Gå til innhold
Trondbrandsen

Ny lakk, på lakkverksted, korrigering.BILDER s.3!!

Recommended Posts

Trondbrandsen    9
Trondbrandsen

Hei godtfolk

Har levert inn min nyinnkjøpte drømme-familiebil til hellakkering, en BMW 2007 E91 330XD M Sport :)

Har selvsagt valgt et lakkeringsverksted som aksepterer mine ekstremt høye krav til finish på resultatet, som ønskes 100% strøkent, med utstillingsnivå.

Men siden lakkereren vet jeg er detailer, med litt greie på polering, foreslo han naturlig nok,

at jeg evnt. kunne ta siste steg selv, for å spare noen kroner. Altså jobben de normalt gjør etter klarlakk, som vel i grunn er en korrigering for å fjerne ujevnheter, støvkorn etc i den nye lakken. Han bruker roterende maskin, med 3M produkter, noe mer vet jeg ikke, annet enn at han var usikker på om jeg ville bli fornøyd.

Selv har jeg Flex DA og MG Ultimate Compound som nivå på korrigering, så ikke rare erfaringen på korrigering, men siste toppshine har jeg erfaring med, da først orange Scholl, og så sort. Flexen er jo også genialt trygg mtp hologrammer, så den biten er vel ok?

Kan noen øse av sin erfaring med korrigering og polering av splætt ny lakk, siste steg før den blir perfekt og glassglatt? Hva og hvordan, hvilke produkter, pad`er etc? Hva er no no? Man skal vel absolutt ikke forsegle ny lakk(som vel trenger å ånde ut/herde), men er et lag Swissvax Shield ok etterpå?

Fargen er Sparkling Graphite, som nok også får enda en "tad" ekstra effekt, samt en liten Airbrush detalj, da disse gutta er en Custom Paint Shop på Råholt, som heter Art Of Paint, http://www.artofpaint.no/ som stadig tar Ferrarier, Mercs, Porsche, BMW`r, motorsykler og div andre etc.

Gleder meg som en unge til å få en ny og strøken lakk å detaile, uten riper hakk og generell slitasje(selv om sånt selvsagt kommer etterhvert) :thumbs:

Et par bilder av sleden

post-1924-0-71741900-1329171826_thumb.jp

post-1924-0-83794600-1329171862_thumb.jp

Endret av Trondbrandsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Dersom det er så å si strøken lakk på den, holder det nok med en god vask og voks vil jeg tro. Dette gjorde jeg på en bil forleden som var nylakkert. Voksen holdt utrolig lenge.

Dersom det er swirls etc så må du nok til med litt korrigering. Jeg tror kanskje jeg ville ventet litt med å slipt i helt ny lakk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondbrandsen    9
Trondbrandsen

Dersom det er så å si strøken lakk på den, holder det nok med en god vask og voks vil jeg tro. Dette gjorde jeg på en bil forleden som var nylakkert. Voksen holdt utrolig lenge.

Dersom det er swirls etc så må du nok til med litt korrigering. Jeg tror kanskje jeg ville ventet litt med å slipt i helt ny lakk?

Poenget er at dette er ting som blir gjort før bilen normalt er levert ut til kunden, altså ikke ferdig resultat. Resten har jeg greit greie på, er snakk om siste jobben lakkerer, eller evnt innleid proff "polerer" gjør, og hvordan jeg kan gjøre den. Vi snakker om en jobb med kvittering her, jeg er kun opptatt av sluttresultat , til syvende og sist...

Men takk for svar uansett!

Endret av Trondbrandsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Missforstod deg litt.

3m har et utrolig greit konsept. De har fargekombinasjon på sine flasker og pads.

Jeg må dog legge meg flat og be noen andre svare på hva som er best på ny lakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
inDesign    86
inDesign

De polerer jo bare opp de få støvkornene, ellers gjør de svært lite med lakken..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 038
_Makki_

Du finner svar til dine spørsmål på forumet hvis du søker litt.

Har du Flex DA så er du 50% på vei :)

Kjøp deg litt avfetting f.eks Prickbort, Surfex HD etterhvert IronX.

Såpe er nesten smak og behag.

Pads kan du velge fra Scholl men de tåler kanskje ikke så mye DA.

Hvis du skal kun holde på med din egen bil så går det sikkert fint å bruke Scholl pader og da kan du godt velge S30+ Easy wipe og S40 i tillegg. Avhengig av sluttresultat på lakkjobben er det mulig at du må gå ned på S17+ eller enda lavere til f.eks S3 gold.

Lakk hardhet er en viktig ting å nevne her og.

IPA eller f.eks Scholl CF02 for du bruk for +++ maaaase MF kluter.

Men som nevnt tidligere, bruk søkefunksjonen på forumet og du finner svar på det meste.

Lykke til!

Endret av _Makki_

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Hvis du skal kun holde på med din egen bil så går det sikkert fint å bruke Scholl pader og da kan du godt velge S30+ Easy wipe og S40 i tillegg. Avhengig av sluttresultat på lakkjobben er det mulig at du må gå ned på S17+ eller enda lavere til f.eks S3 gold.

Men som nevnt tidligere, bruk søkefunksjonen på forumet og du finner svar på det meste.

Lykke til!

Takk for backup! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondbrandsen    9
Trondbrandsen

Lykke til!

Mulig jeg ikke er helt klar på hva jeg spør om, for det du påpeker er ikke nytt for meg(selv om jeg ikke har prøvd absolutt alt som er). Har lest her inne lenge, og har godt driv på det du beskriver ;)

Det jeg lurer på, er om siste steget rett fra lakkboksen har noen spesielle krav, mtp midler, verktøy, fremgangsmåte, forbehold etc. Vet jo lite om lakk hardhet etc, er jo ny lakk. IPA, MF kluter , Prickbort , shampoer og alt det, har jeg i bøtter og spann, og søke kan jeg, har en detailerbod som inneholder ENDEL. Driver dere med sluttføringsjobber for lakkverksteder, etter hellakkeringer? Er ute etter hva de som lakkerer, eller tar siste polerings/korrigerings jobben for lakkerere faktisk gjør, og med hvilke midler og verktøy, jobben jeg snakker om gjøres før bil blir utlevert/vist til kunde... Helt ny ubehandlet lakk vil jeg vite hvordan preppes før den kan/skal leveres kunde, ikke hypp på å ta den jobben selv, hvis det krever kunnskap og erfaring jeg ikke har.... Får også kvittering på jobben, så da er det klønete å overlate siste trinn til meg selv, hvis det krever mye.

Er det noen her inne som jobber for lakkerere, for å få de siste stegene optimale? Bør jeg la Art Of Paint ta jobben med siste delen, eller prøve selv med Flex DA og div? :mellow:

Endret av Trondbrandsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Det høres ut som at sjappen du har valgt deg vet hva de driver med, og siden de holder på med custom-jobber på biler der penger tydeligvis ikke er noen hindring, så tror jeg at jeg ville latt dem ta hele jobben. Du vil uansett ha anledning til å beskue resultatet før du gir dem noen penger og tar med deg bilen, så hvis du ikke er fornøyd er det jo bare å påpeke hva du vil ha utbedret og la polereren ta seg en strafferunde.

Når du er fornøyd kan du legge på ønsket godvoks og kjøre lykkelig hjem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BMWDoktorn    14
BMWDoktorn

Tror ikke "folk" forstår hva du er ute etter svar på. Derfor endel underlige svar/ råd. Det custom gutta gjør er å vannslipe hele bilen etter lakkering for å få lakken helt glatt og fjerne lakkstøv etc. Deretter buffer de den opp for å få en "perfekt" overflate og syk shine. Har sett en link her inne fra England en gang hvor dette blir gjort med en BMW M3.

Personlig frister det veldig å gjøre dette med min nye bil (den er jo ikke perfekt i lakken den heller), men det tør jeg ikke.

Driver firmaet med custom lakkering kan de helt sikkert gi deg råd om hvordan du bør gå frem, men det krever mye "balls" for å hive seg på en nylakkert bil dersom du aldri har gjort dette før.

Gudd løkk og legg ut resultatet slik at vi andre kan lære noe også.

Denne er ikke nylakkert så lakken er jo herdet:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=141365

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Grattis med skikkelig fin bil Trondbrandsen. Gleder meg til å se bilder av resultatet. Ser at en del ikke helt skjønner problemstillingen her. Etter at bilen har fått siste strøk med klarlakk blir bilen våtslip som nevnt over og polert opp for å få en sjuk glans. Lite tips er å spørre om de kan legge flere lag med klarlakk, da får du enda dypere glød og en sterkere overflate, hvis du ikke allerede har gjort dette. Når bilen er lakket vil den alltid stå å herde i boksen, så den skal tåle korrigering fint. Jeg ville i hvertfall ikke tatt siste slipen selv for det har de mye bedre utstyr til. Selve jobben å polere den opp igjen skal du nok fint klare selv med litt innsats, men du trenger ett større spekter med poleringsmidler enn det du har nå. Her må du opp i tre steg. Jeg har ikke korrigert slipte flater med DA, men roterende + grønn 3m feks vil ta dette fint.

Kort oppsumert: Vil du ta det som en kosejobb, så kjør på, gjør det selv. Vil du være sikkert på at resultatet blir 110%, så ville jeg betalt for at de gjør det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondbrandsen    9
Trondbrandsen

Tror ikke "folk" forstår hva du er ute etter svar på. Derfor endel underlige svar/ råd. Det custom gutta gjør er å vannslipe hele bilen etter lakkering for å få lakken helt glatt og fjerne lakkstøv etc. Deretter buffer de den opp for å få en "perfekt" overflate og syk shine. Har sett en link her inne fra England en gang hvor dette blir gjort med en BMW M3.

Personlig frister det veldig å gjøre dette med min nye bil (den er jo ikke perfekt i lakken den heller), men det tør jeg ikke.

Driver firmaet med custom lakkering kan de helt sikkert gi deg råd om hvordan du bør gå frem, men det krever mye "balls" for å hive seg på en nylakkert bil dersom du aldri har gjort dette før.

Gudd løkk og legg ut resultatet slik at vi andre kan lære noe også.

Denne er ikke nylakkert så lakken er jo herdet:

http://www.detailing...ad.php?t=141365

Takker for godt svar, du skjønte tydeligvis hva jeg spør om ;-) Da blir det nok kun til at jeg tar aller, aller siste steg,

som blir en runde med Swisswax Cleaner Fluid Proffesional med Flex DA, og Shield etterpå. Kan man legge dette når lakken kun er noen dager gammel, eller bør man la lakken ånde og herde en viss tid først? Evnt. hvor lenge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Har våtslipt og korrigert SS lakk dagen etter lakkering uten at det skjedde noe skummelt av den grunn, men skal du gjøre dette selv burde du nok ha noe annet enn DA og UC tilgjengelig, så det er sikkert enklest å la de gjøre det. Husk bare å ha med deg LED lykt når du skal hente bilen for å være sikker på at du ikke har fått feil type effektlakk :D

Du kan jo spørre de om hva de mener om cleaner fluid og shield, noen sier ditt og noen sier datt i.fht hva man kan/bør/skal bruke når det er nylakkert, har de sagt at det er greit kan du jo kreve et eller annet hvis lakken tar fyr når du har lagt shield.

Dog skal jo 3M serien være laget for å kunne brukes på nylakkerte flater, uten at jeg kan forklare eller begrunne det på noe vis :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondbrandsen    9
Trondbrandsen

Grattis med skikkelig fin bil Trondbrandsen. Gleder meg til å se bilder av resultatet. Ser at en del ikke helt skjønner problemstillingen her. Etter at bilen har fått siste strøk med klarlakk blir bilen våtslip som nevnt over og polert opp for å få en sjuk glans. Lite tips er å spørre om de kan legge flere lag med klarlakk, da får du enda dypere glød og en sterkere overflate, hvis du ikke allerede har gjort dette. Når bilen er lakket vil den alltid stå å herde i boksen, så den skal tåle korrigering fint. Jeg ville i hvertfall ikke tatt siste slipen selv for det har de mye bedre utstyr til. Selve jobben å polere den opp igjen skal du nok fint klare selv med litt innsats, men du trenger ett større spekter med poleringsmidler enn det du har nå. Her må du opp i tre steg. Jeg har ikke korrigert slipte flater med DA, men roterende + grønn 3m feks vil ta dette fint.

Kort oppsumert: Vil du ta det som en kosejobb, så kjør på, gjør det selv. Vil du være sikkert på at resultatet blir 110%, så ville jeg betalt for at de gjør det.

Takker :) Blir egentlig litt usikker her, for lakkereren har jeg snakket mye med, men metodene som beskrives her, ble det ikke nevnt så veldig mye om. I værste fall så tar vel du jobben Andreas :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Hva er det han har sagt da? Skal vel alltids få til det ;) Skal du gjøre noe mer med bilen når du først er i gang eller er det bare lakk? Er jo en ganske fin butikk i Oslo som heter GS :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Våtsliping og korrigering av hele bilen etter lakkering øker nok prisen med bortimot 10.000.-, så jeg tror nok bare de fyker over for å ta støvkorn o.l etter lakkeringen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondbrandsen    9
Trondbrandsen

Hva er det han har sagt da? Skal vel alltids få til det ;) Skal du gjøre noe mer med bilen når du først er i gang eller er det bare lakk? Er jo en ganske fin butikk i Oslo som heter GS :)

He he selvsagt, kjenner til og med Erik Løken litt, vi var på Nürburgring tur i fjor sommer. Har ei smørbrødliste med ting og tang, men det meste er småtteri, da jeg synes disse bilene ikke trenger allverdens i grunn ;) Også må jeg ha ny clutch, snodig at den røk rett etter jeg fikk oppdatert noe programvaregreier :eek: Går helt greit...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Jeg hadde latt lakkverkstedet ta siste finish også, altså alt som har med sliping og frem til voks å gjøre første gangen. Om det skulle skje noe, lakk som flasser av osv så er det ufattelig kjedelig når det er selvforskyldt på en nylakkert bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BMWDoktorn    14
BMWDoktorn

Hehe. Det er et stykke opp fra pirkete amatør (som meg) til proffene som driver med, og kan dette. Jeg vet jo ikke hvor ditt erfaringsnivå ligger, men å vannslipe en hel bil er et krevende prosjekt. Mange feller å gå i og bare det å holde sandpapiret feil kan ødelegge dagen din. Selve poleringen tror jeg blir enklere da du skal fjerne "ripene" som wet sand har laget og få opp shine i lakken igjen (Megs M105/205?) 3M er jo også heavy inne på lakkering.

Jeg vet ikke hvordan moderne lakk oppfører seg, men med de gamle løsemidlene var det vel anbefalt å la lakken få "pustet" ut løsemidlene før man la på lokket (sealer osv)

Som nevnt før.. har du balls og tid.. gjør det selv, men hør på råd fra gutta som driver med dette til daglig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 038
_Makki_

Det er bare å ta en sjekk på galeriet til Art Of Paint. Er noen holos samples der.

For å spare enda mer penger kan du jo hente bilen etter at de har lagt på klarlakken og når herdinga er over.

Da ser du vel hvor det skal våtslippes selv og kosejobben blir din.

Bare å sette av 1 uke til noe sånt, masse lys og vile.

Ta det rolig og husk happy detailing :)

Du klarer det fint med Flex DA bare at det tar leeeeenger tid og hendene dine blir shaky i en mnd framover..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig