Sindre2

Vinteravfetting - Prickbort eneste som duger?

49 innlegg i emnet

Bilen min ser ofte ut som på bildet under etter kjøring på møkkete vinterveier: Sidene og bakluka er innsauset i brun guffe som klistrer seg fast til lakken. Får spylt av det værste med høytrykk, men det ligger fortsatt igjen en brun hinne på lakken. Har prøvd Sufex HD, KCL mikroavfetting, Biltema bioavfetting, Smart Safewash W, skumkanon med forskjellige blandinger osv, men det eneste produktet jeg har funnet som fjerner denne brune hinna er Prickbort. Ettersom Prickbort er forhåndsvis dyrt er jeg på utkikk etter et produkt som kan gjøre den samme jobben. Grime Reaper tror jeg kanskje kan være et alternativ!? Bruker forresten Sufex HD med blandingsforhold 1:30..

Noen som har tips å komme med? :)

4103357979_4cda8e5b58_z.jpg?zz=1

God jul ! :P

Endret av Sindre2
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer igrunn på det samme... Har hvit bil selv, og det er vel på denne fargen den "brune hinna" blir mest synlig. Jeg har testet de overnevnte avfettingene, men ikke Prickbort. Ser ut som det er den jeg må bruke.

Skal denne blandes ut? Er den tilfelle grei mtp. holdbarhet på voksen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort skal ikke blandes ut nei. Funker like bra på tørr og våt bil ;) Er vell snill mot voksen, men den bør vell ikke brukes ved hver vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilnerden.no har tilbud på Prckbort nå i jula. Der koster 10 liter prickbort kr. 356 + frakt. Syntes dette er meget billig, så her er det bare til å kjøpe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilnerden.no har tilbud på Prckbort nå i jula. Der koster 10 liter prickbort kr. 356 + frakt. Syntes dette er meget billig, så her er det bare til å kjøpe.

Under 36 kr er grisebillig for Prickbort. Vil man ikke betale såpass, og vil beholde vokslaget på lakken, får man heller kjøre med den brune guffa :)

Whitesprit fjerner også guffa, men den stripper lakken for annen beskyttelse. Det blir mye mer knot og jobb vinterstid, hvis en vokse etter hver avfettingsvask :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort skal ikke blandes ut nei. Funker like bra på tørr og våt bil ;) Er vell snill mot voksen, men den bør vell ikke brukes ved hver vask.

Funker best på tørr bil :) Surfex kan legges på våt bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sindre2 og Meringdal: Hva slags beskyttelse som ligger på deres hvite biler om vinteren?

Jeg har prøvd mye rart på min hvite A4 og synes faktisk Jetseal med Shield blir ganske bra.

Glacier funker også veldig bra på hvit men ikke så veldig holdbart om vinteren.

Når det gjelder denne "brune hinna" som er så synlig på hvit så får jeg dette ganske lett vekk med kombo Prickbort+Surfex 1:30 og god høytrykkspyler. Det gjelder egentlig alle farger med spesjelt på hvit for å få hvite fargen tilbake er man nød å vaske for hånd.

Jeg har sett at Body Wrap skal gi ganske bra beskyttelse og på hvit farge men jeg har ikke fått til å legge Body Wrap riktig 2 ganger nå. Ble alt for dårlig synes jeg i forhold til det jeg har hørt og sett om Wolf's Chemicals Body Wrap. Skal gi denne 3 sjanse når jeg kommer hjem igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Glacier. Har egentlig ikke prøvd så mye annet. Sliter litt med holdbarheten jeg også, 2-3 måneder tenker jeg.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke enig i at prickbort er forholdsvis dyrt.Bruker 2 dl for hver vask jeg ihvertfall.10-12 kr i avfetning hver gang er ikke dyrt :) Og ja, den biter seg mye bedre fast på det den skal ta når bilen er ganske tørr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken sprayflaske bruker du? Jeg har brukt flaska som følger med, og synes den bruker mye produkt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ganske mye produkt med original Prickbort flaske ja.

Jeg bruker Kwazar sin dual action med prickbort og denne føler jeg sprayer og mye bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken sprayflaske bruker du? Jeg har brukt flaska som følger med, og synes den bruker mye produkt.

Jeg bruker for tiden originalflaska.Trykker triggeren bare halveis inn, og får fordelt det mye mer økonomisk :) iron-x f.eks bruker jeg ikke stort mer enn 1 dl av på en vanelig bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes den originale prickbort sprayeren er noe dritt. Begynner ALLTID å henge seg opp og ikke gå helt ut igjen ette første gangen jeg har brukt den. Dette har skjedd med alle flaskene jeg har hatt uten unntak. Bruker den vanlige "chemical resistant sprayer" som blandt annet meguiars har. Den funker bra.

Prickbort sprayerene bruker jeg til wheel brightener som ikke "chemical resistant" sprayerene tåler. Prickbort sprayerene holder heller ikke lenge med syrebasert felgrens før de begynner å lekke, men de er da billige og ikke brukandes til prickbort så :)

Btw, hvis bilen ser sånn ut etter prewash så ville jeg vurdert en annen lsp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex hd blander jeg 1:10. Da tar den det neste av møkka er min erfaring. Tar ikke all beskyttelse heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex er bra men den tar ikke asfaltprikker og det "brune belegget" som prickbort tar, dette er 2 vidt forskjellige avfettinger som fungerer bra til hver sin type møkk. Her er jeg fornøyd med surfex utblandet 1:20-1:40.

Btw: Prickbort er en kallavfetting, så hvis noen vil prøve å finne en erstatter for prickbort er det som sagt kallavfetting man må se etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foma sin avfettinger funker også ganske greit, samme med joker 1000.

Sikkert en del andre også, disse er alle mellom 95-100% white sprit av type også kalt "lavaromatisk whitesprit"

Men pricbort har noen tilsettningstoffer

2-butoxietanol________________________CAS-nr: 111-76-2 5-10 ______Xn; R20/21/22 Xi; 36/38_________5-15%

4 Alkoholetoxilat

Disse gir nok pb en liten fordel de gjør nok oppløsningen litt mer effektiv på spesielt asfalt prikker.

Men er fortsatt nesten ren whitesprit

Men alle slike vil til en grad virke er mange som har whitesprit baserte avfettinginger.

Jeg skal få testet carpro tar-x en av de nærmeste dagene for å se hvordan denne holder på asfalt og salt lake produkter..

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sindre2 og Meringdal: Hva slags beskyttelse som ligger på deres hvite biler om vinteren?

Jeg har prøvd mye rart på min hvite A4 og synes faktisk Jetseal med Shield blir ganske bra.

Glacier funker også veldig bra på hvit men ikke så veldig holdbart om vinteren.

Når det gjelder denne "brune hinna" som er så synlig på hvit så får jeg dette ganske lett vekk med kombo Prickbort+Surfex 1:30 og god høytrykkspyler. Det gjelder egentlig alle farger med spesjelt på hvit for å få hvite fargen tilbake er man nød å vaske for hånd.

Jeg har sett at Body Wrap skal gi ganske bra beskyttelse og på hvit farge men jeg har ikke fått til å legge Body Wrap riktig 2 ganger nå. Ble alt for dårlig synes jeg i forhold til det jeg har hørt og sett om Wolf's Chemicals Body Wrap. Skal gi denne 3 sjanse når jeg kommer hjem igjen.

Jeg har renset bilen med Scholl og deretter AG HD Wax, men jeg begynner i morgen (eller tirsdag) med å legge på nytt. Blir da Glazwork glaze, evt en forsegling og SV Shield til slutt.

Jeg tror nok at man MÅ gå over bilen med en mitt for å få fjernet all den brune guffa, men kanskje ikke vær gang.

Jeg har også lagt merke til at en helt REN og HVIT bil (av nyere type) må være noe av det fineste som ruller rundt! fornøyd med fargen værtfall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat bestilt meg 10L med Prickbort hos bilnerden.no samt ei god sprayflaske :) Hvit bil er noe herk om vintern!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 10 liter på vei nå sjæl. :P Er ikke noe bedre med svart bil da, men heldigvis salter de ikke her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte 20 liter selv som jeg mottok forrige uke. Burde holde for denne vintern da! :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive