Øyvind G

MF håndkler blir stive etter bruk og vask

88 innlegg i emnet

Har problemer med at tørkehåndklene mine blir stive(re) etterhvert som de er brukt litt. De ble heller ikke noe bedre etter vask.

Det er stor forskjell på det ene håndkle jeg har noe er nytt i forhold til de som er brukt litt.

Er det noe jeg kan gjøre med det eller er det bare sånn det blir?

Man skal jo ikke bruke tøymykner for da mister de jo suge evnen sin. Er det noen som har tips ang dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørketrommel. Jeg kjører 5 min. med "fluffing" etter stativtørk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva bruker du ved vask?

Har du dei i tørketrommel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørketrommel. Jeg kjører 5 min. med "fluffing" etter stativtørk.

Hjelper det med tørketrommel?

Synd jeg ikke har det da. Hvis dette er eneste utvei, så kan jeg jo sikkert få låne en :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva bruker du ved vask?

Har du dei i tørketrommel?

Vanligvis har jeg brukt Milo (som flere her på DCN anbefaler), men denne gangen vasket jeg med Stjärnagloss Foam Pad & Microfibre Cleaner for å se om det gjorde saken bedre. Det gjorde det ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig. Hvilke tørkehåndklær bruker du? Har du prøvd å legge det i bløt med Surfex HD og varmt vann over natta? Jeg har brukt det ene Miracle Dryer håndklet mitt i over et halvt år nå, og det er fortsatt like mykt og godt. Skyller koppen til vaskemaskinen ekstremt godt før vask, og vasker som regel på 60 grader m/ Milo. Har ofte også bare hengt det opp til å tørke etter bruk, dog med nøye inspeksjon først..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har CG Miracle dryer og Valet Pro Giant Plush Microfibre Drying towel.

Vasket "koppen" godt før jeg vasket jeg og. Holdt på et kvarter tror jeg :P

Har ikke prøvd å legge det i Surfex over natta, men kan ikke tenke meg at det skal gjøre det noe mykere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvarter ja, det bør vel holde! :P Kjenner meg litt igjen der, overdriver den koppevasken litt vel noen ganger heh..

Nei ok. Bare tenkte det var verd å prøve, tilfelle det har satt seg noe forurensing i fibrene som ikke løses opp med bare Milo. Ikke vet jeg.. Som sagt syntes jeg det hørtes rart ut. :( Har 3 stk MD-håndklær selv, og aldri hatt det problemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X2 på CG Microfiber Rejuvenator.

Jeg har selv ikke vært borti at håndklærne blir stive etter vask, men så har jeg kun brukt MF Rejuvenator når jeg har vasket dem.

Min mor har lånt noen kluter og håndklær og har vasket dem i maskin med Milo, og de er myke som bare juling. Alle håndklærne og klutene mine lufttørker hengende på stativ; ingen av dem har vært i tørketrommel.

Å la dem ligge i Surfex HD gjør ikke noe fra eller til for mykheten, det bare løser opp skitt som har satt seg i klutene hvis man ikke har vært nøye nok med vaskingen (eller for kluter som har blitt brukt i motorrommet). De bør dog ikke ligge for lenge.

Jeg ville prøvd MF Rejuvenator; jeg har brukt nesten en flaske og er like imponert hver gang jeg har slengt møkkete kluter i maskinen og får dem ut igjen helt uten flekker eller skitt. Genialt produkt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan bli stive hvis de er våte (som de oftest er etter vask) og fibrene ligger flatt når du henger de opp, å riste hver enkelt klut godt før du henger de opp kan hjelpe mye, evt. et par minutter i tørketrommelen du ikke har ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Da skal jeg prøve den.

Må også legge til (har vel skrevet det her et sted) at de har også hvert stive (stivere enn når håndklene er nye) kun etter bruk også.

De er jo ikke stive som en stokk, men stivere å kjenne på enn det nye håndkle jeg har liggende.

Mao. det er ikke sikkert det er vasken av håndklene som har gjort dette, men bruken. Jeg har litt hardt vann her jeg bor. Kan dette gjøre håndklene stive tro?

De kan bli stive hvis de er våte (som de oftest er etter vask) og fibrene ligger flatt når du henger de opp, å riste hver enkelt klut godt før du henger de opp kan hjelpe mye, evt. et par minutter i tørketrommelen du ikke har ;)

Du er kanskje inne på noe der. Skal prøve å riste det litt etter neste gang jeg vasker bilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er kanskje inne på noe der. Skal prøve å riste det litt etter neste gang jeg vasker bilen :)

Hardt vann skyldes jo høyt innhold av calsium og magnesium, så det høres ikke urimelig ut at det kan gjøre klutene litt stive hvis de er veldig våte når du henger de opp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører en risterunde for å løse opp når de kommer ut av vaskemaskinen, i tillegg kjører jeg en tilsvarende risterunde når de er tørre før de legges sammen. Det gjør stor forskjell på hvor myke de er, og man ser også forskjell på hvordan fibrene ligger med og uten risting.

Endret av nibelo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bli flinkere å riste MF'er jeg også skjønner jeg, er ikke alltid det blir gjort. Er det for seint å begynne med det nå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, null problem å begynne med det nå. Jeg har gjort dette på mine kluter hele veien og de eldste CG Flufferklutene mine er vel nå ca 3 år gamle og brukes vel på omtrent hver bil jeg har innom..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut det Bernhard. Da skal hvertfall jeg begynne med det for fullt fra og med idag. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer i på risting :)

Og hvis du har hardt vann, sjekk at du har riktig dosering, vet ikke om Milo er sånn, men på noe håndvaskegreier jeg hadde stående var det ulik dosering på ulik hardhet på vannet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang CG MF Rejuvenator så tror jeg ikke dette gjør det stort bedre. Har brukt både Milo og CG MF Rejuvenator (kjøpte seff gallon <_< ) her å merker ingen forskjell.

Mine MF blir også "stivere" enn nye. De er fortsatt myke, men ikke like myke og fluffy som da de ble åpnet fra innpakningen. Skal prøve å riste dem før og etter tørk jeg også å se om det hjelper :)

Endret av Bilpleie gærning
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som at det er ugler i vannet hos dere, for mine kluter og håndklær er like myke som da de var jomfruelige ut av plasten...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive