AutoPetter

Vinterklargjøring

Det er på tide å legge på noen nye lag me guffe på bilen min føre vinteren. Må jeg kjøre lakkrens før all jobben? Hvordan fungerer en wipedown? Hva er det egentlig?

Planen blir:

AG SRP

AG Liquid Hardwax

AG HD Wax

Samt vedlikeholde med MG Wash & Wax og 3M Quick Wax gjennom vinteren. Dette burde funke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du bør bruke lakkrens først.

Kvifor skal du bruke 2 forskjellige vokser?

Wipedown er for å ta vekk oljene på lakken ifra maskinpoleringen. Oljene skjuler riper du ikkje har fått vekk + køyrespor.

Sia du bruker håndprodukter, so trenger du ikkje å tenke på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For oss som er relativ nye i gamet, hadde vært litt ålreit å vite hvordan wipedown foregår. Hadde satt pris på om noen kunne kort oppsummere de ulike trinnene i prosessen :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For oss som er relativ nye i gamet, hadde vært litt ålreit å vite hvordan wipedown foregår. Hadde satt pris på om noen kunne kort oppsummere de ulike trinnene i prosessen :unsure:

Wipedown fjerner olje ifra lakken etter polish. IPA(50/50 kondensfjerner og destillert vatn) eller kontrollspray er det mest vanlige å bruke. Dette gjøres som sagt for å fjerne olje og for å inspisere lakken før voks eller sealer, også kalt LSP (Last Step Product), legges på.

Kontrollspray påføres panelet og tørkes av igjen med mikrofiber til panelet er fritt for olje og poleringsrester. Dette vil også vise om poleringen har vert effektiv mtp. riper, hologram o.l

Endret av Bigbird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men såvidt jeg har fått med meg: spray på, tørk av med mikrofiber.

Wipedown kan man lage selv av en 50/50 blanding med isopropanol/blåsprit/kondensfjerner og batterivann

Visse merker mer eller mindre krever at man bruker wipedown fra samme produsent, 3M er vel den eneste jeg kommer på nå der man stort sett må ha 3M sin egen wipedown for å fjerne oljene som ligger igjen etter 3M polishene.

Wipedown vil også av og til bare bli nevnt som IPA (isopropanol alkohol) som steg i en prosess, dvs det står i en s&s at IPA var selvmikset eller noe slikt..

Wipedown kan være kjekt å kjøre underveis mens man polerer med maskin for å sjekke at man faktisk har polert bort ripene, og at ikke produktet man polerer med skjuler skavankene ved en feiltakelse. Men dette kommer litt an på produkt, hvordan man oppfatter lakken, hvor mye man skal korrigere, og erfaring muligens ^_^

Hvis man driver å korrigerer på bilen sin når man har tid, slik jeg gjør, så er IPA/wipedown en måte å rense panelet på før man starter korrigering. (Dvs når bilen i hovedsak er nyvasket, nyclayet, nyvokset, men at f.eks den ene døren trenger maskinkorrigering fordi du ikke rakk det sist eller du måtte kjøre i en hekk for å unngå å miste speilet i en trang gate).

Da vil f.eks en korrigeringsprosess være: vaske over døra med IPA, polerer med finpolish, IPA for å sjekke om det forrige trinnet korrigerte nok, polere med grovere polish, IPA for å sjekke om dette korrigerte nok, osv..

Og hvis man da finner ut at man må kjøre to steg, antar jeg at de fleste nøyer seg med å vaske med IPA når de anser seg ferdig med et panel (i motsetning til for hver gang de bytter polish), for å sjekke om de virkelig er ferdig. (jeg må innrømme at jeg slurver litt med IPA selv :blush: det blir så vått og så stinker det schprrrit av allllt, bare latskap og dårlige unnskyldninger altså, men Scholl pleier å tilgi meg)

Ved håndarbeide er det sjelden noen vits, da f.eks mange av Autoglym sine Super Resin Polish, Ultra Deep Shine og hva de heter har fyllere i seg som nettopp skal skjule skavankene, så med en wipedown vil du da fjerne produktet du akkurat har lagt på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for et grundig svar ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du bør bruke lakkrens først.

Kvifor skal du bruke 2 forskjellige vokser?

Wipedown er for å ta vekk oljene på lakken ifra maskinpoleringen. Oljene skjuler riper du ikkje har fått vekk + køyrespor.

Sia du bruker håndprodukter, so trenger du ikkje å tenke på det.

Bruker SRP som polering, Liquid Hardwax (Extra Gloss Protection) som sealer og HD voksen. Greit å ha sikkelig beskyttelse før vinteren.

Endret av AutoPetter
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det lakkforsegler (EGP) og voks du skal bruke. Eg trudde det var 2 forskjellige vokser. Eg ville heller ha lagt 2 lag av same voksen da.

Hugs herdetiden på lakkforsegleren før du har på voksen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det lakkforsegler (EGP) og voks du skal bruke. Eg trudde det var 2 forskjellige vokser. Eg ville heller ha lagt 2 lag av same voksen da.

Hugs herdetiden på lakkforsegleren før du har på voksen

Liquid Hardwax er vel bodyshop utgaven av EGP eller hva det enn nå er. Lot EGP stå på i 24t samt herde i 24t. Kjøpte produktene av en storselger i Grenlandsområdet, da han påsto da fikk man maks effekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive