Gå til innhold

Erfaringer med BMW E39

Recommended Posts

Skrevet

Hei folkens :)

Etter jeg solgte Golfen har jeg allerede begynt å titte på ny bil. Har alltid likt 5-serien E39 godt, og nå er ikke prisen så aller værst heller for de eldre. Er det noen her med erfaring fra denne bilmodellen?

Skal se på en 1999 520iT med manuell kasse. Gått 155000km og eu.godkjent i 2 år, nylig byttet forstilling, bremser og ABS-styringsenhet. Hva tror folk? :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Skrevet (endret)

Se etter rust nederst på bakluke, i bunn av dører samt etter rust/bobler i lakken ved bensinlokket. Dersom dette er ok, og førsteinntrykket av første kjøretur er bra er det bare tut og kjør :) God bil med god motor. - Freude am fahren :)

Edit:

Du kan jo ta en titt her f.eks:

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Endret av olavkige
Tommy
Skrevet

Pixelfeil i instrumenter, å så hadde jeg ikke gått for mindre motor en 523, 520 sliter litt, og bruker faktisk mere drivstoff en 523.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Skrevet (endret)

Solgte min forrige i vår. Konge bil, savner den.

Syns automat er ett must på disse bilene. Er også ganske mange av de til salgs, så det er lett og få en bra bil til en billig penge.

Også en fordel at det er skiftet forstilling siden det er en svakhet med de. Dette er også smådyrt. (lytt etter skrangling ved evt. prøvekjøring og sjekk kvitteringer)

Som sagt så er rust ett lite minus med de. Selv om jeg ikke fikk, eller hadde det.

Hadde 525 dat executive touring - 2001.

Kort oppsummert:

Tysk kvalitet til forholdsvis lav pris.

Og, ja hadde pixel feil på display som var små irriterende.

Endret av kobsar
Skrevet

Se etter rust nederst på bakluke, i bunn av dører samt etter rust/bobler i lakken ved bensinlokket. Dersom dette er ok, og førsteinntrykket av første kjøretur er bra er det bare tut og kjør :) God bil med god motor. - Freude am fahren :)

Edit:

Du kan jo ta en titt her f.eks:

http://www.autopower...gnatguiden/E39/

Litt rust langs listene i baklukeglasset, ikke synlig fra utsiden. Kunne ikke se rust under dører eller tanklokk, men derimot 2 små prikker - en ved hovedlykt og en ved A-stolpe. Veldig god å kjøre, tight og fint drivverk, samt styring/hjuloppheng.

Takk har lest på den linken tidligere og :)

Pixelfeil i instrumenter, å så hadde jeg ikke gått for mindre motor en 523, 520 sliter litt, og bruker faktisk mere drivstoff en 523.

Ingen pixelfeil heldigvis. Og ja, enig med deg at 520i er i grenselaget, men er sjeldent å finne 523i i denne tilstanden/km/pris dessverre.

Solgte min forrige i vår. Konge bil, savner den.

Syns automat er ett must på disse bilene. Er også ganske mange av de til salgs, så det er lett og få en bra bil til en billig penge.

Også en fordel at det er skiftet forstilling siden det er en svakhet med de. Dette er også smådyrt. (lytt etter skrangling ved evt. prøvekjøring og sjekk kvitteringer)

Som sagt så er rust ett lite minus med de. Selv om jeg ikke fikk, eller hadde det.

Hadde 525 dat executive touring - 2001.

Kort oppsummert:

Tysk kvalitet til forholdsvis lav pris.

Og, ja hadde pixel feil på display som var små irriterende.

Jeg vil gjerne ha manuell på en 520i, men om den hadde hatt større motor kunne automat vært fint. Kvitteringer på 30 000,- fra desember 2010, og EU-godkjent halvannet år fremover. Dessverre en del riper/småskader/flassing av lakk rundt om kring, men tror jeg kan få rettet opp hvertfall en del.

Takk for innspill alle sammen :)

Et spørsmål; frontlyktene sliter av typisk feil med dugg/fuktighet og helt nedmattet. Har tittet rundt på lykter, og for komplett sett (uorginalt) må jeg ut med 3-4000,- Kjenner noen til et sted med kanonpriser, evt. brukte lykter foran og bak til E39 Touring? :)

2016 BMW X5 40e

Skrevet

Poler opp lyktene og ha i silikonposer for å få vekk fuktigheiten.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

De ligger med elektronisk utstyr man kjøper for å trekke til seg fukt/kondens som kan oppstå underveis i transport. Vet ikke om noen steder man får kjøpt slikt, egentlig... clas eller en elektronikksjappe?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt 2 stk E-39.En 523 og en 520 og jeg sier det samme som Tommy.Gå for 523 minimum.Ellers så har jeg opplevd endel utgifter fra ca 170000 km.Da kommer feilene på rekke og rad og det blir for dyrt.Men bedre bil og kjøre skal du lete lenge etter i den prisklassen.

Skal du ha deler til E-39,skal du titte på www.koed.no De er best og billigst i norge på BMW deler.

Endret av Arne
Skrevet

Hmm... Disse silica-gel posene virket ikke så dumme. Men hvis jeg kjøper tror jeg at jeg er nødt til å bytte lyktene. De er helt nedslitt, og fikk kommentar ved siste EU-kontroll at de må byttes ved neste. Noen fler erfaringer/tips?

2016 BMW X5 40e

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Hmm... Disse silica-gel posene virket ikke så dumme. Men hvis jeg kjøper tror jeg at jeg er nødt til å bytte lyktene. De er helt nedslitt, og fikk kommentar ved siste EU-kontroll at de må byttes ved neste. Noen fler erfaringer/tips?

De kan muligens poleres fine igjen? Hvis ikke er det jo en mulighet å våtslipe dem med fint papir og så polere dem. Hvis det ligger an til å uansett måtte kjøpe nye har du hvertfall ingenting å tape :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

De kan muligens poleres fine igjen? Hvis ikke er det jo en mulighet å våtslipe dem med fint papir og så polere dem. Hvis det ligger an til å uansett måtte kjøpe nye har du hvertfall ingenting å tape :)

Ja, kommer til å prøve og våtslipe etterfulgt av flere steg med polering - god erfaring med det fra en X5 jeg tok :) Men har også lyst på andre lykter med hvite blink... Aller helst orginale Hella facelift, men de ligger jo rundt i Norge for ca 15000,- etter hva jeg har lest :o

2016 BMW X5 40e

Skrevet

Jeg kjøpte Hella facelift lykter fra koed til 3500 ca. De er jo prikk like orginale bmw lyktene ettersom hella produserer de samme for bmw. Works like a charm :)

-Bmw iX3 2022 Msport

Simen
Skrevet

E39 er en finfin bil det, og må si jeg fikk sansen for skinninteriøret jeg behandlet på denne:

bilde40.jpg

Det var altså en 2000-modell. Noe lignende du så på, Tobias? :)

Skrevet

Fantastisk fin bil å kjøre og går godt. Har ikke prøvd 520, men har 523 selv og kunne aldri tenkt meg mindre motor. Som de andre sier, se etter rust generellt sett. Føles den fast og fin å kjøre er det bare å kjøre på. Jeg har hatt bilen fra påsken ca, og har hittil ikke hatt noe utlegg med unntak av bremser forran og ABS-sensor så må skiftes. Greit med ABS og antispinn når kong kulde slår inn.

Skrevet (endret)

E39 er en finfin bil det, og må si jeg fikk sansen for skinninteriøret jeg behandlet på denne:

bilde40.jpg

Det var altså en 2000-modell. Noe lignende du så på, Tobias? :)

Den jeg har sett på ser slik ut: 99' modell og Touring. Dessverre mye småskader på alle fangere og lister... Mye man kan utbedre hvertfall

90_1773264189.jpg

Fantastisk fin bil å kjøre og går godt. Har ikke prøvd 520, men har 523 selv og kunne aldri tenkt meg mindre motor. Som de andre sier, se etter rust generellt sett. Føles den fast og fin å kjøre er det bare å kjøre på. Jeg har hatt bilen fra påsken ca, og har hittil ikke hatt noe utlegg med unntak av bremser forran og ABS-sensor så må skiftes. Greit med ABS og antispinn når kong kulde slår inn.

Enig, veldig god bil å kjøre! Merket at 520i ikke har for mye krefter, men er veldig sjeldent å finne 523i med samme tilstand til lik pris dessverre... Skrik ut om noen har sett noe :)

Jeg kjøpte Hella facelift lykter fra koed til 3500 ca. De er jo prikk like orginale bmw lyktene ettersom hella produserer de samme for bmw. Works like a charm :)

Okei :) Men kjøpte du "www12546" og "www12545" da? (Hvis dette er varenr.) Uten xenon? Mente at orginale Hella kostet 5x jeg...

Endret av TobiasW

2016 BMW X5 40e

Skrevet

Vet at Koed.no har hatt Hella lykter fortrinnsvis billig. Jeg har kvitteringer på mine Hella lykter forran og bak på 12.000 ca når de ble kjøpt nye i 2010.

Skrevet

Vet at Koed.no har hatt Hella lykter fortrinnsvis billig. Jeg har kvitteringer på mine Hella lykter forran og bak på 12.000 ca når de ble kjøpt nye i 2010.

Legg ut bilen her på forumet da :) Kanskje jeg får enda mer inspirasjon til å kjøpe! Eller link hvis du har bilder et annet sted

2016 BMW X5 40e

Skrevet (endret)

varenr: www7960 kjøpte jeg og min bror som har prikk like biler :) De er da uten xenon. Skal du ha med xenon dobles prisen og vel så det :P

Endret av Bjørn_A

-Bmw iX3 2022 Msport

Skrevet

Har eid en 99 530dat i 3,5 år. Mellom 150.000 km og 250.000 km byttet jeg så godt som ALT av slitedeler foruten hjullager og to kontrollarmer i bakstillingen. Bilen var dog teknisk tilnærmet som en ny bil det meste av tiden. Liker å ta ting på stell.

Dessverre ruster disse bilene er del. I tillegg til tidligere nevnte bakluke,dører og tanklokk ville jeg tatt en titt på fremsiden av panseret. Det har en tendens til å ruste fra innsiden i platefalsene og er så godt som umulig å utbedre. Det kan sminkes bort med sliping og lakkering, men etter en stund kommer det bare tilbake. Det eneste som nytter er å bytte deler.

Pixelfeil er en gjenganger. Om du søker på www finner du en del DIY på reperasjon av dette, men variable erfaringer rundt dette. Nye instrumenter blir fort dyrt.

Sjekk for vibrasjoner. Jeg har opplevd E39 som oversensitiv på kast og vibrasjoner i hjul. Særlig høydekast, noe som er umulig å balansere bort selv om mange ser ut til å tro det. Noen få millimeter høydekast er nok til å få bilen til å vibrere mellom 80 og 115 km/t. Problemet øker med lavere profil.

På den positive sinden kjører disse bilene som en DRØM på originale dekkdimensjoner. Lavere profil direkte ødelegger kjøreegenskapene. De ble gjentatte ganger kåret til beste bil i klassen alle årene den var i produksjon. Jeg skjønner det godt, for jeg har ikke funnet noe som kan måle seg blant samme årsmodeller. Min nåværende E61 er faktisk ikke markant bedre å kjøre.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår