Gå til innhold
MadsH

Ny bil?

Recommended Posts

MadsH    44
MadsH

Hei

Jeg ble påkjørt sist tirsdag, dette endte opp med at vinterbilen (saab 9-3 2.0turbo 2001mod) ble kondemnert.

Er på jakt etter ny bil, men valget er ikke lett.

Trenger en bil som har hengerfeste (pga båt)

Vil ha minst mulig utgifter med bilen.

Bør ikke koste mer enn 70.000,-

Bilen blir brukt hele året så om den ser litt bra ut + er god å kjøre gjør ingenting.

Har sett litt på bmw 320i touring 2000-2 men er endten kjørt alt for langt eller alt for dyre.

Gode tips? (hva, hvorfor, eventuelt eksempler)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
maggi224    20
maggi224

mercedes e klasse w210

Endret av maggi224

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Det skal jeg forsåvidt være enig i, men da må man enten kjøpe en bil for å holde den i god stand (dvs fikse rust årlig), eller kjøpe en bil som man kjører til eu-kontrollen setter en stopper for rusta :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
maggi224    20
maggi224

Det skal jeg forsåvidt være enig i, men da må man enten kjøpe en bil for å holde den i god stand (dvs fikse rust årlig), eller kjøpe en bil som man kjører til eu-kontrollen setter en stopper for rusta :D

hehe dem ruster litt ja har 210 selv . men skikkelig kjørmaskin. finner du en som er bra vedlikholdt for rust så har du en meget bra bil,

Endret av maggi224

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Hvorfor ikke ny Saab? Venter du lenge nok finner du kanskje en 9-3 AERO i den prisklassen. I sommer var det en 2001-modell som hadde gått 60 000 med noen lakkskader til salgs for 39 000. Ble kjøpt etter en halvtime, omlakkert og lagt ut en måned etter til en mye høyere pris.

Og du får jo helt sikkert en 9-3 Turbo av gamle-gamle-typen (altså første generasjon) til den prisen.

Hvis ikke kan du jo se på gamle C-klasser. Ruster endel, men ellers gode biler. Ikke noen fartsmaskin med liten motor, spesielt i kombinasjon med automatgir, men de duger med litt mer enn 180!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MadsH    44
MadsH

Passat er jeg skeptisk til men ikke umulig, skal sjekke opp litt imorgen :) Mercedes e eller c er uaktuelt pga rust og kjørt langt i den pris klassen, det er også "slede" bil imo..

Bilen trenger ikke være sprek somi rask fra 0-100 men heller morsom å kjøre som sitter godt på veien :)

Har egentlig ikke lyst på saab igjen pga alle feilene som var på den forrige, pluss den er fantastisk kjedelig å kjøre :P Men ser iforhold til pris er det mye bil iforhold til hva som ligger på finn..

Må også ha bil ganske asap pga får bare ha leiebilen ut uken :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Du kan kjøpe v40n her for 25.000,- men den har absolutt ingenting av det du nevner over her :D

Lete etter bil når en "må" ha er pes innimellom... men, må jo være mye brukt der ute etterhvert..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Slede?

Det betyr da bakhjulstrekker eller?

Hva med BMW 5 serie?

E39 er jo skamtøffe og blitt ganske billige.

Vedrørende høy km på MB så tror jeg det er lite å bekymre deg om, min traver har nå gått 300 000 km og kjørte uten et fnugg av vedlikehold (ikke engang oljeskift?!??) fra 215' til 295' km over 4 år.

Sveiset et bremserør til EU, mer var det ikke.

Funker fortsatt som bare det, knallmotor (2.3 liter)

Denne hadde dog fått nye skjermer og dører når forrige eier kjøpte den for å mishandle den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MadsH    44
MadsH

Slede = stor tung bil som bærer preg av det :P

Bakhjulstrekk er alltid et pluss :)

Liker ikke E39 og tror ikke jeg vil ha så stor bil heller.

Haha truhaa.. må værtfall ha hengerfeste..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Noen formening om denne bilen: http://www.finn.no/f...nnkode=31659617

Vet jeg sa jeg ikke hadde lyst på E39, men eneste bilen i prisklassen som jeg føler kan måle seg mot en Saab 9-3 med samme kilometer stand..

Jeg kjøpte meg en BMW E39 (520i) for akkurat en uke siden. Den hadde gått 155 000km, 1.reg sept. 1999 (2000-modell), manuell, soltak og avtagbart hengerfeste. Litt småskader rundt omkring, eugodkjent halvannet år og skiftet komplett hjuloppheng og bremser siste året. Er så langt veldig fornøyd, men jeg betalte en del mindre enn din link. Anbefaler bilen! Veldig god kjørekomfort, nydelig med rekkesekser, gode kjøreegenskaper osv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MadsH    44
MadsH

Godt du anbefaler bilen da værtfall.. rekke 6er er gøy.. og etter hva jeg leser kjenner til er dette en sliter som kan gå langt med få problemer jeg ikke klarer å fikse selv :)

Ringte selger tidligere får beskjed imorgen om noen som var å prøvekjørte denne tidligere kjøper den eller ikke. Hadde vært greit å fått bil før lørdag så håper de finner noen ubetalte regninger i posten og prioriterer de :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Det forstår jeg. Bilen ser jo veldig pen ut!

Ser at som alle andre E39, har denne også dugg i frontlyktene. Hvis du ikke vil legge ut flere tusen for nye, kan du gjøre som jeg holder på med. Demonter lyktene fra bilen, splitt lykteglassene, la dem tørke noen timer, legg noen Silica-gel poser i mellom rundt om kring (jeg har 5stk.), monter sammen igjen. Mange anbefaler å bytte pakninger rundt glasset når du først er i gang, jeg har ikke gjort det men ble veldig fornøyd :) Våtslipte og polerte opp glasset igjen, ble rimelig bra.

Sjekk også bakluke (både luke og glass) for rust. Hold oss oppdatert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MadsH    44
MadsH

Takker for tips :) tenkte bare åpne lyktene og legge en smal fuge rundt hele.. fix ferdig arbeid :) gratis fiks på sånne småting er jo kjempe greit, men må jo ikke se jalla ut.

Håper bakluken ser bra ut. Fant også en svensk side med en bra guide til hva som er vanlige feil... kjekt å vite http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Hva polerte du med ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Den guiden er fin ja :)

Går sikkert ann å fuge også, men da blir det vanskeligere å åpne i ettertid? Poenget med silica-gel'en er å suge ut fuktigheten som mest sannsynlig kommer. Har bare tatt min ene lykt foreløpig, og jeg ser stoor forskjell! Særlig om kvelden. Nesten ikke dugg etter vask heller.

Jeg gjorde dette på 5 min kun for test, skal ta de skikkelig om en ukes tid. Våtslipte med 2000p + 2500p, så grønn 3M, gul 3M. Neste gang skal jeg kjøre flere steg og flere pass + blå 3M :)

Sjekk også nøye etter pixelfeil i alle displayene, så og si umulig å fikse etter hva jeg har lest.

Sjekk linken her; http://www.detailersclub.no/forum/topic/11026-erfaringer-med-bmw-e39/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MadsH    44
MadsH

Ikke displayene som kjører.. Er vel dette i de fleste 10år + gamle bilene.. Håper å få se imorgen.

Om noen skulle vite om lignende biler i samme prisklasse må dere gi lyd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW
MadsH    44
MadsH

Var og kikket på denne nå http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=31659617 flott bil så å si ingen rust, svev fint en forings feil og abs lyset lyste dette vil bli fikset før salg. (dugg i begge frontlykter :P)

Men skal se på denne imorgen http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=31257812 hva tror dere om denne? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Var og kikket på denne nå http://www.finn.no/f...nnkode=31659617 flott bil så å si ingen rust, svev fint en forings feil og abs lyset lyste dette vil bli fikset før salg. (dugg i begge frontlykter :P)

Men skal se på denne imorgen http://www.finn.no/f...nnkode=31257812 hva tror dere om denne? :)

ABS-feil er vanlig. Enten ABS-føler på et av hjulene, eller styringsenhet (5-6000,- nytt).

Angående E46'en synes jeg det var dyrt, utstyrsnivå tatt i betraktning. Men der har du M54-motoren som er oppgradert i forhold til M52 som sitter i E39'en du ser på. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig