Øystein

DHL - tar de overbetalt?

58 innlegg i emnet

Bestilte for en tid siden litt ting fra UK, og dette ble levert med DHL.

Fulgte varen underveis, som naturligvis gikk med fly.

Når så faktura fra DHL kommer, er det lagt på et solid gebyr med tittel "Formal Clearance".

Litt erindringer fra forumet her, samt litt googling bekrefter for meg at dette gebyret er noe som kan komme når frakten er med bil, ikke fly (nei, ikke ment for bil frem til bostedadressen ;-) ).

Se også denne fra DHL i år: http://www.dhl.no/no/viktig_informasjon/120111.html

I mitt tilfelle var grunnlaget ikke tilstede.

Nå fjernet riktignok DHL gebyret fra min faktura uten videre diskusjon, og det er bra, men jeg spør meg jo: hvor mange andre fakturaer har fått dette gebyret på feil grunnlag?

Hvis kundene ikke vet hva gebyret er for, og heller ikke om det faktisk er grunnlag for det, vil de neppe protestere.

Greit å følge litt med når dere får levering med DHL. Hvis problemet/omfanget er stort burde kanskje forbrukerombudet tipses.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått dette selv. Styr unna DHL. Pokkers svindlerfirma!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også fått gebyr på opptil 800.- på pakker fra DHL, å "det er bare slik" var svaret, å da svarte jeg "da er dere en kunde fattigere" å la på telefonen. Så jeg er ganske påpasselig med at er det noe jeg skal handle på nettet, og selgeren bruker kun DHL, så handler jeg det ikke. Jeg har en del å gjøre med DHL igjennom jobben, å kan vel bare si at et større møkkafirma skal du lete lenge etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så lenge avsender bruker DHL er det verdt å merke seg DHLs egen forklaring på dette gebyret, og påpeke det hver gang det er feilaktig lagt til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å snakke med "kundeservice" hos DHL, er som å snakke til en gråstein.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å nekte å betale det og vise til sporing for pakken. I mine tilfeller har pakkene utelukkende kommet med fly, og da jeg anklager dem for å prøve å svindle meg er de kjappe med å fjerne gebyret.

Men at jeg ikke skal ha noe mer med dem å gjøre? Helt klart. Jævla imbesiler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil unngå DHL etter hendelsen med EliteCar selv, de er jo blodsugere. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn sett er Posten Norge greie - man vet at man må betale mva på 25%, og man vet at de tar 110 eller 228 kroner for forenklet tollgebyr. Det kommer ikke sånne hobbygebyrer i tillegg helt plutselig og på tilfeldig utvalgte forsendelser. Hvis de nå hadde levd opp til slagordet sitt; "Vi lever for å levere", så hadde jo mye vært gjort...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ringte DHL og traff på ei hyggelig dame. Jeg må ha hatt råflaks, hun fjerna nemlig gebyret tvert og ba meg føre over beløpet som var fakturert -500 (gebyret).. Hun var kanskje snillere enn DHL selv ønsker at hun skal være, men jeg var en stk fornøyd gnien gubbe etterpå med 500 ekstra å bruke på søppel og vas :))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt ting på ebay inkl frakt og fått levert det på døra med dhl og like etterpå kommer det regning i posten på noen hundre kroner. Jeg har nektet og betale og henvist dhl til selger. Aldri hørt noe mer. Har aldri valgt dhl av egen vilje så jeg er usikker på gebyrer og frakt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi sender/mottar en god del varer til utlandet hver dag og er mye mere fornøyd med ups, de er enklere, billigere, og mere til å stole på både med frister og hvordan de håndterer pakkene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ringte DHL og traff på ei hyggelig dame. Jeg må ha hatt råflaks, hun fjerna nemlig gebyret tvert og ba meg føre over beløpet som var fakturert -500 (gebyret).. Hun var kanskje snillere enn DHL selv ønsker at hun skal være, men jeg var en stk fornøyd gnien gubbe etterpå med 500 ekstra å bruke på søppel og vas :))

Samme erfaring her, denne uka. Dama sa at privatkunder kom uheldig ut med gebyret og at det muligens blir fjernet for privatmarkedet. Jeg har likevel notert meg bak øret at DHL-frakt er uaktuelt fremover med mindre det er spesifisert flyfrakt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DHL gransker invoicen og suger mva+ gebyr selvølgelig, jeg bestilte noe fra kina, valgte dhl for rask frakt, det tok 3 dager, levert på døra, jeg syntes det var verd det,

normalt sender kineseren med feil verdi, for de vet om norske regler, men denna karen glemte det.

men men.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DHL har fra og med 1. mai fjernet "Formal Clearance"-gebyret sitt, så fakturaer fra dem skal for fremtiden kun inneholde to linjer: Utleggsgebyr på 110,- og MVA til den norske stat på 25% av varens verdi og fraktkostnaden. Med andre ord skal det være som å få noe tilsendt med Posten, bortsett fra at det potensielt går raskere.

Hvis du har fått en faktura med Formal Clearance på, er det bare å ringe fakturaavdelingen til DHL, så fjerner de det med en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er litt off-topic med tanke på pris, men handler om DHL!

Noen som vet ruten DHL følger når pakken har forlatt Heathrow? Flere av disse selskapene skal jo verden over før de kommer til Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er litt off-topic med tanke på pris, men handler om DHL!

Noen som vet ruten DHL følger når pakken har forlatt Heathrow? Flere av disse selskapene skal jo verden over før de kommer til Norge.

Pakken skal vel innom hub'en til DHL i Leipzig først.

Deretter går den med fly til Gardemoen.

Tror jeg... :)

Endret av nasse
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har foreløpig hatt følgende rute: London - Gatwick - Brüssel.

Så da blir det til Leipzig nå, og så til Norge?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har foreløpig hatt følgende rute: London - Gatwick - Brüssel.

Så da blir det til Leipzig nå, og så til Norge?

Ja det høres riktig ut.

Mener flyet lander rundt 06:30 på Gardermoen hver dag.

Så går vel pakken med bil ned til sortering på Berger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det høres riktig ut.

Mener flyet lander rundt 06:30 på Gardermoen hver dag.

Så går vel pakken med bil ned til sortering på Berger.

Nydelig! Vet du om det er mulig å hente pakken selv på Berger? Jeg bor ca 5 minutter unna, så det hadde vært ypperlig!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilfrakt fra Elite:

De har rotet bort en av pakkene mellom Brussel og Oslo, men fikk dellevering mandag 21.

EDIT: hvordan får man tabell til å se ryddig ut?

Endret av TPK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive