Glenn L

Alternativ til Iron-x

27 innlegg i emnet

Satt her i går og funderte over en ting. Er det ikke slik at Iron-x mer eller mindre fungerer på samme måte som diverse felgrenser? Hvis det er tilfelle, er det ikke da mulig å bruke f.eks Sonax felgrens som et alternativ til iron-x ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ann å bruke det som ett alternativ ja, dog ett dårlig..

Iron X er fremstilt på en helt annen måte enn feks Sonax..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, Tror jeg blir nødt å kjøre en test på dette en gang. Ser jo den at Iron-x sikkert er mye kraftigere, men for biler som ikke går ubeskyttet rundt omkring, eller i månedvis uten vask har jeg et lite håp ^^,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron X er veldig mye kraftigere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er dette blitt utprøvd noen gang?

Eks, noen med hvit bil hvor effekten lett kan sees, om man først kjører Sonax på flaten, for så å skylle og ta en runde Iron X, vil det da være noe igjen til den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felger fungerer på akkurat samme måten og ja, det er nok av guff igjen til Iron X...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har prøvd på hvit bil, iron x er overlegen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er ikke iron-x en "metalpartikel" fjerner og sonax en generell felgrens? Sånn at de tar forskjellige ting mener jeg..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha prøvd begge føler jeg ikke at Sonax gjør noe Iron X ikke gjør, hvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

misforstå meg rett, målet mitt er ikke at sonax skal være et BEDRE alternativ en iron x. Tanken er den at sonax både er lettere tilgjengelig og myye rimeligere, og siden også sonax reagerer på samme stoff som ironx så syntes jeg det burde være mulig å bruke denne for å fjerne uønskede partikler i lakken før f.eks clay. Det er jo ikke slik at alle biler alltid er dekket med et tykkt lag av metallstøv etc. Da er da kanskje ikke nødvendig med noe så sterkt som ironx.

på samme måte som vi som vasker bilene både titt og ofte ikke har noe behov for å dusje bilen i surfex i blandingsforhold 1:15..

er jeg helt på jordet? eller kan dette muligens ha noe for seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare frustrerende gå på flere runder for å få få bort de metallpartiklene som er der. Hvor "tykt lag" som er på lakken spiller ikke så stor rolle. Wolf's deironizer er et alternativ til iron-x men som alle andre konkurrenter så synes jeg den er dårlig i forhold. Det er ingen som har sakt at du MÅ bruke et sånt type produkt før clay heller. Vi greide oss helt fint uten frem til et år eller to siden når denne typen midler ble populære.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Sonax har samme nytten som IronX kommer jeg gladelig til å bruke den på lakken :) Føles dog litt feil å putte felgrens på lakken :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron-x ble utviklet til bruk på karosseriet men ble senere populær som felgrens. Deironizer (brake duster) ble utviklet som felgrens og ble senere populær også til dekontaminasjon av resten av bilen. Om det kalles felgrens eller ikke spiller ingen rolle, selv om jeg ikke ville bredd på med syreholdig rens på hele bilen. Når man tenker over det så har vel som regel felgene samme type overflate som resten av bilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere bør prøve ironsoap på lakken. Funker utrolig bra, samt fin pris og man sparer tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron-x ble utviklet til bruk på karosseriet men ble senere populær som felgrens. Deironizer (brake duster) ble utviklet som felgrens og ble senere populær også til dekontaminasjon av resten av bilen. Om det kalles felgrens eller ikke spiller ingen rolle, selv om jeg ikke ville bredd på med syreholdig rens på hele bilen. Når man tenker over det så har vel som regel felgene samme type overflate som resten av bilen :)

Det er helt sant :) Jeg tenker jeg skal prøve ut Sonax på karosseriet, så ser vi :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare presisere for ordens skyld at Sonax ikke er en syreholdig felgrens...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Tenkte bare å stikke innom å nevne at :
  • Sonax felgrens inneholder
  • SODIUM GLUCONATE
  • SODIUM CITRATE
  • SODIUM HEXYL SULFATE
  • Sodium hexyl sulfate
    • Sulfuric acid(SVOVELSYRE), monohexyl ester, sodium salt

Formula

C6H11Na.H2SO4

Structure

2207-98-9.gif

Description

White solid.

Registry Numbers and Inventories.

CAS

2207-98-9[*]SODIUM POLYACRYLATE

[*]XANTHAN

[*]PERFUME

[*]LIMONENE

[*]METHYLISOTHIAZOLINONE

[*]BENZYLISOTHIAZOLINON

In the event of fire the following can be released:

Carbon monoxide (CO)

Sulphur oxides = Svoveloksider

Hydrogen sulfide (H2S)

I følge Sonax.

Så litt "syrete" :fun: er den vel

Bruker den selv, men dog med litt dårlig samvittighet.

Svovel lukter som kjent råttent egg.(derfor man må brenne i svovel i helvete....en helvetes stank :P )

Endret av Snorre
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SONAX Xtreme Wheel cleaner PLUS

Highly effective acid-free special cleaner for all types of steel and light alloy wheels. Easily removes even the most stubborn dirt such as burnt-on brake dust, oil and rubber residue and other road dirt from all types of steel and alloy wheels matt-effect.

Hentet fra www.sonax.com

Snorre kan du spesifisere kilden din hvor sonax sier denne inneholder syre? for i produktsbeskrivelsen står det rimelig klart at denne er syrefri.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

230200 SONAX Xtreme Wheel cleaner PLUS

AQUA

SODIUM THIOGLYCOLATE

SODIUM GLUCONATE

SODIUM CITRATE

SODIUM HEXYL SULFATE

SODIUM POLYACRYLATE

XANTHAN

PERFUME

LIMONENE

METHYLISOTHIAZOLINONE

BENZYLISOTHIAZOLINON

ikke noe syre her vel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

230200 SONAX Xtreme Wheel cleaner PLUS

AQUA

SODIUM THIOGLYCOLATE

SODIUM GLUCONATE

SODIUM CITRATE

SODIUM HEXYL SULFATE

SODIUM POLYACRYLATE

XANTHAN

PERFUME

LIMONENE

METHYLISOTHIAZOLINONE

BENZYLISOTHIAZOLINON

ikke noe syre her vel?

Nei ikke direkte derfor ordet "syrete"

Men:

Sodium hexyl sulfate

• Sulfuric acid(SVOVELSYRE), monohexyl ester, sodium salt

lages mao av svovelsyre.

Men sikkert små mengder :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive