Gå til innhold
SunDance_Kid

Rust på 2011 Audi A5?

Recommended Posts

SunDance_Kid    7
SunDance_Kid

Har postet på VACN også men tenkte at det er mange kompetente folk her inne som sikkert kan hjelpe..:)

Jeg har en 2011 Audi A5 Sportback. I går skulle jeg skifte fra sommerdekk til vinterdekk, for her i nord er snøen rett om hjørnet..thinking.gif

Jekket opp og løsnet alle boltene på venstre dekk fremme, men dekket satt som støpt! Leste litt på nettet om dette og at det ikke var helt uvanlig. Vell, jeg gikk på dekket og fikk det av til slutt.

Men når dekket kom av møtte dette synet meg confused.gif :

IMG_0637.jpg

Kan dette være normalt på en såpass ny bil? den er nå kjørt 26000km..

Er i kontakt med merkeforhandler i Harstad, men får ikke vist bilen før over helgen så tenkte å lufte det her..

På forhånd takk for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Det der var mye på kort tid, helt enig. MEN slik blir alle bruksbiler som kjøres hele året i Norge før eller siden. Dette er helt normalt.

Grunnen til at felgene ruster fast er mangel på rusthindrende fett. Du må smøre inn alle anleggsflater mot felgene med kobberfett. Da løsner felgene lett neste gang dekk skal skiftes. På din som ruster så lett ville jeg smørt inn hele klædden med et tynt lag kobberfett, det stopper slik overflaterust.

Ikke bruk hva som helst av fett, det må være kobberfett, fordi det tåler varmen og holder i årevis. Du kan bruke alufett også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KjetilR    12
KjetilR

Anbefaler ikke å bruke kobberfett mellom felg og nav. Dette pga at det vil gi korrosjon pga "spenningsrekka".... Jeg bruker heller en slik spray

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Aluminiumspasta-spray/

evt pasta.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Aluminiumspasta/

Kobberpasta er best å bruke på bolter evt muttere.

Jeg har en 2009 A4 som ser slik ut inne i navet. Dette pga forrige eiers "latskap". Men på den jeg hadde tidligere, en 2010 A4, var det derimot veldig fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 723
Tyggern

Kobber og aluminium passer ekstremt dårlig sammen, så dette bør du ikke ha i sammen.

Kopper spiser aluminium når det har tilgang til oxygen, så en bør bruke enten "teflon" fett eller alupasta.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Som jeg sa i forrige innegg, bruk gjerne alufett i stedet, men korrosjon grunnet speningsrekksa blir helt bagtellmessig i forhold til hvordan bilen til trådstarter ser ut nå uten fett.

Jeg har brukt kobberfett på alufelger i 15 år uten problemer, men har nå også vært på Biltema å handlet begge deler. Kobberfettet funker i hvert fall best på glidere til bremser og anleggflater på klossene, holder lenger enn alufett synes jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SunDance_Kid    7
SunDance_Kid

Okei, takk for svar til nå.. Et eller annet middel må brukes iallefall.. Men ville ikke hjulet sett sånn ut om jeg hadde brukt kobber/alupast eller lignende? Har aldri sett lignende, ikke engang på min 87 Corolla så syntes det så litt voldsomt ut. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Eller er det å få den inn til forhandeler og evt få det ordnet på garanti om det er mer en normalt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Okei, takk for svar til nå.. Et eller annet middel må brukes iallefall.. Men ville ikke hjulet sett sånn ut om jeg hadde brukt kobber/alupast eller lignende? Har aldri sett lignende, ikke engang på min 87 Corolla så syntes det så litt voldsomt ut. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Eller er det å få den inn til forhandeler og evt få det ordnet på garanti om det er mer en normalt?

Du kan selvsagt ta det opp med forhandler, det skader ikke å høre om de vil gjøre noe med dette. Det hadde ikke sett slik ut med fett, nei.

Jeg fikk levert ny XTrail i november 2008 på vinterdekk, og kjørte første vinteren uten fett. Litt overflaterust hadde det blitt over vinteren når våren kom, men mindre enn du har. Jeg la på kobberfett da, og det har ikke blitt noe mer rust nå 3 år etter, og felgene løsner lett.

Jeg gjør det samme på min 25 år gamle Mercedes, ingen problemer med å løsne felger der heller :)

Men bruk gjerne aluminiumsbasert fett hvis det er rent aluminium på felgens anleggsflate, så slipper du galvanisk korrosjon også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Swissvax / Dag    233
Swissvax / Dag

Men det må vel la seg gjøre å fjerne denne overflaterusten ganske enkelt for så å påføre overnevnte remedium? I så fall kan du vel forsøke å kreve at forandler gjør den jobben for deg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SunDance_Kid    7
SunDance_Kid

Ja skal snakke med forhandleren først så får jeg ta det derfra. Får bruke middel som de anbefaler så jeg sikrer meg i forhold til evt fremtidige garanti krav..:) Takk for alle svar til nå.. Satser på at forhandler kan ta tak i dette..De får iallefall bytte dekk på bilen nå for jeg har veldig begrensede muligheter for å få løs dekkene pga manglende uteplass og verktøy..:/

Hvis det er "normalt" at det blir sånn hadde det jo vært fint med et hint om å bruke et middel på hjul/felg, i bilens instruksjonsbok...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Jeg smører kun boltene med kobberfett også pusser jeg heller vekk eventuell rust på navet og anleggsflate med stålbørste. Det fungerer veldig bra for meg, og har heller ikke problemer med at felgene setter seg.

Hadde ett unntak nå i sommer hvor jeg ikke smurte opp boltene og de satt som fy, lang latmannsarm og ta skikkelig i. Hadde det vært Truls som skulle byttet så hadde han fortsatt holdt på :fun:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Hvis det er "normalt" at det blir sånn hadde det jo vært fint med et hint om å bruke et middel på hjul/felg, i bilens instruksjonsbok...

Helt enig, men kan nok ta tid før slikt blir generell informasjon i manualen til bilen. De færreste bilprodusenter har forståelse for hvor ekstremt klima i Norge/Sverige er når det gjelder dette og rust forøvrig.

Uansett la forhandler smøre opp og fikse dette på en såpass ny bil. Når det er sagt, går de sikkert over med en stålbørste og kliner på kobber-/aluminums-fett de også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
roadrune    21
roadrune

Jeg har også brukt kobberpasta på felgene i mange år. Den gamle Passaten har jeg gjort det med i snart 10 år, og alufelgene viser ingen tegn til korrosjon på anleggsflatene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Larsen    27
Larsen

Har opplevd det samme med en ny A4 et par år tilbake, felger og bolter var montert knusktørt. Navet så ikke så ille ut når jeg først fikk demontert hjulet men det måtte solide doser av vold og bannskap til for å få det av.

Med tanke på sesongen som er rett om hjørnet vil jeg også flagge for bruk av momentnøkkel ved montering av hjulbolter!

Muttertrekker er topp for demontering men sist jeg var utsatt for hjul montert på den måten krølla vi et hjulkryss til ei kringle...

Ca 100Nm holder i massevis.

Endret av Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

100Nm, er det ca universelt, eller varierer det vilt fra bil til bil?

Jeg har en lei følelse av at jeg trakk hjulmutterne drøyt hardt til i går kveld...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Tysk bil skal somregel strammes rundt 120Nm ifølge "håndboka", selvsagt litt avhengig av hva slags vil.

Japse er vel ofte rundt 100-110Nm..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SunDance_Kid    7
SunDance_Kid

For øvrig så det slik ut når jeg byttet fra vinter til sommerdekk ca i mai:

IMG_2817.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Merkelig at det skal bli så mye verre i sommersesongen. Hadde det vært i løpet av vinteren hadde det gitt mer mening...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig