Gry

TEST: Nilfisk advance AX14

Jeg bobler stadig over at arbeidslyst; til og med på jobb, spesielt nattestid, da jeg har lett for å sovne hvis jeg setter meg til foran tv. Så bilpleiehobby kombinert med fryktelig skitten sofa på pauserommet inkludert rykter om at vaskedamene har fått seg rensemaskin/våtstøvsuger?

Nilfisk Advance AX14 Esktraksjonsrenser

_DSC6774.jpg

_DSC7003.jpg

Fra produsentens hjemmeside:

AX 14

Tepperensere til et hvert behov!

To små kompakte ekstraksjonsmaskiner, til rengjøring av tekstiler.

AX14 er effektive ekstraksjons/tepperensemaskiner. Rensevæsken legges ut med høytrykk og suges deretter opp med munnstykket. Det hele skjer i en operasjon. Maskinene er utstyrt med rør og munnstykke til bruk for større arealer og håndmunnstykke til bruk for trapper og møbler m.m. Utskifting av tilbehør skjer raskt ved hjelp av hurtigkoblinger.

• Tilbehør til matter og møbler
  • Integrert løftehåndtak
  • Legger væske ut og suger opp i en operasjon
  • Pumpen beskyttes av et filter i rentvannstanken

Teknisk info AX 14

PLUGG TYPE EU

KABEL LENGDE (M) 10

SPENING (V) 230

IP BESKYTTELSESKLASSE II

NOMINELL EFFEKT (W) 1000

SUGEEFFEKT, VED ENDEN AV RØR (W) -

LUFTSTRØM (L/SEK) 60

VAKUUM VED MUNNSTYKKE (KPA) 20

LYDTRYKK NIVÅ (DB(A)BS 5415) 76

ARBEIDSBREDDE (MM) 220

SUGEBREDDE (MM) 220

PUMPETRYKK (BAR/PSI) 5/73

RENT-/SKITTENVANNSTANK (L) 14/14

BØRSTEHASTIGHET (O/MIN) -

LENGDE X BREDDE X HØYDE (CM) 54X50X40

VEKT (KG) 12,7

VEKT M/BATTERI (KG) -

Har renset både en halv sofa, en stol og noen tekstil gulvmatter til bmw.

Midler brukt:

CG Green Clean 1:15

Produsentens middel: Teppex gulvrengjøringsmiddel

_DSC6785.jpg

Testet blandingsforhold som foreslått på flasken, 400-800ml per 10 liter (dette tok meg omtrent 10 minutter å finne utav der og da, dvs jeg målte til slutt opp 1 liter vann og plumpet oppi hhv 0,4 og 0,8 dl såpe), dvs omtrent 1:24 og 1:12

_DSC6786.jpg

Litt fler bilder av selve maskina

_DSC6776.jpg

Av og på-knapper for sug og trykk (lyser orange når påslått). Store fine hjul, alle fullt dreibare

_DSC6777.jpg

Adskilt, motordel med vanntank, skittenvannstank, filter/flottør, laaaang ledning (den sitter fast, altså)

_DSC6780.jpg

Sugeslange og munnstykke med dyse som jeg brukte (det fulgte med noe mer i settet, men dette var ikke noe jeg anså som aktuelt til mitt bruk)

_DSC6784.jpg

Et deksel inne i skittenvannstanken som forhinder at skitt spruter veggimellom

_DSC6788.jpg

Bilde av tanken etter å ha renset sofa med teppesåpa. Synes det var mer skum her enn jeg er vant med fra Green Clean.

_DSC6787.jpg

Litt dritt var det jo i sofaen

_DSC6789.jpg

Rester i bunn av tanken etter tømming

_DSC6791.jpg

På sofaen forsøkte jeg kun med produsentens middel og var vel ikke helt fornøyd med renseevne. Men 0234 om natta så kan det hende jeg glemte å skylle og rense like mange ganger som jeg gjorde da jeg tok første halvdel med Green Clean og combivac (tok fire runder med såpe, to runder med vann mellom hver. Mot minst tre med Teppex). Opplevde at tørr sofa fikk et slags hvitt støvlag, noe jeg ville mene var produktrester evt at det fremdeles ligger for mye skitt igjen. Så dette både på sofaen som var groskitten og en stol som bare var sånn passe løen.

På tekstilmattene tok jeg to med teppesåpa og to med Green Clean, begge 1:15. Men den sammenligningen gikk litt i dass sammen med noe tyggegummirester og intens banning. På førermatta som var den skitneste og som etterhvert fikk smake både Teppex, Green Clean og Surfex og masse skyllevann var det også hvite rester i stoffet da den tørket (lå helt ytterst i hårene, støvet når jeg slo på den). Ingen av de tre andre viste slike tendenser men de var heller ikke skitne i utgangspunktet.

Litt usikkert resultat på såpefronten altså :unsure: Men jeg går jo selvfølgelig for Chemical Guys! Green Clean for the win, lukter mye bedre og skummet mindre :fun:

Positivt:

Lang ledning

Lettrullende hjul

Filter/flottør lett å skru fra hverandre for rens

Negativt:

-Hjulene er så lettrullende på flate gulv at man må ta godt tak i maskina for å få skrudd den av og på, det er trykkknapper og ikke like lettbetjent som en vippebryter hadde vært (siden knappene er helt nede gulvet hadde det ellers fristet med litt lett tåmassasje men det funka ikke..)

-Munnstykket som følger med føles raklete, vanskelig å se om det kommer vann ut siden den er så lukket i konstruksjonen (jeg endte med å sprute meg selv i trynet et par ganger mens jeg sjekket om det ennå var vann igjen...). Plasten er også tykkere enn på f.eks combivac så det er ikke like lett å følge med på hva som kommer opp.

-Munnstykket skyves innpå sugeslangen, ganske tykk og billig konstruksjon.

-Trykkvann- og oppsugningslangene er ganske stive og beveger seg mye og gjerne ikke særlig synkront under bruk, måtte jobbe endel for å holde dem der jeg ville ha dem (holde dem unna der jeg ikke ville ha dem), lar seg muligens løse hvis man binder dem sammen

-Vanntanken sitter fast med motoren. Fyller du for mye vann (evt halleluja hvis du har hatt såpe i!) må du enten lagre den med vann i eller stå og tømme den via trykkdysen...

-Viktig å få satt på den grå enheten med filter/flottør riktig og tett nok for at maskinen skal suge (var ikke noe problem for meg, men ser på det som en viss svakhet)

Diverse:

-Da tanken gikk tom og jeg fylte opp igjen kom det ikke noe ut før jeg satt munnstykket mot gulvmatta med sugemotoren på samtidig, først da kom det trykkvann ut igjen. Mulig dette er et vanlig problem med denne typen maskiner, lurer på om jeg har vært borti det med combivacen også så jeg bare nevner det.

-Hadde en vag følelse av at sugeevnen var dårligere enn combivac, men dette kan ha ligget i munnstykkets utforming. (Skal se om jeg får tatt et sammenligningsbilde)

-Forøvrig hadde jeg vondt i håndleddene etterpå, AX14 er tyngre å jobbe med.

Min egen maskin er en Foma Combivac kjøpt brukt av Cocos på forumet og jeg kommer ikke til å bytte den ut med en Nilfisk Advance AX14 selv om jeg skulle få en gratis ^_^ .

(Fant en på Finn, merket ny og ubrukt, 6850 eks mva)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test Gry:) Noe må man jo gjøre om natten også:) Det varmer å høre at Combivac stil going strong. Det er jo en veldig god maskin(synes jeg) og synes nye mimo har litt liten tank til "spillvannet" men er jo bare å tømme oftere, det skal ifølge foma være like spesifikasjoner på mimo og combivac, men sistnevnte er jo litt større og dermed større volum på tankene..

Da var det nok OT, igjen fin test og kolegene må vel være glade og fornøyde:)

Martin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive