TeGe

BMW 525 xd M Sport

BMW 525 xd M Sport

post-1720-0-52992200-1314541258_thumb.jp

Dette er en bil jeg tok tidligere i sommer. 2008 modell som var ganske slitt i lakken og hadde en god del RDS. I tillegg hadde den det matte ”sløret” jeg har sett på flere BMW`er med denne lakken. (Carbon Swartz)

Ble veldig mange (unødvendig mange?) bilder denne gangen.

Tidsforbruk: 25 – 30 timer.

Vask :

Surfex HD

Iron-x

Orange prewash

Megs NXT I bøtten

Sonax Felg rens

Korrigering:

Metabo roterende

Das6 Pro DA

Scholl S03Gold

Scholl S17

Wurth P30

Metabo Ull pad

Wurth blå pad

Wurth Orange pad

Megs sort pad

3M grønn/gul spot pad

Autosol på eksos

LSP:

Svisswax Concorso på lakk

Svissvax Autobahn på felger

Svissvax Pneu på dekksider

Bilen så egentlig meget fin ut ved levering, men kunne jo se at den var litt sliten og en del vaskeriper og RDS.

Panser og venstre side av støtfanger foran var omlakkert.

Noen bilder av bilen ved levering til meg:

post-1720-0-91483300-1314541380_thumb.jp

post-1720-0-52066400-1314541382_thumb.jp

post-1720-0-06469600-1314541384_thumb.jp

post-1720-0-89045900-1314541385_thumb.jp

Startet med å avfette med Surfex HD 1:10 på karroseri og Sonax felgrens på felgene.

Surfex HD 1:5 på dekksidene.

Fikk stå i 5 min. før det ble lagt et greit skumlag med blanding Orange prewash/surfex HD.

Nye 5 min. før den ble spylt av.

Tørket så nedre paneler og la et lag Prick Bort. Fikk stå 5 min. før avspyling.

Tørket sidene igjen og la et lag Iron-X. Nye 5 min. før avspyling.

Avsluttet med bøttevask.

Etter denne seansen var det ikke nødvendig med clay.

post-1720-0-07159400-1314541524_thumb.jp

post-1720-0-61101700-1314541526_thumb.jp

post-1720-0-36076500-1314541528_thumb.jp

Tok også en kjapp motorvask med Surfex HD og kost. Kjapp spyling.

Demonterte støymatten under panseret for tørking.

post-1720-0-89397900-1314541529_thumb.jp

post-1720-0-33355100-1314541531_thumb.jp

post-1720-0-67835500-1314541532_thumb.jp

post-1720-0-51210800-1314541534_thumb.jp

post-1720-0-72020400-1314541536_thumb.jp

post-1720-0-98160500-1314541537_thumb.jp

post-1720-0-42657700-1314541539_thumb.jp

post-1720-0-12944900-1314541677_thumb.jp

post-1720-0-44428900-1314541678_thumb.jp

post-1720-0-87753600-1314541679_thumb.jp

post-1720-0-22000500-1314541681_thumb.jp

Antar at bilen hadde et lag med voks som fyller en del. Var mye skavanker som dukket opp

etter at bilen var ”strippet”.

Inspeksjonsbilder etter vask som viser tilstanden på lakken:

post-1720-0-51522300-1314541682_thumb.jp

post-1720-0-78724100-1314541683_thumb.jp

post-1720-0-17119500-1314541685_thumb.jp

post-1720-0-70831800-1314541686_thumb.jp

Oversprøyt på panser etter lakkering av støtfanger.

post-1720-0-03183400-1314541688_thumb.jp

Oversprøyt på forskjerm etter lakkering av støtfanger.

post-1720-0-22477200-1314541689_thumb.jp

post-1720-0-06353500-1314541758_thumb.jp

post-1720-0-50005000-1314541759_thumb.jp

post-1720-0-80663200-1314541760_thumb.jp

Da var det inn for å starte korrigeringen.

Forsøkte Scholl S17 i starten med medium og grov pad, men dette tok ikke nok for de dypeste ripene.

Ble blank og fin og tok knekken på det matte sløret, men bestemte meg likevel for å ta 3 steg med Scholl S3 Gold og grov pad som første steg.

Hard lakk på denne, så det ble 2-3 runder med grovt før en kunne si seg fornøyd.

Ble noe våtsliping på de verste ripene.

Noen bilder underveis og 50/50`s:

Venstre side.

post-1720-0-99564300-1314541761_thumb.jp

post-1720-0-34351300-1314541763_thumb.jp

post-1720-0-47184200-1314541764_thumb.jp

Her er oversprøyt fra lakkering polert bort.

post-1720-0-71255300-1314541765_thumb.jp

post-1720-0-11636400-1314541767_thumb.jp

post-1720-0-45842100-1314541768_thumb.jp

post-1720-0-82326500-1314541769_thumb.jp

post-1720-0-11231800-1314542264_thumb.jp

Da var venstre side ferdig. Noen refleksjonsbilder:

post-1720-0-89542900-1314542265_thumb.jp

post-1720-0-89542900-1314542265_thumb.jp

post-1720-0-86149400-1314542267_thumb.jp

post-1720-0-86097500-1314542269_thumb.jp

Panser 50/50

Dette var en helt annen lakk og mye mykere. Her holdt s17 i massevis for å fjerne riper.

post-1720-0-43607100-1314542271_thumb.jp

Panser ferdig.

post-1720-0-77921900-1314542272_thumb.jp

Så noen bilder fra høyre side:

post-1720-0-06951200-1314542274_thumb.jp

Forskjerm og dør var ekstremt ripet.

post-1720-0-40242100-1314542275_thumb.jp

post-1720-0-72089400-1314542276_thumb.jp

Ganske drøy denne døren her.

post-1720-0-94087800-1314542277_thumb.jp

post-1720-0-66696600-1314542545_thumb.jp

post-1720-0-10639500-1314542547_thumb.jp

post-1720-0-63773900-1314542548_thumb.jp

post-1720-0-00699600-1314542550_thumb.jp

post-1720-0-35348800-1314542551_thumb.jp

Høyre side ferdig.

post-1720-0-67744700-1314542552_thumb.jp

post-1720-0-07118300-1314542554_thumb.jp

post-1720-0-03783200-1314542565_thumb.jp

Våtslipte de verste ripene på støtfangeren bak.

post-1720-0-70169000-1314542569_thumb.jp

Ferdig polert. Noen striper igjen.

post-1720-0-06731100-1314542571_thumb.jp

50/50 Støtfanger foran.

post-1720-0-02216600-1314542800_thumb.jp

Så til slutt litt gnikking på enderørene.

post-1720-0-64609500-1314542801_thumb.jp

post-1720-0-42306700-1314542803_thumb.jp

post-1720-0-62203300-1314542804_thumb.jp

post-1720-0-78975000-1314542805_thumb.jp

post-1720-0-00925700-1314542807_thumb.jp

Da kommer ferdigbilder ute i solen:

post-1720-0-47079600-1314542808_thumb.jp

post-1720-0-08441800-1314542810_thumb.jp

post-1720-0-63271400-1314542811_thumb.jp

post-1720-0-71185900-1314542813_thumb.jp

post-1720-0-63429800-1314542990_thumb.jp

post-1720-0-13558400-1314542992_thumb.jp

post-1720-0-55975900-1314542993_thumb.jp

post-1720-0-25304200-1314542995_thumb.jp

The End.

41

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobb og turnover på denne bimmeren.Velfortjent cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pent. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra gråstein til gull :thumbup:

+cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du si litt om valg av pads?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for fine tilbakemeldinger alle sammen.

Tenkte det var greit å legge ut denne som viser godt hvor stygg lakken kan bli på bare 3 år når vedlikeholdet svikter. :blink:

Kan du si litt om valg av pads?

Grunnen til at jeg brukte de padsene jeg har skrevet om i innlegget, er fordi jeg kjenner disse padsene

godt og er blitt en vane å velge disse.

Metabo ull pad ble brukt på alt av lakkert plast med Scholl S3 Gold. (Grovt)

Blå Wurth pad ble brukt med Scholl S3 Gold på lakkert stål. (Grovt)

Orange Wurth pad sammen med Scholl S17 som mellomsteg, + sammen med Wurth P30 som finsteg.

Sort Megs. pute ble brukt med Wurth P30 som finsteg på det nylakkerte panseret.

De små 3M putene ble brukt på trange plasser.

Var dette noe av det du lurte på?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb og nydelige 50/50- og etter-bilder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kjempebra denne..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb og nydelige 50/50- og etter-bilder :)

Ble kjempebra denne..

Takk for tilbakemeldingene.

Alltid kjekt å høre at noen liker arbeidet en gjør. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow! Utrolig bra jobbet på en nydelig bil, fikk frem skikkelig dybde og glans i lakken! Carbonsort er favorittfargen min :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Relativt mye gruff i lakken på denne, men det taklet du med glans bokstavelig talt ;) Cred fra meg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow! Utrolig bra jobbet på en nydelig bil, fikk frem skikkelig dybde og glans i lakken! Carbonsort er favorittfargen min :)

Tusen takk. Fargen er utrolig fin når den er godt vedlikeholdt.

Relativt mye gruff i lakken på denne, men det taklet du med glans bokstavelig talt ;) Cred fra meg

Tusen takk. Mye riper i lakken, men blir enda artigere å holde på med når resultatene vises. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra turnover dette.

Morsome og veldig fine å jobbe med disse "carbon black" BMW.

Fin writeup og gode bilder, og det kan ikke bli for mange av dem :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra utført jobb, ser bra ut dette. :)

Kred for godt arbeid, som ga ett blankt resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra turnover dette.

Morsome og veldig fine å jobbe med disse "carbon black" BMW.

Fin writeup og gode bilder, og det kan ikke bli for mange av dem :)

Veldig bra utført jobb, ser bra ut dette. :)

Kred for godt arbeid, som ga ett blankt resultat.

Takk for fine tilbakemeldinger, kjempe hyggelig.

Et lite spørsmål:

Noen som vet hvorfor bildene mine blir så "hakkete" i kantene?

Er det fordi jeg har "krympet" de for mye?

Original bildene ser ikke slik ut i vertfall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg krymper ikke bildene mer enn til 1280 (lengste side 1280 pixler i originalformat, så jeg husker ikke hva høyden blir). De første bildene jeg la ut var på 2048 men 1280 skal være ok. Med 90% kvalitet på jpg etter konvertering fra NEF (RAW) blir ikke filene så kjempestore heller. Det er han fyren som skal bli far til mine barn som mente 1280 var en mer kurant størrelse, basert på en eller annen greie om standardoppløsning i browsere/monitorer/noe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg krymper ikke bildene mer enn til 1280 (lengste side 1280 pixler i originalformat, så jeg husker ikke hva høyden blir). De første bildene jeg la ut var på 2048 men 1280 skal være ok. Med 90% kvalitet på jpg etter konvertering fra NEF (RAW) blir ikke filene så kjempestore heller. Det er han fyren som skal bli far til mine barn som mente 1280 var en mer kurant størrelse, basert på en eller annen greie om standardoppløsning i browsere/monitorer/noe

Da prøver 1280 neste gang og satser på at det blir bra.

Takk for svar :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive