Gå til innhold
Simen

S&S: Mercedes e200 Avantgarde 2007

Recommended Posts

Simen    1 317
Simen

Show & Shine

Mercedes E200 Avantgarde '07

IMG_2494.jpg

Forord.

Da er jeg tilbake med enda en S&S og vårens første skikkelige shine. Denne gangen skulle jeg ta en gedigen Mercedes E-klasse. Skulle gå grundig tilverks på denne, og beregnet cirka en uke. Kunne dog ha den så lenge jeg ville, siden eier hadde to biler tilgjengelig, og det er godt å vite. Jeg forberedte meg på hard lakk, da jeg visste at Mercedes bruker mye hard keramisk lakk på bilene sine, derfor var det en fordel at jeg hadde lært meg roterende i forkant av denne. Følte meg klar for en utfordring nå. Here we go... Starter det hele med bilder av bilen før start:

IMG_2098.jpg

IMG_2099.jpg

IMG_2100.jpg

IMG_2101.jpg

IMG_2102.jpg

IMG_2103.jpg

IMG_2104.jpg

IMG_2105.jpg

IMG_2106.jpg

IMG_2107.jpg

IMG_2108.jpg

IMG_2109.jpg

IMG_2110.jpg

IMG_2111.jpg

IMG_2112.jpg

Så beveger vi oss inn i bilen...

IMG_2113.jpg

IMG_2115.jpg

IMG_2116.jpg

IMG_2117.jpg

IMG_2119.jpg

IMG_2120.jpg

IMG_2121.jpg

IMG_2122.jpg

IMG_2123.jpg

IMG_2124.jpg

IMG_2129.jpg

IMG_2130.jpg

IMG_2132.jpg

IMG_2133.jpg

IMG_2135.jpg

IMG_2137.jpg

IMG_2138.jpg

IMG_2141.jpg

IMG_2143.jpg

Dag 1

(tidsforbruk: 6 t.)

Vask av dekk, felger og hjulbuer.

Gjorde en vri denne gangen. Fikk en kommentar på fremgangsmetode/rekkefølge på en tidligere S&S; jeg har pleid å vaske hjul og hjulbuer i forbindelse med polishvask før. Denne gangen valgte jeg å starte med dette. Å vaske inne i hjulbuer og på innsiden av felgene er selvfølgelig litt jobb, men godt å få det gjort også. Utstyr til denne dagens økt funnet frem:

IMG_2151.jpg

  • SV Vaskebøtte m/ GG
  • CG Citrus Wash & Gloss
  • EZ Detail Felgbørste
  • SV Detaljkost
  • SV Felgkost
  • Mother's dekkbørste
  • Mother's felgbørste
  • Mother's hjulbuebørste
  • P21S Powergel 1:0
  • P21S Powergel 1:4
  • Surfex HD 1:10
  • Surfex HD 1:0
  • Prickbort
  • IronX
  • Karcher K7.450


    Startet med utsiden av hjulene, og sprayet ned alle felgene med ren P21S. Tar utkantspunkt i den verste felgen, høyre fremme.


    IMG_2144.jpg


    Etter nesten 10 minutter så det slik ut:


    IMG_2147.jpg


    Spylte skikkelig med HT etterpå, deretter kjørte jeg på med en ny runde P21S (ren på høyre fremhjul, 1:4 på de andre som ikke var så ille). Etter noen minutter jobbet jeg det inn med SV felgkost. Høyre fremhjul så slik ut etterpå:


    IMG_2155.jpg

    IMG_2156.jpg


    Dette bremsestøvet satt såpass godt fast at jeg måtte ty til noe kraftigere for å ha sjans. Tørket bort litt overflødig vann, og påførte IronX på alle felgene.


    IMG_2153.jpg

    IMG_2157.jpg


    Som vist på bildet hadde IronX umiddelbar virkning (bildet ovenfor er tatt få sekunder etter påføring). Det fikk virke i 10 minutter på alle felgene, så børstet jeg litt igjen. Mye blod på felg etter lang virketid:


    IMG_2158.jpg


    Etter børsting og avspyling ble hvertfall alle felgene utenom høyre framme bra...


    IMG_2162.jpg

    IMG_2163.jpg

    IMG_2164.jpg


    Men høyre fremhjul var altså utrolig seig og krevde tre (!) strafferunder med IronX. Runde nr. 1:


    IMG_2160.jpg


    Børstet, avspylt og tørket, så runde 2:


    IMG_2165.jpg


    Begynte å bli lite, men trengte enda en runde for å få felgen 100%. Etter tredje strafferunde med IronX og felgkost ble det endelig bra:


    IMG_2166.jpg

    IMG_2167.jpg


    Grunnen til at jeg tørket bort vann mellom hver runde var selvfølgelig for å få optimal effekt av IronX.

    Slik ble utsiden ferdig, så var det på tide å jekke opp bilen og ta av hjula! Starta med høyre fremhjul, siden denne felgen så ut til å være verst (greit å bli ferdig med det verste først)...


    IMG_2170.jpg

    IMG_2172.jpg


    Dynket felgen med ren P21S...


    IMG_2173.jpg


    ...og imens det fikk virke vaska jeg hjulbuen. Slik så det ut før start:


    IMG_2177.jpg

    IMG_2178.jpg


    Sprayet ned hele med ren Surfex HD, fikk virke 2-3 minutter, så høyttrykksvaska jeg nøysommelig, før jeg gikk løs med Mother's felgbørste (helt lik hjulbuebørsten, bare kortere) og såpevannet...


    IMG_2182.jpg

    IMG_2181.jpg


    Spylte rent for såpevann og det så helt greit ut etterpå:


    IMG_2183.jpg


    Så ble felgen spylt med HT, men den var fortsatt ekstremt stygg og jeg påførte ren P21S igjen etterpå.


    IMG_2185.jpg

    IMG_2187.jpg


    Imens det fikk virke vaska jeg hjulbuen enda en gang med Surfex HD 1:10 og børsten...


    IMG_2180.jpg


    Avspylt:


    IMG_2189.jpg

    IMG_2193.jpg


    Så tilbake til felgen; jeg gikk løs med børsten og HT. Det var store flak av inngrodd dritt som bare gikk av ved å gå nærme med høyttrykksspyleren, det var drøyt møkkete. Etter jeg hadde fått bort alle flakene var det fortsatt mye annet igjen, særlig bremsestøv, og IronX måtte til...


    IMG_2202.jpg


    Etter cirka 10 minutter ble felgen børstet, spylt, og på med IronX som fikk virke enda 10 minutter. Mindre på felgen nå, men fortsatt en del å ta...


    IMG_2204.jpg


    Lot dette virke i ca. 10 minutter, og imellomtiden demonterte jeg skilt og skiltholdere på bilen....


    IMG_2194.jpg

    IMG_2196.jpg

    IMG_2197.jpg

    IMG_2199.jpg


    La skiltene inn i garasjen. Børstet felgen så igjen, og nå begynte det virkelig å bli bra...


    IMG_2205.jpg


    Så ble det en siste runde med IronX, og tilslutt ble det rent. Det var dog ett par asfaltflekker igjen, så jeg tørket felgen igjen og påførte Prickbort for å ta de. Spylte det av med HT og gikk enda runde med børsten igjen tilslutt. Så renspyling og ferdig med felgen...


    IMG_2206.jpg

    IMG_2207.jpg

    IMG_2213.jpg


    Begge dekksidene fikk også Surfex HD 1:10 og skikkelig skrubbing med dekkbørsten.


    IMG_2209.jpg


    Spylte av igjen, og monterte hjulet tilbake på plass, slik:


    IMG_2215.jpg


    Gjentok prossedyren på høyre bakhjul, dog var ikke den like ille. En runde IronX holdt i massevis, da den ble temmelig ren av ett par omganger P21S. Hjulbuen fikk også ren Surfex HD og berøringsvask, på samme måte.


    IMG_2216.jpg

    IMG_2219.jpg


    Fortsatte med venstre fremhjul, som ikke var på langt nær like ille som høyre...


    IMG_2221.jpg


    ...og avslutta med venstre bak...


    IMG_2222.jpg


    Tiden flyr når man er grundig, og når jeg var klar for å sette det siste hjulet på igjen var det blitt mørkt.


    IMG_2236.jpg


    Hadde egentlig tenkt til å vaske bilen skikkelig denne dagen også, men liker å gjøre det i dagslys, så da tok jeg kvelden etter å ha rydda på plass ting og kjørt bilen inn i garasjen.




    Dag 2
    (tidsforbruk 6,5 t.)


    Forvask, hovedvask og IronX.

    Så stod en grundig vask på programmet. Rygga bilen ut, og fant frem utstyret igjen. Her er en liste over alt som ble brukt denne dagen:
    • SV Vaskebøtte m/ GG
    • CG Glossworkz
    • Zymöl-svamp
    • SV Detaljkost
    • Surfex HD 1:5
    • Prickbort
    • IronX
    • Karcher K7.450
    • Cobra Guzzler
    • Swissvax XL Drying Towel
    • Swissvax Mild Clay
    • DP Rinseless QD
    • Trykkluft på boks

      Startet med Prickbort, påført på hele bilen:


      IMG_2237.jpg

      IMG_2239.jpg


      Det gikk forbi en eldre mann etter hele bilen hadde fått et strøk PB på seg, og han sa "Nå vart'n fin ja..." men jeg gadd verken å forklare han at det ikke var min bil, eller at hele bilen faktisk var dekket med Prickbort, så jeg bare smilte og sa "Takk takk!". Så ble bilen spylt grundig. Avspylt:


      IMG_2241.jpg


      Så kjørte jeg på med den vannbaserte avfettingen, Surfex HD, sterk blanding (1:5)...


      IMG_2244.jpg


      ...påført godt inn i alle sprekker, kriker og kroker...


      IMG_2246.jpg


      ...så grundig høyttrykksvasket.


      IMG_2248.jpg

      IMG_2251.jpg


      Vannet rant bra av etter dette:


      IMG_2252.jpg

      IMG_2253.jpg

      IMG_2255.jpg


      Tegn på renhet, meeen det kan ha vært pga. "hinnen" som Prickbort legger igjen på lakken. Tok faktisk en forsiktig finger-test nederst på førerdøra, og panelet var helt rent. Dette er ikke noe jeg pleier å gjøre, men denne gangen tenkte jeg "Hvorfor ikke?" - bilen skulle jo uansett grovkorrigeres.


      IMG_2261.jpg

      IMG_2262.jpg


      Så da var det hvertfall på tide med håndvask med detaljkost og zymöl'en...


      IMG_2266.jpg


      CG Glossworkz blandet ut skikkelig med HT...


      IMG_2256.jpg

      IMG_2259.jpg

      IMG_2260.jpg


      Gikk over bilen med detaljkosten først for å vaske detaljer, kanter og kriker. Startet med vinduskanter/lister:


      IMG_2272.jpg

      IMG_2276.jpg


      Så videre til andre plasser som luftinntak på panser...


      IMG_2273.jpg


      ...grillen...


      IMG_2278.jpg


      ...rundt grøftelysene...


      IMG_2280.jpg


      ...og diverse andre plasser. Skyllte kosten i vannet mellom hver plass jeg tok. Så spylte jeg det av, og "dusjet" ned bilen med vann før jeg gikk over resten av bilen med svampen:


      IMG_2267.jpg

      IMG_2283.jpg


      Etter avspyling ble bilen kjørt inn i garasjen og grovtørket med cobra guzzler.


      IMG_2286.jpg

      IMG_2287.jpg

      IMG_2288.jpg

      IMG_2291.jpg

      IMG_2292.jpg


      Tok en pause etter dette, og bilen fikk tørke av seg selv med begge varmeviftene på full guffe. Så var det klart for IronX. Kjørte bilen ut igjen, og påførte på hele bilen...


      IMG_2293.jpg

      IMG_2294.jpg

      IMG_2295.jpg

      IMG_2297.jpg

      IMG_2299.jpg

      IMG_2300.jpg

      IMG_2307.jpg


      Som vist hadde IronX god effekt, men det var spesielt god effekt på bakluka der det var stygge rennemerker i lakken, pga. noen rustne metallklips bak lista som holder skiltlysene...


      IMG_2304.jpg

      IMG_2305.jpg


      IronX fikk 5-6 minutters virketid. Så spylt skikkelig av...


      IMG_2309.jpg

      IMG_2310.jpg



      Clay.

      Kjørte så bilen inn og satte varmeviftene på full pupp for å få opp varmen til neste steg i garasjen. Hadde også kjøpt inn to stykk 2x 500w halogenlamper for anledningen; satte på de også. Varmer godt...


      IMG_2311.jpg

      IMG_2312.jpg


      Ikke langt unna 5 meter lang denne bilen, så det føltes småtrangt ut. Satte bilen på skrå, og da ble det såvidt god nok plass foran og bak, samt god plass på sidene. Enormt stor bil dette, den desidert største jeg har tatt hittil.


      IMG_2313.jpg

      IMG_2314.jpg


      Bilen var nå kliss våt og klar for clay:


      IMG_2315.jpg

      IMG_2319.jpg


      Det var tydelig at Prickbort og IronX hadde tatt det meste av forurensing i lakken. På panseret f.eks. så det ikke ut som at den plukket opp noen verdens ting:


      IMG_2318.jpg


      Ellers var det noe småtteri nederst langs sidene og bak, men ikke akkurat store mengder drit. Tørket bilen underveis, ca. to og to paneler av gangen. Fikk allerede bruk for halogenlampene jeg hadde kjøpt (hø hø...)


      IMG_2321.jpg


      Etter å ha clayet bilen, blåste jeg ut vann fra alle sprekker og andre områder som holder på vann:


      IMG_2325.jpg

      IMG_2327.jpg


      Tørket også av vann fra felgene med en annen mikrofiberklut:


      IMG_2329.jpg



      Lakkdybdemåling og inspeksjon.

      Så fant jeg frem lakkdybdemåleren og sjekka hvor mye lakk jeg har å jobbe med. Forholdsvis tynn lakk faktisk, målte for det meste fra 85 til 110...


      IMG_2330.jpg


      ...men nederst på forskjermen målte jeg helt ned i 67.1 så jeg bestemte meg for å ta det litt med ro der.


      IMG_2335.jpg

      IMG_2336.jpg


      Taket hadde mye tryggere verdier på godt over 100 overalt:


      IMG_2333.jpg


      Bakluka hadde enda høyere verdier oppimot 150.


      IMG_2337.jpg


      Inspiserte bilen og så litt etter hvor mye jobb jeg hadde foran meg, og det var jo nok av vaskeriper og RDS å ta, men jeg har sett mye verre. Uansett forventa jeg meg tøft fysisk arbeid pga. størrelsen av bilen og muligens hard lakk. Her er ett par bilder som viser lakkens generelle tilstand:


      IMG_2342.jpg

      IMG_2343.jpg




      Dag 3
      (tidsforbruk 3 t.)
      • 3M Maskeringsteip
      • Makita Roterende
      • 3M Extra Fine Compound
      • 3M Fast Cutt Plus
      • 3M Bakplate
      • 3M Gul pute
      • 3M Grønn pute
      • 3M Kontrollspray


        Denne dagen følte jeg meg ikke helt i form pga. en lett forkjølelse, dessuten måtte jeg på jobb noen timer på ettermiddagen, så jeg følte at jeg ikke fikk gjort noe særlig, men jeg fikk hvertfall maskért halve bilen, og kom igang med korrigeringen. Maskerte høyre side av bilen slik...


        IMG_2367.jpg


        Mye pirking for å få maskert gummi og plastikk i forbindelse med takrail:


        IMG_2368.jpg


        Så gjorde jeg litt kombotesting på panseret. Startet med å prøve gul 3M på gul pute, for å se om det var tilstrekkelig. Som vanlig testboks på panseret...


        IMG_2353.jpg

        IMG_2356.jpg


        Ett pass: Spredde ut på lav hastighet, så 4-5 runder med mye press på 1600 rpm, deretter en eller to runder med lite press, samme hastighet. Buffet av produkt, og gikk over med kontrollspray for å ta oljer...


        IMG_2354.jpg


        Fjernet teipen for å sjekke forskjellen, og jeg syntes egentlig det så tilfredsstillende ut, og det etterlot seg en bra finish med null hologrammer.


        IMG_2358.jpg

        IMG_2359.jpg

        IMG_2361.jpg


        Tok enda en testboks rett ved siden av for å sjekke om EFC på oransje pad utgjorde noen større forskjell, men det så nesten helt likt ut...


        IMG_2365.jpg

        IMG_2366.jpg


        Jeg kjørte på med den gule isteden, siden den er mykere og enklere å kjøre. Tok venstre side av panseret ferdig med den gule, men slet litt med riper nedi "gropa" mellom kurvene som utformer lyktene foran:


        IMG_2370.jpg


        Men etter ett par ekstra runder med nøyaktighet, fikk jeg det bort.


        Tok lang tid å korrigere RDS med den gule 3M-kombinasjonen, og når jeg endelig var ferdig med venstre side av panseret, innså jeg at jeg burde teste ut grønn isteden, for å ikke bruke en evighet...


        IMG_2371.jpg


        Kjørte dette på samme måte, og innså at dette var veien å gå. 3M EFC tok lette vaskeriper greit, men sleit med dypere swirls og RDS. Her er forskjellen etter ett pass med den grønne kombinasjonen:


        IMG_2372.jpg


        Ikke så lett å se kanskje, men dette var hvertfall mye mer effektivt mtp. dypere RDS, og det var det jo en del av. Tok ferdig panseret med dette, og måtte presse mye for å få tatt noe. Måtte også kjøre 2 pass nesten overalt. Hard lakk? Jepp!

        ...når jeg var ferdig med panseret måtte jeg dra på jobb, og orka ikke noe mer denne dagen etter en litt slitsom økt på jobben.




        Dag 4
        (tidsforbruk: 6,5 t.)


        Korrigering, steg 1 - høyre side.

        Panseret var jo det eneste jeg fikk gjort ferdig på den tafatte tredjedagen, så jeg ville få gjort så mye som mulig av korrigeringen denne dagen. Tenkte det fortsatt var viktig å være realistisk, så jeg satte meg som mål å få korrigert halve bilen. Idag ble det hvertfall bare grovkorrigering med følgende utstyr...
        • Makita Roterende
        • Mirka Liten Bakplate
        • 3M Stor Bakplate
        • 3M Grønn pute 75 mm.
        • 3M Grønn pute 150 mm.
        • 3M Fast Cutt Plus
        • 3M Kontrollspray
        • DP Rinseless QD
        • Nanolotus Mikrofiber

          Gikk løs på høyre del av bilen, og startet med å teipe opp til en 50/50 på forskjermen. Kjørte på med samme kjøremetode som på panseret, og måtte gjøre to pass for å bli fornøyd.


          IMG_2375.jpg


          Syntes denne fargen var litt vrien å ta bilder av, ble bare ett bra bilde etterpå. Etter wipedown med kontrollspray:


          IMG_2376.jpg


          Forskjerm ferdig korrigert:


          IMG_2379.jpg


          Så fortsatte jeg på taket, og brukte faktisk en liten krakk til å stå på da denne bilen var såpass høy og det er i tillegg greit å komme litt "over" maskina mtp. press og kontroll. Teipet opp midt på taket for 50/50 igjen...


          IMG_2390.jpg


          Etter to runder her, ble jeg ganske fornøyd og kunne ta bort teipen og sjekka resultatet med kontrollspray...




          IMG_2393.jpg

          IMG_2404.jpg

          IMG_2405.jpg

          IMG_2397.jpg


          ...dog var det en langsgående ripe som ikke ville helt bort:


          IMG_2403.jpg


          Kjørte ett par ekstra runder, og tok wipedown på det glovarme taket etterpå, men fikk ikke ripa helt bort. Ble bra dempet og mindre hvertfall, måtte gi meg etter fire pass med mange runder.


          IMG_2402.jpg

          IMG_2398.jpg


          Flytta krakken lengre bort og fortsatte bortover taket. Tok ganske store områder av gangen, og det funket bra. Kjørte to runder hele veien. Blanda inn en "dært" Ultrafina SE, siden FCP er en ganske tørr polish.


          IMG_2406.jpg

          IMG_2410.jpg


          Ferdig med høyre del av taket, svært fornøyd tilslutt!


          IMG_2417.jpg


          Så tok jeg alle lister og stolper langs taket. La den store puta i en zip-pose inntil videre, og bytta til liten bakplate med liten grønn pute...


          IMG_2416.jpg

          IMG_2418.jpg


          Begynte med a-stolpen og videre bortover langs taket. Her har jeg tatt øverst lista (den nederste lista tilhører døra):


          IMG_2422.jpg


          Så tok jeg speilet. Ferdig korrigert etter to pass og mange runder pr. pass:


          IMG_2421.jpg


          Så tok jeg alle vinduslistene. Gikk med mye ekstra tid på disse, da jeg måtte ha individuell maskering på hver enkelt pga. gummilister som går rundt dem. På de svarte listene brukte jeg gul pute og EFC, og fikk de hvertfall mye blankere og med litt mindre riper. Den tynneste stolpa maskerte jeg opp og gnikka for hånd med litt EFC på en mikrofiberklut:


          IMG_2424.jpg


          Har ikke flere bilder fra dette da det gikk med så mye tid i utkantspunktet, så orka ikke å bruke masse tid på å ta bilder i tillegg. Når jeg var ferdig med alle de trange områdene rundt vinduene, tok jeg frontfangeren også med spotpad...


          IMG_2425.jpg


          Så bytta jeg til stor bakplate igjen, og fortsatte under vinduene. Korrigerer ovenfra og ned tilfelle jeg skulle være uheldig og lage noen riper underveis, men alt gikk egentlig veldig bra. Teipet opp fremdøra og kjørte på...


          IMG_2380.jpg


          Etter to runder ble det bra. FCP er ikke noe man kan kjøre altfor lenge uansett, så to runder var nødvendig også her. 50/50:


          IMG_2384.jpg


          Så ble resten av døra tatt på samme måte, og resultatet ble temmelig ripefritt tilslutt:


          IMG_2388.jpg

          IMG_2389.jpg


          Så tok jeg nederste del av døra. Sideskjørtet ble også tatt samtidig. Deretter stod bakdøra for tur, og teipet opp for 50/50-bilde® igjen. Før:


          IMG_2427.jpg


          Etter to runder og wipedown ble resultatet bra, syntes jeg. men på det første 50/50-bildet kan man se at jeg kjørte over teipen...


          IMG_2428.jpg

          IMG_2429.jpg

          IMG_2431.jpg


          Blir en god del støv:


          IMG_2433.jpg


          Etter jeg hadde tatt bakdøra, fortsatte jeg på bakskjermen, på området ved tanklokket. Før korrigering:


          IMG_2434.jpg


          Etter korrigering og wipedown med kontrollspray:


          IMG_2435.jpg


          Fullførte bakskjermen, og tok kvelden etter drøye 6 timer med intens og grundig korrigering.




          Dag 5
          (tidsforbruk 8 t.)


          Korrigering, steg 1 - venstre side.


          Så var det venstre del av bilen og bakparten som stod klar for korrigering. Gikk med en times tid til skikkelig maskering først. Når det gjelder utstyr brukte jeg jo det samme som dagen før, så den samme lista gjelder her. Ferdig maskert:


          IMG_2436.jpg

          IMG_2437.jpg

          IMG_2438.jpg

          IMG_2439.jpg

          IMG_2440.jpg


          Starta på toppen igjen, og taket ble svært strøkent. Knipset noen bilder av ferdig korrigert tak, men ser nå at belysningen ble litt feilvinklet her...


          IMG_2442.jpg

          IMG_2443.jpg

          IMG_2444.jpg


          På taket fikk jeg såpass god dreisen på kjøreteknikken, så jeg klarte faktisk å avslutte hologramfritt her (i motsetning til andre plasser tidligere):


          IMG_2457.jpg


          Fortsatte på samme måte som på andre siden; tok vinduslister og stopler langs taket med spotpad etter jeg hadde tatt ferdig taket...


          IMG_2494.jpg

          IMG_2495.jpg


          Så begynte jeg forfra på siden. Kjørte på to ganger overalt for å få tatt alle ripene, men bare en runde nederst på forskjermen pga. den tynne lakken der. Ikke så mange bilder fra dette, men her er 50/50 fordør vs. bakdør:


          IMG_2459.jpg

          IMG_2458.jpg


          Ikke noe 50/50 med teip, men man kan hvertfall se hvor jeg har vært. Nederst på fordøra:


          IMG_2463.jpg

          IMG_2465.jpg

          IMG_2467.jpg


          Ferdig korrigert nederst på førerdøra, fikk ikke gjort noe med de stygge hakkene som var der desverre:


          IMG_2468.jpg


          Ferdig korrigert bakdør:


          IMG_2470.jpg

          IMG_2471.jpg


          Etter å ha tatt bakdøra begynte pad'en virkelig å gå i oppløsning...


          IMG_2469.jpg


          Bakskjermen hadde noen stygge riper. Før korrigering:


          IMG_2472.jpg


          Etter en runde med hardkjør:


          IMG_2473.jpg


          Etter enda en runde her var det fortsatt en seig ripe som ikke hadde gått helt bort:


          IMG_2474.jpg


          Selvom denne ripa gikk over kanten/knekken på bakskjermen, kjørte jeg på enda en runde for å se om den gikk bort da... Kontrollspray etterpå:


          IMG_2477.jpg


          Den ble ikke helt borte, men lite synlig:


          IMG_2480.jpg

          IMG_2478.jpg


          Resten av bakskjermen ble fin og ripefri.


          IMG_2481.jpg


          Så var det bare det verste igjen (hvertfall det jeg misliker mest); bakluka:


          IMG_2482.jpg


          Korrigert vs. ukorrigert:


          IMG_2483.jpg

          IMG_2484.jpg


          Satte opp bakluka slik...


          IMG_2486.jpg


          Nederste del av bakluka før:


          IMG_2488.jpg


          Etter en runde med maskinen:


          IMG_2489.jpg


          Bytta til spotpad igjen, og korrigerte inni åpningen til skiltet. Ble bra tilslutt...


          IMG_2491.jpg

          IMG_2492.jpg


          Så tok jeg bakfangeren, men brukte oransje pad på den med FCP for å ikke lage maksimalt med varme på plasten. Etter det var jeg ganske lei og følte meg mørbanka i hele kroppen etter disse to korrigeringsdagene, så da gikk jeg inn. Rydda litt i garasjen senere på kvelden før jeg la meg og lada opp til en ny dag...




          Dag 6
          (tidsforbruk: 6 t.)
          • Brinkman LED-lykt
          • Makita Roterende
          • Mirka Liten Bakplate
          • 3M Stor Bakplate
          • 3M Blå pute 75 mm.
          • 3M Blå pute 150 mm.
          • 3M Ultrafina SE
          • 3M Kontrollspray
          • Nanolotus Mikrofiber

          Korrigering, steg 2.

          Som jeg nevnte tidligere så ble det noen hologrammer på mange steder av bilen. De var veldig fine/små, så jeg prøvde med Ultrafina SE på roterende...

          IMG_2497.jpg

          Spredde på lavt turtall, så kjørte jeg det opp på 1600 rpm. med ganske mye press, 4-5 pass, slapp deretter opp og kjørte et pass med lite press og enda et pass med bare vekten av maskinen (3.1 kg) som press. Etterpå tok jeg wipedown med kontrollspray 3-4 ganger (!) for å være sikker på at dette var tilstrekkelig:

          IMG_2499.jpg

          Sjekket fra alle mulige vinkler med LED-lykta mi. Området utenfor boksen (hologrammer):

          IMG_2507.jpg

          Inni boksen så det slik ut...

          IMG_2513.jpg

          ...ingen hologrammer.

          Så da kjørte jeg på med denne kombinasjonen videre på bilen, da jeg var sikker på at dette tok hologrammene, og ingen av de andre hologrammene var noe større enn de på panserets venstre del. Kjørte mange runder om gangen, før jeg buffet bort polishrestene (f.eks. forskjerm + fordør, bakdør + bakskjerm), og fjernet maskeringen etterhvert som jeg ble ferdig...

          IMG_2520.jpg

          IMG_2521.jpg

          IMG_2524.jpg

          Spotpad igjen langs taket:

          IMG_2526.jpg

          Finpoleringen gikk egentlig fort, men stagnerte litt når jeg kom til disse irriterende listene med gummi mellom. Igjen gikk det med veldig mye ekstra tid til ekstra maskering osv. Måtte f.eks. først maskere for å kjøre d-stoplen, for så å maskere på nytt for å ta vinduslisten:

          IMG_2528.jpg

          IMG_2530.jpg

          Men jeg fikk hvertfall tatt hele bilen denne dagen. Avslutta med frontfangeren:

          IMG_2533.jpg

          Ferdig etter 6 timer, og da var bilen avmaskert og klar for en befriende vask. Men det hadde desverre blitt ganske mørkt og jeg følte for å avslutte for dagen.

          Dag 7

          (tidsforbruk: 3 t.)

          [*]Surfex HD 1:5

          [*]SV Vaskebøtte m/ GG

          [*]CG Citrus Wash & Gloss

          [*]Zymöl-svamp

          [*]Karcher K7.450

          [*]Cobra Guzzler

          [*]Swissvax XL Drying Towel

          [*]CG Miracle Dryer

          [*]Cobra Guzzler

          [*]Trykkluft på boks

          Vask av polishrester og støv.

          Kjørte bilen ut og dynka den i Surfex HD 1:5, og igjen godt inn i sprekker og plasser som hadde mye støv og eventuelle rester av polish...

          IMG_2566.jpg

          IMG_2569.jpg

          IMG_2564.jpg

          Etter en grundig spyling med ganske varmt vann fra HT'en, gikk jeg over med zymol-svampen igjen. Brukte en sterk blanding CW&G...

          IMG_2588.jpg

          Dørkarmer og slikt ble også vaska, da jeg hadde glemt å gjøre det tidligere. "Falsk beading" på panser etter avspyling:

          IMG_2589.jpg

          Etter å ha druknet bilen med åpen hageslange, kjørte jeg bilen inn for tørk. Etter å ha godt over alle panelene grundig med tørkehåndklær, gikk jeg over hele bilen med trykkluft og en mikrofiberklut...

          IMG_2594.jpg

          Tilslutt satte jeg opp alle dørene og tørket dørkarmer og innsiden av dører osv.:

          IMG_2591.jpg

          IMG_2593.jpg

          Så fikk jeg ikke tid til mer denne dagen, så dag 7 ble bare en kort økt. Men det passet på en måte bra, så fikk bilen stå til fullstendig tørk til dagen etter...

          Dag 8

          (tidsforbruk: 3 t.)

          [*]Biltema DA

          [*]Cyclo 4" hvite puter

          [*]Nanolotus Mikrofiber

          [*]CG Ultra Plush

          [*]SV svart applikator

          Glaze.

          IMG_2606.jpg

          Denne gangen valgte jeg å kjøre over bilen med Black Light før voks, rett og slett for å gi lakken en siste "rens" (ble bl.a. ett par rennemerker etter vann iløpet av natta), og for å forenkle voksleggingen. Brukte den gode gamle tohodede Biltema-maskinen til dette, med hvite Cyclo-pads (0 cutt)...

          IMG_2596.jpg

          IMG_2602.jpg

          IMG_2599.jpg

          Brukte ikke dette som en LSP, så jeg buffet av igjen etter jeg hadde kjørt over hele bilen, men buffet allikevel utifra hvor jeg hadde startet å fordele det utover. Denne er utrolig enkel å fjerne igjen...

          IMG_2604.jpg

          Voks/LSP lakk.

          IMG_2618.jpg

          Så var det på tide å legge voks, og valgte samme voks som sist, nemlig Shield. Hadde høy varme i garasjen, og varma i tillegg opp panelene en del med halogenlampene. Ble ganske svett etterhvert, hehe...

          IMG_2619.jpg

          La tynt, og tok tiden på cirka 15 minutter fra jeg startet. Fikk tatt nesten halve bilen på denne tiden, og da gikk jeg tilbake til der jeg startet, og buffet av igjen. Tok meg god tid til buffingen.

          IMG_2620.jpg

          IMG_2621.jpg

          Ferdig vokset bil:

          IMG_2634.jpg

          IMG_2633.jpg

          IMG_2638.jpg

          IMG_2637.jpg

          Etter cirka 6 timer, gikk jeg ut i den gloheite garasjen igjen for å se etter vokssvetting. Kunne ikke se noe annet enn linting (dumme mikrofiberkluter!), men gikk allikevel over bilen med vann (batterivann faktisk). Hadde en prat med fosse240 da han var innom en tur, og han mente at det funker vel så bra som en hvilken som helst QD - så jeg tenkte jeg skulle bruke det denne gangen...

          IMG_2625.jpg

          IMG_2628.jpg

          Dette ble også en kort "dag", pga. jobben som trengte meg...

          Dag 9

          (tidsforbruk: 6 t.)

          [*]Flex DA

          [*]3M Extra Fine Compound

          [*]CG Hex Logic blå (fin) pute

          [*]Nanolotus Glassforsegling Proff

          [*]Nanolotus Mikrofiber

          [*]CG Bare Bones

          LSP hjul og hjulbuer.

          Denne dagen hadde jeg fri, så da hadde jeg hvertfall god tid til å gjøre ferdig eksteriør. Fokuserte først på LSP i hjulbuer og på hjulene, så da måtte bilen jekkes opp igjen...

          IMG_2639.jpg

          Påførte CG Bare Bones med en billig gul pad (takk til trogha). Noen få spray på pad'en er nok til å fordele utover store områder...

          IMG_2640.jpg

          IMG_2641.jpg

          IMG_2644.jpg

          IMG_2645.jpg

          IMG_2647.jpg

          Hjulbuene bak hadde mye "stoff" i hjulbuene også, så der ble det bare sprayet utover og det ble en del mørkere. Så hvertfall greit ut etterpå:

          IMG_2663.jpg

          Dekksiden på innsiden fikk SV Pneu, også la jeg naturligvis SV Autobahn på innsiden av felgene..:

          IMG_2660.jpg

          Satte så hjulene på plass, strammet til med kort arm (latmannsarm):

          IMG_2684.jpg

          Så påførte jeg SV Autobahn på utsiden også...

          IMG_2666.jpg

          IMG_2669.jpg

          Buffet etter cirka 10 minutter. Behandla dekksidene med SV Glossy...

          IMG_2687.jpg

          LSP glass.

          Må jo ikke glemme glassene. Polerte først over rutene med Flex'en, for å rengjøre de skikkelig...

          IMG_2609.jpg

          ...så la jeg Nanolotus glassforsegling som LSP på rutene:

          IMG_2674.jpg

          IMG_2677.jpg

          IMG_2678.jpg

          Spurte eier om jeg kunne sette på dekaler i den ene bakruta, og det ville han veldig gjerne at jeg gjorde. Syntes absolutt det gjorde seg på ruta...

          IMG_2696.jpg

          Renset området med 3M Sitrusrens før jeg satte på klistremerket. Dette var det siste jeg gjorde med eksteriør. Det var utrolig fint vær denne dagen, så jeg trillet bilen etterhvert ut, og knipsa noen bilder av doningen...

          IMG_2708.jpg

          IMG_2710.jpg

          IMG_2715.jpg

          IMG_2713.jpg

          IMG_2716.jpg

          IMG_2734.jpg

          IMG_2751.jpg

          IMG_2748.jpg

          IMG_2723.jpg

          IMG_2726.jpg

          IMG_2704.jpg

          IMG_2732.jpg

          IMG_2737.jpg

          IMG_2741.jpg

          IMG_2745.jpg

          IMG_2755.jpg

          IMG_2756.jpg

          IMG_2758.jpg

          IMG_2762.jpg

          IMG_2765.jpg

          IMG_2766.jpg

          IMG_2780.jpg

          IMG_2782.jpg

          Nøt synet litt, for så å kjøre bilen inn igjen. Avslutta så dagen med å rydde opp etter eksteriørbehandlinga, så gikk jeg inn og lada opp til interiørdag dagen derpå...

          Dag 10

          (tidsforbruk: 8 t.)

          Interiør.

          Dette var den tiende dagen jeg hadde bilen, og hadde som mål å bli ferdig. Dette betydde at jeg hadde en dag på meg til å ta alt av interiør. Klarte jeg det? Vel vi får se. Produktene som ble brukt denne dagen var hvertfall følgende...

          IMG_2807.jpg

          [*]Surfex HD 1:0

          [*]Surfex HD 1:5

          [*]SV Detaljkost

          [*]SV Pneu

          [*]SV Seal Feed

          [*]SV Protecton Matt

          [*]SV Leather Cleaner

          [*]SV Leather Milk

          [*]SV påføringspute i stoff

          [*]SV Frotéhåndkle

          [*]SV Skinnbørste

          [*]Nanolotus Mikrofiber

          [*]CG Green Clean 1:8

          [*]CG Fabric Guard

          [*]BilXtra Tørr- og Våtstøvsuger

          [*]Meguiar's Tekstilbørste

          [*]Meguiar's NXT Glass Cleaner

          [*]Torky Tørkepapir

          Startet med å ta ut alle matter, alle ting i alle mulig rom, i tillegg til å kaste rusk og rask som jeg fant.

          IMG_2808.jpg

          IMG_2811.jpg

          Var en del saker ja...

          IMG_2815.jpg

          Fint vær denne dagen også, og dama sa hun hadde lyst til å hjelpe meg litt, og det er jo hyggelig. Jeg sa at hun kunne være med på å vaske gummimattene. Så da ble de bært ut, og jeg satte hu i sving med Surfex HD 1:5...

          IMG_2784.jpg

          IMG_2789.jpg

          Jobbet inn med detaljkost...

          IMG_2791.jpg

          ...deretter avspylt og hengt opp til tørk. Etter at mattene hadde fått lufttørket under en vifte inne i kjellerstua, påførte vi Swissvax Pneu (matt) og jobbet det utover med Pneu-kosten:

          IMG_2792.jpg

          Behandlet vs. ubehandlet:

          IMG_2800.jpg

          Det var alt hun ble med på, men det var da noe, og det var morro å ha med madammen på litt detailing. Jeg satte igang med grundig støvsuging. Gulv på førerplass før:

          IMG_2813.jpg

          Etter støvsuging; trenger helt klart rens også:

          IMG_2828.jpg

          Etter en god stund hadde jeg støvsugd hele bilen ferdig...

          IMG_2819.jpg

          IMG_2830.jpg

          IMG_2827.jpg

          IMG_2826.jpg

          IMG_2825.jpg

          La så bagasjeromsmatta tilbake:

          IMG_2823.jpg

          Så var det klart for våtrensing, og filteret må settes på støvsugeren:

          IMG_2834.jpg

          Klare for action med Green Clean 1:8 og en flaske rent vann:

          IMG_2833.jpg

          1.) Sprayet på GC:

          IMG_2842.jpg

          2.) Etter 1-2 min. børstet jeg skikkelig med tekstilbørsten:

          IMG_2845.jpg

          3.) Sugde opp den verste dritten med våtstøvsugeren:

          IMG_2848.jpg

          4.) Dynket området med vann:

          IMG_2852.jpg

          5.) Sugde opp igjen, grundig, og tok av munnstykket for å komme til på vanskelige plasser:

          IMG_2855.jpg

          IMG_2857.jpg

          Slik ble alt renset. Foran på passasjerplassen tok jeg av nettingen for å komme til skikkelig:

          IMG_2863.jpg

          Ferdig renset passasjerplass:

          IMG_2865.jpg

          IMG_2866.jpg

          Ferdig renset bak:

          IMG_2868.jpg

          IMG_2869.jpg

          IMG_2870.jpg

          Ferdig renset førerplass:

          IMG_2871.jpg

          IMG_2874.jpg

          Litt "spacet" bilde, men det var hvertfall mye groms i bøtta etterpå...

          IMG_2875.jpg

          Så stod skinnesetene for tur, så da fant jeg frem Swissvax-settet.

          IMG_2882.jpg

          Før jeg begynte prøvde jeg og fjerne hår fra hullene med en hårbørste. Var sykt mange hår som satt fast i setene...

          IMG_2877.jpg

          Så gikk jeg løs med Leather Cleaner. Sprayet på og lot det virke ett minutt...

          IMG_2884.jpg

          IMG_2886.jpg

          Børstet med skinnbørsten:

          IMG_2887.jpg

          Dro ut mye dritt fra setene slik...

          IMG_2890.jpg

          Slik ble alle setene renset. Ventet litt med Leather Milk. Vasket først dashbord, dørtrekk, og alt av plast/vinyl osv. i bilen, med varmt vann, GC 1:8 og mikrofiber...

          IMG_2892.jpg

          Vasket også over alle rutene på innsiden med NXT glassrensen. Ferdig vasket bil:

          IMG_2897.jpg

          IMG_2898.jpg

          IMG_2895.jpg

          IMG_2894.jpg

          Protecton Matt ble påført på dashbordet og på dørtrekk.

          IMG_2899.jpg

          Leather Milk ble så påført på skinnsetene med den hvite påføringsputen, og to lag med CG sin tekstilforsegling ble lagt på tekstilen i gulvet (ingen bilder fra dette desverre). Etter det rettet ble alle gummilistene rundt dørene renset med Surfex HD og tørkepapir, deretter påførte jeg Seal Feed. Påført meg fingrene:

          IMG_2901.jpg

          IMG_2900.jpg

          Dette fikk stå og trekke over natta. Morgenen etter buffet jeg av dørlistene...

          IMG_2907.jpg

          ...la gulvmattene tilbake på plass...

          IMG_2909.jpg

          ...og satte på skiltene igjen.

          IMG_2913.jpg

          Ferdigbilder.

          Hadde håpet på samme vær som da jeg tok bildene før start (overskyet), for å få 100% perfekt gjengivelse av omvendelsen, men det var desverre halvveis sol gjennom tåke isteden. Det måtte bare bli sånn, jeg kan ikke styre været akkurat. Her er hvertfall ferdigbildene av bilen:

          IMG_2967.jpg

          IMG_2969.jpg

          IMG_2971.jpg

          IMG_2976.jpg

          IMG_2977.jpg

          IMG_2978.jpg

          IMG_2980.jpg

          IMG_2982.jpg

          IMG_2984.jpg

          IMG_2991.jpg

          IMG_2989.jpg

          IMG_2987.jpg

          IMG_2914.jpg

          IMG_2916.jpg

          IMG_2917.jpg

          IMG_2918.jpg

          IMG_2919.jpg

          IMG_2920.jpg

          IMG_2921.jpg

          IMG_2922.jpg

          IMG_2923.jpg

          IMG_2925.jpg

          IMG_2926.jpg

          IMG_2928.jpg

          IMG_2930.jpg

          IMG_2932.jpg

          IMG_2933.jpg

          IMG_2936.jpg

          IMG_2938.jpg

          IMG_2940.jpg

          IMG_2941.jpg

          IMG_2942.jpg

          IMG_2946.jpg

          IMG_2945.jpg

          IMG_2944.jpg

          IMG_2947.jpg

          IMG_2950.jpg

          IMG_2949.jpg

          IMG_2948.jpg

          IMG_2953.jpg

          IMG_2955.jpg

          IMG_2957.jpg

          IMG_2958.jpg

          IMG_2965.jpg

          IMG_2964.jpg

          IMG_2962.jpg

          IMG_2951.jpg

          Oppsummering.

          Jeg er godt fornøyd med resultatet på denne bilen. Dette er den desidert hardeste lakken jeg har vært borti, men med roterende og grove kombinasjoner skjønner jeg nå at man kommer veldig langt. Denne bilen var veldig stor, og krevde mye tid (tilsammen 56 t.) og energi, men jeg er godt fornøyd med at jeg fullførte den uten å gi opp underveis selvom det til tider var litt demotiverende å ta en så svær stasjonsvogn. Dette er nok den bilen jeg er mest fornøyd med, alt-i-alt, og det er også den bilen jeg har fått best betalt for. Jeg føler at jeg får Makita'en mer og mer "i henda" og gleder meg til å ta flere biler med roterende. Jeg håper dere som orka å lese hele denne S&S'en, fikk gleden av det. Tusen takk for at du tok deg tid til å se på mitt arbeid.

          IMG_2745.jpg

          På gjensyn folkens!

  • DCN Poeng 57

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 038
_Makki_

Dette så ut som sykt mye jobb :)

Fantastisk sluttresultat!

Cred of coz..

Synes dere bør krever minst 6mnd med gratis husleie nå..

BTW: Gummi/plast listverket under rutene, har de fått noe behandling? Noen meter med lister det :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan-H    17
Jan-H

Steike bra jobba! Skal ha godt med pågangsmot for å holde på i ti dager.

Upåklagelig sluttresultat, grundig jobb og grundig dokumentert underveis.

Er på tredje pc-en nå for å få lest denne ferdig. De to første døde av ram-mangel mens bildene lastet ^_^

Bruker mine siste kb på å servere en cred. :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skovdahl    58
Skovdahl

Steike for en langdryg jobb! Cred er selvsagt for det resultatet :) Eier bør være fornøyd med å levere fra seg en 5 år gammel bil, for så å kunne hente den igjen - bedre enn ny! :)

Fornøyelig lesing en torsdags morgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Utrolig bra jobbet Simen.

Kan godt skjønne at det er tungt å holde på så lenge som du gjorde.

Cred er velfortjent her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Vanvittig bra jobb Simen, og ikke minst en meget bra writeup :)

Støvinga roer seg etterhvert som du blir bedre kjent med den grønne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Meget, meget bra jobba, Simen! :D Lest igjennom hele tråden nøye, og denne syntes jeg trenger en plass i "Hall of fame"

Står virkelig respekt av en slik jobb :) Den grønne knappen er trykket på (prøvde og trykke på den fler ganger, men gikk bare og trykke en gang ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Denne ble seende helt utrolig bra ut, både innvendig og utvendig. Det er ingen fare for at noe blir oversett så grundig som du går til verks! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsta    49
johnsta

Imponerende jobb og writeup! Du fikk ikke problemer med at rensen og leathet milken la seg i porene i skinnsetene? Cred er selvfølgelig gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkkarl    20
jkkarl

flott arbeid og dokumentasjon på denne jobben har..

sef.. cred for den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Du har virkelig gått grundig til verks både mtp. jobb og writeup!

Kanskje du får jobben i å rengjøre sommerhjula òg?

Cred for en veldig bra jobb og flott S&S!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Denne bilen her ble jaggu strøken...! Creds! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 877
Tommy

MEGET bra jobb Simen, og som vanlig utrolig bra writeup. Du må bare få lært deg litt vannsliping nå, så får du tatt de siste ripene også. Ble det ikke gjort noe i motor rom (var vel etter min mening det eneste som manglet for å få en komplett jobb som hadde passet i HOF)

Cred er servert.

Imponerende jobb og writeup! Du fikk ikke problemer med at rensen og leathet milken la seg i porene i skinnsetene? Cred er selvfølgelig gitt.

Dette pleier ikke være noe problem, ettersom SV leather milk er såpass tynn, at den trekker inn i "sidene" på hullene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Enormt stor og grundig detail-jobb. Mercedes er tidkrevende å maskere særlig rundt dører, lister og rails på taket. Imponerende grundig og tidkrevende jobb med felger og hjulbuer også. Nesten 60 timers detail og et flott resultat sier alt egentlig. Må bare gjenta, en detail helt i toppskiktet dette her. Cred har sjelden vært mer fortjent! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Dette så ut som sykt mye jobb :)

Fantastisk sluttresultat!

Cred of coz..

Synes dere bør krever minst 6mnd med gratis husleie nå..

BTW: Gummi/plast listverket under rutene, har de fått noe behandling? Noen meter med lister det :P

Takker! Ja det var det gitt. Stor bil = stor jobb. :) Gratis husleie? Hmmm den skjønte jeg ikke helt, hehe.

Listene under vinduene gjorde jeg ikke noe med nei, de var av en slags plast som jeg var litt usikker på. Forslag til noe som kan brukes på slikt kanskje? De ble jo hvertfall vasket da. :P

Steike bra jobba! Skal ha godt med pågangsmot for å holde på i ti dager.

Upåklagelig sluttresultat, grundig jobb og grundig dokumentert underveis.

Er på tredje pc-en nå for å få lest denne ferdig. De to første døde av ram-mangel mens bildene lastet ^_^

Bruker mine siste kb på å servere en cred. :thumbup:

Takk ska du ha. Trenger litt pågangsmot for det ja, men resultatet og pengene kom jo godt med etterpå da. Haha ja det ble en del bilder gitt, iPad'en min sliter med å laste ned alt her på hytta hehe.. Takk for at du ofra dine siste kb på meg da! :D

Steike for en langdryg jobb! Cred er selvsagt for det resultatet :) Eier bør være fornøyd med å levere fra seg en 5 år gammel bil, for så å kunne hente den igjen - bedre enn ny! :)

Fornøyelig lesing en torsdags morgen!

Takker og bukker Thomas, hyggelig å høre! ;)

Utrolig bra jobbet Simen.

Kan godt skjønne at det er tungt å holde på så lenge som du gjorde.

Cred er velfortjent her.

Takk for det jalmar. :)

Vanvittig bra jobb Simen, og ikke minst en meget bra writeup :)

Støvinga roer seg etterhvert som du blir bedre kjent med den grønne :)

Tusen takk skal du ha. Jasså? Kanskje jeg bruker for mye produkt, eller kjører for lenge? Send meg gjerne tips via PM, om du har noen konkrete tips. Ellers blir jeg nok bedre kjent med den etterhvert ja.

Meget, meget bra jobba, Simen! :D Lest igjennom hele tråden nøye, og denne syntes jeg trenger en plass i "Hall of fame"

Står virkelig respekt av en slik jobb :) Den grønne knappen er trykket på (prøvde og trykke på den fler ganger, men gikk bare og trykke en gang ;))

Takk, takk! Det var da voldsomt. :P Hehe takker for cred Christoffer!

Pent :) Cred!

Takk! :)

Denne ble seende helt utrolig bra ut, både innvendig og utvendig. Det er ingen fare for at noe blir oversett så grundig som du går til verks! :)

Syntes det ble ganske bra ja. Tusen takk Geir! :)

Imponerende jobb og writeup! Du fikk ikke problemer med at rensen og leathet milken la seg i porene i skinnsetene? Cred er selvfølgelig gitt.

Takk for tilbakemelding! Fikk ikke problemer med det nei, men det lønner seg å prime pad'en litt ved å f.eks. brette den på midten der man har på litt leather milk. Fikk litt nedi ett par av hullene på passasjersetet foran, men det var, som Tommy sier, ikke noe problem. Det trakk inn i sidene av hullet.

flott arbeid og dokumentasjon på denne jobben har..

sef.. cred for den..

Takk skal du ha jkkarl!

Du har virkelig gått grundig til verks både mtp. jobb og writeup!

Kanskje du får jobben i å rengjøre sommerhjula òg?

Cred for en veldig bra jobb og flott S&S!

Det har jeg faktisk fått. Sommerhjula hans er mye finere også. Det er 19" felger med mange eier. :) Takk for cred!

Denne bilen her ble jaggu strøken...! Creds! :)

Thank you thank you! :)

MEGET bra jobb Simen, og som vanlig utrolig bra writeup. Du må bare få lært deg litt vannsliping nå, så får du tatt de siste ripene også. Ble det ikke gjort noe i motor rom (var vel etter min mening det eneste som manglet for å få en komplett jobb som hadde passet i HOF)

Cred er servert.

Tusen takk! Ja det må jeg få prøvd snart, har jo faktisk utstyr til det. Rørte ikke motorrom nei, da jeg er litt nervøs for motorvask pga at jeg fikk trøbbel etter første gang jeg prøvde det. Og det til tross for tildekking osv. :(

Enormt stor og grundig detail-jobb. Mercedes er tidkrevende å maskere særlig rundt dører, lister og rails på taket. Imponerende grundig og tidkrevende jobb med felger og hjulbuer også. Nesten 60 timers detail og et flott resultat sier alt egentlig. Må bare gjenta, en detail helt i toppskiktet dette her. Cred har sjelden vært mer fortjent! :)

Takk skal du ha Øyvind. Ja det tok veldig mye tid det der, men det må jo taes det også da. Tusen takk for flotte ord! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest kuttakmina   
Guest kuttakmina

Dette var veldig bra skrevet for oss som kan lite om bilpleie. Fikk en del svar på det jeg lurte å!! Takk for det. Resultatet av all den jobbingen viser seg til å være perfekt A++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Dette var veldig bra skrevet for oss som kan lite om bilpleie. Fikk en del svar på det jeg lurte å!! Takk for det. Resultatet av all den jobbingen viser seg til å være perfekt A++

Godt å høre!, og bare hyggelig Det er en av målene mine også, og formidle det slik at "alle" kan få noe ut av det. :)

Magisk :)

Cred!

Hehe takk skal du ha Mads! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Hadde håpet på samme vær som da jeg tok bildene før start (overskyet), for å få 100% perfekt gjengivelse av omvendelsen, men det var desverre halvveis sol gjennom tåke isteden. Det måtte bare bli sånn, jeg kan ikke styre været akkurat. Her er hvertfall ferdigbildene av bilen:

Ha-ha optimiiiiist :rofl1:

Flott jobb :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×