Jørgen

Plasten på W124 dører

Hei!

Lurte på om noen her vet om det går an å våtslipe disse plastpanelene som er på dørene til Mercedes 124 serien? Evt. konkrete erfaringer?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prefacelift (1985-1989) har bare vanlige ulakkerte plastlister som kan renses med SurfexHD og detailerkost. De er glatte i overflaten, og kan bli fine igjen med korrigerende polish og DA-maskin.

Jeg regner med du spør om W124 fra facelift I & II (1990-1995).

Disse har "Sacco-plank" (plastpanelene) som er lakkert i silkematt kontrastfarge til originallakken. Siden de er matte funker det ikke særlig bra å polere opp evt. våtslip etterpå.

Det peneste er nok å omlakkere de. Da er mitt tips å bruke originallakk også på plasten. Det gir et mer helthetlig, moderne look, og kan poleres når det trengs ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var igrunn det jeg fryktet...Er fint når de er lakkert men jeg er ikke sikker på om bilen er i bra nok stand til å bruke penger på det, får ta en vurdering, takk for svar anyway:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, tar opp denne tråden igjen, har en C124 med sacco-plank og lurer på hva jeg skal behandle den med( beskyttelse), kan jeg bruke samme produkter som på lakken?

Holder på å kjøpe inn litt produkter av forskjellige slag, og hvis noen har noen tips til konkrete produkter jeg kan legge i handlekurven, så hadde det vært fint.

Har en sånn flaske med meguiars cleaner wax som jeg ikke har tenkt til å bruke lenger, da jeg skal gå til innkjøp av DA-maskin (gruppe-kjøpet som er nå på DAS 6 Pro) og da skal gå mer step for step og ikke all in one produkter..

Så kan jeg bruke den cleaner waxen på sacco'en eller er det "no go".

Kom med tips

1130784.jpeg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har, og har hatt W og S210 av ulike slag. Prinsippet med mattlakkert i kontrastfarge er akkurat det samme som med generasjon II & III av 124 - serien.

Selv om listene ble tynnere igjen på 210, er støtfangerpølsene også lakkert i samme matte kontrastfarge, så det det samme som Bruno Sacco plank på 124.

En kjemisk rens/cleaner wax uten slipekorn kan trygt brukes. Jeg har brukt Autoglym SRP på det uten problemer.

Det funker ikke noe særlig med korrigerende polish på den matte lakken.

Som beskyttelse har jeg brukt samme voks og forsegling på det silkematte, som på resten av bilen over mange år, uten at jeg har blitt plaget med at det blir blankere eller skjoldete.

Jeg har derfor ikke sett behovet for egen voks beregnet på matt lakk (Swissvax Opaque etc.)

Med vanlig voks/sealer blir det et løft på både blank og silkematt. Forskjellen mellom de to forblir den samme, så det ser "riktig" ut :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har, og har hatt W og S210 av ulike slag. Prinsippet med mattlakkert i kontrastfarge er akkurat det samme som med generasjon II & III av 124 - serien.

Selv om listene ble tynnere igjen på 210, er støtfangerpølsene også lakkert i samme matte kontrastfarge, så det det samme som Bruno Sacco plank på 124.

En kjemisk rens/cleaner wax uten slipekorn kan trygt brukes. Jeg har brukt Autoglym SRP på det uten problemer.

Det funker ikke noe særlig med korrigerende polish på den matte lakken.

Låner denne tråden jeg også.

På min W210 har jeg fått "noen skraper" i plasten, er det noe å gjøre med dette eller er det bare å anse som tapt?

Har Scholl og CG V-serie samt Gtechniq P1, noe av dette som kan brukes?

Ser kanskje ut som det er bare lakkskade og burde da kunne dempes betydelig..?

bguu74.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden jeg også.

På min W210 har jeg fått "noen skraper" i plasten, er det noe å gjøre med dette eller er det bare å anse som tapt?

Har Scholl og CG V-serie samt Gtechniq P1, noe av dette som kan brukes?

Ser kanskje ut som det er bare lakkskade og burde da kunne dempes betydelig..?

bguu74.jpg

Tror du har lite å tape på å dempe det der med maskin og polish. Skjoldene du får ved at overflaten har en glattere struktur, blir en bagatell i forhold til de ripene. Ellers skulle det ikke være håpløst å lakkere den lille delen selv heller, problemet er å treffe akkurat på fargen.

Polere for å dempe, hadde jeg prøvd først. Det er billig og står seg i forhold til svenskekrommen 98% av disse bilene har etterhvert. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkering er ikke et alternativ da bilen neppe lever mer enn 2-4 år til..

Akkurat godkjent etter sveiseoperasjon for 10 000,- (takke for at jeg hadde fastpris) og det spretter opp mer overalt.

Per i dag er vel heller bilen å regne som et stort testpanel :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive