code13

Show and help me! - VW Passat 07 - Holohelvete

36 innlegg i emnet

VW PASSAT 2007 - Show and Ask for HELP

Fare for å få negativ creds for arbeidet her, men legger den ut likevel. kanskje jeg får litt hjelp!

Dette er sjefens sin bil. Husker hun kom til jobb med den og viste den fram. Hun skulle få bilen sin lakkert på nytt pga mye steinsprut på panser

og merker på ellers på bilen før hun fikk bilen.

Denne bilen blir aldri vasket. Vasket ikke en eneste gang i vinter pga "det blir skitten igjen med en gang" og vinteren var lang her.

Eier sliter med å få vekk matte flekker på døra og kan fortelle: "jeg var på statoil i vaskemaskina, kom ut igjen og den var like skitten. Gikk inn og fikk en ny gratis runde. men ble ikke bedre. bilen er helt matt på sidene og går ikke vekk ved gnikking"

Anyways sjefen har hatt den i 2 år nå og den ser ikke ut.

Jeg trenger hjelp med å få denne holofri!

Første blikk på bil.

DSC_0002.jpg

Litt rask inspeksjon av tilstand og skader før jeg vasker:

DSC_0003.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0020.jpg

DSC_0022.jpg

DSC_0027.jpg

DSC_0036.jpg

DSC_0044.jpg

Yikes!!!

Vask:

Avfetning Prickbort + Surfex Hd 1:3

DSC_0039.jpg

Skum: NXT + foam combo

DSC_0040.jpg

DSC_0041.jpg

Kriker og kroker får

DSC_0042.jpg

2bøtter + grønn chenile

DSC_0047.jpg

Clay - under list dør. Var generelt mye smuss i lakken over hele bilen

DSC_0051.jpg

rare merker jeg ikke skjønner helt hva er? Beis`?

DSC_0052.jpg

Sjekker lakk tilstand:

Her er vel de matte dørene ho snakker om.

DSC_0054.jpg

DSC_0055.jpg

DSC_0056.jpg

DSC_0058.jpg

DSC_0059.jpg

DSC_0061.jpg

DSC_0062.jpg

DSC_0064.jpg

DSC_0067.jpg

Inn i garasjen og se videre på lakk:

DSC_0069.jpg

DSC_0070.jpg

DSC_0072.jpg

DSC_0073.jpg

DSC_0074.jpg

DSC_0075.jpg

DSC_0076.jpg

DSC_0077.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0080.jpg

her kan man se fargeforskjell på dør og bakskjerm

DSC_0086.jpg

DSC_0088.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0091.jpg

panseret så helt greit ut, men var holos ute i sola

DSC_0094.jpg

DSC_0096.jpg

DSC_0098.jpg

DSC_0100.jpg

forskjermen ser ikke ut.

DSC_0104.jpg

Rekker å kjøre litt masking idag før jeg gir meg:

50/50 forskjerm og speilhus

DSC_0109.jpg

DSC_0115.jpg

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dag 2

50/50 førerdør

DSC_0124.jpg

50/50 førerdør vs bakdør v.

DSC_0133.jpg

DSC_0135.jpg

våtsliping

DSC_0137.jpg

DSC_0141.jpg

DSC_0156.jpg

DSC_0157.jpg

lasteområde polert opp. men ikke wipedown og blå. (juksebilde)

DSC_0158.jpg

mer diverse 50/50

DSC_0142.jpg

lakk sjekk:

DSC_0144.jpg

DSC_0145.jpg

Ser ingen swirls i halogen lys, men i kraftig led så er det masse igjen!`?

Har kjørt på med kontrollspray 2-3 ganger og prøvd å polere på nytt med fcp.

DSC_0148.jpg

DSC_0152.jpg

baklykter får seg litt shinigs med 3m fpc og blå

DSC_0153.jpg

DSC_0154.jpg

DSC_0155.jpg

Holos...greit nok.

DSC_0164.jpg

Vi løser det fint med 3m blå, 1500rpm 3-4 pass med litt trykk, ned til 1000rpm med lett trykk i ett par pass og ett par pass til med ingen trykk.

bilde etter kontrollspray:

DSC_0174.jpg

DSC_0194.jpg

Kjørt ferdig venstre side. Så dobbelt sjekke holos:

DSC_0224.jpg

DSC_0226.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0243.jpg

Som dere ser så er det holos igjen. Ikke alltid så mye ved blits. Noen ganger ser det helt perfekt ut. Men så tar jeg frem LED lykt med 500 lumens. Så blir det skrekk! Det blir hologrammer og massevis av swiirls!

Jeg prøver å kjøre grønn 3m på nytt og det hjelper ikke på swirls. Blå 3m blir ikke kvitt holos heller. I halogen lys så er det ingen swirls å spotte, men i LED så er det masse. (jepp har ført på massevis av kontrollspray)

Har kjørt masse forskjellige teknikker med blå 3m men ingenting hjelper! Prøvde å lese alle forskjellige tråder om "fjerning av hologrammer" men fant ingen metode som hjalp.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dag 3 og 4 :

Etter å ha lest mye bra info om fjerning av hologrammer så går jeg ut og prøver og prøver og prøver. Går ikke. Jeg tenker, når en bil blir lakkert på nytt. Skal den ikke få ny farge+klarlakk? Eller tar noen snarveier å polerer opp og deretter legger klarlakk på? Eller noen bare rett og slett legger bare klarlakk oppå?

Min teori og unnskyldning er: Lakkerer gjør en dårlig jobb.Pusser ned, legger på ny base noen steder, våtsliper og polerergrovt før han legger klarlakk over hele bilen (jeg kan se at bilen har en blå-svart farge vs svart farge. 3 av dørene har svart farge. 1 svart bakluke.1blå bakfanger.1 blåspeil og 1 svart.1 blå forskjerm)

Forbanna på hologrammer, så må jeg bare fortsette å jobbe videre. Her er høyre side av bil:

DSC_0247.jpg

DSC_0251.jpg

DSC_0255.jpg

DSC_0260.jpg

her ser man klart fargeforskjell.

DSC_0264.jpg

mer holosjekk etter blå 3m og wipedown:

DSC_0272.jpg

DSC_0273.jpg

DSC_0274.jpg

DSC_0283.jpg

ser bra ut i halogenlys også. men om jeg lyser med LED så ser man striper og holos.

DSC_0287.jpg

DSC_0292.jpg

DSC_0290.jpg

DSC_0298.jpg

DSC_0302.jpg

våtsliping av "beise" merker, viste seg at det var lakk av en eller annen type for å fylle steinsprut. Fikk fjernet 1 og under var bare grunning.

DSC_0312.jpg

DSC_0313.jpg

man kan se holos på bildene her, men likevel så er lakken ikke polert, og det finnes ikke så mye swirls på panseret.

mer holosjekk på dørene der det er mest hologrammer:

DSC_0316.jpg

DSC_0317.jpg

DSC_0322.jpg

her med led

DSC_0323.jpg

Panseret har forresten også disse nuppene:

DSC_0327.jpg

Jaja...får begynne på interiøet da og bare glemme holosene. Kanskje noen fra DCN/Ålesund kan komme og ta en titt på bilen og gi meg en oppskrift senere??

Megs Green Clean 1:3 på alt.

DSC_0332.jpg

DSC_0333.jpg

DSC_0334.jpg

DSC_0335.jpg

støvsuger innvendig

DSC_0341.jpg

DSC_0343.jpg

våtsuger seter:

DSC_0344.jpg

DSC_0345.jpg

her er skittenvann etter baksetene:

DSC_0346.jpg

I håp om å få hjelp fra dere så bare avslutter jeg for denne gang.

LSP:

blackligt x1

Hybrid V7 x1

Autoglym HD x1

RainX på glass

CG new trim på dekk og plastikk i motorom

DSC_0348.jpg

DSC_0349.jpg

DSC_0352.jpg

DSC_0353.jpg

DSC_0358.jpg

DSC_0359.jpg

DSC_0360.jpg

DSC_0361.jpg

DSC_0362.jpg

DSC_0363.jpg

DSC_0367.jpg

DSC_0376.jpg

DSC_0379.jpg

DSC_0381.jpg

DSC_0384.jpg

DSC_0.jpg

DSC_0331.jpg

DSC_0374.jpg

DSC_0372.jpg

Håper noen snille sjeler fra Ålesund kan hjelpe meg med å fjerne hologrammer (er for det meste på venstre dør fram og bak), eller låne vekk DA maskin så jeg får prøve. Har bilen en liten stund til.

Jeg har prøvd følgende uten resultat eller det minste forandring:

Ny runde med grønn i forskjellige hastigheter og trykk etterfuglt av gul.

Blå -> gul -> blå

Blå: 1300 rpm 3pass litt trykk, ned til 700 rpm mye trykk i 2 pass, deretter 2 pass med ingen trykk

Blå:2000 rpm - slutte rett av

Blå: 1500 rpm 3pass, ned til 1000 rpm 2 pass og ingen trykk= funker bra på enkelte steder på bil og avslutter greit.

Blå på hardere pad, orange og gul

Blå: Kjøre raskt og kjøre sakte

Hjelp meg! vær så snill

mvh code13

35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at du burde prøve en runde med Gul og gul pute eller blå pute og gul kork.. Og kjør i en annen retning enn det som du har gjort før, for å se om du lager nytt..

Om du har S30+ og orange Scholl så synes jeg den er god å bruke på den fargen der :)

Be sjefen om å få på sommerhjul også nå :)

Lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tid og vente til søndag kan du få prøve med DA maskina mi. Send PM om du vil det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var da blitt betraktelig bedre denne her, vanvittig møkkete i allefall...

Kjedelig med Hologrammer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du skal ha cred for stå på mot gitt! Og det ble jo en stor forskjell, uten tvil! Bilen så jo ikke ut i utgangspunktet. Holo's kan være vanvittig irriterende når man ikke får fjernet dem, been there done that.

Endret av Mats
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for pågansmot på denne her.... Selv med noe holos igjen så er jo bilen strøkne i forhold til utganspunktet!!! Som Bernhard sier så pleier Scholl S30+ på orange Scholl pad eller på blå Über pad å være meget bra sluttkombinasjon på denne lakken her. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo en kjempebra innsats du har gjort på denne bilen!Er nesten tilgivelig å sitte igjen med noen hologrammer etter å ha gått så hardt til verks og prøvd lenge å få dem bort etterpå.Men vet hvor irriterende det er å levere fra seg en bil og se hologrammer 2 uker senere.Skjedd kun 1 gang som jeg vet om..Kred for god innsats og for ett veldig bra resultat :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud for et utgangspunkt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy flate for en mishandla bil! Du har hatt litt jobb med denne! :) Noen av hologrammene dine synes jeg ser ut som riper etter avbuffing med kluten. Det er ganske vanlig på myk/sær lakk og blir ofte forvekslet med hologrammer laget av maskinen/paden. Man ser det oftest på at ripene går i en retning (den veien du tørker av) og at de ikke synes så godt med blits, men veldig godt når man vinkler LED lykta riktig. Jeg synes i allefall noen av bildene ligner mistenkelig mye på denne type "hologrammer".

Det er veldig viktig å bruke minst mulig press når man buffer av. Brett kluten alltid 2 ganger, ikke mer, og bruk hele håndflaten for å fordele press utover kluten. Denne burde leses: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=206544

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du plages med kjørespor ble den jo mye bedre enn utgangspunktet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si du har fått gjort en veldig stor forandring på den bilen! Ble overraska over for mye du fikk fjerna ved bagasjeluka på sluttbildene.

Kjipt med holos da....

Men fikk du fjerna mye av ripene på venstre del av bakfangeren ?

Cred for en veldig bra turnover! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for et ekstremt utgangspunkt! cred for at du i det hele tatt tok på deg denne bilen ;) ang. holo's så lurer jeg også litt på dette

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bernarhd: takk for tips. har prøvd gul og gul og gul pad og ufse, men ikke blå pad og gul polish. så det kan jeg prøve og i annen retning. kjører alltid slalom fra venstre-høyre og nedover. kan prøve nord til sør. Nei har ikke Scholl enda, bare s17+. Må nok handle litt scholl snart.

Sommerhjul? Ho sier at det er helårsdekk (piggfri vinterdekk)

Arne: JA TAKK :D Sender deg en PM, så kommer jeg bort med bilen en liten tur imorgen :D

truuha: takker :)

Mats: takk for cred. fortjener det ikke helt. ja det ble en kjempestor forskjell. bilen var jo ett vrak. bakfanger og frontfanger må jjo lakkes om fortsatt.

ØrjanA: takker :) da blir det blå uber pad også.

hmsilset: takker. Har brukt ca.32 timer på denne bilen. Og sikkert 5 av timene er å prøve forskjellige måter å få den holofri på 2 dører.

Knutis: Hehe...tell me about it. Jeg så gjennom bilen sammen med sjefen i regnet. Da dekket det over alle smårusk. fikk litt av ett sjokk når jeg så den i halogenlys ja.

Mighty: Ja dette er noe av det verste jeg har sett, iallfall så ny. Ja jeg bretter alltid kluten 1 gang og bruker hele håndflata og lett trykk. Bruker den tykkeste kluten jeg har også. Men kan prøve igjen å brette 2 ganger.

Ja syns det er veldig rart at blitz ikke tar hologrammer mens LED gjør det.

Har prøvd å lage nye riper med en skitten hånd i rette striper. De greier jeg fint å ta, men jeg greier ikke å ta de som ligger der fra før av! Mistenker at det er riper under klarlakk, men er ikke 100% sikker. Forhåpentligvis så finner jeg og Arne ut av det imorgen hvis han har 5 min til overs :)

trogha: Takk, tror eier blir nok fornøyd. Ho skal bytte inn bilen til en Mondeo. Problemet er at jeg ikke er fornøyd og vil lære denne typen lakk. Men blir nok ikke flere omlakkerte passat på meg

Anders_Aa: Takker :) Ja bagasjeluka ble ganske greit. Vet ikke om det er den svarte fargen som er orginal lakk eller den blå som er orginal. Hvis du ser på ene bildet så er bakfanger blå og luka svart. Fikk ikke fjernet noe særlig på venstre bakfanger, fikk vekk noe malingsstriper og det ser litt bedre ut. Men det er sikkelig dype riper. Bakfanger må nok lakkes om. takk for cred :)

Pettern: tok på meg jobben fordi den var fin i regnet. og at jeg kjeder meg i ferien hjemme. tenkte at jeg kunne bruke 2 dager, ca. 15-20 timer på moro. Men ble istedet for 32timer med frustrasjon!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min teori og unnskyldning er: Lakkerer gjør en dårlig jobb.Pusser ned, legger på ny base noen steder, våtsliper og polerergrovt før han legger klarlakk over hele bilen (jeg kan se at bilen har en blå-svart farge vs svart farge. 3 av dørene har svart farge. 1 svart bakluke.1blå bakfanger.1 blåspeil og 1 svart.1 blå forskjerm)

Skjønner ikke helt hva du mener her. Er din teori at hologrammer ligger under klarlakken? Når det skal lakkes noe så blir det aldri rubbet/polert bort riper før man legger klarlakk (man ønsker å ha ett panel uten fett/produkter når man skal lakkere). Er det bare klarlakk som skal på så kan man bare våtslipe med p800 å legge klarlakk rett på, klarlakken fyller sinnsykt bra i riper osv+ at ALT av småriper/holos/swirls osv blir helt borte uannsett. Man kan få ettersøkk vist man har fikset skader å lagt slipefyller på for grove riper e.l. men dette ser man med en gang er sliperiper. Det eneste en lakkerer bruker poleringsmaskin på er utflekkinger eller når man har slipet og polert sig/støv. Angående farge på dører osv, høres det ut som lakkerer har brukt litt feil nøyanse. Regner med dette er C9Z eller C9X å stemmer 100% i standox sitt sortemang, men er jo mulig den er lakket med annen lakk som ikke har en nøyanse i sortemanget som stemmer i det hele tatt, noen ganger er det bare sånn desværre.

Vi bruker 3m polish produkter, er kjempeflotte å jobbe med, har aldri vært borti dette problemet så kan deværre ikke komme med noe fornuftig svar på det. Men må si bil ble 1000 ganger bedre enn den var, kjempebra jobbet og håper du får hjelp til problemet ditt :)

-Fagbrev som lakkerer :)

Endret av Downpipe
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyttig info Downpipe.. Har hørt før at det kan være hologrammer under klarlakk, så greit å få det oppklart.

At det slipes såpas grovt som 800p før klarlakk sier sitt om hvor mye en klarlakk fyller. Trodde de var på 3000p jeg mht sliping

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

downpipe: Tusen takk for fyldig informasjon, virker veldig logisk når du sier det, at klarlakk fyller nedi riper og swirl. Da kan jeg utelate min teori, da gjenstår bare dårlig arbeid som jeg ante meg. Hadde bare mistenkt lakkerer, men var mest sikker på at var jeg som ikke gjorde en god nok jobb. Trodde 3m UFSE var vidundermiddel mot holos, ser ut som jeg må ha meg litt scholl og nye pads.

Intressant det du skriver også! Så man kan i teorien våtslipe en hel panel og deretter sprøyte på klarlakk så blir det bra? Skal lakkere opp noen lister inni i BMW'n, det er klarlakken som trenges (klarlakk på boks). tok litt lite sist og nå har det kommet litt småriper og er litt matt. så jeg trenger ikke ny base?

-fagbrev som barnehage onkel

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyttig info Downpipe.. Har hørt før at det kan være hologrammer under klarlakk, så greit å få det oppklart.

At det slipes såpas grovt som 800p før klarlakk sier sitt om hvor mye en klarlakk fyller. Trodde de var på 3000p jeg mht sliping

Ja man kan gå grovere til verks også men da er sjangsene for at klarlakken søkk etter i sliperipene mye større. Fineste papiret vi bruker er p2000, å det er bare vist man skal stoppe med klarlakken midt på en kanal eller takstolpe :)

downpipe: Tusen takk for fyldig informasjon, virker veldig logisk når du sier det, at klarlakk fyller nedi riper og swirl. Da kan jeg utelate min teori, da gjenstår bare dårlig arbeid som jeg ante meg. Hadde bare mistenkt lakkerer, men var mest sikker på at var jeg som ikke gjorde en god nok jobb. Trodde 3m UFSE var vidundermiddel mot holos, ser ut som jeg må ha meg litt scholl og nye pads.

Intressant det du skriver også! Så man kan i teorien våtslipe en hel panel og deretter sprøyte på klarlakk så blir det bra? Skal lakkere opp noen lister inni i BMW'n, det er klarlakken som trenges (klarlakk på boks). tok litt lite sist og nå har det kommet litt småriper og er litt matt. så jeg trenger ikke ny base?

-fagbrev som barnehage onkel

Kan være klarlakken som er ganske veldig myk som gjør at du sliter med å få bort, vanskelig å si, har aldri vært borti at 3m blå ikke duger.

Vanskelig å si uten å ha sett listene dine. Mulig du bare trenger ny klarlakk da, tror listene i bmw ofte er noe lamminat med klarlakk på, iallefall vist de er sånn treimitasjon, Klarlakk på spray boks fyller utrolig dårlig og blir ikke 100% blank heller, mulig vist man polerer det etterpå at det blir bra. Men du kan jo forsøke å bare våtslipe dem og polere dem opp igjen, mulig det bare er det som skal til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, jeg får se hva jeg får til med bare klarlakk.

Fikk hjelp av snille og hyggelige Arne i helga også :) tusen takk.

det ble bedre med hologrammer med Da og blå 3m. Overdrev kanskje i tittelen at det var holohelvete, men vi så litt forskjell og ble holofritt. Da blir å handle inn en kestrel pro og ta inn bilen igjen senere. Takk for titten og hjelp folkens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syyk bil før du startet :blink: men ble veldig bra til slutt :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grøss og gru for et utgangspunkt! Hvordan er det i det hele tatt mulig å få så mye swirls når bilen omtrent ikke vaskes?

Du skal ha creds for å gå løs på noe så møkkete innvendig også....at folk orker sitte i sånt..

Men juksa du litt på bakluka eller`? =) Ser ikke ut som du tok bak skiltet...

DSC_0358.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive