Gå til innhold

Vinteravfetting - Prickbort eneste som duger?

Recommended Posts

Skrevet

Kan uten problem brukes på både tørr og våt bil.

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Anders_Aa
Skrevet

Er ikke skadelig, men effekten av avfettinga vil ikke være det samme. Så det beste er å spraye på tørr bil.

TrulsMoen
Skrevet

1:50 funker (av)fett! ;) Det står jo på beholderen også, at den kan utvannes med bare 1% så i teorien skal det funke helt opp til 1:100. :)

Teori og praksis er to foskjellige ting ;) Alt vannbasert kan jo vannes ut så mye du vil, men det mister jo effekt. Skjønner ikke åssen dere kan bruke 1:50 blanding å syns det tar noe. Bruker 1:5 selv, syns den tar lite dritt hvis jeg vanner ut mer.

Simen
Skrevet

Teori og praksis er to foskjellige ting ;) Alt vannbasert kan jo vannes ut så mye du vil, men det mister jo effekt. Skjønner ikke åssen dere kan bruke 1:50 blanding å syns det tar noe. Bruker 1:5 selv, syns den tar lite dritt hvis jeg vanner ut mer.

Skal prøve ut 1:100 senere også jeg, og når man vasker bilen så ofte som meg og Mighty så er 1:50 finfint til forvask.

1:5? Seriøst? Og hvor lenge varer LSP'en din da? Bruker du hageslange? :P

Skrevet

1:30/1:40 funker bra her også + litt prickbort innimellom, 1:5 hørtes ut som LSP killer.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Både 1:10 og 1:5 dreper voks veldig raskt og effektivt, selv uten berøring.

For vedlikeholdsvask for skitne biler og om vinteren med saltlake og jalla ville jeg gått for ca 1:50-1:40-ish blanding, og da forventet at voks lagt i november takker pent for laget rundt begynnelsen av mars. Til vanlig vedlikeholdsvask om sommeren ser jeg for meg at 1:100-1:200 kan være passe.

Skal man skrelle voks av veldig raskt og effektivt er det bare å spraye lett over bilen med ren Surfex og spyle av. Har man litt mer tid er 1:10 mer enn sterkt nok til formålet. 1:20 knakk CG Black Light + Hybrid V7 uten å engang gi det tid til å si hadet på min bil.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Simen
Skrevet

Enig det Christer. Men 1:100 er vel minimum, ifølge Bilt Hamber.

Skrevet

Det er vel ingen magisk regel som sier at virkningen blir borte når man når 1:101 i blandingsforhold. Til bruk som "avfetting" bør man nok blande sterkere enn 1:100, men til andre formål som lett forvask kan det jo fortsatt fungere bra. Peoblemet er at hvis man blander veldig svakt så vil den ha et problem med å holde seg på lakken uten å sheete av.

Ja, jeg vasker med svamp!

Skrevet

Blandet surfex ca 1:25, og det skrella av trafikkfilm som bare det. Ser for meg at 1:5 er meget sterkt. Grunnen til at eg såg virkningen så tydelig er at blandingen fekk for liten liggetid på panelene, og eg kunne sjå der det hadde virket imot der det måtte ligge lengre. Det var som 2 forskjellige lakkfarger. Alt sterkere enn 1:10 nok kun nødvendig på bilens underside for å få vekk virkelig inngrodde greier

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Enig det Christer. Men 1:100 er vel minimum, ifølge Bilt Hamber.

De sier faktisk at helt opp til 1:256 vil produktet ha effekt, men selvsagt - jo tynnere man blander det jo mindre effekt får man. Jeg tror nok at 1:256 kan være passende for deg som vasker bilen tre ganger i uken og er notorisk på å holde den shiny. En slik blanding vil da være veldig snill mot LSP men fremdeles fjerne trafikkfilm. Som forvask om sommeren med bare vanlig støv og pollen og sånt ser jeg for meg at det kan funke.

Det forklarer hvertfall hvorfor Surfex i 1:10-ish var så utrolig effektivt til å få voks ut av påføringspaden min...

Skrevet

1:5 funker bra på vinterskittne dekksider og annen gummi, pumper ut møkk, men det er forsåvidt enklere å bruke P21`s til det når den nå allikevel skal på felgen uansett.

Skrevet

Når en har sprayet prickbort på bilen, spyler man da dette av for så og vaske, eller vasker man rett på med såpe,skum mens prickbort ligger på?

• Admins
truhaa
Skrevet

2 alternativer

1. Man legger på prickbort, høytrykksvasker bilen og så bøttevask

2. Man legger på prickbort, venter 5 minutter, legger på såpe med såpepistolen, venter 5 minutter, høytrykksvasker og så bøttevask

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

2 alternativer

1. Man legger på prickbort, høytrykksvasker bilen og så bøttevask

2. Man legger på prickbort, venter 5 minutter, legger på såpe med såpepistolen, venter 5 minutter, høytrykksvasker og så bøttevask

Ok, takk for svar.

Skrevet

Jeg legger surfex oppå prickbort, dette ser ut til å gjøre underverker :)

Og eventuelt skum på toppen av dette,

Skrevet

Jeg spyler alltid av prickbort før jeg legger på surfex eller annen form for prewash.

Ja, jeg vasker med svamp!

Simen
Skrevet

Jeg legger surfex oppå prickbort, dette ser ut til å gjøre underverker :)

Og eventuelt skum på toppen av dette,

Ser sånn ut ja, for når du legger Surfex HD oppå PB så forandrer sistnevnte farge og det ser fancy ut. :P Men seriøst, jeg prøvde det sist gang jeg vasket bilen og det funka jo bra det også. Men jeg pleier egentlig også å spyle av PB før Surfex, og det funker veldig bra synes jeg. Så det er flere enn bare 2 alternativer, Truls! :D

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Hva med å blande Prickbort og Surfex HD i en og samme sprayflaske? Prickbort er jo ikke vannløselig og vil dermed ikke blandes ut... kunne spart en runde med senebetennelse på den måten, hvertfall... :)

Simen
Skrevet

Hehe tanken er nok god men tviler på at det er så lurt egentlig. Du kan jo teste det for oss, Christer? ;)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Tja, hvorfor ikke? Har en ledig sprayflaske nå, så kan blande den 50/50 med Prickbort og Surfex HD 1:50 til neste vask. :)

Skrevet

Jeg bruker å legge pricbort, og så har jeg litt Surfex i foamcannon sammen med såpa hvis det er nødvendig med surfex. Vasker alltid bilen inne på jobben når jeg vasker om vintern, så slipper at skummet fryser på bilen :P

Skrevet

Spørs om ikke prickbort burde få seg par minutter alene først.

Prøv gjerne på halve bilen og se om du merker forskjell, kjekt med triks for å spare litt tid :)

Skvette litt Iron-X oppi også ? :D

Skrevet (endret)

Prickbort må spyles av med høyttrykk for å være sikker på at man har fjernet alt, legger man surfex rett oppå treffer den lakken/skitten skjelden eller aldri, effekten av surfex blir da enkel mattematikk eller logikk ;)

Dvs. at jeg spyler av PB før jeg legger surfex selv om den ofte bare legges "under list".

Endret av trogha
Simen
Skrevet

Det høres logisk ut trogha. Skal nok fortsette med det selv. Og siden Surfex er vannbasért så gjør det ikke noe at lakken er våt. :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår