• Nybil, nye muligheter

    • truhaa
    • Av truhaa
    • 10 108 visninger

    En nybil på tunet er alltid en artig opplevelse. For mange så dukker det opp en endring i den grad at de vil ta godt vare på den nye bilen de har fått. Så veien til tastaturet er kort og det leses opp og ned om riktig og rett pleie av bilen.

     

    Har du vært på nettet og søkt etter bilpleie i Norge er faren stor for at du ender opp her inne hos oss, etter noen år har vi blitt et kjent og kjært sted for de som har tippa litt over i "galskapens" verden mht det å holde bilen i strekk og bevare den på best mulig måte.

     

    En ny bil er ofte en mye enklere sak å beskytte lakken på. De gamle bruktbilene har ofte sett mye brutal vasking av alt mellom himmel og jord av vaskeremedier, og krever derfor en mer tidkrevende fremgangsmåte for å få 100%.

    Nå skal det ikke sies at alle nybiler ser 100% ut når de kommer i dine hender, derfor kan det være en god ide å ta den skikkelige runden rett etter at bilen er ny, slik at du kan se og eventuelt finne skavanker eller feil fortest mulig.

     

    Som nevnt, en nybil er somregel bra i lakken når den kommer, men det kan være noen steg som alikevel får den hakket over de andre på plassen. Mye av nybilklargjøringen skjer fort, og det brukes begrenset med kjærlighet på bilen. De får en vask og ofte en glans QDer som gjør at den er blank og fin i noen uker. Så reduseres det og lakken er mer bar en den egentlig har godt av. Derfor bør en ta saken i egne hender og følge de stegene som nevnes under her..

     

    Kort fortalt:

     

    - avfetting

    - såpepålegging

    - vask

    - tørk

    - clay/Tar remover (vask eller tørk etter denne prosessen om det brukes avfetting igjen)

    - tørk

    - lakkrens

    - sealer/voks

     

    Mer en det skal det ofte ikke til for å få bilen strøken og beskyttes.. Det kan virke mye, og det tar deg nok en dag å gjennomføre hele prosessen, men det er det verdt da bilen er mye enklere å holde pen etterpå..

     

    Det første du gjør er å vaske bilen godt. Da kommer alt frem i lyset.

     

    Prosessen rundt det kan du lese om HER Det er en guide som tar for seg det meste innefor vask av bilen. Har du feks ikke såpepistol hjemme kan du gjerne ta runden innom vaskehallen og ta jobben der istedet.

     

    Når lakken er vasket og ren så er det tid for inspeksjonen av den, så ser du etter eventuelle defekter som bilforhandler bør utbedre og på lakken generelle tilstand.

     

    Dra fingre over den rene lakken nede på sidene og kjenn etter nupper ol, har du brukt Prickbort under vask, så er det nok lite av det, men sjekk uansett. Finner du mye nupper bør du over bilen med clay eller en vaskerunde til der du bruker Prickbort, eller alternativt benytter Autoglym Tar remover for å fjerne nupper.

     

    Er lakken nuppefri, så triller du pent inn i garasjen om du har det, om du mangler det, så pass på at det er nogenlunde vindstille dagen du jobber på bilen. For mye støv ol i lufta kan føre til riper om det kommer på lakken når du jobber inn lakkrensen eller sealer/voks.

     

    Det første du så trenger er en lakkrens, og ja den trengs, uansett om bilen er aldri så ny så sitter det dritt i lakken etter transporten. Det som gjør nybil så mye enklere å jobbe med en en eldre bil, er at i dette punktet her på gammel bil, så heter det ikke lakkrens, men korrigerende steg 1 av 3 etc.. det er en del mer jobb og de 2 timene det tar å rense lakken din er vel verdt det.

    Lakkrens er også viktig for heft av det du legger over, en sealer eller voks henger mye bedre på en ren og fettfri flate en det den gjør på en ubehandlet flate. Møkk sitter i porene i lakken, der kommer ikke en såpe/mitt til, lakkrensen henter det frem og gjør at panelet er 100% rent etterpå. Husk også underside dører, innsteg og dreneringsteder. Pass også på å legge over beskyttelse rett etter at du har renset lakken, da er du sikker på at det ikke har kommet møkk på lakken i mellomtiden.

     

    Hvilken lakkrens skal en benytte?

    Det er litt opp og ned, noe kommer ann på hva du skal ha på bilen som beskyttelse eller hvilken merke du ønsker å benytte. Her skiller det litt på sealere og vokser ofte. Så hør gjerne med forhandler hva som anbefales.

    Mine "gå til produkter" er ofte Duragloss 101 som lakkrens og så Duragloss 111 som en sealer om det er det syntetiske jeg ønsker. Er det voks jeg skal legge på bilen så velger jeg ofte Swissvax sin Cleaner Fluid og en Swissvax voks. Her er det uansett mengder å velge mellom, men pass på så du velger det som er enkelt å bruke, da sparer du både bannekonto og tid.

     

    En god lakkrens tar det ikke lang tid å bruke, den renser bra og etterlater en blank og fett/smussfri flate. Noen kan tørke på lakken før fjerning mens andre bare skal smøres på og jobbes inn før den fjernes omg, da jobber du pr panel, dvs du gjør jobben helt ferdig på en dør før du går vidre. Informasjon om dette finner du enten hos forhandler eller så kan det leses på baksiden av embalasjen.

     

    Så beskyttelses tid.

    Her kan du primært velge mellom 2 typer beskyttelse, enten en sealer eller en voks. En sealer binder seg til flaten, den er syntetisk, en voks legger seg over flaten og er organisk. Forskjellen på disse er ofte herdetid og holdbarhet.. Sealer blir ofte sett på som den litt sterile, men med lang holdbarhet. Voksen blir sett på som den mer fyldige og med kortere holdbarhet. (det kan diskuteres)

    Uansett hvem du velger så beskytter de lakken din opp mot 6 månder, noen helt opp til et år.

     

    Det er en enkel sak å legge sealer eller voks på bilen, det en skal huske på er at en sealer ofte liker å herde i og med at den skal binde seg til lakken. Herdetid varierer fra 30 minutter til 24 timer på forskjellige produkter. Uansett ikke så vrient om du lar bilen står over natta innedørs etter at sealer er fjernet, det er ofte nok. En voks liker å hvile litt også, den herder ikke på samme måten, men den svetter ut løsemiddler slik at det kun skal være igjen Carnaubaen på lakken. Normalt skjer dette på rundt 4 timer. En god sealer eller voks er også lette å fjerne fra lakken.

     

    Anberfalinger på lakkrens/sealere komboer vi har testet:

     

    - Duragloss 101 og 111

    - CG EZcream + 109Jetseal

    - Meguiars Deeps crystal paint claner og Deep crystal sealer

    - Autoglym Super resin Polish og Extra gloss protection

     

    Vil du ha voks på nybilen så er Swissvax eller Zymol to gode merker...

     

    - Zymöl HD Cleanse + en Zymöl voks

    - Swissvax Cleaner Fluid + en Swissvax voks

    - Autoglym HD Cleanser + Autoglym HD voks

     

    Husk også applicator pads til påføring og mikrofiberkluter til fjerning..

     

    Så etter at du er ferdig, da du står og ser på bilen din, blank og flott, så sier du til deg selv at du aldri skal vaske den i maskinvask med børster igjen, aldri bruke pusseskinn på den, aldri vaske uten å spyle av bilen før vask, ikke bruke billigsvamper mer og holde deg langt unna husholdningsporduktene som står i kjøkkenskapet

     

    -

    Noen forklaringer på ord:

    sealer er en lakkbeskyttelse

    -carnauba er beskyttelsen du får fra voks

    -clay er en leireklump som fjerner forhøyninger og nupper i lakken, kan lage merker i lakken ved uriktig bruk

    0