• Beskyttelsen - Sealer eller voks?

    • truhaa
    • Av truhaa
    • 27 919 visninger

    Hva skal velges når bilen skal beskyttes? Valgene er mange når det kommer til sealer eller voks etterhvert også her i Norge, før hadde du noen få som var så der, litt tunge å jobbe med, men det betyr vel bare at det var bra saker det da?

     

    Ingenting bra kommer du lett til vel??? Feil. Mye av det som har kommet på markedet de siste årene er mye, mye mer forbrukervennlige en det du ofte surret rundt med i garasjen for noen får år tilbake. Jeg vil nesten påstå at det har skjedd en liten revolusjon på det Norske markedet med "nyheter" av sealere og diverse vokser til bilpleie entusiasten de siste årene. Dette utvalget øker hele tiden, så det er mye bra å velge der ute etterhvert, mye går på personlig preferanse og mye går mht tips og tester.

     

    Så hva skal du da bruke for å skille deg ut?

     

    LSP (last step product. Dvs det siste du legger på bilen din etter: vask, clay, lakkrens/korrigering og polish, om det er hva du har gjort.)

     

    Du har 2 valg her, enten en sealer eller en voks.

     

    Sealer er en syntestisk lakkforsegler som har blitt mer vanlig etter hvert. Den finnes i AIO polisher (all inn one) og i rene sealere, og er stort sett lett å legge på og enkel å fjerne, den trenger ikke noe hard jobb. Den etterlater seg en klar, glatt hinne over lakken og har ofte den beste beskyttelsen av disse to LSPene. Aberet med en sealer er ofte at den virker noe steril på lakken, dvs at lakken blir litt mye speil uten noe dybde eller wet look, den kan rett og slett være litt kjedelig.

     

    Noen syntetiske sealere

    • Duragloss 111
    • Chemical guys Jetseal109
    • Meguiars Mirror Glaze 21
    • Menzerna Powerlock
    • Wolf`s Body wrap
    • Rejex

      Voks på den andre siden er mer wet look og gir mye mer dybde i lakken, spesielt på mørke eller tette farger (gul, rød, marine og sort) dette er ofte pga carnauba voksen som er i mye voks, den kan også inneholde dyrefett, bivoks, kokos og lignende, generelt organiske materialer. Den er hard og klar når den har tørket og er fjernet, og gir et annet utseende en sealer, noe voks skal ikke tørke på lakken men er en type WOWO (wipe on, wipe off) Det kommer frem mht bruksanvisningen hvilken fremgangsmåte du skal benytte.

      Voks kan i motsetning til en sealer være hardere å jobbe med på lakken, da den har en fetere konsistens en sealere, men velger du en voks fra de rette leverandørene så er det ikke noe problem å fjerne denne igjen. Husk at et tynt lag er bra, og da mener jeg TYNT.. mye produkt gir ikke blankere bil, bare mer jobb. Dette gjelder både sealer og voks.


      Noen voks produsenter.

       

      • Swissvax
      • Zymol
      • Pinnacle
      • DoDo Juice
      • Victoria wax

       

      Så skal du da velge en av de da?

       

      Her går mye på personlige preferanser hva en ønsker, noen kjøper seg en voks til 3-4000,- kroner og liker å legge den på så ofte de kan, andre vil legge på en LSP og la det være med det. Benytter du en sealer, så holder den ofte enda litt lenger en voks gjør, men voks er ikke noe dårlig valg det heller, det har jo vært en utvikling på den fronten også de senere årene, og holdbarheten har økt i takt med etterspørsel.

       

      Sealer først, så voks.

       

      Noen vil ha begge deler, DVs de legger først en sealer, så venter de til den har herdet og legger en voks over denne igjen, da gjerne i flere lag om de ønsker der, verdien av dette er vel diskutert, og om et nytt lag løser opp det gamle, men noen vil gjøre det fordi de syntes det er moro å legge et lag voks på bilen og bruker det rett og slett som en rekreasjon fra en travel hverdag.

       

      En annen ting som det er lurt å vite er at mange sealere gjerne vil herde før de får noe som helst over seg, dette varierer fra 20 min til 24 timer. Etter hvert har det kommet sealere med "voks" look, men personlig mener jeg de har noe igjen før de klarer å danke ut en prima voks fra en anerkjent voks leverandør.

       

      Vær også obs på at noen vokser inneholder løsemidler som kan eller vil løse opp en sealer, sørg derfor for å bruke en ren voks om du ønsker å legge noe over sealeren din.

       

      Husk også at holdbarhet og glans ikke kommer alene med en voks eller sealer, forarbeidet ditt er også en viktig faktor for både utseende og holdbarheten på ditt valg av LSP. Så husk lakkrens eller en korrigering av lakken først før du legger på favoritten din. Renest mulig flate når du legger på LSP er en viktig faktor for å får den holdbarheten som loves fra produsentene, så bruk en wipedown før du legger på LSP (fettløsende spray, Scholl CF02 for eksempel)

       

      Som med så mye annet er det smak og behag. Så da vet du i alle fall litt mer, og valget kan da bli noe lettere…eller?

    11