Gå til innhold
Gry

Lakk som smitter?

Recommended Posts

Gry    624
Gry

Har akkurat shinet Avensisen (må brått selge den selv og da må den strekkes først) og opplevde noe jeg ikke helt visste fram og bak på.

Hadde Prickbort på førersiden av bilen og TW Prewash på den andre. Det var tendenser til at bilen holdt på å tørke mens jeg hadde på avfetting, men jeg dusjet lett over med høyttrykk fra god avstand for å holde den våt.

Og PB-siden blei seende slik ut selv etter en runde 1:10 surfex, vask med NXT og avspyling. Har ikke noe bilder av åssen det blei når det var tørt, men det er slik hvitt, og flekkete, de øverste cm er fine. Bl.a. oppe i krysset var den fremdeles sort og fin. Prøvde også å vaske med rein surfex.

_DSC7498.jpg

Så jeg tenkte at dette blei jo ikke noe særlig, så jeg gikk lett på for hånd med S17 på en oransje pad for å prøve å fikse litt på det. Og det var totalt bom, skikkelig ordentlig jeg gremmes-bom :thumbdown: Paden blei sort også. Prøvde bare litt midt på her.

_DSC7531.jpg

Generelt så ble det altfor blankt, kjempeblanke, virker som jeg klarte å polere meg ned i flere lag lakk, og man ser til og med striper som etter våtslip enkelte steder?!? (Skulle nesten tatt et bilde av åssen det ser ut nå i sola..)

Disse stolpene, det matte sorte rundt vinduene på dørene, ble lakket i februar-mars i fjor på garanti, pga rust i hjørnene. Alle dørene ble lakket opp.

Og så vasket jeg over hele bilen med IPA, siden S17 la igjen fett over alt. Og da smittet det farge da og!! Også der jeg ikke har brukt poleringsmiddel?! På den andre siden av bilen (TW-siden) skjedde dette ikke.

_DSC7532.jpg

Vet ikke hva jeg skal tro? Førersiden av bilen er også lakket opp etter at de sorte stolpene ble lakket (hærverk, nøkkelstripe fra frontlykt til bensinlokk), jeg så det var lakkstøv helt øverst på vinduet på førersiden..

Hvorfor ble det hvitt? Er det i såfall Toyota som har gjort noe funky med stolpene? Eller han oppretteren som lakket etterpå? Hvorfor bare prickbort-sida? Kan det ha skjedd fordi PB tørket (noe jeg egentlig ikke tror den gjorde)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

kan det være fra gummien rundt rutestyrene?det smitter av på på min av og til.

Endret av dj john

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Johansen    133
Trond Johansen

Noko usikker her men det kan tyde på det der ss lakk på stolpene. er det matt overflate på dess?? da er det ikkje noko og polere på da dette lett kan skade den matte effekten.

det att det er kvitt kan det vere fleire grunner til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind S    4
Øivind S

Jeg hadde samme casen på en 3'er Golf som hadde blitt lakkert av en "lokal" helt. Hadde på avfetting, så løsna lakken (satt igjen på MF slik som du viser). Jeg ville dratt tilbake til Toyota og klaget på jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Det er ikke smitte fra gummien, for jeg var ganske nøye med å gni bare på lakken. (Dessuten hadde jeg vasket all gummi rundt vinduene mer enn bare grundig med ren surfex under vasken).

Stolpene var sorte da jeg begynte og bilen har stått innendørs hos forhandler (kommisjonssalg) siste fire-fem måneder, bilen så litt sol i løpet av sommeren men ikke noe salt. Jeg må nesten sjekke om Prickbort gjør samme på den andre sida men jeg kvier meg... Har ikke lyst til å ødelegge mer :unsure: Må teste med PB på hjørnet av en mikrofiber og gni forsiktig for å se om det smitter der også.

Og siden de er matte brukte jeg lite kraft og myk pute, ville jo bare rense. På resten som jeg ikke brukte noe polish på har jeg bare klint voks oppå og de er fremdeles litt skjoldete.

For jeg har forsøkt å flekklakke med Toyotas lakkstift. Og den tåler ikke avfetting! Oppdaget da jeg tørka bilen at flekkene var blitt hvite, og jeg kunne lett pirke dem av med neglen (pusset litt med dremelbor og vasket med silikonfjerner før lakkering så det burde ikke være dårlig grunnarbeid). Enten så er det Brunoxen jeg hadde underst mot metallet eller så er det rett og slett miljølakken. Bilen hadde stått inne i oppvarmet garasje og bestrålt av arbeidslampe for å få til skikkelig herding, over 24 timer etter siste laget (hadde to lag klarlakk), før jeg vasket bilen.

Stolpene ble lakkert på våren 2011, førersiden (opp til vinduene såvidt jeg vet, ble bekostet av selger da bilen ble ripet opp mens den ble vist til kunde) av bilen ble lakkert i september/oktober en gang og bilen har stått inne siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Det er vel ikke noen som har tatt en snarvei i lakkeringen og brukt vanlig sprayboks fra biltema, mekonomen etc.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig