Gå til innhold
  • Framhevet
    Dennis
    Dennis

    Vedlikehold av skinninteriør

    Rengjøring og vedlikehold av skinninteriør

    Er mange forskjellige anbefalinger om rens og behandling av skinninteriør. hvor mye er basert på gammel viten og hva man alltid har brukt.
    I denne guiden har jeg samlet litt informasjon om hva eksperter som jobber med skinn anbefaler på moderne skinninteriør. Som ikke nødvendigvis er samme som skinnseter i en veteranbil eller skinnmøblene man har hjemme. 

     

    Produktene man ofte blir anbefalt henger likevel ofte igjen fra gammelt av. Som at man skal brukte fettete oljer og krem på skinnet for å gi det fuktighet og næring.

    Men i dagens marked er ca 99% av skinnseter i biler fra rundt 1990 og nyere noe som kalles Pigment coated leather/Pigmented leather . Altså skinn, farge og en sealer/klarlakk (Polyurethane) over fargen som gjør at ordinere skinnpleieprodukter ikke vil trekke inn i skinnet. Det bare legger seg utenpå som en hinne og vil tiltrekker seg møkk, havner på klærne og fordamper. Det finnes flere egne produkter for denne skinntypen, som oftest vannbaserte som man bruker på skinninteriør som er Pigment coated leather.

     

    Skinntyper

    Det finnes flere forskjellige typer skinn. I hovedsak er det 3 forskjellige typer skinn som blir mest brukt og det er som følgende:
     

    • Aniline Leather - Dette er den mest naturlige formen av lær. Det er ikke gjort noe behandling av skinnet. Dette er den mest skjøre typen, men det er også den som mange synes ser best ut og minner mest om skinn med naturlig farge og tekstur.
    • Semi-anilin Leather - Denne typen lær er et skritt unna anilin da den er mildt behandlet før det blir brukt på bla. skinnmøbler. Den mottar et lett belegg på overflaten. Dette belegget kan endre fargene på læret litt, men ikke mye.
    Pigmented leather  - Dette er den med mest etterbehandling og den mest holdbare typen lær som er behandlet med en sterk coating/klarlakk som også inneholder pigmentene for beskyttelse. Er denne skinntypen man som nevnt finner i 99% av moderne biler. På Norsk kalles det ofte pigmentert skinn. 

     

    Finne ut hvilken type skinn
    Enkleste måten å finne ut hva man har er ved berøring og vanntest.

     

    • Aniline Leather - Dette læret vil føles glatt som det ikke har fått noen behandling. Nesten som vanlig hud. Tar man en vanndråpe på vil det inn i skinnet med en gang.
    • Semi-Aniline Leather - Dette læret vil føles mykt og glatt, men vil ikke føles tungt behandlet. En vanndråpe vil legge seg oppå for så å trekke sakte inn.
    Pigmented leather - Denne skinntypen føles nesten litt som plast/skai, det føles ikke så glatt og mykt som ubehandlet skinn. Det føles rett å slett som at det er en coating over som det er for å beskytte fargen. En dråpe vann vil bare ligge på overflaten og ikke trekke inn utenom i sømmer eller til det fordamper. (Obs gamle/veldig slitte seter kan ha steder hvor pigment laget er slitt bort så vannet likevel trekker inn) 

     

    Er det ekte skinn?

    Man må også finne ut som det faktisk er ekte skinn i det hele tatt. Er lurt å være litt skeptisk når det bare opplyses om at det er "premium " eller "ekte" skinn uten å beskrive hva det faktisk er. Mange møbelprodusenter og bilprodusenter bruker også ofte bare ekte skinn noe steder, mens resten er plast eller vinyl, slik at de kan si at møbelet eller setet er "laget med ekte skinn". Noen ganger er materialet en blanding av limt lær og plast. Som oftest er coatingen over skinnet så tykk at ikke noe vil absorbere inn i læret. Man sitter da igjen med en klebrig og blank overflate etter påføring av skinnprodukter som er laget for bruk på ubehandlet skinn som ikke kan trekker inn. Du vil vanligvis finne at møbelfirmaet eller bilprodusenten i manualen vil anbefale å rengjøre denne typen skinn med varmt vann/såpevann.

     

    Valg av produkter

    Når man har sjekket over på hvilken type skinn det er eller om det er uekte kommer det til valg av produkter. 
     

    Er det skai/vinyl finnes det egne produkter man bruker på det selv om flere skinn coatinger for beskyttet lær også kan brukes. Les hva produsent anbefaler. UV beskyttelse mot solen er en viktig egenskap å se etter siden det sammen med slitasje er hovedårsakene til at bilinteriør blir ødelagt med tiden.

     

    Har man funnet ut at det er skinnseter så er første steg å rengjøre setene. Her et det viktig at man bruker et produkt som er laget for skinn og mild mot pigment coating eller en universalrens som er trygt å bruke (ph nøytralt). Selv foretrekker jeg en rens som er skumbasert siden det kan ligge å virke litt på overflaten uten at det lager merker eller trekker ned i sømmene. Det løfter også opp møkk så det fjernes på en mer skånsom måte. Men dette er sjeldent noe problem så lenge man ikke bruker for mye produkt eller sprayer direkte på microfiber kluten.
     

    En annen viktig ting man må sjekke er om det faktisk er møkk eller missfaring fra jeans man ser og ikke fargen/pigmentlaget som er blitt slitt bort eller skade i skinnet. Da må man få en skinnspesialist til å reparer skaden med å farge opp igjen å legge på ny klarlakk. 

     

    Valg av feil produkt

    Er viktig at man velger riktig produkt til den skinntypen man har. 
    Dette er noe av hva man vil oppleve med feil type produkter på pigmented coated leather.


    Hvis skinnprodukter med olje og silikon som brukes i mange skinnpleieprodukter for Aniline lær brukes på Semi-Aniline lær og Pigmented lær vil det legge seg som en blank, glatt og fet finish på overflaten. Det kan også ofte lage "knirke" lyder i setet når man beveger seg i setet den første tiden til oljene er tørket av på klærne eller fordampet. Det er helt ineffektivt å bruke en oljet skinnskrem for aniline lær for behandling av Semi-Aniline og Pigmented coated lær. Produktet vil ikke kunne trekke inn. Husk at når selv vann ikke trekker inn så vil heller ikke en oljete krem gjøre det.

    Bruk heller aldri produkter formulert for behandlet skinn på anilinskinn. Rengjøringsmidler som brukes til å rengjøre Pigmented lær kan skade og ødelegge ubehandlet skinn.

    På bilinteriør må man sjekke at produktet er for pigmentert skinn som nesten alle nyere biler har. 

     

     

    Dyprens
    Grundig rengjøring av setene anbefales 1-2 ganger i året. Bruk en egnet rens for skinnseter. Man får ofte de i sterk eller mild utgave. Så mild som mulig som tar bort møkka anbefales. Er det veldig skitten eller en gammel bruktbil som aldri har blitt renset må man bruke en sterkere type. På lyse skinnseter finnes ofte egent produkt for å fjerne vanskelige flekker som missfarging fra jeans.

     

    Framgangsmåte: Spray rens på en microfiberklut og jobb med produktet med lett kraft. Er det vanskelige flekker kan man ta rett på og la det virke 1-2 minutter før man bruker microfiber eller egnet børste for skinninteriør (Ikke bruk mye press på børsten). Gjenta flere ganger hvis det ikke går bort ved første forsøk.

    (Se på flasken på produktet man bruker siden framgangsmåte kan variere litt fra produkt til produkt om det er flytende eller skumbasert.)


     

    Vedlikeholdrens
    En rask rengjøring med et egnet mildt produkt for skinntypen man har (Ikke conditioner/krem) spray på og tørk av. Anbefales 1-2 ganger i måneden. Man kan godt også bare bruke en microfiber lett fuktet med vann hvis det bare er støv og lett møkk på setet. Så sliter man ikke ikke unødig på coatingen som er ved å bruke kjemikalier. 
    Dette er viktig siden skitt, sand osv som blir liggende på setet sliter på klarlakken over skinnet når man sitter som gjør at slitasjemerker, sprekker osv kommer raskere.


     

    Beskyttelse

    Når det kommer til beskyttelse av skinnsete er mange som bruker feil produkter og er ikke lett å finne ut hva man faktisk skal bruke siden det finnes så mange typer skinn. Men generelt sett er moderne skinnseter i de fleste tilfeller som nevnt farget og beskyttet med  klarlakk for å beskytte fargen. Så en oljete skinnkrem vil aldri trekke inn i skinnet. Den vil i de fleste tilfeller bare bli ligge på overflaten som en fettete hinne og trekke til seg møkk. Hvis man smører på noe som endret hvordan skinnet ser ut som feks det blir mye mørkere eller blankt kan man være ganske så sikker på at det bare har lagt seg på overflaten.

     

    Det man bør bruke på moderen skinnseter som kommer med en "klarlakk" originalt er vannbaserte vedlikeholdsprodukter samt beskyttelse som legger seg som en sealer/hinne over og beskytter den eksisterende klarlakken. Spesielt viktig på sideputene som ser ser mest slitasje fra når man setter seg inn og ut av bilen.

    Er flere produkter å velge mellom når det kommer til skinnsealer.

    Feks. Gtechniq Leather Guard, Colourlock Leather Shield, Swissvax Leather Glaze

    Finnes også pleieprodukter som er laget spesifikt for behandlet lær i moderne bilinteriør. Sjekk med produsenten at produkter er for skinntypen man har. 

    Er også som nevnt tidligere viktig at produktene beskytter mot UV stråler så interiøret ikke blir skadet av solen.

     

    Står også ofte i brukermanualen til bilen at det ikke er anbefalte å bruke ordinere skinnkrem produkter hvis setene har "klarlakk". Ofte er skinninteriør og spesielt lyse skinninteriør allerede behandlet med en ekstra behandling fra fabrikken for å hindre overføring av farge fra jeans. 


     

    Bruk av setene
    Største årsaken til slitasje på skinnseter er så klart bruk av setene. Som når man setter seg inn og går ut av bilen. Spesielt sportseter med større sidestøtter kan fort få slitasjemerker. Så er viktig å være obs på det når man går inn og ut av bilen.
     

    Har man på seg jeans med knapper og glidelås på baksiden så tar det ikke lang tid før man får stygge merker i skinnsetene.

    Så tenkt på hvordan man setter seg inn og ut av bilen ;) Et tips hvis bilen har elektriske seter og ratt som ikke trekker seg bak og opp automatisk. Når man parker slik som bla. Lexus gjør. Er å lage en egen inn og ut stegs profil som trekker opp rattet og ta setet litt bak hvis man har muligheten til å lagre flere profiler.

    Har man manuelle seter uten memory blir det nok for tungvint å drive å ta de bak og fram. Så da er det beste være forsiktig når man setter seg inn og ut så man ikke er borti sidestøttene :)  


    Her er en video med litt mer informasjon rundt dette samt noe info fra Colourlock som leverer skinnpleie/farge/reparasjonsett.

     

     

     

    Kilder:

    http://lttleathercare.com/2016/03/20/leather-conditioners-or-protectors/

    http://lttleathercare.com/2016/04/22/auto-leather-and-its-care/

    http://www.drleather.com/Files/Some-Leather-Education-DRL-only.aspx
    http://www.drleather.com/Leather-Cleaners/Today-s-Leather-Manufacture-(1).aspx

     

    • DCN Poeng 19


    Kommentarer


    Takk for en fin guide. Veldig flott forklart. Skulle ønske jeg hadde sett dette når jeg kjøpte min nye bil. Har beige skinnseter som har fått mye slitasje på sideputen på førersetet og stygge flekker. Skal sette igang rens med Swisswax leather cleaner i dag.

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider


    Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

    Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

    Opprett konto

    Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

    Registrer ny konto

    Logg inn

    Har du allerede en konto? Logg inn her.

    Logg inn nå




Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×