Lena Kristin

Litt forklaringer på forkortelser osv.

31 innlegg i emnet

Siden jeg er som nybegynner og regne på bilpleie, finnes det noen liste her inne med "oversettelser" på forkortelser og termer dere bruker om bilpleie? Har lest litt her inne og føler jeg "detter litt av lasset" når det blir mye ukjente forkortelser osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet! :) Hyggelig å se damer inne her også!

Her finner du forkortelser og forklaringer. (Slet med å finne denne selv, sette denne som sticky kanskje?).

Velkommen til galskapen! :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker. har en audi a4 med "litt" spesiell grønnfarge som sårt trenger pleie, da fikk jeg tips på VACN att dette var stedet og gå, så here i am ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her finner du forkortelser og forklaringer. (Slet med å finne denne selv, sette denne som sticky kanskje?).

Den der er gammel, full av skrivefeil og inneholder langt ifra alle forkortelsene som brukes her inne i dag ;)

Lena: Er det noe du lurer på i en tråd e.l er det bare å spørre, vi har alle startet en plass :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer det til og bli flaut mange spørsmål fra meg... hehe

Vant en poleringspakke fra autoglym på treff i går, så tenkte prøve meg med det som er i denne først og fremst, men har skjønt att jeg må ha bøtte med grit guard også. ellers er jeg ganske blank. Noen som kan forklare meg alle forskjeller på poleringsmaskiner? DA osv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der er gammel, full av skrivefeil og inneholder langt ifra alle forkortelsene som brukes her inne i dag ;)

Lena: Er det noe du lurer på i en tråd e.l er det bare å spørre, vi har alle startet en plass :)

Den første posten ja, men de nyere innleggene inneholder de aller fleste forkortelser. Da ville det jo vært en god idé å samle alle disse i én ny tråd. Jeg kan godt gjøre det, men akkurat nå er jeg knee-deep i siste halvår av siste året på videregående, så det blir ikke før ETTER eksamen isåfall :)

Bare å spørre Lena, de som ser på seg selv som ferdig utlært er ikke utlært, de er ferdig. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan forklare meg alle forskjeller på poleringsmaskiner? DA osv?

Det finner du i Guide til maskinpolering :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet Lena! Flott med jente-detailere. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker Simen, men noen detailer kan jeg nok ikke kalle meg enda, men plukka opp ett og annet på autoglym sin stand på treffet i går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Enda" er riktig ord. Om du er bitt av basillen blir du nok sånn som Gry her inne etterhvert! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe har litt og øve meg på, for på tunet står det ikke mindre enn 1 ford, 2 audi og 1 seat hehe

Endret av Lena Kristin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å ha litt å øve på ja. Husk, bare å spørre om du lurer på noe. Les S&S (link til mine ser du i signaturen), det kan være til hjelp også. Lykke til på ferden! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par noobspørsmål her. Dette var den perfekte tråden for det (iflg topic).

Hva er den store forskjellen på en voks og en sealer? Trodde de hadde litt samme egenskaper O_o

Og en quick detailer, det er noe man bruker etter vanlig vask? Og dens funksjon? Er den beskyttende, eller er det for å få glans?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt generelt dette, da det er noe variasjoner fra produkt til produkt..

En sealer er syntetisk, gir ofte veldig langvarig beskyttelse, har knallgod "sheeting" egenskaper, dog er ikke alltid "beadingen" noe å skryte av.

En caranuba voks (det finnes syntetiske vokser), vil i mange tilfeller gi kortere holdbarhet enn en sealer(obs; ikke alltid!) , Har ofte svært gode beading egenskaper, men kanskje ikke like god på sheeting som sealerene.

Videre blir det vel sagt at en syntetisk sealer får metallic flakes til å "poppe" og kan gi et blank men noe sterilt utseende.

En caranuba voks skal visstnok være veien om du ønsker "Wetlook" i lakken, og den skal gi et varmere utseende.

(Hvor mye du eeeegentlig ser forskjell, er muligens en annen sak) :P

De har i all hovedsak samme egenskaper da de begge er lsp-er (Last-Step-Protection) og blir brukt for å beskytte lakken mot allslags tull som måtte komme deres vei ;)

ang quickdetailer: Ja til alle spørsmål :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Enda" er riktig ord. Om du er bitt av basillen blir du nok sånn som Gry her inne etterhvert! :D

Ser på det som et kompliment, Simen ^_^ takketakk!

Fikk en artig kommentar fra en kollega etter at jeg sto tre hele dager i garasjen og polerte en annen manns bil: "Du ser ikke mye på tv, du". Jeg har tv, men jeg gadd ikke skaffe meg Rikstv-dekoder da Get dro ut kabel-tv av avtalen i sameiet. Bruker omtrent 90% av dødtida mi på DCN :fun: (Resten er på Vøørdføyd.)

Måtte slå opp hvor Fenstad er, vi er ikke fryktelig mange jenter her inne så jeg måtte sjekke hvor i landet du holder til! Velkommen, Lena Kristin :thumbup:

Et par noobspørsmål her. Dette var den perfekte tråden for det (iflg topic).

Hva er den store forskjellen på en voks og en sealer? Trodde de hadde litt samme egenskaper O_o

Og en quick detailer, det er noe man bruker etter vanlig vask? Og dens funksjon? Er den beskyttende, eller er det for å få glans?

Hvis du vil legge begge deler (som noen gjør), legger du forsegling først og så kan du legge voks over denne for å få våtheten. Men der er det fallgruver, da noen vokser inneholder løsemidler som kan fjerne forseglingen... Spør her inne så får du nok svar.

For øvrig sies det at for vokser så rangeres utseende med organisk voks (carnauba) som best, petroleumsbasert nummer to og syntetisk som god nummer tre. Snakker vi om holdbarhet så snus lista på hodet.

Og så kommer det an på om du virkelig ser forskjell, og holdbarhet er stort sett viktigst over vintersesongen for da har folk flest litt dårligere mulighet til skikkelig bilpleie..

Quick Detailer (ofte forkortet QD) kommer i litt forskjellige varianter, noen med så mye beskyttelse i seg at de blir en slags sprayvoks. Jeg brukte Meguiar's sin QD for å få bukt med litt vokssvetting, da den er ganske vannete og lett i konsistensen. Har en annen spruteflaske hjemme med Dodo Juice Red Mist Tropical, og den får lakken til å perle fram til jeg har vasket bilen to-tre ganger. Og Wolf's Chemicals Quickie er merket med "Carnauba Quick Detailer".. Den bruker jeg strengt tatt også mer som sprayvoks heller enn som en standard QD, da jeg har opplevd at får hinne når den tørker (hazing, på nynorsk). Og tilslutt kan jeg for forvirringens del nevne Optimum No Rinse "Wash and Shine" (forkortes ONR) som er et konsentrert produkt man blander opp etter eget behov (no rinse, fordi man i mange land har strenge restriksjoner på hvor mye vann man får kaste bort på noe så teit som å vaske en bil, og da er det greit å kunne vaske en bil med bare én bøtte uten å trenge å skylle over... Disse landene salter neppe veiene sine), 1oz til 2 gallons for innendørs vask av lett støvete bil (for eksempel på en blå avensis stasjonsvogn som står innerst i et salgslokale), 2oz til 1 gallon som leiresmøring (eller clay lube som noen insisterer på å kalle det, jeg bruker forresten oftest reint vann som smøring) eller 6oz til 1 gallon som QD (ikke prøvd, men når MG flaska er tom vet jeg hva som skal oppi).

QD er både glans og litt rens og bidrar til glattere lakk og kan friske opp eventuell voks/forsegling som allerede ligger på. Og brukes til leiresmøring. (Meguiar's selger sin QD i et sett med lakkleire, i tillegg til hver for seg.)

Og her er et foredrag jeg i all beskjedenhet la ut på Slideshare, der står det litt av hvert om mye man kan lure på (obs: det står forklaringer på fanen som heter Notes under foredraget, endel av bildene blir ellers litt intetsigende når jeg ikke kan stå der og prate samtidig), det er nesten vel så mye reklame for hobbyen detailing som forklaring av åssen man gjør det.

(Eneste kommentaren jeg har fått på foredraget er å "anbefale" Step1-2-3 fra Meguiar's, har kommet noen erfaringer her om at nye Autoglym Super Resin Polish og Ultra Deep Shine er bedre)

Bilpleie - lakk og lær

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg kan fint "begynne karrieren" med mitt autoglym bilpleie sett som jeg vant forrige helg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, trygt og fint:) Nesten umulig å gjøre noe feil. Og sannsynligvis har du jo fått den oppgraderte pakken som jeg leser skal være bedre enn de flaskene jeg har som er noen år gamle (enten trogha eller truhaa som sa det, mener jeg).

Jeg kjenner ikke de nye variantene til Autoglym, men de fleste andre håndproduktene jeg har testet setter stygge spor i ulakkert plast (og kaker seg inntil lister og i skjøter). Jeg vil anbefale deg å maskere, i hvertfall inntil ulakkert plast! Jeg har aldri sett behovet for spesialtape for billakk, jeg pusser opp endel hjemme og har erfart at så lenge tapen ikke blir sittende for lenge på er det ikke noe problem å få den av heller. Akkurat som på en vinduskarm hjemme. Har brukt det meste av det man får kjøpt i malingsbutikkene (unntatt den aller billigste, er skeptisk til ting som er for billig).

Og så trenger du garantert flere mikrofiberkluter i forskjellige kvaliteter, noen skikkelig myke fine til å fjerne voks med og noen som kan være litt mer 100-i-en-pakke-kvalitet for fjerning av polish.

Kom på en fin sammenligning for noen dager siden:

Håndprodukter kan sammenlignes med sminke, etterhvert så vaskes det bort igjen, de bare fyller i ripene.

Maskinpolering blir kirurgi, det varer og varer med riktig stell. De fjerner ripene, så er det opp til deg å unngå å lage nye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på det som et kompliment, Simen ^_^

takketakk!

Hehe det skal du bare gjøre. Jenter som driver med Detailing er kule! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den nye oppgraderte stor pakken til autoglym ja. Da begynner jeg nok pent med den før jeg går til videre anskaffelser. Har bla endel riper ved dørhåndtakene på a4'n som jeg tenkte gi litt oppmerksomhet. Greit å teste litt på bilen før den skal lakkeres tenkte jeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler varmt GTechniq MF1-klutene. Short-pile, myke og fine og trygge på alt. Funker gull på glass også, i motsetning til veldig mye annet. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive