Gå til innhold
bsa

Arbeidsbelysning

Recommended Posts

bsa    289
bsa

Nå har jeg søkt litt her etter dette, men ser ikke ut til å finne så mye av nyere dato(?)

Jeg fikk jo da erfare i dag at det jeg trodde var ok lys på jobb ikke egnet seg veldig til detailing i bil.

Jeg hadde en 500 watter tilgjengelig men det holdt jo ikke. Ser det finnes mye enkle og doble stativer med halogen, men er det noen som har prøvd disse kompaktlysstoff-variantene? Er det nok lys i de? Mindre strømforbruk og varme hadde jo ikke vært dumt?

Er det evnt noen andre løsninger som kan benyttes? Noe Petter Smart aktig? Tenker på lysarmaturer montert på stativ, er LED spotter montert i en ring eller noe en ide?

Tenker på noe "portabelt" da jeg dessverre ikke har egen garasje men står på jobben.

Takknemlig for alle innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det du trenger er 1-2 500W halogenlamper for å se rds og swirls, pluss en kraftig LED lykt for å se finere swirls og hologrammer som ikke synes under annet lys. Da slipper du stygge overraskelser når bilen kommer ut i sola.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Jeg så den, til og med kommentert litt der. Er overalt vettu ;) Den var veldig smart den, men hvis en LED lykt gjør samme nytta så vil jo den vinne litt på str samt kunne brukes i andre settinger og. Er det noe forskjell på en LED lykt og en "sungun" sånn rent holo-spotte-messig?

Det du trenger er 1-2 500W halogenlamper for å se rds og swirls, pluss en kraftig LED lykt for å se finere swirls og hologrammer som ikke synes under annet lys. Da slipper du stygge overraskelser når bilen kommer ut i sola.

Så halogen er fortsatt kongen? Det jeg erfarte var jo at en 500w pekende mot døråpningen ga jo fortsatt ikke kongelys inni bilen der jeg holdt på. Blei godt og varmt da :) Det jeg da tenkte var at en sånn kompaktlysstoff variant kunne settes inne i bilen. Opp mot taket og indirekte lys må jo bli bra? Eller blir de for varme de og?

Mighty, du som er guru på detta med LED lykter, så du linka til denne: http://www.dealextre...50-2x17670-4314 i en annen tråd. Er den fortsatt bra, eller er den noen tronearvtagere på markedet?

Takker for innspill så langt! :)

Endret av bsa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Til å lyse opp lakken utvendig liker jeg best et stativ med 2 500w halogen arbeidslys, og gjerne 1-2 fastmonterte i taket også.

Har også noen lysrør i taket, men de alene holder ikke til skikkelig inspisering av lakken.

Hadde meg en shoppingtur på både XL Bygg, Monter, Coop Bygg, Europris OG Ergo i Molde for noen uker siden, i et forsøk på å finne noen som solgte slike doble stativ. Det var det ingen som lagerførte, så flere anbefalte meg å vente på eventuelle høstkampanjer som droppet ned i postkassen.

Alternativet er å kjøpe stativ og løse lamper på Biltema og bygge de sammen. Ulempen er at strømledningen da er i overkant kort (rekker ikke ned til bakken engang) og at selve stativet er ganske ustødig. Jeg har foreløpig valgt denne løsningen, samt en 500w lampe hengt i taket på hver side av bilen.

Bruker en liten led-lampe til å spotte kjørespor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Mighty, du som er guru på detta med LED lykter, så du linka til denne: http://www.dealextre...50-2x17670-4314 i en annen tråd. Er den fortsatt bra, eller er den noen tronearvtagere på markedet?

Jeg bruker denne fortsatt når jeg polerer og har enda ikke prøvd noe som er bedre. Eneste bakdelen med denne er at den trenger litt lett modding for å hindre at den overoppheter. Dvs at det må fylles litt kjølepasta (http://www.dealextre...rease-like-4579) inn mellom led modulen og "kroppen" slik at det blir kontakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Eg bruker denne med 4500k metallhalogen pære.

http://www.wimpel.no/Produkter.aspx?docid=266&pid=440

Den er gir et veldig godt lys som viser holos og swirls, men eg liker å bruke den i kombinasjon med vanlig halogenlampe pga at eg føler at forskjellige riper og swirls vises best ved forskjellige fargetemperaturer.

Endret av Lexgtturbo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Eg bruker denne med 4500k metallhalogen pære.

Betviler ikke at den er bra, men nok litt over budsjett denne gang ;)

Men til de vanlige halogenlampene, er det noen spesielle pærer folk foretrekker?

De som sitter i overlever vel knapt turen hjem som regel!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

De vanlige pærene funker bra. Bare kjøpe noen ekstra på biltema. De holder noen jobber :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Da ble det doble halogen fra Bilxtra. Gjorde jo ikkeno at de kostet 300 mindre enn på nett heller :)

Og etter anbefaling fra Mighty blir det denne til swirl og holo spotting.

Og når de bare får den inn så skal jeg jaggu klinke til med en kompaktlysstoff sak fra Torshov og.

Takker alle for innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Se der ja!

Da skal jeg jammen innom Bilxtra imorgen selv. :D Takk for tipset!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

2X500W halogen til lakken er beste arbeidslys synes jeg. Jeg bruker i tilegg LedLenser som holospotter og det funker bra.

Et tips for lengre holdbarhet på halogenpærene er å fjerne beskyttelsesglasset. Da slipper varmen lettere ut og pærene holder mye lengre.

Kun 5 varmegrader ute her nå, så selv om det riktignok er lunere i isolert garasje, funker halogen som lokal oppvarming av skrotten. Kjekt når en holder på nå som det ikke er høysommer lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Se der ja!

Da skal jeg jammen innom Bilxtra imorgen selv. :D Takk for tipset!

Bare så det er sagt, når han slo den inn på kassa kom den opp med 549, men det sto 249 på hylla så da fikk jeg det. Om det var at de hadde glemt å prise den om fra en kampanje eller hva vet jeg ikke.

Et tips for lengre holdbarhet på halogenpærene er å fjerne beskyttelsesglasset. Da slipper varmen lettere ut og pærene holder mye lengre.

Høres jo ikke ulogisk ut nei, takk for tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Problemet mitt er at jeg har sjekket XL Bygg, Monter, Biltema, Clasern, Coop bygg, Europris og Ergo uten å finne doble arbeidslys, så når du nevnte Bilxtra måtte jeg sjekke lokal lagerbeholdning, og det står på web at de har på lager. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Ja...monterte de doble Bilxtra halogenene i dag.

Og i det jeg står og monterer gitteret tenker jeg "ja disse var jo ikke gærne, ganske solid stativ, godt dimensjonert, virker jo ganske bra detta"....så knekker den sorte ramma som holder gitter (og evnt. glass) på plass i to!

Forventer jo at et sånt stativ overlever utpakking og montering som et minimum!

Om det er jeg som har vært uheldig med akkurat dette eksemplaret eller om det sier noe om kvaliteten generelt er uvisst...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
offroad    20
offroad

noen som har prøvd LED arbeidslys? Må da være perfekt til holospotting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

For holospotting vil du ha en bra spredning av lyset, fra en så liten kilde som mulig. Sammenlign med solen på himmelen som er et eneste, lite lyspunkt.

På LEDlensern jeg har brukt til holospotting er det mulig å justere fokus på lyset, for å gjøre den effektiv på både langt og kort hold.

Med fokus spredd fungerer den fint til holospotting, med fokus sentrert er den fullstendig useless.

I forhold til 500w halogen mistenker jeg at lys output'en vil bli ganske mye lavere med LED, samt at du pga det jeg skriver over ikke får noen direkte fordel mtp holospotting heller.

Jeg syns heller ikke at det kjølige blå/hvite lyset er spesielt egnet til å spotte vanlige defects heller, sammenlignet med feks halogen eller 3M's sungun.

Mine erfaringer gjør derfor er at jeg bruker halogen til vanlig arbeidslys, og en LED lommelykt til å spotte holos.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

Ja...monterte de doble Bilxtra halogenene i dag.

Og i det jeg står og monterer gitteret tenker jeg "ja disse var jo ikke gærne, ganske solid stativ, godt dimensjonert, virker jo ganske bra detta"....så knekker den sorte ramma som holder gitter (og evnt. glass) på plass i to!

Forventer jo at et sånt stativ overlever utpakking og montering som et minimum!

Om det er jeg som har vært uheldig med akkurat dette eksemplaret eller om det sier noe om kvaliteten generelt er uvisst...

Jeg har også kjøpt disse lampene, og kvaliteten må jo sies å være i samsvar med prisen..... Noe ordentlig leamikk etter min mening, men de funker og det er jo det viktigste :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Europrislampene mine funker gull. Stødige er de også, men de blir rikelig varme etter noen timers bruk... til og med stativet får litt varme i seg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Glemte visst å nevne det: Dro å bytta den lampa som gikk i stykker, ikke noe problem, ny uten å mukke.

Kom hjem og monterte og ramma overlevde denne gang. Det hadde derimot ikke pæra gjort. Enden var knekt, og det selv om den lå inne i den lille esken sin, trygt inne i lampehuset igjen...ja ja...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig