MBarne

2 spørsmål om clay og wipedown

1.Hva er riktig å gjøre etter å ha brukt clay? Spyle bilen eller gå rett igang med maskinpolering?

Jeg bruker Meguiar`s Quik Detailer som Clay lube, og tenkte kanskje at dette er noe som bør spyles av før polering?

2. Tenkte jeg skulle bruke Batterivann og kondensfjerner blandet 50/50 som wipedown etter polering, men vet ikke hvordan det faktisk gjøres!? Bruker dere microfiberklut til å vaske med eller sprayes det og tørkes av...or what? :wacko:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 Etter bruk av lakkleire og smøring bare tørker jeg av og starter å polere. Jeg bruker bare vann som smøring selv, men på bilpleiekurset på Ås så brukte vi en QD og det var rett på maskering og polering etterpå. Meguiar's QD tror jeg er vannbasert, den føles veldig lett og flyktig så den er i hvertfall ikke noe stress å la være på lakken før neste steg (det sier jeg fordi den flaska jeg brukte på nevnte kurs hadde altfor mye voks i seg, fikk ikke maskeringstapen til å sitte :ph34r: )

2 Jeg kjøper en dunk batterivann på f.eks Biltema (4 liter er mye billigere der enn 1 liter/0.5 liter på benzern) og så kjøper jeg 1 liter Blåsprit/Isopropanol hos Jernia/malerbutikk (har ikke sett større kvanta der jeg frekventerer, igjen; mye billigere enn kondensfjerner på benzern, som da jeg sjekket hadde 3 ulike produkter som var merket så dårlig at jeg ikke visste hva de egentlig inneholdt). Har dette over i en sprayflaske, halvt om halvt. Når jeg så skal bruke denne miksen som rens etter polering sprayer jeg på området, tørker av med ren mikrofiber. Evt gjenta en gang eller to til, av og til ser man at det ikke holder med en runde (produktrester ser jo gjerne litt fettete ut) og da gjelder det å brette frem ny side av kluten. Kluten blir fort temmelig blaut sånn som teknikken min er ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.Hva er riktig å gjøre etter å ha brukt clay? Spyle bilen eller gå rett igang med maskinpolering?

Jeg bruker Meguiar`s Quik Detailer som Clay lube, og tenkte kanskje at dette er noe som bør spyles av før polering?

2. Tenkte jeg skulle bruke Batterivann og kondensfjerner blandet 50/50 som wipedown etter polering, men vet ikke hvordan det faktisk gjøres!? Bruker dere microfiberklut til å vaske med eller sprayes det og tørkes av...or what? :wacko:

1. Jeg liker å claye mens bilen er våt. Til clayen bruker jeg Optimum No rinse som lube/smøring. Etter clay spyler jeg av og kjører bilen inn for tørk. Så starter inspeksjon av tilstand på lakken, lakktykkelsesmåling og maskinpolering.

2. Sprut IPA wipe down på lakken og tørk av med mikrofiber. Jeg bruker bare wipe down her og der for å sjekke at jeg har fått fjernet det jeg vil av riper og for å sjekke hologrammer. Ser det bra ut fortsetter jeg uten wipedown, kun tørker av etterhvert som jeg er ferdig med maskinpoleringen.

Håper dette var oppklarende :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker å bukker for gode svar :thumbs:

...men et oppfølgingsspørsmål; kan det ikke være lettere å avfette og vaske bilen etter polering, og før voks? eller er det noe med kalk i vannet og yada yada her?

ØHN: Du skriver at du dropper wipedown når du ser at du har fjernet riper og hologrammer, men er det ikke en fordel å få fjernet alt før voks slik at voksen sitter bedre? Beklager min uvitenhet rundt dette :blush:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker å bukker for gode svar :thumbs:

...men et oppfølgingsspørsmål; kan det ikke være lettere å avfette og vaske bilen etter polering, og før voks? eller er det noe med kalk i vannet og yada yada her?

ØHN: Du skriver at du dropper wipedown når du ser at du har fjernet riper og hologrammer, men er det ikke en fordel å få fjernet alt før voks slik at voksen sitter bedre? Beklager min uvitenhet rundt dette :blush:

Ikke noe spørsmål å beklage dette. :)

Litt avhengig av hva man legger på som voks/lakkforsegling blir det litt ulike svar på dette.

En del petroliumsbaserte vokser har såpass med rens i seg at det sannsynligvis fjerner/blander ut oljer fra polishen. Derfor sjelden noen merkbar forskjell på holdbarhet om man tar wipe down eller ikke.

Noen legger på en glaze som oftest er en kjemisk lakkrens som skal gi ekstra glans og skjule litt det man eventuelt ikke har fått vekk av riper. På langt enn nær alle liker å bruker en glaze. Mange legger voks rett på nypolert lakk og synes det funker utmerket.

Swissvax har sin Cleaner Fluid som visstnok skal inneholde oljer som binder voksen bedre. Detailere er nok litt delt i synet på om dette har noe for seg hvis man først har maskinpolert.

Generelt kan man si at glaze og cleaner fluid gjør størst nytte hvis man bare skal jobbe for hånd uten å korrigere vekk noe med maskin.

På kundebiler bruker jeg mye en lakkforsegling fra Meguiar's som heter Mirror Glaze #21 2.0. Den har også rens i seg, så jeg tar ingen wipe down før den.

Ved større poleringsjobber over flere steg, tar jeg derimot en sterk avfettingsvask for å fjerne grovpolishstøv og sjekke resultatet før jeg tar siste steget med finpolish. Etter finpolish legger jeg som oftest på voks/forsegling uten mer vask eller wipe down. Vel om merke kun hvis jeg er trygg på at det ikke finnes hologrammer. Hvis det ser bra ut etter vask fra grovkorrigeringen, og jeg tar finpoleringen med DA-maskin er hologrammer sjelden noe tema. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er endel som kjører en sterk avfettingsrunde på bilen etter polering, før voks. Og da er det strengt tatt ikke behov for wipedown annet enn under kombotesting og hvis man trenger å sjekke enkelte områder (har du noen styggere riper, noe våtslip som trenger mer oppmerksomhet enn alle vaskeripene). Dvs hvis du vet hele bilen er samme lakk så lager du en testspot og ser hvor grovt du må ha for å fjerne alle riper, og hvor mange steg du trenger etterpå for å rydde bort hologrammer og kjørespor og få opp glans. Da trenger du wipedown mellom hvert steg, på testen. Mens resten av bilen gjerne kan vente. Altså, tørk av produktrester fortløpende men vent med IPA/avfetting (Personlig ryker jeg stadig på tidsklemma ™ kombinert med litt vriene arbeidslokaler og orker bare ikke vaske og tørke og se på vann som drypper ut speilhus og vente enda lenger, før LSP)

Noen poleringsmidler legger ikke igjen så mye rester heller, og da er det litt med hva man foretrekker å gjøre før LSP. Jeg har slitt med at Scholl-produktene mine har fettet på de to siste bilene og jeg måtte gå over med IPA (IsoPropanol-Alkohol?)/wipedown. Og så er det noen merker som legger igjen rester av en slik type at IPA ikke hjelper heller, og man trenger produsentens egen cleaner fluid (3M?). Det er en eller flere test-tråder på gang der man nettopp ser på om det har noe å si på voksens heft/holdbarhet om underlaget er renset på den ene eller andre måten, denne tror jeg muligens (tittelen sier noe om glaze men førsteposten nevner også wipedown/lakkrens/polish)

edit: en vask er forresten ganske praktisk hvis polishen har støvet mye, blir liggende utrolig mye rundt om på bilen, langs lister og nede mellom panel-sprekker, så jeg er mer enig med ØHN at det er praktisk å gjøre før finpolering. Finpolish støver som regel minimalt-ikkeno

Og kalk i vannet er ikke noe problem, så lenge du tørker bilen. Kranvann som tørker på lakken lager kalkflekker, og de må ofte poleres bort..

Endret av Gry
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for utfyllende svar :D

Jeg skal polere med Scholl, Prøver S30 først, viss ikke prøver jeg med S03G. Var meningen jeg skulle polere denne helga, men det ble noe utsatt.

Første gang jeg skal maskinpolere så håper ikke jeg gjør noe fryktelig galt her, men det skal vel være noe tryggere med en DA-maskin ;)

Til informasjon skal jeg bruke Collinite 476S Super Double Coat...

EDIT: Legger jeg bare den nevnte voksen direkte på lakken eller skal jeg bruke vann eller noe ved tanke på at den ikke er flytende?

Ser nå at den også kan brukes på møbler og lignende.. er dette virkelig en anbefalt voks? :rofl1:

Endret av MBarne
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for utfyllende svar :D

Jeg skal polere med Scholl, Prøver S30 først, viss ikke prøver jeg med S03G. Var meningen jeg skulle polere denne helga, men det ble noe utsatt.

Første gang jeg skal maskinpolere så håper ikke jeg gjør noe fryktelig galt her, men det skal vel være noe tryggere med en DA-maskin ;)

Til informasjon skal jeg bruke Collinite 476S Super Double Coat...

EDIT: Legger jeg bare den nevnte voksen direkte på lakken eller skal jeg bruke vann eller noe ved tanke på at den ikke er flytende?

Ser nå at den også kan brukes på møbler og lignende.. er dette virkelig en anbefalt voks? :rofl1:

Bruk en skumpåføringspad som er fuktet i litt vann. Dypp påføringsputen i boksen og legg et tynt lag på lakken.

Denne voksen er blant de aller beste på bil også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en skumpåføringspad som er fuktet i litt vann. Dypp påføringsputen i boksen og legg et tynt lag på lakken.

Denne voksen er blant de aller beste på bil også :)

Vet du hvor lenge dette må tørke? Kan jeg bruke fingertesten på denne voksen?

Og en annen ting, er det mulig å bruke denne på vinduer? Sånn som det er nå så ligger det et lag med vann på hele frontruta etter vask...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det funker jo, men bedre å bruke Rain-x eller rainoff (biltema) til rutene :)

Står vel på voksen hvor lenge ca ? men avhenger jo av tempratur og luftfuktighet også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nanolotus (pro) og nanolex har gode ruteforseglinger, rain-x er ikke så dum den heller ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvor lenge dette må tørke? Kan jeg bruke fingertesten på denne voksen?

Og en annen ting, er det mulig å bruke denne på vinduer? Sånn som det er nå så ligger det et lag med vann på hele frontruta etter vask...

Jada, det går an, men jeg vil ikke anbefale det. Jeg har noen jævlige streaks på siderutene bak og ruten i bakluken etter å ha lagt voks på dem. De er ikke synlige fra utsiden, men du verden så jeg blir minnet på idiotien min hver gang jeg skal rygge og det kommer direkte lys inn gjennom rutene...

Kjøp deg en skikkelig glassforsegling og legg den på i stedet. Ingen streaks, varer lenger, funker mye bedre og er faktisk laget for formålet. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive