Gry

Bodyskydd på kanal

Jeg presterte den kjempetabben å pirke av noe som lignet mistenkelig på en rustboble nederst på kanalen, bare for å finne ut av da så jeg rett på blanke stålet...

Det er snakk om en 2001 Yaris, sort metallic. Kanalene kan se ut som de har appelsinlakk, med ganske heftig lakktykkelse ved PTG pga tykk grunning/bodyskydd/noe. De bitene jeg pellet av var sikkert 2mm, litt grålig, myke. Kanalene får jo endel steinsprut så denne tåler mye mishandling før det går ned til stålet.

Siden jeg brått skal selge bilen og har dette hullet på samvittigheten, hva gjør jeg?

-Sier til Toyota-verkstedet at de må ta det i forbindelse med servicen?

-Får kjøpt noe tilsvarende guff jeg kan legge på selv?

Vil helst gjøre jobben selv, selvfølgelig. Har mulighet for å stå i garasje på jobben, men tilgang på oppvarmet lokale er bare over natta, så herdetid bør holdes under 24 timer...

Finnes denne guffa i sort? Må den lakkes over? Hva heter den??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant noe på volvoforumet om Arcanol

Ser jo lovende ut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp understellsmasse på sprayboks, tykk type, spray på. brukstørr på et par timer i ti plussgrader som regel. Tectyl - mercasol - hagmans osv lager dette. fås på alle bilrekvisitaforretninger ha på syregrunning først, legg på med pensel, tørker på et kvarter.

Fås i sort. arcanol har jeg aldri brukt, men hører en del har på owatrololje... Personling bruker jeg syregrunning og understellsmasse som jeg anbefaler over :)

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte denne engang for en tid tilbake sammen med denne og det så veldig bra ut men jeg tviler på om det går å lakke over den

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der kan fint lakkes over, bare den får tørket skikkelig først :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp understellsmasse på sprayboks, tykk type, spray på. brukstørr på et par timer i ti plussgrader som regel. Tectyl - mercasol - hagmans osv lager dette. fås på alle bilrekvisitaforretninger ha på syregrunning først, legg på med pensel, tørker på et kvarter.

Fås i sort. arcanol har jeg aldri brukt, men hører en del har på owatrololje... Personling bruker jeg syregrunning og understellsmasse som jeg anbefaler over :)

Understellsmasse, i sort! Høres perfekt ut, trenger jeg lakke over? Det er så langt nedpå bilen at man ikke ser det uten å legge hodet i bakken omtrent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør bruke såkalt bodyskydd. Vanlig understellsmasse tørker aldri ordentlig og trekker til seg støv osv. Bodyskydd blir tørr og treger ikke overlakkeres (hvis ikke dette er ønskelig).

Under bilen, så er det fint med understellsmasse og på kanaler er det bodyskydd som er fint å bruke.

Begge deler kan kjøpes hol mekonomen, bilextra, biltema osv. Tror også lakkforhandlere/fargehandelere (f.eks fargerike) har dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Understellsmasse på sprayboks vil normalt tørke helt fint. De på spann tørker ikke skikkelig er min erfaring. Har brukt MYE av hagmanns sin "underredsmassa tjock" som det står på den...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snek meg avgårde på Mekonomen og Bilextra i lunsjen i dag for å se etter noe som kunne brukes.

Begge stedene ville ha meg til å kjøpe Hagmans Carosol Bodyspray (om jeg husker riktig) men jeg insisterte på at jeg trengte noe som var tykkere og da endte begge opp med Hagmans Rostskydd Tjock (eller noe slikt), som visstnok var det samme som Tectyl. Da mannen sa det hadde jeg allerede sett på klokka og finni ut av jeg var ti minutter for sein tilbake til jobb etter pausen og slo til. Og angrer nå.

Det er jo noe dritt å ha tectyl på bilen, jeg som har 5 liter Prickbort i skapet :huh: Men neste eier er garantert ikke hard på kallavfettinga så det holder vel en god stund.

Har på to lag brunox, et lag sort lakk fra lakkstift, og så tenker jeg å kline på noe klarlakk fra lakkstiften nå, og la det tørke i garasje til i morra tidlig, og deretter blir det tectylspray før jeg kjører avgårde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så leser jeg på boksen at den tørker på 12-24 timer. Hmmm. Håper den sitter på selv om jeg sprayer nå og kjører avgårde med en gang

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive