Gry

Flekklakkering - herding

Jeg har kjøpt flekklakk fra Ødegård, basert på fargekoden i døra.

"Problem" 1: lakken er myyyye mørkere enn resten av bilen :( Ikke så mye å gjøre med det igrunn, mer sånn æsjda-problem. Denne flekken er våtslipt og deretter polert med S2O (finnes det mer enn én S2? Er orange den eneste? I såfall holder det vel å si S2..) og gul scholl, og den har i tillegg flyttet på seg. Flekken var plan med resten før jeg startet.

_DSC6547.jpg

Problem 2: det ser ikke til at den herdet skikkelig... :o Merket ikke noe spesielt når jeg slipte (slipte ikke mer enn 7-8, utav omtrent 30...), men alle flekkeringene mine fløyt utover når jeg polerte over. Alle. Også de som var slipt ned. Bildet under er noen som ikke var slipt. Litt uskarpt, men poenget bør være tydelig, de er klint utover som gammal tyggis.

_DSC6548.jpg

Jeg målte ikke temp i lokalet, men det var helt ok arbeidstemperatur med lang skjorte/tynn genser, så jeg antar i området 17-18 grader.

Flekket rund baut, som jeg pleier (sliter med den derre tålmodighet-greia), noen flekker tok jeg kun ett strøk på, og så omtrent 15 timer seinere tok jeg en runde til på de som hadde sunket sammen. Andre strøket fikk nok tørke 14 timer før jeg begynte å slipe og polere. Dvs det som bare hadde ett strøk da hadde fått nærmere 30 timer hvile.

Burde jeg ventet lenger? Var det for lav temperatur? Kan det være noe feil med lakkblandinga som gjorde at den ikke herdet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du på klarlakk etter basefargen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du på klarlakk etter basefargen?

Flekklakken man får ferdigblanda fra ødegård er vel ferdig blanda med klarlakk? Eller tar jeg helt feil nå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den herdet blankt, mener bestemt at det er det som er hele poenget med å bestille fra Ødegård, farge og blanklakk i ett

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan Ødegård blander, men tviler på at de har i klarlakk i basen. Det riktige blir jo å ha på base, tørke den og så ha på klarlakk.

Har man bare på base så blir den borte under vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville satse på for lav temp, trur det hadde funka med varme pistol på området du

har flekklakka

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flekklakk uten herder HERDER IKKE, den tørker. Luftfuktighet har alt å si på tørking, betraktelig mer enn temperaturen i seg selv. Den vil tørke mye fortere i pluss 5 grader og 20% luftfuktighet enn 25grader og 80%luftfuktighet... Nå om dagen er det tørr og fin luft inne i husene, mens i garasjer osv med "uteluft" gjerne vil ha for høy relativ luftfuktighet, vil tippe det er mye av grunnen til at du sliter...

Støtter i på forslag om varmepistol, eller aller helst en føner da varmepistol har lett for å varme for brått...

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville satse på for lav temp, trur det hadde funka med varme pistol på området du

har flekklakka

Evnt. kjøpe 2K klarlakk som du har opp på der igjen. Da blir den i hvertfall herda skikkelig. 1K lakk blir aldri bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er viktig å preppe godt først også. Vask området du skal lakke med silikonfjærner slik at alt fett er borte. Du kan også bruke arbeidslampe som du retter mot for å varme opp området som er lakket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive