Gå til innhold
Gry

Slitasje på puter

Recommended Posts

Gry    624
Gry

Lurer litt på hvor slitt en pute kan bli før den bør kastes? Har dessverre ikke noen bilder av mine egne som jeg vurderer som litt slitne, de er i et annet fylke enn meg akkurat nå..

Men er det noe med hvor rufsete de blir i kantene? Eller blir de for tynne og altså slitt ned generelt? Er det greit å fortsette å bruke en pute som er litt flisete langs kanten så lenge den ikke mangler biter som er større enn la oss si 2 mm?

Har en liten gul Scholl som jeg har sluttet å bruke på maskin og jeg har degradert til håndjobb under dørhåndtak og inni dørkarmer, den er litt flisete men mangler ingen større biter, og siste gangen den var på en maskin så jeg at den hadde blitt litt mykere liksom, brettet seg mye mer rundt bakplata. Jeg syntes det var et større uromoment enn at den var litt oppfliset egentlig.

Tenker igrunn at oppflising ikke er noe stort problem, puta blir jo trykket litt sammen under bruk likevel? Eller?

Kan noen dele bilder av puter de selv vurderer som søppelmat? Eller hvilke kriterier de stiller?

Så noen si at de regnet med å måtte kjøpe en ny pute per bil i snitt, men det forteller meg ikke noe utover at puter blir slitt :(. En pute varer jo mye mer enn én bil, men slitasjen på rubbingputer er vel litt annerledes enn en glaze-pute også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Jeg lurer litt på dette selv.

Hit til har jeg jo brukt rufsete puter (3M sine blir rufsete nesten med en gang) uten at det har blitt noen skade av det.

Kan sikkert ta noen bilder av mine puter (de er ikke så gamle de jeg har nå så de er ikke så ille, men litt flisete er de jo)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Husker ikke hvilken tråd jeg så det i, men det var ihvertfall en pute hvor det var drøye 3mm ned til borrelåsen - DA ble den kassert... Skal se om jeg finner igjen tråden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Jeg bryr meg ikke om at paden er flisete eller mangler små biter her og der. Når den blir for tynn eller blir veldig ujevnt slitt (høy på midten) så blir den kassert. Eller hvis den begynner å revne rundt borelåsen eller andre steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
iMAGINE    15
iMAGINE

Etter min mening, så trenger en ikke kassere pad'en før det er fare for at den kan skade lakken. Det er jo noe en må vurdere helt selv. Er jo ikke heller vits i å polere med en flis heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Kaster pads når de ser rett stygge ut eller at det kan være fare for at den løsner pga dårlig borrelås :) Om det mangler noen mm på midten, så gjør ikke det noe.Har det på omtrent 4 pads, og det skyldes at det har blitt kjørt for lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

Det kommer jo egentlig ann på lakktype også, rufsete rubbepads mister cut til en viss grad ogo kan lage mer microswirls (varierer ift fabrikat) mens finish/polish pads som er slitt ikke fungerer like godt som nye på sensitiv lakk. Ta f.eks orange scholl, på myk/sensitiv lakk bruker jeg KUN nye eller pent brukte pads som ikke er synlige brukt. Det er ihvertfall min erfaring, så på lakk som ikke krever så mye blir pads brukt til de løser seg mer opp enn de cutter :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Har lurt på dette selv. Godt spørsmål dette, Gry. Noe av det jeg har irritert meg mest over er pads som blir "formet av bakplata". Det verste eksempelet var gul Scholl-pute på liten Flex DA-bakplate, kantene ble lite effektive etterhvert siden puta forma seg rundt kanten på bakplata. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Poster et bilde av min gule 3M pute.

IMG_8647_1024x753.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Quattrokim    2
Quattrokim

Grønne putene til 3M fliser seg fort opp om du bruker dei på roterende hvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Cutting pads er forbruksvare. Desto hardere og sprøere, jo raskere går de i oppløsning. En mer "fleksibel" pad vil holde mye lenger, men gir mindre cut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Har lurt på dette selv. Godt spørsmål dette, Gry. Noe av det jeg har irritert meg mest over er pads som blir "formet av bakplata". Det verste eksempelet var gul Scholl-pute på liten Flex DA-bakplate, kantene ble lite effektive etterhvert siden puta forma seg rundt kanten på bakplata. :(

Høres ut som akkurat samme jeg opplevde. Og bakplata dekket heller ikke hele borrelåsfestet tror jeg, en smal kant ytterst men det var nok til at den fikk litt rar fasong.

Ser også at de grove putene (gul, lilla og blå Scholl) fliser fortere enn f.eks oransje. Sort vaffel har jeg også brukt endel men der er det bare bittelitt frynser ytterst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Tok noen bilder av en helt ny oransje uber etter å ha gått ett steg med DA på en liten Mazda.

Bakplata er en cm mindre enn borrelåsen. (Dvs 1 cm i radius)

_DSC8642.jpg

Litt småsprekker men ikke dype

_DSC8643.jpg

Og bare bittelitt slitt

_DSC8644.jpg

Tre små gule Scholl, i hver sin tilstand fra helt ny, lett brukt til litt sliten. "Litt sliten" har etter denne tråden blitt tatt inn i varmen igjen som brukbar.

_DSC8645.jpg

_DSC8649.jpg

En middels orange Scholl som ikke likte å gå rundt på en DA. Bruker den ennå, men da er jeg ganske obs på at den ikke skal spinne noe særlig i løse lufta

_DSC8650.jpg

_DSC8651.jpg

En middels blå Scholl som tok nedi plastknotter på et stigtrinn mens jeg polerte døra

_DSC8652.jpg

Og en av mine to gule store Spider. Begge løsnet i liminga etter første nærkontakt med vann. Denne tror jeg har fått en runde i maskin etter å ha blitt limt med Tec7 og da løsnet det også. Lime en gang til ^_^

_DSC8653.jpg

Endret av Gry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Det med borelåsen har ikke skjedd med mine puter (3M) men sånn som paddene dine ser ut i ytterkant (spesielt den blå) blir cutting paden min (grønn 3M) ganske fort.

Vil tro at dette er normal slitasje, men det skjer nok litt fortere om man kjører vidre etter at produktet er tørt. Er ikke så flink selv enda til "å lese compounden" så det hender jeg kjører litt med tørr pad. MAO synes jeg det er litt vanskelig å se når jeg skal gi meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig