1252.jpg

      IMG_1254.jpg

      IMG_1262.jpg

      IMG_1264.jpg

      IMG_1266.jpg

      IMG_1269.jpg

      IMG_1270.jpg

      IMG_1272.jpg

      IMG_1273.jpg

      IMG_1275.jpg

      IMG_1281.jpg

      IMG_1289.jpg

      IMG_1290.jpg

      IMG_1292.jpg

      IMG_1294.jpg

      IMG_1296.jpg

      IMG_1300.jpg

      IMG_1302.jpg

      IMG_1303.jpg

      IMG_1306.jpg

      IMG_1307.jpg

      IMG_1308.jpg

      IMG_1309.jpg

      IMG_1313.jpg

      IMG_1315.jpg

      Oppsummering.

      Eier er fornøyd, jeg er fornøyd, og jeg håper også dere likte denne S&S'en fra meg. Dette var min første jobb med Scholl-produkter og må si jeg er godt fornøyd. Kommer nok til å bruke mer Scholl enn 3M i fremtiden. Scholl fremsto her som mer brukervennlig, mindre støvete, minst like effektivt. Scholl gav meg også en godfølelse da disse polishene lukter bedre enn 3M sine. Ellers var nok dette, pga. ny jobb, den siste bilen jeg lager en skikkelig S&S til på en god stund, så håper dette var en verdig "avslutning" inntil videre.

      IMG_1092-1.jpg

      Takk for at du leste min S&S!

      (tidsforbruk write-up: 17 t.)

Endret av Simen
  • DCN Poeng 48

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Cred for en svært omfattende jobb utført. Ble virkelig pent dette her. :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bompi    7
Bompi

Creed for vell utført jobb :) Men, Bmw har enda ikke kommet med en stasjonsvogn i m3 utgave og iallefall ikke diesel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Suvdal    8
Suvdal

Utrolig strøkent ja :)

Hvor lang slange har du egentlig på HT din!!!??? Jeg vil også ha :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
m@ts    104
m@ts

SATAN!

Gratulerer med vel utført detailing!

Spørsmål :

Etter dette dro jeg frem Flex'en igjen, og tok sideskjørtene som er i plast. Korrigerte dem på samme måte som på frontfangeren og all plast: Spredde på laveste hastighet, korrigerte 4-5 pass på hastighet 4 med en del press, så et pass med medium press og et siste pass uten press.

Vil dette si at du kjører totalt 8 pass med 4-5 erter på paden? Hvordan klarer du å få S17 til å holde så lenge. Har blitt meget glad i S17 selv da denne tar rimelig godt, men klarer ikke få den til å holde mer enn totalt 4 max 5 pass. (da med primet pad)

Kjører du til alt er helt borte eller bruker du en "dæsj" med vann i paden for å få den til å holde ut lenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
lasseln    0
lasseln

Knallbra utført jobb, Simen!

Vil også påpeke som over her at dette ikke er en M3, det er 320 diesel, men med M-tech utstyrspakke (som tilsvarer Audi sin S-line, VW sin R-line eller Volvo sin R-design)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Denne har jeg ventet på, og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves :thumbup:

Grundig og nøye, som alltid. Det er noe eget med å kunne pusle rundt den tiden det tar og få gjort ting skikkelig! (Selv er jeg typen som ikke bare jobber best under press, men nesten heller "jobber kun under press", bruker en evighet hvis jeg har en evighet tilgjengelig :ph34r: Den som har mye å gjøre får mye gjort.)

Forresten så har jeg selv slitt med de sorte listene rundt vinduene (typens E91), de så fine ut etter S17 og håndpad men etter første vask var de flekkete igjen. Jeg brukte riktignok Bilt-Hamber Auto-balm som LSP på disse, så det kan være noe med denne og reaksjon på Surfex-blanding ved neste vask. Verdt å teste en dag jeg ikke strever med salg av leilighet.

Forresten en gang til, vindusarmen på bakruta kan roteres når luka står åpen. Den er i veien uansett, men da får man hvertfall tatt halvparten av gangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
nixihi    44
nixihi

helt fantastisk simen! dine øyne før detaljer skulle jeg ønske jeg også hadde! cred :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MikTor    1
MikTor

Fantastisk flott jobb på nydelig bil :thumbup:

Detaljert og strøkent! liker liker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
remmib    0
remmib

Virker som en sykt grundig jobb dette, MEN jeg får kun sett en brøkdel av bildene, virker jo som det tusen bilder her. :unsure:

Vet ikke om andre har problemer med å se alle, men jeg synes at det her er i overkant mye bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Cred for en svært omfattende jobb utført. Ble virkelig pent dette her. :thumbup:

Takk skal du ha, Øyvind. :)

Creed for vell utført jobb :) Men, Bmw har enda ikke kommet med en stasjonsvogn i m3 utgave og iallefall ikke diesel :)

Takk skal du ha. :) Skjønner skjønner. Det var visst noen som retta det for meg ser det ut til....

Strøkent. Creds fra meg :)

Takk. :)

Utrolig strøkent ja :)

Hvor lang slange har du egentlig på HT din!!!??? Jeg vil også ha :)

HT'en har vel 12 meters slange tror jeg? Eller hvertfall 10. Kjekt det ja! ;)

Fantastisk Simen :D

:D

SATAN!

Gratulerer med vel utført detailing!

Spørsmål :

Vil dette si at du kjører totalt 8 pass med 4-5 erter på paden? Hvordan klarer du å få S17 til å holde så lenge. Har blitt meget glad i S17 selv da denne tar rimelig godt, men klarer ikke få den til å holde mer enn totalt 4 max 5 pass. (da med primet pad)

Kjører du til alt er helt borte eller bruker du en "dæsj" med vann i paden for å få den til å holde ut lenger?

Takk skal du ha. :)

Hvis du regner med spredningen så ble det vel 8 pass ja, men er ikke sikkert jeg kjørte den like lenge overalt. Er forskjell fra lakk til lakk, på denne kunne jeg kjøre den ganske lenge, og den korrigerte godt på den lilla pad'en. Kjørte til den ble nedbrutt ja, men brukte ikke noe vann eller form for QD. Brukte kanskje litt mer produkt enn jeg pleier, da jeg brukte den originale lille Scholl-flaska, og den lagde forholdsvis store "erter" på pad'en.

Knallbra utført jobb, Simen!

Vil også påpeke som over her at dette ikke er en M3, det er 320 diesel, men med M-tech utstyrspakke (som tilsvarer Audi sin S-line, VW sin R-line eller Volvo sin R-design)

Takker og bukker! :) Jepp jeg har retta det til 320D nå, så det skal stå riktig nå. Har tydeligvis ikke så peiling på BMW som jeg burde, da jeg ble lurt av de M3-detaljene til å tro at dette var en M3. :P Men da hadde den M-tech utstyrspakke, got it!

Denne har jeg ventet på, og den som venter på noe godt venter ikke forgjeves :thumbup:

Grundig og nøye, som alltid. Det er noe eget med å kunne pusle rundt den tiden det tar og få gjort ting skikkelig! (Selv er jeg typen som ikke bare jobber best under press, men nesten heller "jobber kun under press", bruker en evighet hvis jeg har en evighet tilgjengelig :ph34r: Den som har mye å gjøre får mye gjort.)

Forresten så har jeg selv slitt med de sorte listene rundt vinduene (typens E91), de så fine ut etter S17 og håndpad men etter første vask var de flekkete igjen. Jeg brukte riktignok Bilt-Hamber Auto-balm som LSP på disse, så det kan være noe med denne og reaksjon på Surfex-blanding ved neste vask. Verdt å teste en dag jeg ikke strever med salg av leilighet.

Forresten en gang til, vindusarmen på bakruta kan roteres når luka står åpen. Den er i veien uansett, men da får man hvertfall tatt halvparten av gangen.

Takk skal du ha. Ja jeg kan selvfølgelig være effektiv og få gjort mye på kort tid, men slik kan det være når jeg er på jobb. :fun:

Skjønner. Er spent på om de vinduslistene vil holde seg like fine i all evighet, men som du kanskje så tok jeg dem før polishvask og de var like fine etter vasken. Det vil si at de hvertfall tålte Surfex 1:5 denne gangen.

helt fantastisk simen! dine øyne før detaljer skulle jeg ønske jeg også hadde! cred :)

Tusen takk. Det var hyggelig å høre :)

Fantastisk flott jobb på nydelig bil :thumbup:

Detaljert og strøkent! liker liker

Takk! :) Ja må si jeg ble litt småforelska i denne.

Virker som en sykt grundig jobb dette, MEN jeg får kun sett en brøkdel av bildene, virker jo som det tusen bilder her. :unsure:

Vet ikke om andre har problemer med å se alle, men jeg synes at det her er i overkant mye bilder.

Tror det skal være rundt 950 bilder ja, men denne gangen veier hvert bilde bare 600-900 kb, og ikke 3-5 mb som tidligere. Lasta ned et eget program bare for å ta hensyn til dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Du gjør det igjen! Enda en gang en grundig og super jobb med flott resultat! Det virker som du også koser deg under alle prossesene ;) Cred er vel fotjent!

Jeg skjønte ikke helt hvorfor man skulle skygge for dagslys i garasjen? :huh:

17-timer writup :shocking2: Wow! Det er alene hvert en cred jo!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Takk skal du ha. Var kos dette ja! :thumbs:

Skygge for dagslys når jeg tar lysere biler ja, siden dagslyset ødelegger for halogenlyset. Når det var så mørkt som mulig ellers var det lettere å se ripene med halogenlamper på denne fargen. Det var Meringdal som tipsa om dette, han hadde også nylig tatt en alpinhvit BMW, og han hadde helt rett.

Haha ja jeg brukte store deler av helgen på denne, det tok sykt lang tid. :rofl1:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Skygge for dagslys når jeg tar lysere biler ja, siden dagslyset ødelegger for halogenlyset. Når det var så mørkt som mulig ellers var det lettere å se ripene med halogenlamper på denne fargen. Det var Meringdal som tipsa om dette, han hadde også nylig tatt en alpinhvit BMW, og han hadde helt rett.

Ah, skjønner ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torkild    141
Torkild

Ny søknad til Hall of Fame?

MEGET lekket arbeid, cred i baner...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Fantastisk resultat som alltid. Du etterlater ingenting til tilfeldighetene. Fikk lest omtrent halvparten i dag, så får jeg hvile øya litt og lese resten i morgen :P Men har det skjedd noe surr angående plassering av bilder? For det meste virker det ikke som det er noen sammenheng mellom tekst og bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Nok en ekstremt bra og nøye gjennomført jobb, keep up the good work :thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tonytic    48
Tonytic

herlig resultat Simen! det må være bra herlig å jobbe uten tidspress :)

cred verdig helt klart! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×