Core2Duo

Vasking av dekk/felg

Hei!

Det er nå på høy tid å skifte til sommerdekk snart. Hvertfall i noen deler av landet :P

Det jeg lurte på var da, hva kan man bruke for å vaske dette?

Jeg vet det er mye felgrenser man kan kjøpe, men jeg er litt usikker på dette,

da jeg ikke vil ha noen syrebaserte stoffer på mine felger.

Jeg har Prickbort, men jeg har lest om jeg ikke husker feil, at dette ikke er så bra for felg og dekk.

Om dette er feil, så må du bare si i fra ;)

Hva med Surfex HD? Jeg har skjønt det er en del av dere som bruker dette..

Jeg har også Bilt-Hamber Autofoam. Kan dette eventuelt brukes?

Så til voksing av felger; Er det bare å bruke den voksen man har liggende?

Jeg har TW ICE Voks og MG#16. Det er bare å kline på en av disse? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En veldig god felgrens du får kjøpt over disk, er Sonax Extreme. Denne selges blant annet hos Clas Ohlson og Mekonomen. Denne er syrefri og trygg på alle typer felger.

Jeg bruker også Prickbort på felger for å fjerne så mye olje og guff som mulig, spyler av og kliner på felgrens, lar denne ligge 10 minutter eller mer, gnikker litt med felgbørste og så spyler jeg av.

Dekk får Surfex HD i varierende styrker sammen med dekkbørste. Styrken og bruk av børste avhenger om jeg skal gjøre dekket helt rent for å legge på dekkfornyer eller om det bare er vanlig vask. Hvis dekkene nylig har fått dekkfornyer dropper jeg gjerne hele Surfexen og bare vasker dekkene med en avdanket vaskehanske.

Når dekkene har ligget en hel vinter har de sannsynligvis samlet opp litt møkk, så da kan en sterk Surfex-blanding nok være på sin plass. Jeg ser på mine sommerdekk at ren (ublandet) Surfex nok må til, sammen med hissig børsting. Hvis dekkene dine ikke er inngrodde av møkk kan du spare litt produkt på å blande ut Surfex i 1:5-blanding.

Autofoam brukes hovedsaklig til å skumme ned bilen med, men det er også effektivt på lett skitne dekk.

De voksene du har vil nok fungere, men ikke forvent evig levetid på dem. Dedikerte felgvokser er laget for å bedre tåle ekstreme temperaturvariasjoner slik felger opplever, og varer derfor lenger. Hvis du ikke har noe annet enn ICE og MG#16, eller du ikke vil/har råd til å kjøpe noe annet, er det bedre enn å ikke bruke noe.

Jeg har brukt Swissvax Autobahn på felger hittil og har vært godt fornøyd med den. Collinite 845 får også mye positiv omtale som felgvoks da den er flytende, lett å påføre og lett å buffe av. Begge anbefales.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rim7 og P21S er gode valg. Hvis ikke har du IronX som er god å ha til å få tatt siste rest. Prickbort er fin til å ta bort asfaltflekkene, da felgrensene ikke er like effektive på dette. Du kan fint også claye felgene til slutt. SurfexHD bruker du sammen på dekksidene. Jeg hadde lagt MG #16, men ville ikke klint den på:-) Legg dem tynt, og legg 2 lag for å få full dekning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sonax Extreme felgrens er også bra, fås kjøpt på Clas Ohlson

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En veldig god felgrens du får kjøpt over disk, er Sonax Extreme. Denne selges blant annet hos Clas Ohlson og Mekonomen.

Jeg bruker også Prickbort på felger for å fjerne så mye olje og guff som mulig, spyler av og kliner på felgrens, lar denne ligge 10 minutter eller mer, gnikker litt med felgbørste og så spyler jeg av.

De voksene du har vil nok fungere, men ikke forvent evig levetid på dem. Dedikerte felgvokser er laget for å bedre tåle ekstreme temperaturvariasjoner slik felger opplever, og varer derfor lenger. Hvis du ikke har noe annet enn ICE og MG#16, eller du ikke vil/har råd til å kjøpe noe annet, er det bedre enn å ikke bruke noe.

Da drar jeg til Clas Ohlson i morgen og kjøper meg Sonax Extreme og en felgbørste.

Angående voks, jeg har jo penger til en annen, men.. Jeg tenker jeg bruker #16 til jeg i tilfelle får tak i noe annet. :)

Da kjører jeg Prickbort, Avspyling, Sonax Felgrens, Gnukke med felgbørste, Avspyling.

Kan kjøre en Test eller S&S, eller noe sånt om det er av interesse. :) Felgene mine er hvertfall ikke rene.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om denne kan hjelpe deg. (Link) :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder liker vi! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive