Gå til innhold

S&S BMW E34 / Alpina B10


hogstad

Recommended Posts

BMW E34 / Alpina B10

Ja, da var det på'n igjen. Bilen denne gangen er en BMW E34 som er godkjent ombygget til Alpina B10. 4.0 V8 på ca 320hk og manuellgir, skikkelig grombil mao. ! Den har blitt omlakkert en gang i tiden, sikkert når den blei bygget om.

Bilen skulle på treff på Søndag 15.04 og vises frem der. Havnet litt i tidsklemma igjen, siden jeg ikke fikk begynt på den før på lørdags-morgen. Heldigvis var bil-eier med hele tiden og tok i et tak!

VASK

Ble brukt BilBerry 1:1 på alle felgene, og prickbort ble påført rundt bilen fra vinduene og ned. Dette fikk sitte å virke mens jeg blandet sammet litt foam osv. I skumkanonen brukte jeg 50/50 med Valet Pro ph Neutral Snow Foam og Meguiar's NXT Wash.

Spylte deretter nøye av med HT og brukte Meguiars NXT Wash og Meguiars Washmitt til berøringsvask.

Bilen ble så tørket med Meguiar's tørkehåndkle før den ble kjørt inn i garasjen :)

  • Valet Pro Bilberry 1:1
  • Valet Pro pH Neutral Snow Foam
  • Meguiar's NXT Wash
  • Prickbort

    Fått på Bilberry mens bileier går rundt med Prickbort:
    IMG_0100.jpg

    Jeg foamer bilen:

    DSC_0002.jpg

    Ble desverre ikke så mye bilder av vasken .. Men så var det inn å inspisere litt:


     

    INSPEKSJON



    Forskjerm:

    IMG_0138.jpg

    Bakluke - Hvor noen en gang i tiden har skrevet "Magnus" i skitten .. FY!

    IMG_0101.jpg

    IMG_0103.jpg

    Bakskjerm

    IMG_0120.jpg

     

    LAKKARBEID



    Her måtte jeg prøve meg frem litt ettersom jeg ikke visste helt hvor hard lakken var osv. På panser og bakluke måtte jeg frem med roterende, gul Scholl, og S3+ Gold. På resten av bilen gikk det stort sett i flere nøye pass med en del press med DA og Scholl S17+ på Blå Scholl Pad. Dro også over med S30 og S40 for å prøve å få frem mest mulig dybde og glans. Frontfanger spesielt hadde mye kriker og kroker som gjorde det vanskelig å komme til. Her ble Meguiars Ultimate Compound brukt for hånd.

    • Scholl S3+ Gold
    • Scholl S17+
    • Scholl S30 EC
    • Scholl S40
    • Meguiar's Ultimate Compound
    • Meguiar's G220 DA
    • Best Tools Roterende (Enda ikke død, men synger 'heldigvis' på siste verset så jeg får kjøpt meg ny snart! ^^ )
    • Gul Scholl
    • Blå Scholl
    • Svart Scholl
    • Eurow ShagWeave MF
    • LSP: Autoglym HD Wax

    Så da lar jeg igrunn bildene tale for seg selv:

    50 / 50 Bakluke

    IMG_0104.jpg

    IMG_0107.jpg

    IMG_0110.jpg

    Blitztest på ferdig bakluke:

    IMG_0105.jpg

    Bakskjerm ferdig

    IMG_0124.jpg

    IMG_0133.jpg

    50 / 50 Bakskjerm og dør

    IMG_0130.jpg

    DSC_0020.jpg

    50 / 50 Forskjerm

    DSC_0035.jpg

    50 / 50 Speil

    IMG_0159.jpg

    50 / 50 Dører

    IMG_0161.jpg

    IMG_0160.jpg

    Panseret så ganske ille ut, så her måtte jeg kjøre 2 runder med 3-4 pass og mye trøkk med S3 på gul Scholl for å få det greit.

    50 / 50's av Panser;

    DSC_0026.jpg

    DSC_0025.jpg

    Så tok vi med bilen ut i sola for å se om vi fant noen hologrammer/kjørespor. Men alt så greit ut, så da var det inn igjen :)

    IMG_0163.jpg

    IMG_0164.jpg

    IMG_0166.jpg

    IMG_0167.jpg

    Så var det tid for LSP og da falt valget på Autoglym HD Wax (storfornøyd med denne)

    DSC_0092.jpg

    IMG_0179.jpg

    Ellers gikk eieren av bilen over alt av plast/gummi osv med gummifornyer og stod også for shining av motor-rom, clayet felgene, all maskering osv. Den hjelpen var gull verdt!

    Interiør og glass ble igrunn bare vasket nøye og støvsugd osv, dette også av bileier.

    oog sååååååå...

    FERDIG BILDER

    Det regnet og var vått på veien når bilen ble kjørt ned på treffet, derfor er den litt skitten på de siste bildene.

    IMG_0185.jpg

    IMG_0186.jpg

    IMG_0190.jpg

    IMG_0193.jpg

    IMG_0198.jpg

    IMG_0199.jpg

    IMG_0200.jpg

    IMG_0202.jpg

    IMG_0201.jpg

    IMG_0203.jpg

    IMG_0204.jpg

    DSC_0107.jpg

    Vi stod begge to å holdt på fra litt før kl. 10 på formiddagen og var ferdig litt over kl 01:00 samme dag..

    Så ja .. Takk for titten! Kommentarer, spørsmål, innspill.. ja, alt, settes pris på! :)

  • DCN Poeng 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt utført jobb ;) Løftet fram en utrolig tøff lakk, likte det lilla skjæret i lakken :) Og ble meeeget blankt som alltid ;) Synd med all stainspruten på speilet :/ (om det var det det var)

Så skal sant sies at BMW, dei veit å bygge nyyyyyyydelige biler ;) E34 er et av mine favoritt karroserier, lett topp 5 ;)

Takk for at du delte denne opplevelsen, godt å slappe av med god lesing og herlige bilder etter en lang dag på jobb :)

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobb på en tøff og spesiell bil som fortjente pleie :) Flott farge på den!

Tok du noen wipedown mellom grov- og finkorrigering, og før LSP? :)

Tok å foamet den med Meguiar's NXT Wash / Valet Pro pH Neutral Snowfoam mellom S30 EC og S40 - Autoglym HD Wax .. Fant fortsatt ingen hologrammer/kjørespor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkerbisken!

Første gangen jeg har hørt om Alpina (jada, samboeren tok en liten leksjon da jeg spurte hva dette var) og skal innrømme jeg tenkte Chevrolet da jeg så emblemene på felgen, he-he :blush:

Jeg må merke denne tråden så jeg kan bevise at det å skrive i skitten kan sette varige merker! Fyyyy Magnus

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...