Jump to content
Sign in to follow this  
KennethB

Førstebil?

Recommended Posts

Bjørn

kan bli fin denne om den trenger voks og seterens :) men litt skeptisk til røyk fra eksos , spørs jo litt på fargen på røyken men noe kan være slitt i motoren.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Jeg synes den ser dårlig stelt ut, og da er oftest det som ikke er synelig stelt heller. Ville ha gått for en godt vedlikeholdt Corolla eller Accord:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
FiveInline

Som hmsilset sier her så ville jeg heller gått for en Corolla eller en annen japsebil som førstebil.

Audi i denne årsklassen hadde en del forstillingsfeil så det kan dukke opp mye rart hvis dette ikke er byttet.

Audi generelt er dyrt å ha på verksted og har dyre delepriser iforhold til flere japsebiler!

Jeg har en Audi S4 2.2 turbo quattro som nå står pga havarert clutch.

Jeg kjøpte meg en Nissan Sunny 1.6l sedan og har ikke hatt ett feilslag med den. Den er kjørt 205k km og bruker ikke olje eller vann i det hele tatt. :)

Jeg har hatt mye utgifter med audien som gjør at jeg nå vil selge den etter at clutch er byttet. Men spørs om hjertet klarer det :P

Audi har en utrolig bra komfort som min Nissan ikke kan måle seg med!

Selv om det er to helt forskjellige typer bil.

Men uansett lykke til med førstebilvalget! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
rudilgr

1,6literen er i tillegg kjent for å være en problemmotor... finnes vel ikke en eneste en uten rådebank...

I prisklasse 20.000 ville jeg nok ha funnet en Mercedes W124 eller en Volvo 240...

Edited by rudilgr

Share this post


Link to post
Share on other sites
TobiasW

VW Golf 1,6 GL fra 1996 --> er supre biler :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

jeg vil anbefale volvo 940. min 98 model 940 har nå gått 693000 km. beste og mest problemfrie bilen jeg har hatt. hadde gått 650k når jeg kjøpte den. denne har gått som taxi. derfor det er så høy km stand på den.

ser en nevner 240. hadde 1 for noen år siden som hadde gått ca 420000 nårnår jeg solgte den. den var det også veldig lite problemer med. det er også en ålreit bil. lett og få tak i deler og lett og fikse. jeg anbefaler 940 pga dette er en nyere bil som da er bedre å kjøre og har bedre utstyr. kjøper du en av de seineste modellene (tror det er etter 96) så er det standard med turbomotor. vil tror dette er en knall god først bil.

kjøper du gammel volvo, så trenger du ikke tenke så mye på KM stand. det vikigste er at bilen er sånn nogenlunde godt stelt med og at den ikke er rusten. da har du bil i mange år.

faren min kjøpte en sånn audi som du linker til her. fikk den billig pga den fuska litt. endte opp med full motoroverhaling. husker riktig nok ikk km- stand på denne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TrulsMoen

Den er jo nylig EU-godkjent, så teoretisk skal den være bra teknisk.

Så jo komplett ut, men som sagt så lider den av dårlig vedlikhold.

Personlig ville jeg heller prøvd å finne en diesel bil, da det er billigere og mer lettkjørte biler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Den er jo nylig EU-godkjent, så teoretisk skal den være bra teknisk.

Så jo komplett ut, men som sagt så lider den av dårlig vedlikhold.

Personlig ville jeg heller prøvd å finne en diesel bil, da det er billigere og mer lettkjørte biler.

er et stort + at en bil er eu godkjent, men det er mange punkter som ikke blir kontrollert på en eu kontroll (periodisk kontroll heter det jo egentlig da). PK er ingen tilstands kontroll. her er det kun sikkerhets punkter som blir kontollert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

er et stort + at en bil er eu godkjent, men det er mange punkter som ikke blir kontrollert på en eu kontroll (periodisk kontroll heter det jo egentlig da). PK er ingen tilstands kontroll. her er det kun sikkerhets punkter som blir kontollert.

...og knapt nok det...

Share this post


Link to post
Share on other sites
bjovas

Vil være veldig forsiktig med å legge for stor vekt på peridisk kontroll på en bil som er kjørt såpass langt ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TrulsMoen

En PKK er nå en slags tilstands-kontroll. Har du en bil med f.eks dårlige bremser, dårlige foringer eller andre slitte gjenstander som påvirker bilens styreegenskaper, skal ikke bilen bli godkjent da alt dette går utover sikkerheten til deg selv/andre. (Jada, klar over at det blir slurvet mye rundt omkring)

180 000km på en 14 år gammel bil er helt normalt.

Hvis du ikke har veldig peiling på bil selv, så få med deg en kamerat og prøvekjør bilen. Er mye bedre det enn å sitte å lure på om bilen er i bra nok stand ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
KennethB

1,6literen er i tillegg kjent for å være en problemmotor... finnes vel ikke en eneste en uten rådebank...

I prisklasse 20.000 ville jeg nok ha funnet en Mercedes W124 eller en Volvo 240...

Så 1,8l er bedre, eller diesel?

Vil ikke ha toførr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skovdahl

Fine biler - eenorm i baksetet/bagasjerom! Mye snadder man kan pynte på, fra Titanium-modeller eller ST220 ;)

Bremser trenger jo ikke være dyrt, kommer jo an på hvor mye man kan gjøre selv og hva det gjelder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
KennethB

Har ei 2007 stasjonsvogn nå i familien og det er mer enn nok plass til meg baki, og jeg er over 1,90

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svolp

Heia!

Til informasjon er det ikke gitt at en EU godkjent bil er i god teknisk stand. Den er i sikker stand til og ferdes på vei.

Hiver meg på resten, som en førstegangsbil i 20.000kr klassen ville jeg ikke kjøpt verken audi, bwm eller merce!

Hvis du verken er på jakt etter motor eller utsende hiver jeg meg på accord, corolla, lancer, colt eller astra!

mvh Kenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites
rudilgr

Så 1,8l er bedre, eller diesel?

Vil ikke ha toførr

1,8 literen er betraktelig bedre ja... Dieselmotorene er jeg ikke sikker på, men ville styrt unna 2,5tdi og heller gått for 1,9tdi da jeg vet det er mer trøbbel med 2,5'en

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

I tillegg vil de fleste forsikringsselskaper ikke ta i en Audi med 2.5l dozel nettopp fordi disse historisk sett har hatt mye problemer og er mye utsatt for ulykker.

+1 for noe japansk som førstebil - potensielt en rustfelle, men driftssikkerheten er høy, deletilgangen god og prisene hyggeligere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mcgyver

+1 for noe japansk som førstebil - potensielt en rustfelle, men driftssikkerheten er høy, deletilgangen god og prisene hyggeligere.

Nåja, dette kommer nok ann på. Har både Japansk og Tysk i garasjen. Like dyre deler på begge, timepris på merkeverksted, er omtrent likt. Har brukt mere penger på de ulike Nissane jeg har hatt enn Bmwene, pluss at det mye mere "stash" å få tak i til Bmwene :-) Og jeg har de siste 14årene hatt kun Nissan og Bmw(med unntak av en golf i 4mnd - aldri mere).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...