Gry

Salgsrapport NAF

Hadde Avensisen inne hos NAF idag for å få en tilstandsrapport før jeg legger den på finn. Fikk tre anmerkninger med R:

1 Ac/vifte - visste jeg om, skal til Toyota og reklamasjon siden de har forsøkt å fikse dette før

2 Skrue i dekk - visste jeg, dekk plugget hos Vianor nå.

3 Lakkeringsjobb!

Og da blei jeg temmelig overrasket. Mekanikeren spurte med en gang han så bilen om den var lakket opp! Jeg har polert og shinet denne, og derfor glodd på den noen timer, så jeg har sett at det er noen korn i lakken (ikke mer enn fire fem tror jeg) men har ellers vært fornøyd med fargen og flakesblanding, matcher resten av bilen veldig godt. Har også sett at de stygge merkene som var nedert på døra ikke har blitt sparklet først, så merkene er der men de er nå blå i stedet for hvite. Har heller ikke lagt merke til sig eller overspray (ganske grov overgang mot gammel lakk under tanklokket, men på en gjennomført måte så det ser ikke ut som direkte slurv selv for et utrent øye). Bilen ble lakket i august/september, altså under ett år siden og har fra mai/juni i fjor og fram til slutten av april stått på kommisjonssalg ute hos forhandler.

I rapporten sto det noe slikt som (la den idiotisk nok igjen i bilen, som er parkert på jobb siden huset males hjemme) skjolder, småbulker, rett og slett en dårlig jobb.

Skjolder? Jeg forklarte at jeg hadde hatt på The Mask (som beskyttelse mot riper) men denne laget mer slike små såpeboblemerker, så det var det ikke selv om han så det og.

Småbulkene mente han var dårlig grunning, jeg spurte spesifikt om appelsinlakk men nei det var det ikke. Jeg kan ikke se de heller. Og "bulkene" er ikke rundt den ripa som var årsaken til lakkjobben, den er på hele siden etter hans mening.

Og så er selvfølgelig litt av problemet at bilen ble ripet opp mens den sto hos selger, så det finnes selvfølgelig ikke papirer på jobben som er gjort, den var sikkert relativt sort (kompispris mellom kollegaer). Og selgeren er konk.

Jeg har altså en salgsrapport som sier jeg har en elendig lakkeringsjobb som bør utbedres. Det er små (mikroskopiske) muligheter til faktisk utbedring hos lakkerer. Og jeg ser faktisk ikke problemet selv!?! Dette burde jeg jo kunne?

Så da tenker jeg alternativet er å våtslipe de kornene jeg finner (så blir lakken i det minste helt slett), ta noen utstuderte detaljbilder i sollys/solpistol/med stripete belysning (slik som oppretterne bruker), få en ny vurdering av en annen fagmann (evt i omvendt rekkefølge).

Og så kan jeg med god samvittighet skrive på finn at merknader er utbedret, og be en kjøper vurdere selv når han ser bilen? Dvs med vilje ikke skrive opp hvilke merknader jeg fikk i selve annonseteksten, bare nevne at det var noen mindre og at de er utbedret. Er R-merknader mindre skavanker forresten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bare tulleting det der, og de fleste som ser på bil bryr seg ikke om det, og i hvertfall ikke når det er utbedret.

Det er forresten ikke lovlig å plugge dekk lenger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke lov å plugge dekk? Han på Vianor trakk ut skruen, og da jeg spurte om han måtte plugge svarte han bekreftende. Finnes det andre ting man gjør med dekk for å tette hull som kan ha gjort at han bare jattet med heller enn å forklare meg hva det faktisk heter?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lov å plugge, men ikke uten å ta av dekket og se om det er skadet innvendig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugging fra utsiden er kun tillatt når formålet er å kjøre til dekkverksted for å få skaden reparert skikkelig. Dette omfatter da å plugge hullet fra innsiden av dekket og legge på tetningsmasse og lapp inni dekket. Pluggen fra innsiden har da en omvendt T-form som hindrer den i å slites ut av dekket på grunn av sentripetalkreftene.

Utvendig plugging er godkjent for hastigheter inntil 80 km/t (iflg NAF), mens en korrekt utført innvendig plugging er godkjent for dekkets hastighetsmerking (også iflg NAF).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kondolerer Gry. NAF rapport er noe tull og for folk som ikke har peiling på bil. Jeg ville ALDRI sendt bilen min ditt. Been there done that.

Og Christer har 100% rett. Utvendig plugging har jeg aldri før sett/hørt om faktisk. Det er noe norsk (utrygg, kjapt og billig) fenomen jeg ble kjent med her. Men forstår jo det, de fleste kjører jo faktisk under 80km/h..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kondolerer Gry. NAF rapport er noe tull og for folk som ikke har peiling på bil. Jeg ville ALDRI sendt bilen min ditt. Been there done that.

Regner med en salgsrapport er det samme som tilstandsrapport? Altså om noen må ta opp lån for å kjøpe bilen, krever dei fleste banker tilstandsrapport før dei betaler ut pengene. Iallefall om man skal ha pant i bilen når man tar lånet.

Ellers er eg enig, er mykje tull i dette greiene. Kommer ofte opp punkter som ikkje egentlig er relevant for ein kjøper, då dei sjøl kan sei om dei er fornøyd med lakk eller ikkje f.eks. At dei gir en rapport på at motor, understell og andre slitedeler osv. er i god stand, er en ting, men lakk og sånne ting ser jo personen som ønsker å kjøpe bilen sjøl.

Sto i min tilstandsrapport at venstre framskjerm var omlakkert (Ingen tegn til det, ingen skjolder, farge endringer over til panser eller dører eller noe.) Og det sto ingenting om at den var tidligere kræsjskadet i rapporten. Så var forsåvidt urelevant for min del.

Mykje uhell du sku ha med denna bilen Gry :/ Skikkelig kjipt å lese at du må slite med dette. Ingen drømme situasjon :/

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Salgsrapport og tilstandsrapport er samme opplegget, ja (du får også kjøpsrapport, sikkert kjekt om du funderer på å kjøpe en bil men er litt skeptisk, og garantiutløpsrapport. 3 rapporter som alle tar to og en halv time å få utført til den nette sum av 2490 for ikke-medlemmer. Igrunn høres tilstandsrapport mer ut som samlebegrepet for alle tre)

Jeg har vel nesten bestemt meg for å la lakk være lakk, så lenge kommentaren fra verkstedet ikke går på ting som har betydning for rust/sikkerhet så får det være det samme. Burde de legge seg oppi kosmetiske ting? (Kanskje han bare skulle imponere meg siden jeg ba ham være forsiktig med bilen siden den var nypolert og nyvokset ;)). Han selgeren blei litt muggen da typen min ringte og maste om dårlig lakkjobb, ha-ha, tror det var det siste han ville høre om midt oppe i konkursen ^_^

Er ekstremt keen på å bli kvitt den blå stasjonsvogna, jeg var så desperat da den måtte hentes fra forhandleren pga konkursen at jeg bakte en kake! Jeg eeeeelsker kake :P omnomnomnom

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive