Krisse

Avfetting på selvvask

Tror jeg har sett en lignende tråd tidligere, men finner den ikke, så lager en ny :) Har brukt avfettingen på Statoil noen ganger etter Prickbort, og møkka renner av. Bra! men er det noen som vet hvilken type dette er osv? Har tenkt tanken på å fylle en flaske med avfettingen der å ta med hjem. Så kan jeg vanne den ut kanskje, og bruke den når våren kommer.... :) Har annen avfetting hjemme, men hadde vært gøy å prøvd :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det kom frem i en annen tråd at avfettingen på Statoil er fortynnet parafin...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å være rimelig sterke saker på sånne steder. Ikke veldig bra mtp holdbarheten på LSP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også sett møkk renne godt av på en selvvask på Statoil. Jeg har hatt varebilen til min arbeidsgiver et slikt sted, og da rant det veldig bra av.

På egen bil bruker jeg aldri avfetting på selvvask nettopp fordi det er svært vanskelig å vite hvor sterk den er. Det hjelper ikke meg mye om den er konge på å ta av dritten, men samtidig fjerner all LSP.

Jeg pleier å spørre bensinstasjoner eller eier av andre selvvasker om de vet hva slags avfetting det er siden jeg ikke ønsker at LSP skal bli drept, men det er jo dessverre bare 1% av de du spør som kan ha et snev av kompetanse rundt det. Jeg har fortsatt til gode å få et svar jeg er ute etter - nemlig hva avfettingen heter slik at jeg kan få lest litt om den før jeg eventuelt bruker den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med skummet på slike selvvasker?

Jeg var på en selvvask her i Tønsberg og traff på en pensjonist som ordnet med poletter og regnskap.

Fikk se tønnene med skum, men sto ingenting om innhold på de. Han mente selv at det var noe "miljøvennlige greier" fra sørlandet, men kunne ikke gjøre rede for hva det var.

På denne selvvasken bruker jeg alltid egen avfetting, men ser meg nødt til å bruke skummet. Fordelen her er at det er i et parkeringshus, holder gjerne 15 grader og man kan stå leeeenge med tørk innvendig vask og quick deltailing :)

Endret av Jensenjr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med skummet på slike selvvasker?

Jeg var på en selvvask her i Tønsberg og traff på en pensjonist som ordnet med poletter og regnskap.

Fikk se tønnene med skum, men sto ingenting om innhold på de. Han mente selv at det var noe "miljøvennlige greier" fra sørlandet, men kunne ikke gjøre rede for hva det var.

På denne selvvasken bruker jeg alltid egen avfetting, men ser meg nødt til å bruke skummet. Fordelen her er at det er i et parkeringshus, holder gjerne 15 grader og man kan stå leeeenge med tørk innvendig vask og quick deltailing :)

andersg (han er på forumet her, men ikke veldig aktiv) vasket bilen sin med rød SS lakk på Brix (Revetal) og brukte skummet de her der. Bilen var "rosa" etter det (var rød og fin før dette). Var ikke vanskelig å se at skummet de har der er alt for sterkt hvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På denne selvvasken bruker jeg alltid egen avfetting, men ser meg nødt til å bruke skummet. :)

Du er ikke nødt, ta med ei lavtrykkskanne med SurfexHD neste gang. Funker gull, og du har mer kontroll med LSP'en din :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex blanding er et supert alternativ til skum i selvvasken eller hjemme. Denne avfettingen de bruker er sannsynligvis som nevnt lenger opp her fortynnet parafin. Ikke spesiell snill mot LSP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før hadde statoil 2 forskjellige avfettinger på selvvasken her i byen, hvis man avfettet bilen på anlegget ute fikk bilen en slags grå hinne og ble ikke ordentlig ren, men de hadde en innehall integrert i butikklokale og der ble bilen så godt som helt ren uten noen grå hinne. Så det kan muligens variere litt, men det meste er nok sterke saker som sikkert spiser litt mer LSP enn vi er komfortabel med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har begynt å kjøre medbrakt avfetting på selvvaskene selv. Påfører utenfor hallene i tillegg slik at jeg slipper innehavers vrede. I fjor fikk jeg kommentarer fra én kunde og to innehavere på at jeg påførte egne produkter. Lurer litt på om jeg har veldig uflaks ved at de er der når jeg er der. Når innehaverne kommer har jeg alltid spurt om de kan fortelle meg hva som ligger i dunkene, men det evner de jo ikke. Argumentet mitt da blir jo at jeg ikke påfører ting på bilen som jeg ikke vet hva er.

Når det er sagt, så drøyer jeg aldri tida når det er kø. Selv om jeg er en hjernevasket DCN-er vet jeg det er kjipt å stå i kø. Heldigvis er det kun på vinteren jeg trenger å bruke disse selvvaskene.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags blandingsforhold burde man bruke da? 1:30? 1:40?

Blir jo nødt til å prøve i morgen, trenger et par timer alene med bilen nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:30-1:40 er passe ja. Selv bruker jeg 1:50 og det tar egentlig veldig godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

andersg (han er på forumet her, men ikke veldig aktiv) vasket bilen sin med rød SS lakk på Brix (Revetal) og brukte skummet de her der. Bilen var "rosa" etter det (var rød og fin før dette). Var ikke vanskelig å se at skummet de har der er alt for sterkt hvertfall.

Hørtes IKKE bra ut :o

Referer til Farmand selvvalgt her. Var kjapt innom og spylte av samtale her om dagen. Var rundt 5-6 kalde ute, mens måleren i bilen viste 16 inne, digg :)

1:30-1:40 er passe ja. Selv bruker jeg 1:50 og det tar egentlig veldig godt.

Tenkte å spraye et nytt lag med 3M quick wax, pleier som regel å kjøre sterkere blanding med surfex + skum, men holder det med en så svak blanding? Burde jeg gå på med prickbort/iron x i tillegg?

Endret av Jensenjr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder så lenge det finnes beskyttelse på lakken. Har du ikke det så får du det ikke bra med noe egentlig. Prickbort bruker du hvis du har asfalt/nupper i lakken. Iron-x vil ta det meste av beskyttelsen på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god info :)

Da får jeg teste lavtrykkskanna for første gang i morra :)

Fyller bøtta med glohett vann og CW&G hjemme, hiver på lokk og tar med utstyrsparken, blir deilig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 ganger SurfexHD + 2 ganger Prickbort i løpet av 9 uker, og det enkle laget SV Mirage henger svært godt med enda. Ingen QD brukt så langt. Bilen brukes ca annenhver dag, og står ute hele tiden. Jeg blander SurfexHD 1:20. Tynnere enn det gir ikke tilfredstillende resultat på mine biler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow!

Fra begynnelsen har jeg hele tiden tenkt at "swissvax er noe svindyre greier, blir vel aldri noe av her i gården". Når jeg ser tilbake på et halvår med handling så kan jeg ikke helt skjønne at jeg ikke har det blant resten av gjengen! :o

Gleder meg ekstremt til våren!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive