Gry

Mini S&S 2005 E87 Sparkling Graphite

Jeg var innstilt på en skikkelig show & shine da jeg gikk over bilen min, men så kom ei stor stygg dame ved navn Dagmar og jeg fikk ikke tid allikevel..

Kan jo starte med disse bildene som jeg også brukte i desemberkonkurransen om skitneste bil. Tur/retur Kristiansand på salta vei.

_DSC6445.jpg

_DSC6440.jpg

_DSC6447.jpg

Det var mildvær da jeg vasket, startet med å sjekke at sluket ikke var tett, grov det fram fra snøen.

Oppstilt her er, fra venstre, Wolf's Deironizer, Surfex HD ca 1:15, CG Orange Degreaser 1:5, Iron X, Prickbort.

_DSC6449.jpg

Skitten bil-bilder

_DSC6455.jpg

_DSC6456.jpg

_DSC6457.jpg

_DSC6458.jpg

Sprayet på prickbort, hele bilen

_DSC6460.jpg

Deironizer på felg

_DSC6461.jpg

Surfex HD på hele bilen, gummi og hjulbuer

_DSC6463.jpg

_DSC6465.jpg

Litt uskarpt men alltid like gøy å se effekten av prickbort og surfex sauset sammen

_DSC6466.jpg

Halleluja-skitten

_DSC6468.jpg

Blør litt fra felger

_DSC6469.jpg

Har forresten nye felger! Men allerede kantkjørt fremre venstre på bytur i Kristiansand, fortauskanter og parkering :unsure: Ja, ja, de er heldigvis billige.

_DSC6470.jpg

Og så måtte jeg prøve skumpistolen min ^_^ Blandet opp halvannen cm hver seg med Orange Degreaser og Citrus Wash.

_DSC6471.jpg

Det hang ikke så veldig godt på... Litt tynt kanskje?

_DSC6472.jpg

Drar med seg noe drit likevel

_DSC6473.jpg

_DSC6474.jpg

_DSC6475.jpg

Måtte skynde meg å spyle av litt plutselig da det virket som framskjermen her blei helt tørr! Denne er omlakkert.

_DSC6476.jpg

Etter en god og grundig høyttrykksrunde, spesielt oppunder hjulbuene og rundt ellers under bilen så langt jeg kom, var det på med Iron-X.

_DSC6477.jpg

Klapp på skuldra til meg selv at jeg klarte å huske å bruke Iron-X. Trur jeg driver å glemmer den fordi den er dyr, dvs hodet mitt tror den er så mye dyrere enn alt annet jeg driver å spyler rett ned i kloakken. Fremdøra er også omlakkert..

_DSC6479.jpg

Ser det blør endel fra felgene.

_DSC6482.jpg

Og bakdøra også.

_DSC6489.jpg

Peiset på med en runde Orange Degreaser i motorrommet, og kostet litt der det åpenbart trengtes. Brukte opp resten av flaska på resten av bilen, og inni døråpninger.

_DSC6490.jpg

Ventet til bilen var sånn passe halvrein før jeg tok av skiltene.

_DSC6491.jpg

Ojojojojoj. Fram med EZ Mini felgbørste bløtgjort i varmt vann, passet veldig godt inn her, unntatt ytterkantene som blei litt for smale.

_DSC6492.jpg

_DSC6494.jpg

Vasket med CG Citrus wash og chenille hanske.

_DSC6497.jpg

Det er et eller annet som lager hologrammer her, de flytter på seg, så det er nok vokssvetting. Skulle tru den tok kvelden etter den avfettingsrunden jeg kjørte :mad:

_DSC6500.jpg

Fram med den nye SwissVax detail brush, det var sånn på alle dørene.

_DSC6502.jpg

Gnukket inni her etter alle fantasiens regler, krommen har korrodert, er nok stadig både vått og skittent her. De flekkene over fingeren min, i øvre del, det er ikke såpeskum. Det er korrosjon..

_DSC6507.jpg

Ferdig vasket. Inn i garasjen med seg!

_DSC6508.jpg

_DSC6510.jpg

_DSC6513.jpg

He-he, julepapiret ligger baki ser jeg (ja, det er dødningehoder, er jo ateist)

_DSC6514.jpg

Lot bilen stå en halvtime-time for å renne litt av seg og få litt lunk før jeg dro fram lakkleiren (MG's). Kun vann som smøring.

Resultatet etter panser og frontfanger.

_DSC6516.jpg

Tak

_DSC6518.jpg

Høyre side

_DSC6520.jpg

Førerside og rumpa.

_DSC6521.jpg

Over til polering. Roterende med liten pute, gul og S3Gold, orange og S17+.

Forsøkte i en liten halvtime å få av viskerarmen da jeg har sett en annen S&S der de gjorde det. Men mangelen på skikkelig verktøy stoppet meg, jeg har slått meg i øyet med nebbtang før og ga meg i stedet for å prøve en reprise.

_DSC6538.jpg

Her er lite forsøk på en 50/50 på lista på bakluka.

_DSC6525.jpg

Synes såvidt på delen nærmeste ruta (sånn var det i virkeligheten også..).

_DSC6529.jpg

Forsøk på baklyktene også

_DSC6530.jpg

Litt forskjell ble det jo

_DSC6534.jpg

Og dette er etter et forsøk på rutepolering. Middels rutepute (noe filtaktig materiale) og 3M Glass Polishing compound. Produktsprut overalt! Kjørte halve ruta, hastighet på 4, medium press, fart 5 cm/sek, rakk over tre-fire pass før produktet tørket. Pøset på med nytt to ganger til. Null resultat. Null varme også egentlig. Torte ikke ta i :mellow:

_DSC6542.jpg

Kjøpte flekklakk fra Ødegård lakk. Og jeg har en bitteliten hjerneskade når det gjelder flekklakk. Så heller enn å teste et sted og se åssen det blei, harvet jeg over hele bilen (ikke hele, bare omtrent 30 flekker). Og flekklakken er jo kjempemørk :eek:

_DSC6543.jpg

Våtslipt med 1500 og 3000, polert med oransje vaffel (nytt bekjentskap) og S2Orange (også nytt medlem). Kanhende den fikk litt spot med en liten gul og S03Gold også.

_DSC6547.jpg

Og ikke fikk den tørket skikkelig heller (jeg trodde det het herde, men det er visst helt alminnelig tørking det er snakk om). Etter en tråd på forumet så er vel svaret at selv om garasjen var varm nok så var luftfuktigheten for høy. Disse er ikke slipt, kun overkjørt med maskin og flytt utover. De som var slipt beveget seg også endel, så de er ikke lenger plane med resten av lakken..

_DSC6548.jpg

Polerte hele panseret med orange vaffel og S2O som ett steg :o Og det funket :) Orket ikke kjøre til jeg fikk tatt RDS, nøyde meg med glans og fjerning av vaskeriper. Ser antydninger til litt brent polish nedi de steinsprutene der flekklakkdronninga ikke utøvde makten sin.

_DSC6551.jpg

_DSC6553.jpg

Slipt og polert, og sunket.

_DSC6554.jpg

Så etter å ha holdt på godt utover sengetid for å bli ferdig, og etter en trilletur i 10km/t for å finne et ok sted å ta noen bilder ble dette resultatet:

_DSC6559.jpg

Glemte det nesten, voks ble Bilt-Hambers Auto-balm, da jeg gjerne vil teste antirustegenskapene dens. Har en "stygg" skade i lakken i en hjulbue der jeg klinte på med både flekklakk og auto-balm, så håper jeg den står seg til jeg får lakket det opp skikkelig.

_DSC6560.jpg

Hadde med Nanolotus ruteforsegling, men grunnet tid endte jeg opp med et nytt lag av Biltemas versjon.. På frontrute og fremdører.. Glemte helt bakdøra, der jeg faktisk har polert halve ruta!

_DSC6562.jpg

Har faktisk Pneu Glossy på dekkene men det virker ikke helt slik. Og har ikke noe spesialprodukt til hjulbuer, orket ikke bruke tid på å teste f.eks VRP Dressing, den hadde sikkert gjort den fin på bildene om ikke varigheten er allverdens.

_DSC6564.jpg

_DSC6566.jpg

Stygge merker i frontfanger dessverre.

_DSC6567.jpg

Og så begynte det å regne to dager seinere, så dette er perling på en ikke 100% rein bil

_DSC6569.jpg

Dørstolpene fikk også Auto-balm, synes jeg ser antydning til svetting evt at jeg ikke fikk buffet bra nok

_DSC6574.jpg

Deretter kom frosten ;) Dette er taket med frossen perling!

_DSC6582.jpg

Generelt om produkter:

Vask og avfetting

Prickbort, Bilt-Hamber Surfex HD (utblandet), Chemical Guys Orange Degreaser (utblandet), Iron X, Wolf's Chemicals De-ironizer

EZ Mini felg børste, Swissvax Detail Brush, Swissvax Wheel Brush, Razeglaze Detail Brush.

Gilmour Foam Master II (skumpistol). Alto Nilfisk høyttrykksspyler.

To bøtter med varmt vann (en grit guard-bøtte), Chemical Guys Citrus Wash, gul chenille vaskehanske, liten gul chenille vaskesvamp. Meguiar's Water Magnet.

Polering

Roterende Fixit. Bakplater i medium og liten. Alle puter og polish fra Scholl.

Stor oransje vaffel-pute med S2 Orange, hologramfritt når jeg klarte å få nok varme :thumbup:

Stor sort vaffel-pute med S17+ for hologramfjerning

Flekklakk fra Ødegård Lakk

Våtslip 1500, 3000.

Liten gul pute med S3Gold

Liten oransje pute med S17+

Under dørhåndtak og inni åpner til bakdør: avdanket liten gul pute med S3Gold

Chemical Guys Detailing sticks og S3Gold inni åpneren til bakdøra

3M Glass Polishing Compound, spesial pute for rutepolering.

IPA, 50/50 batterivann og blårens, selvblandet.

Masse rosa mikrofiber fra Nanolotus

Avslutning

Swissvax Seal Feed på alle lister (som nå knirker... :angry:), påført med fingrene, buffet med rosa MF

Swissvax Pneu Glossy på dekksider, påført med en råtten Meguiar's påføringspute, ikke buffet.

Chemical Guys VRP Dressing for å rense skiltholdere

Biltema Rain Off på frontrute og fremdører, to lag, buffet med blå vindusmikrofiber fra Nanolotus.

Bilt-Hamber Auto-balm på alle flater av lakk, plast, krom, inni dører, inni åpneren til bakdøra og bak tanklokk. Påført med våt blå TurtleWax-påføringspute, buffet med blå Turtlewax mikrofiber. Gått over til sist med ny rein klut for å være sikker på at jeg virkelig hadde fått opp glansen

Tror det var det hele, så får vi se om jeg må inn og kjøre en edit :ph34r: Godt nyttår B)

15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb på fin bil. Likte godt "frossen perling" bildet ditt :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut, den bør klare seg i gjennom vinteren nå. Regner med at du kommer til å ta en grundig runde på lakken til våren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent resultat, Gry! :D credolini (Y)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blank og fin :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke helt se at dette er en mini s&s men :) Kjempebra shine dette!Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke mye mini med denne nei! Gøy med lesestoff på vinterstid også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mini S&S?:) Fin lesning iallefall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syntes jeg måtte kalle det mini all den tid det var masse vaskebilder, deretter fire ræva 50/50 poleringsbilder, etterfulgt av ørti ferdigbilder..

Men det blei jo noen og seksti bilder så det var kanskje ikke helt mini likevel.

Takk for oppmerksomheten!

Bilen må tas grundig til våren. Har jo endel flekklakk å rydde opp i :blush:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig lesning, fin farge på snøen der du vasket bilen gitt...... :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble et fin fint resultat :) Har du planer om å flekklakke på frontfangeren også, til våren ?

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur heller jeg tar hele frontfangeren i såfall, er så mye merker i den, masse steinsprut i tillegg til de skrapemerkene. Får se hvor rik jeg føler meg om jeg styler litt og lissegodt bytter fangere..

Jeg er forøvrig ikke helt på nett når det gjelder senk, styling, stuk og strekk og hvadetnåheter. Helt blank! Nada. Jeg legger merke til det hvis en bil har latterlige små felger, eller rustne stålfelger. Jeg ser defekter i lakken relativt tydelig, men jeg klarer ikke helt få med meg forskjellen på en M3 og en styla 3er.. Så uansett hva jeg gjør kommer jeg ikke til å ta'n helt ut da jeg knapt vil se forskjellen selv ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive