HHA

Produksjonsfeil på skinnseter

31 innlegg i emnet

Halloisen!

Som sikkert mange av dere vet så kjører jeg fortsatt rundt i min 1.5 år "gamle" Ford Fiesta Sport. Har en sak med Ford gående nå angående skinnet som er på mine forseter i bilen. Min bil er av utengaven 3.dørs og når man skal sitte i baksetet så må man ta seteryggen på forsetene og lene den fremover, sånn som det er i de aller fleste 3dørs.

Det har seg sånn at den mekanismen som gjør dette mulig, har gjort at skinnet har blitt slitt / revnet på begge sider, på begge setene. Sendte mail til Ford Norge med forklaring og bilder. Og fikk beskjed tilbake om at sånn her skulle det ikke være, og det var bare å ta kontakt med den ford forhandleren jeg hadde kjøpt bilen igjennom.

De har gang på gang prøvd å få setene mine fine. De har byttet hele skinntrekket på seteryggen på passasjersiden men de klarer ikke å få det bra. Bilen har til og med vært hos salmaker uten at det har blitt stort bedre. Siden dette er en bil jeg kjøpe ny fra fabrikk, og den er 1.5 år gammel så forventer jeg jo at setene mine skal se like ut, og sånn de var FØR jeg leverte bilen. Nå ser passasjersetet bare helt jævlig ut! Skinnet går i bølger og sitter ikke stramt på setet i det hele tatt..

Siden jeg ikke har vært fornøyd med jobben de har utført, så har jeg ikke godtatt at bilen blir levert. Og har spurt om de ikke heller kan bestille komplette seterygger fra fabrikken i tyskland. For da får jeg jo faktisk setene sånn de var før jeg leverte de inn til reperasjon. Men nei, dette var ikke bare bare. De har prøvd, men fabrikken i tyskland nekter å sende seter da norge tilsvarer en god ford butikk i det landet.. Så da har ikke Ford flere muligheter til å få det i den standen jeg SKAL ha det. Med andre ord, de har gjort alt de kan :)

Har vært i noen møter nå og de må finne ett alternativ til meg. Setene i min bil får de ikke fikset, så da blir det å gi pris på ny bil. Det de har prøvd på er å ta bilen min inn som innbyttebil, noe jeg ikke har godtatt. Synes det blir feil av Ford å gi meg en bruktbilpris på bilen min, for så å selge meg en ny LIK bil som min. Det skal jo ikke gå utover meg at de ikke får fikset i en produksjonsfeil som er en garantisak i utgangspunktet?

3. gangs samme feil - Krav på nytt produkt. Jeg jobber selv som selger, og vet hvordan det der fungerer. Men da ikke i summer godt over 200.000,-.. Jeg har sagt jeg skal ha ny bil. Altså heve kjøpet på min nåværende bil. Da de ikke klarer å fikse bilen min, så er ikke det mitt problem.

Sak som ford har prøvd å løse siden 1.august. Men de har gitt opp å få setene gode nok. Dette er en bil jeg bestilte ny. Den ble laget på fabrikken i tyskland på min bestilling, og hadde en utsalgsverdi på Kr. 252.000,-

Noen som har noen innspill å komme med? Legger ved noen bilder..

post-143-0-58786900-1317393949_thumb.jpg

post-143-0-38868100-1317393963_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kinkig sak,om du får hevet kjøpet etter 1.5 år blir jeg full av imponasje :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har en mobiltelefon som har vært inne til reperasjon med samme feil 3 ganger. Altså 3. gangs samme feil. Så får du faktisk en splitter ny mobil istedenfor at din opprinnelige mobil blir reparert. Da blir det tatt en sak videre til det mobilmerket, kreditert og gitt ny mobil til kunde. Bare for å gi ett eksempel :)

Jeg forventer ikke å få heve kjøpet. Da jeg er fornøyd med bilen min. Det jeg forventer, er å få setene sånn de var i utgangspunktet. Kunne satt på setetrekk fra biltema og det hadde sett bedre ut enn det som er i bilen nå.. Men når de ikke klarer å fikse problemet. Og heller ikke bestilt nye seter til meg.. Hva slags valg har de?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke skjønne at det skal være et problem å få til de setene om det var en skikkelig salmaker,kan heller ikke skjønne at det skal være vanskelig å få levert nye seterygger,det er nok det beste og billigste alternativet for Ford tror jeg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha ja jeg vet. Forstår ikke at det skal være så sykt vanskelig å få seter fra tyskland. Men når fabrikken sier nei, så vet jeg ikke hva ford i lillestrøm har å si tilbake. Salmaker får det ikke bra pga på setene fra fabrikk så er skinnet laminert på setene. Noe man ikke får gjort med løst setetrekk man bestiller.

De fleste synes sikkert det er pirkette og ikke godta at passasjersetet ser helt jævlig ut? Men jeg er nøye og forventer at ting blir sånn det skal være i utgangspunktet. Heldigvis var servicessjefen helt enig i meg, i og med at han var nøye med sånne ting selv :P

Skal bli spennende å se hva de har å si når jeg skal i møte med de til uka. Får håpe det ordner seg. For nå begynner jeg å bli dritt lei alt tullet frem og tilbake. Tid er penger sier jeg bare..!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en løsning: Vent til det er mørkt. Snik deg inn på Ford Lillestrøm, ta en ny Fiesta og sett din tilbake :thumbup: Sikkert ingen som merker noe som helst :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde skinnsetene vært like i de nye fiestaene så skulle jeg personlig skrdd ut 2 stk seterygger og satt de inn i min. Men på de nyeste setene så er det hvit søm, og de er sydd annerledes :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å stå på...Hadde selv en sak med Subaru Norge ang bremsene min, Løsning, 4 nye bremser til meg...tok ca 1 år...eller noe sånt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen er enkel. Du skal ikke som kunde være den lidende part i en slik sak. Ford butikken du har kjøpt bilen hos får ta ryggene på egen kappe og stå for utgiftene på dem selv og ta krangelen med fabrikk/konsern i etterkant. Nå er du den lidende part og slik skal det ikke være. enkelt og greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Løsningen er enkel. Du skal ikke som kunde være den lidende part i en slik sak. Ford butikken du har kjøpt bilen hos får ta ryggene på egen kappe og stå for utgiftene på dem selv og ta krangelen med fabrikk/konsern i etterkant. Nå er du den lidende part og slik skal det ikke være. enkelt og greit.

Korrekt. Du som forbruker skal KUN forholde deg til selger. At dette problemet dukker opp 1,5 år etter kjøp spiller ingen trille. Rettes ikke feilen på 3. forsøk, kan kunden kreve heving eller omlevering av varen.

Du kan like gjerne begynne å rasle med sablene (forbrukerombudet) først som sist. Hvis saken er klar, skal du se pipen får en annen låt hos den aktuelle forhandleren.

Forhold deg selvsagt saklig, og ikke minst skriftlig, fra første stund så skal du se at dette løser seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger man forbrukerkjøpsloven til punkt og prikke er ikke dette snakk om samme feil, men en annen feil. Problemet var skade på skinnet, nå er det bulker/valker i skinnet=to forskjellige feil... Forhold deg til den forhandleren bilen er kjøpt hos som sagt. Be dem bytte seterygg eller hele setet, og la dem ta problemene mot ford selv senere, det skal ikke være ditt problem...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er metallstenger inni skummet i ryggen og metallklips til å bite fast skinnet med, så er det helt klart muligheter å få det bedre. Men da må man tenke utsiden av boksen.

Har byttet mange setetrekk på jobben, og noen ganger som dette eksempelet må man gå et steg videre i forhold til fabrikkoppsettet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha ja jeg vet. Forstår ikke at det skal være så sykt vanskelig å få seter fra tyskland. Men når fabrikken sier nei, så vet jeg ikke hva ford i lillestrøm har å si tilbake. Salmaker får det ikke bra pga på setene fra fabrikk så er skinnet laminert på setene. Noe man ikke får gjort med løst setetrekk man bestiller.

De fleste synes sikkert det er pirkette og ikke godta at passasjersetet ser helt jævlig ut? Men jeg er nøye og forventer at ting blir sånn det skal være i utgangspunktet. Heldigvis var servicessjefen helt enig i meg, i og med at han var nøye med sånne ting selv :P

Skal bli spennende å se hva de har å si når jeg skal i møte med de til uka. Får håpe det ordner seg. For nå begynner jeg å bli dritt lei alt tullet frem og tilbake. Tid er penger sier jeg bare..!

Nye seter må nu jaggu meg være noe som kan bestilles i etterkant vel?

Har iallefall aldri hørt om noen bilmerker der det ikke går an å bestille seg nye seter, om det stemmer at Ford ikke klarer å skaffe nye seter så vet jeg iallefall ett bilmerke jeg aldri kommer til å kjøpe.

På meg høres det mest ut som at det er Ford-forhandleren du har kjøpt bilen av som prøver på å bløffe såpass med deg at du gir opp og glemmer saken.

Send en mail til forbrukerrådet eller TV2 hjelper deg. Forbrukerrådet bruker som regel å svare med at de ikke kan gjøre stort, men at de kan gi deg råd og vink. TV2 tror jeg er den sikreste løsningen, alle legger seg tydligvis flate med en gang det blir snakk om media ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo en liten sak å rette opp noen bølger i trekket da! Dette er rett og slett dårlig arbeid av han som har montert trekket. Har trukket om setetrekk på alle seter i Celicaen min, så veit hvordan dette henger sammen. Når jeg som aldri har trukket om seter før klarer å få det smooth, må vel nesten en fagarbeider som har fagbrev osv klare det?

Men husk også at skinn "går seg til" etterhvert. Skinn skal også ikke være 100% rett og linjeformet, men det skal være litt bølger osv. Men tipper det bare er å stramme i en av hjørnene (siden bølgene går diagonalt), så blir dette strøkent. Trenger ikke å bestille nye seter for denne grunn.

EDIT: Stalltips er å også bruke hårføner/varmluftpistol på skrukkene. Dette reduserer dem, og man kan "gni" de vekk når skinnet er varmt. Men vær OBS! Fort gjort å gjøre en skikkelig blemme her om man er uforsiktig.

Endret av Anaxyd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ford selv som sier de har gjort alt de kan for å få skinnet bra. Hvilken salmaker setet har vært hos aner jeg ikke. Men ble overrasket over at det ikke ble bedre.

De skal få lov itl å varme opp skinnet og gjøre hva de vil, bare de får det sånn det var før jeg leverte bilen. Jeg tar hvertfall ikke å fikler med noe av det selv. Dette er en sak de får ordne opp i.

*Kunden har alltid rett* Vet det ikke gjelder bestandig da jeg jobber innen elektronikkbransjen. Og der har vi de samme lover å regler å forholde oss til. De prøver å ro seg unna med innbyttepris på bilen min og bla bla bla. Jeg står på mitt og aksepterer det ikke. Jeg vil ikke bli kvitt bilen min, jeg vil at de skal rette opp i feilen de har påført den. Enten det, eller ny bil. Saken er ganske "enkel" i mine øyne hvertfall...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny bil tviler jeg på at du kan kreve.

Du kan nok kreve nye seter om de har hatt samme problemet flere ganger og de ikke har klart å rette det opp, men jeg vil tro det er urimelig å kreve ny bil for en "liten feil".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når de selv sier de har gjort alt de kan for å fikse setene, og at de ikke får lov av fabrikken til å få nye seter. Så vet jeg ikke hva som er rimelig eller urimelig..

Forventer ikke å få ny bil. En av de får personlig dra til tyskland å hente nye seter for meg hvis det skal være så vanskelig å frakte det fra tyskland til norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt i saken er at Ford Lillestrøm har vært i møte med Ford Norge og tatt saken opp til skyene. Ford Norge blander seg sjelden inn i slike saker men nå har de fått saken i sammarbeid med Ford Lillestrøm.

Har vært der i møte i dag og fått vite at de jobber med å skaffe 2 stk nye komplette seter. Hvis de ikke får til det så blir det omlevering av bilen :) Håper såklart på nye seter..

Godt mulig det blir innkjøp av en Ford Fiesta ST 2012 når den kommer ut. 180HK i en liten gocart tror jeg hadde vært artig. Nå er hvertfall denne saken på rett kjøøør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du har kommet såpass langt med denne saken her fordi du oppfører deg realistisk og saklig. Det er veldig, veldig mange som har noe å lære av deg, tror jeg...

Dette tror jeg ordner seg! Går jo riktig vei, om ikke annet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei..det er alltid leit med feil på nye biler som ikke ender så bra som mann hadde håpet på..det å få ny bil er jo kanskje litt mye å håpe på..men så klart så ska du ha nye seter..selv om dette kommer sikkert til å skje igjenn viss de ikke har en fix på det da.håper jo alt ordner seg for deg.syns ford er bra jeg og ikke minst sporty biler.lykke til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive