Suvdal

Suvdal`s første DA polering.NYE BILDER(SOL)

Hallo alle sammen.

Jeg og en kamerat har lenge snakket om å gå på bilen til kjerringa hans, og i helga viste det seg å passe for oss alle. Bilen er en svart Golf V, med mange riper, så utgangspunktet for å få den finere var absolut til stede.

Men jeg kan først og fremst fremheve at jeg heller ville legge denne tråden under nybegynner forumet, kontra show & shine delen, siden det er min aller første gang med DA maskin. Å etter endt polering i dag, sitter jeg egentlig igjen med mange flere spørsmål nå, enn før jeg begynte. Mer om dette underveis.

På fredagen ble bilen ble vasket på dcn-way:

Prickbort - avspyling - sterk Surfex blanding - avspyling - iron x - avspyling - håndvask - avspyling.

Deretter ble det tørking, og etter en vurdering om vi skulle claye eller ikke, fant vi til slutt ut at dette ikke trengtes. Men vi er nybegynnere så det holder, så mye mulig dette er førte feilen vår?

På lørdags morgenen maskerte vi lister osv før vi skulle gå på med poleringa. Begge hadde hver vår DAS-6 DA maskin og produktene vi hadde for hånd var Scholl S30 og Scholl S3 gold. Putene vi brukte var gul Uber på S3, og hvit CG til S30. (tror det var CG)

Planen var å være veldig flink med å ta bilder underveis osv osv, men dette ga jeg dessverre fort opp da jeg følte vi aldri fikk de beste resultatetene. Det er også utfra dette spørsmålene mine kommer. På bildene som følger er det forsøkt og fange noen av de verste ripene rundt om. Disse var det utrolig mange av, og spørsmålet mitt er om det i det hele tatt er mulig å fjerne slike riper med DA?

IMG_1637.jpg

IMG_1638.jpg

IMG_1639.jpg

IMG_1640.jpg

Ripene på disse 4 første bildene klarte jeg devis og få bort, men de på bildet under her er jeg veldig i tvil om er mulig å få bort med DA?

IMG_1641.jpg

Dette var egentlig ett område jeg hengte meg veldig opp i, men jeg måtte dessverre gi opp med dette slutt resultatet:

IMG_1645.jpg

IMG_1651.jpg

IMG_1654.jpg

Dette er da etter utallige passeringer med mye press osv. Tips mottas med STOR TAKK i dette tilfellet....? :)

Vi maskerte forøvrig opp panseret også, men det endte bare opp med at vi fjerna alt pga "dårlig" resultat. Kjørte så gul Uber og S3 over hele bilen.

På ett tidspunkt klarte jeg nesten ikke å se om det hjalp med polering engang, men med litt rasjonell tankegang kom jeg på at jeg sku prøve ett 50/50 på speilhuset. Resultatet der var oppløftende, og resten av jobben ble ikke så blytung som den så ut som.

IMG_1643.jpg

Kjørte deretter over resten av bilen med gul Uber og S3, før vi gikk over med S30 på hvit pute. Gikk så over hele bilen med IPA, før vi endte opp med å legge Menzerna Power Lock som sealer.

Resultatene ble nok så som så, men er`n nybegynner, så er`n nybegynner :) Er jo her for å lære, så alt av tips og (til og med) kritikk mottas med takk :)

Tok ikke altfor mange ferdig bilder, men nedenfor kommer noen. Hologrammer og kjørespor er jeg ikke flink nok til å se, så det klarte jeg ikke se noe av.. :)

Her ser jeg nå at det fortsatt er masse swirls:

IMG_1647.jpg

IMG_1647.jpg

IMG_1648.jpg

IMG_1649.jpg

IMG_1650.jpg

IMG_1652.jpg

Takk for titten, og kritikken på forhånd :thumbs:

Endret av Suvdal
6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk altid clay! Om bilen ser helt ren ut kan det fortsatt henge igjen en del dritt.Om f.eks clayen ikke er synelig skitten etter å ha clayet ett par paneler, så gå alikevel fort over hele bilen, og stopp opp å gjør clayinga nøyere om du kjenner eller ser områder som kan være litt skitne.Blir uansett cred fra meg!Bilen ble veldig mye finere, og du tok veldig mye rds.Våtsliper nesten aldri selv, men det er vel eneste raske utveien på den plassen med dype riper du ikke fikk helt fin. Isåfall er det kjekt å ha lakkdybdemåler :)

Bra jobba!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb utført til og være nybegynner.

Da det gjelder ripene så har jeg ett triks som jeg pleier og bruke da jeg får spm ang riper av kunder som lurer på om de går ann og fjerne med polering. Jeg setter fingern 90 grader på ripa og drar neggelen over. Henger neggelen igjen så er det gjennom lakken alltså ikke mulig og fjerne med polering. Henger den ikke igjen er det som regel mulig og fjerne den. Men du må nok gå på roterende maskin på den bilen du har polert der for og få bort riper. Det er da min mening siden jeg ikke har hatt noen god erfaring med og bruke DA maskin på generelt de fleste tyske bil merker, da man skal fjerne dypere defekter og swirls.

Og DA maskiner trives vell bedre med en medium cut polish isteden for en hevy cut polish som s3 er. Ville nok prøvd s17+ og lilla pute tror jeg:=) Men alle har hver sin mening bare og prøve foskjellige comboer da du starter med en bil. Pleier og teipe opp 3 ruter på panseret og prøver forskjellige comboer opp mot hverrandre, da ser man fort hva som funker og ikke funker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk altid clay! Om bilen ser helt ren ut kan det fortsatt henge igjen en del dritt.Om f.eks clayen ikke er synelig skitten etter å ha clayet ett par paneler, så gå alikevel fort over hele bilen, og stopp opp å gjør clayinga nøyere om du kjenner eller ser områder som kan være litt skitne

Er helt enig med deg, og dette viste jeg egentlig på forhånd. Hadde til og med kjøpt inn ONR for anledningen.... Men eieren fikk det altfor travelt, og det var vel i grunnen det som gjorde at vi droppa det.

Hadde ikke skjedd om det var min egen bil, såpass kan jeg si :)

Henger neggelen igjen så er det gjennom lakken alltså ikke mulig og fjerne med polering. Henger den ikke igjen er det som regel mulig og fjerne den.

Gikk faktisk over det meste av dype riper, som det var helt usannsynlig mange av, på måten du nevner her, og negelen hang igjen så det holdt på de aller fleste dessverre.

Glemte forøvrig ett par av spørsmålene på første innlegget.

Hvordan ser paddene deres ut etter endt kjøring? På begge mine endte jeg opp med ett skikkelig søkk mot midten av padden, mens kompisen min sine fortsatt var helt "plane" når vi var ferdige? Kjører jeg med for hardt press kanskje?

Kan mine, med søkk i, fortsatt brukes? Eller vil dere anse disse til å være ferdige?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg laget en egen tråd på slitasje av puter i Maskinpolering-forumet, så svaret mitt etter erfaringene derfra er at putene dine fortsatt kan brukes (kategorisk og fint. Skal mye til før en pute må kastes, var nemlig konklusjonen).

Jeg opplever at putene mine buler av og til, da gjerne pga kombinasjonen for lite produkt og for mye varme (mer et roterende-problem altså). Kanskje dine har blitt for fulle av produkt og lite fleksible/trege i stoffet av den grunn?

Har du vasket dem? Ser de fine ute igjen etter vask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke bilen ble ripefri fikk den seg ihvertfall et fint løft utssendemessig, og dere ble sikkert litt klokere på veien mot blank og ripefri bil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke vasket paddene Gry, men tenkte jeg skulle legge de i zalo vann nå :)

Sola dukka faktisk fram i dag, så da måtte jeg ta noen flere bilder. Dessverre er jeg ikke noe fotograf, så bildene ble vel så som så :)

IMG_1656.jpg

IMG_1657.jpg

IMG_1658.jpg

IMG_1659.jpg

IMG_1660.jpg

IMG_1661.jpg

IMG_1662.jpg

IMG_1666.jpg

IMG_1667.jpg

IMG_1668.jpg

IMG_1671.jpg

Skulle gjerne gjort endel mer med denne bilen, som polytrol, Pneu osv osv, men det får vi ta ved en seinere anledning. :)

Alt i alt er jeg mer fornøyd med resultatet i dag, etter å ha sett bilen i sola, enn i går. :) Å til å være første forsøket er er jeg greit fornøyd, men innser nå hvor langt jeg har igjen opp på nivået til de fleste inne her. :)

Endret av Suvdal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det ser meget bra ut jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det ser meget bra ut jeg :)

Takk for det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkk i midten er normalt på das6 når du har kjørt litt hardt.

Anbefaler deg å ha minst to pads i hver farge, og så bytter du etter hvert panel, evt halve taket/panseret.

Får mer cut med kalde pads, og du forlenger levetiden på de. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkk i midten er normalt på das6 når du har kjørt litt hardt.

Anbefaler deg å ha minst to pads i hver farge, og så bytter du etter hvert panel, evt halve taket/panseret.

Får mer cut med kalde pads, og du forlenger levetiden på de. :)

Takker for gode tips Knutis. Det er akkurat slike tips nybegynnere som meg trenger :thumbs:

Skal nok kjøpes inn litt diverse pads fremover nå, for dette frister faktisk til gjentagelse :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive