Gå til innhold
nibelo

Valg av utstyr for AG polish + clay

Recommended Posts

nibelo    3
nibelo

Jeg er i ferd med å bryte meg på første runde med polering av bil, og jeg har lest og søkt nå i noen dager på forumet og blitt langt klokere, men sitter med noen spørsmål jeg ikke klarer å finne gode svar på.

Bilen det er snakk om er en Avensis 07, mørk blå metalic. Virker å være ganske myk i lakken, blir riper bare man ser på den.

Jeg har tenkt å gjøre jobben for hånd, og etter mye frem og tilbake så har jeg landet på å benytte Autoglym. Planen er å ta hele bilen med super resin polish (SRP) etterfulgt av extra gloss protection. Tenkte også å anskaffe en flaske paint renovator for å gjøre et forsøk på dempe noen dørmerker her og der, men det er vel ikke noen grunn til å gå over hele med paint renovator? (se bort fra swirls etc, etter som det må gjøres en jobb på et tidspunkt etter som noen har råkjørt med maskin på den)

Så til spørsmålene:

Vil SRP+EGP holde vinteren igjennom? (1-2 vask pr mnd)

Er det noe poeng å legge f.eks to lag med EGP? 12 timers herding imellom?

Hvor mye og hardt er det meningen man skal gnukke med SRP?

Jeg finner ikke noe god info om valg av produkter for påføring og avtaging av disse tre AG produktene. Er det AG sin polishing cloth som er tingen, eller perfect palm applicator'en? Ser det er en gjenganger å anbefale microfiber til buffingen, men ser jeg f.eks på scandicshine sine MF så er det lite i beskrivelsen der som gjør det enkelt å velge, er MF også tingen å bruke til påføring av noen/alle av disse produktene? Hvor mye/mange trenger man for å ta en bil, hvor mange applikatorer må man regne med at blir møkkete før man er ferdig?

Er det noen clay og lube som man kan anbefale til den type lakk som er på avensis tatt i betraktning at jeg ikke skal bruke maskin til polish/korrigering etterpå, og egentlig ikke ser for meg å gå over hele med

Planlegger en bestilling til både shinerama og scandicshine så tar gjerne tips om clay / lube / mf / applicators som de har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

- Den komboen er ganske hardfør, så den holder nok lenge, om den drar i mellom hele vinteren vet jeg ikke, og her er det flere faktorer som spiller inn.. Vaskemåte, avfettinger, mye/lite salting, men med rett herdetid på 12+ timer innendørs så henger den nok på en lang stund.

Er det noe poeng å legge f.eks to lag med EGP? 12 timers herding imellom?

- Ja, du kan godt legge to lag, men har du mulighet så vent 24 timer, alternativt en runde til etter neste vask (1-2 uker)

Hvor mye og hardt er det meningen man skal gnukke med SRP?

- SRP skal jobbes på lakken, men du trenger ikke jobbe hardt, den har ikke slipemidler så det er fyllere der som fjerner/skjuler riper. Jo flere runder, jo mer skjuler du av riper i lakken.

Jeg finner ikke noe god info om valg av produkter for påføring og avtaging av disse tre AG produktene. Er det AG sin polishing cloth som er tingen, eller perfect palm applicator'en?

- En vanlig applicator pads fra feks Meguiars duger bra, de finner du på BilXtra blandt annet

Ser det er en gjenganger å anbefale microfiber til buffingen, men ser jeg f.eks på scandicshine sine MF så er det lite i beskrivelsen der som gjør det enkelt å velge, er MF også tingen å bruke til påføring av noen/alle av disse produktene? Hvor mye/mange trenger man for å ta en bil, hvor mange applikatorer må man regne med at blir møkkete før man er ferdig?

- Mikrofiber er til å fjerne produktet, applicatorpads til å påføre.

Skal du ha til feks 3 produkter trenger du 3 pads og gjerne 3 mikrofiber, men greit å ha noen i bakhanda også, mikrofiber får en liksom ikke nokk av mener jeg selv ;)

Er det noen clay og lube som man kan anbefale til den type lakk som er på avensis tatt i betraktning at jeg ikke skal bruke maskin til polish/korrigering etterpå, og egentlig ikke ser for meg å gå over hele med

. Meguiars sin Soft clay kit har jeg hatt lite tull med her, men den også kan lage litt merker i lakken om det er under 15c, så ha den i en bøtte med varmt vann og kna den under jobbingen og bruk greit med lube når du clayer. Du vil nok uansett få litt merker.

- Husk også Avfetting fra bla Prickbort, den fjerner mye asfalt rester som hjelper deg å få mindre dritt i clayen. IronX er også en knallsak som kan anbefales her før claying.

Etter Prickbort + IronX er det ikke mye møkk og nupper igjen på panelet uansett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nibelo    3
nibelo

Tusen takk for et meget godt og informativt svar, jeg har imidlertid noen oppfølgningsspørsmål. Ikke enkelt å være nybegynner i dette gamet utrolig mye produkter å velge mellom.

- Den komboen er ganske hardfør, så den holder nok lenge, om den drar i mellom hele vinteren vet jeg ikke, og her er det flere faktorer som spiller inn.. Vaskemåte, avfettinger, mye/lite salting, men med rett herdetid på 12+ timer innendørs så henger den nok på en lang stund.

Burde jeg vurdere f.eks duragloss 101, 105 og 111 istedet eller er det andre produkter som har større sjans for å klare seg igjennom vinteren?

Jeg finner ikke noe god info om valg av produkter for påføring og avtaging av disse tre AG produktene. Er det AG sin polishing cloth som er tingen, eller perfect palm applicator'en?

- En vanlig applicator pads fra feks Meguiars duger bra, de finner du på BilXtra blandt annet

Noen erfaring med disse?

Shinearama Foam Applicator Pad (10-pack)

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=SHI-FOAMAPP-10

Eller bør man gå for en mer kostbar variant som f.eks

Softest applicator 3 pack

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=332

Antat det var disse du tenkte på

http://bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bilpleie/tilbehor/meguiars-applicator-pads-4-stk/

Tenkte jeg kunne spare meg en runde om jeg fant noe på scandicshine eller shinerama

- Mikrofiber er til å fjerne produktet, applicatorpads til å påføre.

Noen anbefalinger i MF?

Har sett litt på disse to

CHEMICAL GUYS FLUFFER

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=238

CHEMICAL GUYS SHAGGY FUR

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=384

Noen erfaring med noen av de, ser ut av beskrivelsen som om begge variantene skal være for denne type bruk. Er dette fornuftige valg, er det verdt de 30 ekstra kronene for å gå for den dyreste? Andre forslag?

. Meguiars sin Soft clay kit har jeg hatt lite tull med her, men den også kan lage litt merker i lakken om det er under 15c, så ha den i en bøtte med varmt vann og kna den under jobbingen og bruk greit med lube når du clayer. Du vil nok uansett få litt merker.

Jeg endte på Bilt-Hamber Soft Auto Clay, så av div poster at denne også skulle være av den snille sorten, og kilosprisen så snillere ut for denne. Har jeg gjort et dumt valg? er Meguiars snillere?

Er det slikt at BH sin ikke trenger annen lube enn vann? Eller er det en fordel å uansett bruke lube på denne, hvilke lubes tåler denne, tåler den f.eks OPTIMUM NO RINSE?

- Husk også Avfetting fra bla Prickbort, den fjerner mye asfalt rester som hjelper deg å få mindre dritt i clayen. IronX er også en knallsak som kan anbefales her før claying.

Etter Prickbort + IronX er det ikke mye møkk og nupper igjen på panelet uansett

Prickbort og IronX er innkjøpt, takk for tipset, er ingen grunn til å mekanisk fjerne ting som kan tas på andre måter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Burde jeg vurdere f.eks duragloss 101, 105 og 111 istedet eller er det andre produkter som har større sjans for å klare seg igjennom vinteren?

- Av erfaring har jeg fått Duragloss serien til å holde lenge her, da 101 + 111 kombo, men har du SRP og EGP så kan du sikkert ta en runde med det og bli fornøyd også. Husk at ingen av disse korrigerer lakken din, SRP skjuler som sagt riper, men er lakken din ille bør du innom en korrigerende polish ala Meguiars Ultimate Compound feks for å fjerne swirls og en del riper.

Shinearama Foam Applicator Pad (10-pack)

http://www.shinearam...=SHI-FOAMAPP-10

- Funker sikkert bra disse, men har ikke testet de..

Eller bør man gå for en mer kostbar variant som f.eks

Softest applicator 3 pack

http://www.scandicsh...products_id=332

- Disse bruker jeg primært til vokspålegging her, men de funker til sealer ala EGP og SRP

Antat det var disse du tenkte på

http://bilxtra.no/hj...tor-pads-4-stk/

- Jupps, var de jeg mente, gode pads dette og har vel vært i mellom en del av de etterhvert

Hadde du kjøpt alle sammen så hadde du hatt en stund, da har du arbeidshesten mht shinearama pads til feks felger, dekk, eksos etc der de blir kastet etterpå, Meguiars sine til lakkrenser og sealere og de røde fra SS til Voksen du ikke har enda men kommer til å kjøpe innen September ;):D

CHEMICAL GUYS FLUFFER

http://www.scandicsh...products_id=238

- Har disse her og syntes de er knallgode, Swissvax har noen rosa som også er gull men de bruker jeg til voks her og kun det

Jeg endte på Bilt-Hamber Soft Auto Clay, så av div poster at denne også skulle være av den snille sorten, og kilosprisen så snillere ut for denne. Har jeg gjort et dumt valg? er Meguiars snillere?

Er det slikt at BH sin ikke trenger annen lube enn vann? Eller er det en fordel å uansett bruke lube på denne, hvilke lubes tåler denne, tåler den f.eks OPTIMUM NO RINSE?

- Bilt Hamber Soft clay fungerer bra ja, er den jeg bruker mest her. Har brukt hele klumpen her mht claying og det har gått bra, da tar du store flater, men mister du den da i bakken er den ikke lenger billig, for da må du ha en ny.. Bruk den sammen med vann, her bruker jeg den sammen med hageslange og da får den mer en nok vann å jobbe på.

Kan ikke se at den har laget mye merker her på lakken, så den er mild, uansett bruker jeg stort sett kun clay før jeg skal polere bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nibelo    3
nibelo

Av erfaring har jeg fått Duragloss serien til å holde lenge her, da 101 + 111 kombo, men har du SRP og EGP så kan du sikkert ta en runde med det og bli fornøyd også. Husk at ingen av disse korrigerer lakken din, SRP skjuler som sagt riper, men er lakken din ille bør du innom en korrigerende polish ala Meguiars Ultimate Compound feks for å fjerne swirls og en del riper.

Har ikke anskaffet AG enda, det bare virket som en safe plass å begynne og burde være greit å gi bort restene av om man skulle avansere.Om man skulle gå i duragloss leiren, er det bare å skippe 105 da, ser det er litt blandet med forslag med og uten den ute og går på forumet

Hadde du kjøpt alle sammen så hadde du hatt en stund, da har du arbeidshesten mht shinearama pads til feks felger, dekk, eksos etc der de blir kastet etterpå, Meguiars sine til lakkrenser og sealere og de røde fra SS til Voksen du ikke har enda men kommer til å kjøpe innen September

Lite med felger eller eksos som trenger polish, så da blir det de to andre istedet :)

Voks ja ... vil det funke å legge voks utenpå EGP (f.eks AG HD voksen), eller er det lite egnet? Blir nok ikke voks i første runde da kredittkortet er litt varmt, men kjekt å planlegge for eventualitetene ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Da hadde jeg personlig handlet meg duragloss serien, 101 og 111 holder det, 105 faller litt i mellom her i allefall, den tilfører ikke så mye ekstra, men er en fin AIO sak mht kjappisjobber..

AG HD er en suveren voks det, den og HD cleanser fungerer suns sammen.

Har etterhvert sluttet med mye voks over sealer her, ikke noe farlig å gjøre det, men mye voks holder en god stund også så lenge den får skikkelig heft. Så da ender jeg opp med å legge en sealer eller en voks, ikke begge deler.. Her er det kun smak og behag som bestemmer og som sagt så skader du ingenting om du legger en voks over en sealer bare sealer har herdet skikkelig, og voksen du benytter ikke har løsemidler i seg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig