cotte78

BMW X3, 2004 mod.

32 innlegg i emnet

BMW X3 2004 mod. Utført: 4-6.Mai 2012

Jeg fikk hendvendelse om å polere denne bilen via forumet vårt.

Bileier ønsket en fullstendig overhaling, innvendig og utvendig.

Siden jeg ikke har egen garasje som er egnet til bilpleie, så måtte jobben utføres i bileier sin garasje. Garasjen er uisolert, så vi ble nødt til å utsette jobben to ganger p. g. a. for kalde temperaturer.

Langtidsvarselet lovet sol og varme til helgen 4-6 mai. Endelig.

Fredag 04.05.12

Bilder av bilen før vask:

002.jpg

003.jpg

001.jpg

Og været? 3-4 pluss grader og regn.

Lite med vaske bilder, rett og slett for guffent vær.

Startet med å legge Tardis på nedre paneler (under vindus høyde) og Prickbort på øvre paneler. Dette fikk virke i 10 minutter før avspyling.

Jeg fikk tilsendt Wolf Deironizer decon gel fra RBtuning.no, jeg har ikke fått testet denne på møkkete felger før nå.

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

På det foregående bildet vises det tydelig at denne felgrensen er sammensatt av flere virkemidler, den fjerner både metallforurensing og vanlig skitt. Det brune som vises på bildet er avfettingsdelen av Deironizer.

Felgrensen fikk virke i ca.10 minutter, brukte Swissvax wheel børste og Daytona børste for å hjelpe til litt. La på Surfex HD i blandingen 1:5 på dekksider, børstet inn med Mothers børste. Spylte dekk og felg med høytrykkspyler.

008.jpg

010.jpg

http://i1007.photob[...e]ucket.com/albums/af197/Cotte78/BMW%20X3%202004%20mod/011.jpg

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet etter Deironizer.

Nå hadde panelene på bilen rukket å luft tørke, Surfex HD i 1:5 blanding, ble sprayet på hele bilen. Den fikk virke i ca. 8 minutter før avspyling med høytrykk.

Motoren skulle også vaskes, noen før bilder:

012.jpg

013.jpg

014.jpg

Motorrommet ble dynket med Surfex HD i 1:5 blanding, denne fikk virke i fem minutter før avspyling.

IronX på hele bilen:

016.jpg

017.jpg

Måtte kontrollere om Wolf Deironizer hadde fjernet alt av metallpartikler på felgene.

018.jpg

Det hadde den, et stort pluss i boken til Deironizer, renser og fjerner metallpartikler i en operasjon. Kommer til å bruke denne som felgrens flere ganger.

020.jpg

Motorrommet ble sprayet med Surfex HD i det samme blandingsforholdet som tidligere, fikk ligge urørt i fem minutter, så ble hele motorrommet skumlagt med Bilthamber autofoam.

Etter at skummet hadde fått virke et par min. tok jeg fram Swissvax detail børste. Børstet godt og spylte av med høytrykkspyler, holder god avstand til motor når jeg spyler.

021.jpg

023.jpg

Skumla bilen med Bilthamber autofoam, 400ml. Bilthamber autofoam og resten vann i en 1 liters beholder. Jeg bruker en liter med utblandet skum på karosseri og motorvask. Bilen ble vasket etter to bøtte metoden, Pinnacle såpe i bøtta og Dodo supernatural svamp på øvre deler av karosseri, zymol svamp på de nedre panelene.

Tørket bilen med CG miracle dryer tørkehåndkle og CG speedwipe, blandet 1:1 som tørkehjelp.

Kjørte bilen inn i garasjen, clayet bilen med Autoglym quick detailer & clay lube og 3M clay. Jeg deler en 200 grams clay bar i fire biter. Når jeg clayer en bil, så legger jeg to biter med clay i et varmt vann bad, dette gjør clayen mye lettere å jobbe med. Det er til stor hjelp i kalde temperaturer. Selv om det ikke anbefales å claye når det er under ti grader.

Tørket bilen på nytt.

Dag 2: 05.05.2012

Det gode været uteble fullstendig, temperaturen i garasjen lå mellom 6-10 grader, litt for kaldt til å polere bil. Jeg skjønte at jeg trengte assistanse for å rekke å utføre denne jobben på en helg, så jeg fikk god hjelp av en kamerat av meg. Vi brettet opp armene og gikk i gang med polering.

Måtte bruke hallogenlyskasteren flittig for å holde panelene jeg jobbet på varme nok til å få ryddet noe som helst på denne harde lakken. Jeg har bare en lyskaster så derfor ble det ikke all verden av bildedokumentasjon.

Høyre framskjerm:

024.jpg

026.jpg

027.jpg

Siden jeg har hatt ett møte med tilsvarende lakk kombinasjon på en BMW 530 tidligere, så startet jeg rett på Scholl S03 gold, med gul og blå Scholl pad, Makita roterende på horisontale flater, Flex PE 14-2 150 på vertikale flater.

50/50 bilder:

029.jpg

033.jpg

034.jpg

036.jpg

037.jpg

Panelene ble kjørt med roterende i to runder, for å oppnå ønsket resultat. Kjører polishen i 4-5 passeringer med press og 1- 2 passeringer uten press for hver runde. Hastigheten på maskinen ligger mellom 1500-1800 r.p.m.

Venstre framskjerm:

040.jpg

041.jpg

045.jpg

047.jpg

050.jpg

051.jpg

052.jpg

053.jpg

Det var tre dype riper på nedre del av venstre fram skjerm. Prøvde å våtslipe disse:

054.jpg

055.jpg

056.jpg

057.jpg

058.jpg

To av tre var det jeg fikk til, da det ikke var så mye lakk å jobbe med. Den siste ripen trenger lakk påfyll før den kan fjernes helt. Eier av bilen hadde orginal lakk liggende, men det viste seg at denne ikke matchet fargen på bilen. Så da ga vi oss der.

Venstre speilhus, kjørt med Dodo DA maskin og burgunder meguiars spot pad :

059.jpg

061.jpg

062.jpg

Panseret hadde veldig mange steinsprang, planen var og flekk lakkere og våtslipe 20-30 stk av de styggeste merkene. Men siden flekklakken vi hadde tilgjengelig ikke matchet så droppet vi det. Panseret har lave lakkverdier ved fronten, ble enig med eier om at lakkering av hele panseret er løsningen her.

Inspeksjonsbilder av panseret:

064.jpg

065.jpg

066.jpg

067.jpg

069.jpg

070.jpg

071.jpg

072.jpg

073.jpg

075.jpg

Høyre speilhus:

079.jpg

080.jpg

081.jpg

082.jpg

En av våtslipingene som ble gjort på panseret:

083.jpg

085.jpg

Flere inspeksjonsbilder av panser:

087.jpg

088.jpg

Slitte frontlykter:

089.jpg

090.jpg

50/50 bilder av panser:

093.jpg

095.jpg

098.jpg

Våtslip av frontlykt.

102.jpg

50/50:

103.jpg

Bakluke, med noen våtslipinger:

106.jpg

108.jpg

109.jpg

111.jpg

112.jpg

113.jpg

115.jpg

Jeg brukte Scholl S03 Gold på Meguiars spot pad med burgunder farge og roterende, gikk over med samme kombinasjon og Dodo DA maskin. Tilslutt gikk jeg over med Scholl S30+, gul Meguiars spot pad og Dodo DA maskin.

Kompisen min kjørte Flex DA maskin og oransje Lake country pad i 6,5 str. Sammen med Scholl S2orange. Der jeg hadde vært med roterende. Dette for å lettere kunne fjerne eventuelle hologrammer.

Siste steg ble gjort med Flex DA og Scholl S30+ på gul Meguiars softbuff pad i str 7.

Gikk over motorrommet med Blackwow.

120.jpg

Dag 3. 06.05.12

Nå var tiden inne for å fjerne polish rester og vaske innsiden av dørene. Dynket bilen med Surfex HD i 1:5 blanding, skumla bilen med autofoam etter noen minutter. Høytrykkspyling.

Innsiden av dører ble påført Surfex og deretter vasket med såpe og svamp.

Bileier hadde noen skinn produkter som han ønsket at jeg skulle bruke på bilen hans.

121.jpg

Dynamix er nytt for meg og jeg opplevde det som vanskeligere å jobbe med enn Swissvax sine skinnprodukter.

Fylte i med leather filler på et typisk problem område på fører sete. Dette ble gjort fire ganger før resultatet ble noen lunde. Brukte Zippo lighter bensin for å rense sete før jeg fylte i slitasje merkene.

Jeg synes ikke skinnrensen som fulgte med i settet var noe spesielt bra, så jeg anvendte også Scholl Spam for å få renset skinnet.

Interiøret. Inkludert matter ol. ble renset med Foma mimo og CG green clean.

Dashbord og instrumentpanel ble vasket med Scholl Spam og Scholl Purple til slutt.

Vinduer ble vasket med Meguiars glas cleaner.

124.jpg

126.jpg

128.jpg

129.jpg

Eksos potter ble skrubbet med Meguiars metall polish.

All utvendig plastikk ble påført blackwow.

LSP ble Swissvax concorso på karosseri og Swissvax autobahn på felger.

Swissvax Pneu glossy på dekksider.

Hadde med CG barebones, men det glemte jeg å påføre i hjulbuene.

Ferdig bilder:

150.jpg

132.jpg

133.jpg

135.jpg

136.jpg

137.jpg

138.jpg

139.jpg

140.jpg

141.jpg

142.jpg

143.jpg

144.jpg

145.jpg

146.jpg

147.jpg

Fornøyd med front lyktene:

148.jpg

149.jpg

Timeforbruk: 37 timer

Takk for att du tar deg tid til å lese tråden, hilsen Christian.

Endret av cotte78
40

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjempeflott resultat..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble virkelig flott dette her :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet! Kan tenke meg det ble noen slitsomme timer i kald garasje...

Flott resultat, på fin bil med bra motor :) Bare synd med BareBones.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobbet!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som eier har god grunn til å være fornøyd :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for godt utført arbeid!Synes det er snillt gjort å møte opp og gjøre så mye i en uisolert garage :) Ikke alle som ville tatt på seg det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står respekt av sånt resultat i kald garasje! God innsats av dere begge, helt åpenbart.

Enig med deg i frontlyktene, disse ser jo helt nye ut!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig flott resultat tiltross ikke optimale arbeidsforhold :rofl1:

Cred !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omfattende og grundig utført jobb, med solid dokumentert S&S. Helt sjef resultat!

Cred er sendt med glede i din retning :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble virkelig flott dette her :thumbup:

takk for det! :)

Veldig bra jobbet! Kan tenke meg det ble noen slitsomme timer i kald garasje...

Flott resultat, på fin bil med bra motor :) Bare synd med BareBones.

Takk. Snørra rant hele tiden. Ergret meg over at jeg glemte BareBones på ferdig bildene.

Nydelig jobbet!!

Takk Petter!

Ser ut som eier har god grunn til å være fornøyd :thumbup:

Takk! Eier kommer nok med en kommentar til tråden etterhvert. ;)

Cred for godt utført arbeid!Synes det er snillt gjort å møte opp og gjøre så mye i en uisolert garage :) Ikke alle som ville tatt på seg det!

Takk for det! Blir nok ikke polering i uisolert garasje flere ganger.

Står respekt av sånt resultat i kald garasje! God innsats av dere begge, helt åpenbart.

Enig med deg i frontlyktene, disse ser jo helt nye ut!

Takk Gry! Han som var med på bilen har fått sett alle tilbakemeldingene, og han er fornøyd! ;)

Veldig flott resultat tiltross ikke optimale arbeidsforhold :rofl1:

Cred !

Takk Ole Gunnar!

Omfattende og grundig utført jobb, med solid dokumentert S&S. Helt sjef resultat!

Cred er sendt med glede i din retning :)

Takk for fin tilbakemelding! Det gir motivasjon til å stå på videre! ;)

Er dette samme felgrens:

http://rbtuning.no/n...&product_id=193

Rimelig billig i såfall. Tror ratt jeg må bestille noen liter...

Nei, det er den gamle versjonen du har link til der.

Link til den nye;

http://rbtuning.no/new/index.php?route=product/product&path=59_63&product_id=52

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært endel testing på Deironizers forskjellig versjoner, og den nyeste er absolutt verdt pengene sammenlignet med de tidligere (i farta usikker på om det er kommet til versjon3 eller om det bare er to). Prøv å søk i produkt-tråden, jeg er på tapatalk nå så jeg får ikke så lett leita sjøl

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en flott S&S dette Christian og jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Som du vet så har jeg blitt storhandler hos ulike partnere av dette forumet, så bilen blir jevnlig rengjort med riktige produkter.

Vær messig kunne vi sikkert ventet et par helger til. Om ikke annet så hadde vi iallefall nyshinet bil til 17 mai (århundrets våteste) :-).

Beslutning om å isolere garasjen er tatt, så neste gang blir det varmere :-)....

Godt jobbet og cred selvfølgelig gitt.

Endret av Lysholm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Full pupp dette! Cred fra meg Christian! Ble lagt noen timer kjærlighet her ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner du noe om det er stor forskjell på den gamle og den nye eller?

Jeg fikk ikke den gamle utgaven av Deironizer til å fjerne tilstrekkelig med metallpartikler. Da jeg brukte ironX etter å først ha brukt Deironizer, så jeg at det fortsatt var mye rester av metallpartikler på felgene.

Den nye utgaven er vesentlig mye bedre.

Det har vært endel testing på Deironizers forskjellig versjoner, og den nyeste er absolutt verdt pengene sammenlignet med de tidligere (i farta usikker på om det er kommet til versjon3 eller om det bare er to). Prøv å søk i produkt-tråden, jeg er på tapatalk nå så jeg får ikke så lett leita sjøl

Enig med deg Gry, den nye utgaven er definitivt verdt pengene.

Jeg mener att det er versjon3 som er den nyeste.

Ble en flott S&S dette Christian og jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Som du vet så har jeg blitt storhandler hos ulike partnere av dette forumet, så bilen blir jevnlig rengjort med riktige produkter.

Vær messig kunne vi sikkert ventet et par helger til. Om ikke annet så hadde vi iallefall nyshinet bil til 17 mai (århundrets våteste) :-).

Beslutning om å isolere garasjen er tatt, så neste gang blir det varmere :-)....

Godt jobbet og cred selvfølgelig gitt.

Tusen takk, det viktigste av alt er att du som eier bilen er fornøyd.

Isolert garasje blir herlig, du er heldig som har den muligheten.

Været i Tr.heim er ett kaptiell for seg selv, det snødde tidligere i dag.

Du får si i fra når voksen begynner å gi seg, så kan vi ta en felles innsats med DA maskin og finpolering. :)

Full pupp dette! Cred fra meg Christian! Ble lagt noen timer kjærlighet her ;)

Takk, det ble mange timer på ei helg, hadde ikke rukket denne jobben uten hjelp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en avtale Christian.

Kjøpt ny lakk i dag slik at vi kan ta noen steinsprut i samme slengen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott stykke arbeid dette. Er det Pneu glossy du har brukt på dekksidene, siden de var så blanke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så veldig bra ut!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive