WaxOn

Klargjøring av NYBIL

Får levert splitter ny bil til uka - Volvo V50 1.6D Momentum, Sapphire Black Metallic.

I den forbindelse trenger jeg litt råd og tips mtp den kosmetiske klargjøringsdelen av bilen.

På VCCN forum har Brynjar tidligere skrevet følgende (tillatter meg å klippe og lime litt):

... så skulle jeg hatt den levert med transportfilm/transportfett og alt før jeg selv hadde tatt meg en runde på den. Da ville jeg fjernet transportfilm, gått over bilen med clay/leire for å plukke opp urenheter i lakken som er der uansett om du vil eller ikke. Etter dette så hadde det blitt glanspolering eller korrigering etterfulgt av voks (for mitt vedkommende)...

Dette skjønner jeg godt da de fleste klargjørerne hos bilforhandlerne ikke har peiling, samt at det går altfor fort i svingene hos dem... Hvordan bør jeg legge dette frem for forhandler? Kan jeg be om avslag i prisen for å ta den kosmetiske klargjøringen selv? Det er også et par emblemer bak på bilen som jeg skulle ha fjernet. Har i utg.pkt. bedt dem fjerne dem før levering (det må gjøres hos forhandler da denne utgaven leveres med standardoppsett - kan ikke velge bortfall av mod.betegnelse ved bestilling), men vet ikke om jeg heller bør gjøre det selv? Med fare for at de kan skade lakken...?

Når det kommer til klargjøringsbiten (om jeg tar jobben selv) - forutsatt at ikke klargjører hos forhandler "tar i bilen", og lakken ser bra ut - så tenkte jeg at jeg eks. kunne kjøre flg. kombo (da har jeg først og fremst tatt utg.pkt. i produkter jeg allerede har om ikke annet nevnt):

1. Avfetting: Prickbort (satser på jeg da slipper bruke clay/polere) + Espuma RTU Revolution (for dekk/felg)

2. Vask: DG 901

3. Rens/Heft: DG 101 eller SV Cleaner Fluid (sistnevnte må evt. kjøpes inn)

4. Forsegling: DG 111 (lang holdbarhet) eller CG Jetseal 109 (kort herdetid, ikke like holdbar), evt. Meguiar's 21 (anbefalt av blant andre Brynjar for lang holdbarhet - må evt. kjøpes inn) + Nanolex (for glass)

5. Voks: Poorboy's Natty's Paste Wax Blue, CG Pete's 53' Paste Wax, Collinite 476s (paste) eller Collinite 845 (liquid). Disse 4 nevnte har jeg i line-up nå. Eller bør jeg heller gå for en eller annen SV voks om jeg får for alternativet med SV Cleaner Fluid?

6. Finish: Dekk (AG Instant Tyre Dressing), hjulbrønner (CG Barebones) og CG Jetseal 109 på felgene

Kommer antakelig til å ta denne jobben for hånd i så fall.

Hva tror dere om denne komboen? Hvilken av de voksene bør jeg går for? Andre forslag? Bør forresten skinnsetene behandles med noe når bilen kommer rett fra fabrikk? Har SV Leather Care Kit.

Endret av WaxOn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får den levert til uka er de kanskje i gang med klargjøring allerede. Selv om lakken ikke blir 100% etter forhandlers jobb, blir den nok bedre enn bilen vil bli etter noen ukers bruk. Ingen grunn til å bekymre seg, mener nå jeg. La forhandler ta av dekaler også, særlig siden du ikke er rågod på å gjøre det selv.

Vask riktig og skaff deg en Da-maskin og mild polish. Det fjerner evt. ugang fra klargjøring, og hvis du går over bilen med dette jevnlig, vil holde bilen din strøken i mange mange år :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir ikke levert før på tor/fre, så de er antakelig ikke i gang med kosmetisk klargjøring enda. Skal forhøre meg med forhandler imrg. Har iallefall gitt beskjed per mail nå om at jeg foretrekker å ta denne biten selv. De kan fjerne transportfilmen og dekalene. Avventer svar.

Har DA-maskin og Menzerna Polish produkter (fin til grov), men satser på å ikke måtte bruke det nå i første omgang - og heller kjøre noe ala den komboen jeg satt opp i forrige post

Kommentarer til komboen? Hvilken av de voksene bør jeg går for?

Bør forresten skinnsetene behandles med noe når bilen kommer rett fra fabrikk? Har SV Leather Care Kit.

Endret av WaxOn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen ferdig klargjort.

Bilen var avfettet og vasket da jeg fikk den, deler av dekalene fjernet (resten av dem fjernet jeg selv).

Selv kjørte jeg følgende prosedyre:

1. Vask med Duragloss (DG) 901

2. Avspyling og tørk med Meguiar's (MG) Water Magnet Drying Towel

3. Inspisering av lakk

4. Fjernet, for hånd med foampad, overflatiske transport-/vaskeriper med MG ScratchX 2.0 +

Ultimate Compound

5. Lakkrens/forsegling med DG 105 + 601 (PBA). Sparte 1 steg ved å mikse DG 105 + 601 i en 4:1

ratio

- anbefaling fra Duragloss. Påførte tynt for hånd, lot stå i 45 min. før jeg buffet av med mikrofiber

6. Herdet i garasje i 17 timer (holder med 12 t - ser at noen også kun lar denne kombo herde i 1-2 t

om man kun kjører DG AquaWax (som LSP)

7. LSP (voksing): Gikk for Collinite 845 for lang holdbarhet. Påførte tynt og buffet av med mf

8. Tørket over alle vinduer innvendig og utvendig + gikk over dashboard med dustbuster

9. Autoglym Instant Tire Dressing på dekksidene

10. Forsegling av felgene med Chemical Guys Jetseal 109

Skinnsetene står foreløpig ubehandlet. Tror ikke jeg kommer til å behandle dem før til våren.

Denne komboen skal holde bra frem mot vinteren. Vedlikeholder i hovedsak med DG AquaWax (LSP)

Ellers laminerte jeg dørsvillene bak på begge sider med klar 3M film, samt sideskjørt rett bak forhjulene. Klar Lamin-X film brukte jeg under alle dørhåndtak.

Hvorvidt jeg skal montere orig. skvettlapper må jeg ta en vurdering på. Det samme gjelder toning av rutene.

Får se om jeg ikke kan få lagt ut noen bilder på et senere tidspunkt av det ferdige resultatet.

EDIT: MEN, det er noe som ligner på "water spots" flere steder på taket. Disse er fortsatt ikke bort etter avfetting, vask, rens, forsegling og voks. Noen som har noen som helst idé om hva disse "flekkene" kan være??

Endret av WaxOn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...det er noe som ligner på "water spots" flere steder på taket. Disse er fortsatt ikke borte etter avfetting, vask, rens, forsegling og voks. Noen som har noen som helst idé om hva disse "flekkene" kan være??

...i tillegg ser det ut for å være noe som kan ligne på limrester (?) et par steder - kan det være noe som sitter igjen etter transportfilmen?? Går heller ikke vekk. What to do? Sitrus rens?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les mitt forrige svar en gang til angående de waterspotsene og generelt vedlikehold.

Lim fjerner du med sitrusrens, og evt merker etter å har fjernet det, fikser du på samme måte som waterspots. Du har jo utstyret, skjønner ikke hvorfor du ikke bruker det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive