Gry

Bolig som selges "som den er"

Jeg ser jo etter et sted å bo som er midt mellom jobben min og der typen må jobbe. Og ser noe jeg aldri har sett før: Selges som den er?!?!? WTF?

Klippet fra teksten på Finn;

Selges "som den er":

Eiendommen selges "som den er", jf. avhendingsloven § 3-9. Dette innebærer at avhendingslovens regler om når eiendommen har mangel fravikes til ugunst for kjøper. Eiendommen har allikevel mangel der dette følger av avhendingslovens § 3-7 "manglende opplysninger om eiendommen" eller § 3-8 "uriktige opplysninger om eiendommen" eller eiendommen viser seg å være i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene for øvrig.

Kan noen forklare meg hva dette skal ha å bety? Har eierskifteforsikring mistet sin verdi? Etter så mange år med innstramming av hva forrige eier skal stå til rette for, så har "de" plutselig tatt til vettet?

Selv om det er pussig at man skal få selge en bolig som den er (ingen liker vel endringer), så mener jeg allikevel at det er noe rart ved at forrige eier skal stå til ansvar for en lekkasje som oppstår på et sted der han ikke ante det var potensiale for lekkasje siden det tross alt hadde funket som det skulle i de 15 årene han hadde bodd der og han ikke har verken reparert eller trikset med stedet heller. Så sånn sett er "selges som den er" mer rettferdig. Tolker teksten dithen at hvis han derimot har trikset med et eller annet, f.eks har det allerede vært en lekkasje, han har miget rundt med litt Tec7 og så begynner det å lekke igjen når han har flyttet ut, ja da har han faktisk et erstatningsansvar.

edit:trykklefi

Endret av Gry
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedpoenget er vel at man ikke kan teipe sammen et vannrør som lekker, klaske på sparkel og male over alle vannskadene og så selge huset "som det er" og glede seg over at ny kjøper overtar et ubeboelig hus uten å kunne gjøre noe.

Litt ekstremt, men poenget er å stoppe folk fra å lure andre.

Solgt som den er har sine juridiske begrensninger i forhold til "normal pris", altså kjøper du en bil som står solgt som den er og koster 15% mer enn en tilsvarende bil av samme modell og merke vil det være muligheter for kompensasjon ved skjulte feil, kjøper du en bil til 30% mindre enn tilsvarende pris kan du forvente at det er feil som er skjulte og du får en økonomisk kompensasjon for risiko ved den lavere prisen.

Må også tenke på hva som er naturlig at eier skal vite.

Det er ikke nødvendigvis naturlig for eier å vite at det er feil et sted på rør inne i veggen, men om det lekker vann inn under vinduet hver gang det regner er det opplagt noe selger vet om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om det er vesentlige faktorer som f.eks vannlekkasjer osv osv, så plikter eier å opplyse om dette. Om h*n bevisst skjuler noe, kan det bli trøbbel for h*n i ettertid..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge eier ikke har handlet i strid med § 3-7 og § 3-8, så har eiendommen likevel en mangel dersom utbedringskostnadene ligger på ca 2-4% av kjøpesum(hvis den selges etter § 3-9). Det varierer ifra tilfelle til tilfelle, men det skal være mye rettspraksis på dette området.

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive